فتاوای آیت الله خوئی با حواشی آیت الله وحید خراسانی در مورد قاعده الزام
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۰۰۲۳۰
فتاوای آیت الله خوئی با حواشی آیت الله وحید خراسانی
يكي از قواعد مسلمه عقلائيه اين است كه اگر شخصي یا قومي بر حسب ضوابط معينه خودشان به يك قاعده و ضابطه اي التزام ملتزم باشند، شخص ديگري كه آن ضابطهاز نظر او صحيح نيست ، مي تواند با كسي كه به آن ضابطه ملتزم است، عمل كند و اين در مواردي شرعاً امضاء شده ودستور داده اند ازاين قاعده عقلايي پيروي كنيم و در اينجا به چند مسأله از اي باب اشاره مي كنيم:
1- به فتواي علماي اهل سنت در صحت عقد نكاح شرط است كه موقع اجراي صيغه عقد نكاح شهود و گواهان حاضر باشند و اين شرط در نزد علماي اماميه معتبر نيست، بنابراين اگر مردي از اهل سنت بدون حضور شهود، عقد كند بر مذهب خود او، اين عقد باطل است و آن زن همسر او نشده است، دراين صورت مرد شيعي مذهب مي تواند بر طبق قاعده الزام آن زن را به عقد خود درآورد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
*****
وحید: مسأله ـ به فتواى علماى عامّه (جز معدودى از آنها) در صحّت عقد نكاح حضور شهود شرط است، و حنفیه و حنبلیه و شافعیه وقت آن را هنگام اجراى صیغه نكاح مى دانند و مالكیه وقت آن را تا قبل از دخول توسعه داده اند، و این شرط نزد علماى امامیه معتبر نیست، بنابراین اگر مردى از عامّه ـ كه تابع نظر مشهور علماى آنهاست ـ بدون حضور شهود، عقد كند، بر مذهب خود او، این عقد باطل است، و آن زن همسر او نشده است، در این صورت مرد شیعى مذهب مى تواند بر طبق قاعده الزام، آن زن را به عقد خود درآورد.
2- به فتواي علماي اهل سنت جايز نيست كه شخصي با عمه و دختر برادرعمه و خاله و دختر خواهر خاله يا هر دو ازدواج كند، فقط مي تواند با يكي از آنها ازدواج كند، عمه يا دختربرادر او، خاله يا دختر خواهر او؛ ولي درنزد علماي اماميه اگر عقد بر دختر برادر عمه و يا عقد بر دختر خواهر خاله با اجازه و موافقت عمه يا خاله كه زن آن مرد باشند، واقع شودصحيح است.
بنابراين اگر شخصي سني مذهب عمه و دختر برادر او را و يا خاله و دختر خواهر او را عقد كند، بنابرمذهب خود او ، اين عقد باطل است و هيچيك زن او نشده اند، در اين صورت شخصي شيعي مذهب مي تواند بر طبق قاعده الزام با هر كدام آنها ازدواج كند.
*****
وحید: مسألهـ به فتواى علماى عامّه جایز نیست شخصى در نكاح جمع كند بین عمّه و دختر برادر عمّه، و خاله و دختر خواهر خاله، و فقط مى تواند با یكى از آنان ازدواج كند، پس اگر هر دو عقد مقارن باشد هر دو باطل، و اگر مقارن نباشد دومى باطل است، ولى در نزد علماى امامیه جمع در نكاح بین آن دو با اجازه عمّه یا خاله صحیح است، بنابراین اگر پیرو مذهب عامّه، عمّه و دختر برادر او را یا خاله و دختر خواهر او را مقارن با یكدیگر عقد كند، عقد هر دو به مذهب او باطل است، و پیرو مذهب شیعه مى تواند به قاعده الزام با هر كدام آنها ازدواج كند، و اگر مقارن با یكدیگر نباشد، شیعى مذهب مى تواند با دومى ازدواج كند.
3- در مذهب اهل سنت در طلاق زن يائسه و يا صغيره اي كه شوهر با او نزديكي كرده باشد، بر آن زن واجب است عده نگه دارد1، ولي در مذهب تشيع در طلاق زن يائسه و صغيره عده واجب نيست.
