Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-20@01:06:42 GMT

ترامپ فقط مذاکره دوجانبه می خواهد

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۰۰۲۱۴

ترامپ فقط مذاکره دوجانبه می خواهد

ساعت 24-ھدف اوباما ایجاد اجماع بین المللی علیه ایران با استفاده از ساز و کار ھای بین المللی و حل فصل مناقشه ھسته ای از طرق ھمکاری چند جانبه ودسته جمعی بود.اما دولت ترامپ دیگر علاقه ای به مشارکت دادن دیگران نداشته و لذا به حل وفصل دوجانبه می اندیشد .

 قاسم محبعلی مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه  چند هفته پیش به دعوت سازمان برنامه و بودجه به این سازمان رفت و  دریک نشست با عنوان تحریم های یکجانبه آمریکا، آثار و پیامدها سخنرانی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرکز پژوهش توسعه و  آینده نگری وابسته به سازمان برنامه و بودجه پاور پوینت سخنان وی را در سایت خود قرار داده است. آنچه میخوانید بخش پایانی دیدگاه محبعلی است . دیدگاه وی را در باره تفاوت راهبرد اوباما و ترامپ در باره چگونگی برخورد با ایران در ادامه تشریح شده است.


ترامپ تکرو   

ھدف اوباما ایجاد اجماع بین المللی علیه ایران با استفاده از ساز و کار ھای بین المللی و حل فصل مناقشه ھسته ای از طرق ھمکاری چند جانبه ودسته جمعی بود. لذا ھم در تنظیم اقدامات و ھم در حجم و سرعت اعمال تحریم ھا بر مشارکت ھمکاری سایر قدرت ھای بزرگ و دول موثر طرف رابطه با ایران اتکا داشت. لذا اجرای تحریم ھا را متناسب با توانایی و منافع دیگرکشور تنظیم و درصورت لزوم تخفیفاتی و استثنا ھایی برای دیگر کشورھای ذینفع قائل می شد. دولت ترامپ دیگر علاقه ای به مشارکت دادن دیگران نداشته و لذا به حل وفصل دوجانبه می اندیشد . بنابراین  این دیگر بعید است منتظر ھماھنگی و ھمراھی دیگر کشور ھا شده و یا آمادگی برای استثناکردن دولتی داشته باشد. مگر اینکه مابه ازای  مناسبی در روابط دوجانبه خود با دولت ثالث دریافت کرده و یا این اقدام مستقیما تامین کننده منافع ملی آمریکا باشد.


استراتژی اوباما در قبال ایران بر پایه سیاست تعامل ( فشار ، گفتگو ) و اصلاح رفتاری گام به گام و مورد به مورد در پروسه ھای زمانی کوتاه مدت ، میان مدت و دراز مدت استوار بود. در نتیجه یک تشابه رویکردی بین اروپا و آمریکا شکل گرفته بود . برجام گام اول برای برای ایجاد زمینه ھای لازم برای گام ھای بعدی تلقی می شد. اما رویکرد ترامپ بر اعمال فشار حداکثری و حل وفصل ھمه جانبه و یک باره کلیه اختلافات فیمابین و از جمله باز نویسی و باز تنظیم توافق ھسته ای منتھی این بار نه  در چارچوب سازمان ملل و ١+۵ بلکه دوجانبه وبین ایران و آمریکا است.لذا این بار تحریم ھا صرفا برنامه ھسته ای را شامل نمی شود و با توجه مصوبه کاتسا ھمه جنبه ھای دیگر شامل سیاست خاورمیانه ای ، برنامه موشکی ، حقوق بشر ، تحریم سپاه پاسداران و قطع و کور کردن راه ھای تامین منابع مالی، تسلیحاتیُ تدارکاتی و لجستیک برنامه ھای فوق و سپاه را نیز در بر می گیرد. ھواداران دولت اوباما گلوبالیست ھا و مخالفان ورود آمریکا در جنگی دیگر بودند و دولت وی رھبری آمریکا از طریق و در سایه شکل گیری حکمرانی جھانی با مشارکت ھمه بازیگران اعم از خرد و کلان در جامعه جھانی دنبال می کردند.

