Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-19@19:51:30 GMT

روایت کدخدایی از لوایح FATF و سرنوشتCFT

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۹۸۵۳۶

سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - ایرنا نوشت :سخنگوی شورای نگهبان گفت: کنوانسیون بین المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) به شورای نگهبان ارسال شده است اما هنوز در دستور کار این شورا قرار نگرفته است.

عباسعلی کدخدایی عصر سه شنبه در نشست گفته ها و ناگفته های FATF که در کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد، افزود: ایرادات اصلی و اولیه سه لایحه کنوانسیون پالرمو، لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، از طرف شورای نگهبان برطرف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) از بقیه مصوبات دیگر FATF سخت تر است و عیوب بیشتری دارد و همه کشورها امکان آزادی کمتری در آن دارند که هفته گذشته به شورای نگهبان ارسال شده و این شورا هنوز به آن ورود نکرده و در دستور کار قرار نگرفته است.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران در یک دهه گذشته با نهاد بین المللی FATF ارتباط برقرار کردیم و در یکی دو سال گذشته مقداری شرایط متفاوت بود و اکنون در همه رسانه ها مخالفان و موافقان این مصوبات موضع گیری هایی دارند که آمده است.
وی افزود: از سال 86 به بعد FATF این الزامات را برای کشورها در قالب پیشنهاد مطرح کرد و همان سال ها هم اقداماتی را دولت وقت انجام داد و البته عضویت در دو کنوانسیون در آن زمان انجام نشد و به جای آن دو قانون داخلی در مجلس تنظیم، تصویب و به اجرا درآمد که در آن تاریخ FATF قانع شد که جمهوری اسلامی ایران در مسیر پیشنهادهای FATF حرکت می کند.
کدخدایی با بیان این که در سالهایی که بحث های هسته ای و برجام مطرح و تحریم ها مربوط به آن سخت تر شد، ادامه داد: در سال 2015 وزیر وقت اقتصاد طی مذاکراتی که با FATF در خصوص 40 پیشنهاد این نهاد که برای همه کشورها است، داشت، پذیرفتند که آنها را اجرایی کنند که 19 مورد اجرایی شده و 4 مورد از این پیشنهادها مربوط به بحث تقنین و قانون گذاری است.
سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: درباره دو مصوبه قبلی جمهوری اسلامی پیشنهاد اصلاح داده بودند و دو کنوانسیون را پیشنهاد الحاق دادند. یکی از کنوانسیون ها پالرمو یا همان مبارزه با جرایم سازمان یافته مالی است که حسب ظاهر ارتباطی با بحث های تروریستی ندارد، اما به هر حال یک شفافیت مالی را از همه کشورها طلب می کند و کنوانسیون بعدی CFT بود که هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و مربوط به تامین مالی تروریسم است.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: پیشنهاد اصلاح از سوی FATF درباره دو قانون داخلی ما درباره مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم که در سال های گذشته به جای این کنوانسیون ها در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود، ارائه شد.
وی ادامه داد: کنوانسیون پالرمو به همراه اصلاحیه قانون مبارزه با تامین مالی ترویسم و همچنین اصلاحیه قانون مبارزه با پولشویی در مجلس شورای اسلامی در ماه های گذشته به تصویب رسید و برای شورای نگهبان ارسال شد و این شورا طبق روال عادی مانند بقیه مصوبات آنها را بر اساس موازین شرع مقدس و اصول قانون اساسی بررسی کرد.
کدخدایی همچنین گفت: اشکالات شکلی در قانون پالرمو مطرح بود، از جمله اشکلاتی که در ترجمه فارسی آن وجود داشت که با متن انگلیسی منطبق نبود، که این اشکالات برای مجلس ارسال شد و مجلس آن را اصلاح و دوباره به شورای نگهبان بازگرداند، همچنین در محتوا هم چند مورد اشکال وجود داشت که دوباره برطرف شد و در هفته گذشته اشکالاتی که شورای نگهبان گرفته بود رفع شد که مراتب به مجلس اعلام شد.

2929

کلید واژه‌ها : اف ای تی اف FATF - عباسعلی کدخدایی - شورای نگهبان -

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: اف ای تی اف FATF عباسعلی کدخدایی شورای نگهبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۹۸۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»

دبیر شورای نگهبان گفت: دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سرآمده و هر حرکت نابه‌جایی، نابودی او را سرعت خواهد بخشید.

به گزارش مشرق، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در ابتدای جلسه امروز (چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳) شورای نگهبان از عملیات وعده صادق رزمندگان اسلام اینگونه قدردانی کرد: حمله شایسته چند روز گذشته فرزندان شجاع ملت مسلمان ایران که بر اساس اصل دفاع مشروع و منطبق بر موازین بین‌المللی در پاسخ به جنایت‌های رژیم صهیونیستی صورت گرفت، جلوه‌ پرفروغ دیگری از عزت و اقتدار ایران اسلامی را به نمایش گذاشت.

وی افزود: این اقدام موجب خوشحالی و دلگرمی آزادگان جهان و به ویژه مردم غزه شد. همچنین این اقدام دقیق، سنجیده و قاطعانه، مطالبه عموم مردم عزیز ایران بود و به همین دلیل با استقبال و همراهی چشمگیر مردم مواجه شد.

دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در تاریخ انقلاب اسلامی همواره حضور مردم، زمینه‌ساز موفقیت بوده است. تاکید مقام معظم رهبری در شعار سال مبنی بر مشارکت مردم برای جهش تولید نیز برآمده از باور عمیق ایشان به نقش مردم است.

آیت‌الله جنتی ابراز امیدواری کرد که این رژیم غیرقانونی کودک‌کُش فهمیده باشد دوران بی‌پاسخ ماندن جنایاتش سرآمده و هر حرکت نابه‌جایی، نابودی او را سرعت خواهد بخشید.

وی در خصوص حامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی نیز گفت: همه کسانی که چشمان خود را به روی جنایات غیرانسانی آن بسته‌اند بدانند که بر اساس سنت الهی، نابودی این رژیم ظالم حتمی است.

آیت‌الله جنتی در همین رابطه تاکید کرد: آن‌ها که تمام موازین و قواعد بین‌المللی را پای جنایات رژیم صهیونیستی قربانی کرده‌اند، حاصلی جز سرافکندگی و خواری به دست نخواهند آورد.

دیگر خبرها

  • «محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد
  • دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان
  • دیدار دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با اعضای شورای نگهبان
  • شهرداری با پرداخت نکردن بازار کار شورا را مقابل کارکنان شهرداری قرار داد
  • رشد اقتصادی ایران به روایت صندوق بین‌المللی پول
  • رییس کمیسیون حقوقی مجلس: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند/ طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است
  • واکنش آیت‌الله جنتی به عملیات «وعده صادق»
  • قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»
  • غضنفرآبادی: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند
  • آمریکا شدیدترین لوایح را علیه ایران تصویب کرد