در این رویکرد سازمان ملل متحد ،اتحادیه ھا و ارگان ھای بین المللی جایگاه ویژه داشتند. پایگاه رای و ھواداران ترامپ را محافظه کاران و ایزولیست ھا  و مخالفان جھانی شدن و حکومت جھانی آمریکا هستند. در این رویکرد نقش ھمکاری ھای بین المللی و ارگان ھای بین المللی نادیده گرفته شده و مناسبات دوجانبه و ھمکاری ھای دوجانبه سرلوحه سیاست خارجی آمریکا قرار می گیرد. دردولت ترامپ راست گرایان ، میلیتاریست ھا ولابی ھای کمپانی ھای صنعتی و سخت افزاری شامل نفتگر ها و  تولید کنندگان سلاح ،پیما نکاران ومقاطعه کارا ن و سازمان ھای یھودی نقش ونفوذ تعیین کننده دارند. نتیجه این تفاوت ها درعمل دیده می شود. به این معنی که ترامپ با خروج از برجام ، این مناقشه را از یک مناقشه بین المللی به مسئله دوجانبه ویک موضوع مابه الاختلاف آمریکا با ایران تبدیل کرده است . در این وضعیت شورای امنیت ، سایر اعضای ١+۵ عملا از جریان مذاکرات پیرامون آینده برنامه ھسته ای ایران کنار گذاشته می شوند.  ازنظر ترامپ دولتها  و دیگر کشورھای ذی نفوذ جھان می توانند مواضع زیر را در مناقشه ایران و آمریکا   داشته باشند:
١ -با آمریکا ھمراھی کنند و به اعمال فشار و تحریم علیه ایران کمک کرده و  تحریم ھا به طور کامل و یا موردی باز گردانده و از سیاست ھای تحریمی جدید آمریکا نیز پیروی کنند.
 ٢ -از ھمکاری با آمریکا سر باز زده تا وقتی که ایران در برجام باقی مانده است آن ھا ھم تلاش کنند برجام باقی مانده ، اثار بازگشت تحریم ھای آمریکایی را بر ایران تا حد ممکن و عدم تلاقی با منافع ملی خودشان کاھش داده و در زمینه ھای ممکن با ایران ھمکاری کنند.
٣ -در قبال مناقشات طرفین رویه بی طرفی اتخاذ کرده  و بر اساس منافع ملی خود و فرصت ھای موجود رابطه خود را با ایران ادامه دھند.
۴ -به عنوان واسطه و میانجی تلاش کنند  زمینه ھای مذاکره و حل و فصل کنند.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۰۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های جدید آمریکا و بریتانیا علیه ایران

آمریکا و بریتانیا روز پنجشنبه دور جدیدی از تحریم‌ها را با ادعای اینکه پاسخ ایران به جنایات رژیم اسرائیل باعث جنگ گسترده‌تری در غرب آسیا می‌شود، علیه ایران اعمال کردند.

به گزارش تسنیم، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد در ایران را که موتور‌های پهپاد تولید می‌کردند، تحریم کردند. 

دیگر خبرها

  • محدودیت‌های آمریکا برای حضور مقامات ایرانی در نیویورک
  • تحریم‌های جدید آمریکا و بریتانیا علیه ایران
  • بحران یعنی باقی‌ماندن نتانیاهو در قدرت | تهران باید مستقیم با واشنگتن مذاکره کند
  • زیباکلام: تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • ترامپ: بایدن کشور ما را ویران کرده و بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست/ ما باید از شر بایدن خلاص شویم (فیلم)
  • اعتراف ترامپ درباره هزینه‌های آمریکا برای جنگ در خاورمیانه (فیلم)
  • زیباکلام : با توجه به اختلاف نظر بایدن و نتانیاهو در باره جنگ ایران و اسرائیل، باید تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • رحیم‌پور ازغدی: ترامپ یقه طرف را می‌گیره می‌خواد تجاوز کنه!
  • حکیم: ایران قدرت خود را به جهانیان ثابت کرد
  • حکیم: ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی قدرت خود را ثابت کرد