پس بر مذهب اهل سنت، طبق اين حكم، آنها ملزم هستند كه احكام عده را رعايت كنند، بنابراين اگر زن يائسه يا صغيره سني مذهبي شيعه گردد از آن قاعده (لزوم نگهداري عده) خارج ميشود2 و اگر طلاق او رجعي بوده باشد جايز است نفقه ايام عده را از شوهر سني مطالبه كند و چون بر مذهب شيعه عده ندارد جايز است در آن ايام با شخص ديگري ازدواج كند و همين طور اگر مرد سني، شيعه گردد، جايز است با خواهر زن يائسه و صغيره اي را كه طلاق داده است و هنوز به مذهب اهل سنت در ايام عده هستند، ازدواج كند و لازم نيست كه احكام عده را رعايت كند.
1- وحید:هر چند در مورد صغیره در بعضى از مذاهب عّامه تفصیلى است...
2- وحید:اگر زن یائسه یا صغیره از عامّه شیعه گردد لازم نیست عدّه نگه دارد...
4- اگر مرد سني مذهب بدون حضور دو شاهد عادل زن خود را طلاق دهد و يا مقداري از بدن زن خود را، مثلاً يك انگشت زنش را طلاق دهد، بر مذهب او اين طلاق صحيح است (و طلاق تمام زن واقع مي شود1 ) ولي بر مذهب اماميه اين طلاق باطل است( و بايدطلاق در حضور دو عادل واقع شود2) ، بنابراين مرد شيعه مذهب بنابه قاعده الزام مي تواند با آن زن مطلقه پس از تمام شدن ايام عده ازدواج كند.
1-و 2:[قسمت داخل پرانتز در رساله آیت الله وحید نیست.]
5- مرد سني بنابر مذهب خود اگر در حال عادت، زن خود را طلاق دهد و يا در حالي پاكي كه با او مقاربت كرده است، طلاق دهد، اين طلاق صحيح است ولي در مذهب اماميه اين طلاق باطل است بنابراين، مرد شيعه مذهب بنابه قاعده الزام مي تواند با آن زن بعد از تمام شدن ايام عده ازدواج كند.
6- به مذهب ابي حنيفه كسي كه به اجبار و اكراه زنش را طلاق دهد، آن طلاق صحيح است ولي به مذهب اماميه طلاقي كه به جبر واقع شود، باطل است.بنابراين شخص شيعه مذهب بنابه قاعده الزام مي تواند با زني كه با جبر و اكراه شوهرش او را طلاق داده در صورتي كه پيرو مذهب ابي حنفيه باشد ازدواج كند.
*****
وحید: مسألهـ به مذهب ابى حنیفه و بعض دیگر از فقهاى عامّه كسى كه به اجبار و اكراه زنش را طلاق دهد آن طلاق صحیح است، ولى به مذهب امامیه باطل است، بنابراین شخص شیعى بنا به قاعده الزام مى تواند با زنى كه با جبر و اكراه شوهرش او را طلاق داده در صورتى كه پیرو مذهب ابى حنیفه یا هم رأیان او باشد ازدواج كند.
7- اگر مرد سني قسم ياد كند كه كاري را انجام ندهد و و اگر آن كار را انجام داد، زنش مطلقه مي شود، اتفاقا آن كار را انجام داد در اين صورت بر مذهب خودش زن او مطلقه مي شود و بر مذهب اماميه طلاق تحقق پيدا نكرده، بنا به قاعده الزام جايز است مرد شيعي مذهب بعد از ايام عده با آن زن ازدواج كند، از اين قبيل است به نوشته طلاق دادن زن كه بر مذهب اهل سنت جايز است و بر مذهب اماميه با نوشته طلاق انجام نمي شود بنا به قاعده الزام مرد شيعه مذهب مي تواند با زن مطلقه با نوشته پس از ايام عده ازدواج كند.
8- در مذهب شافعي1 اگر كسي چيزي را بدون رؤيت به توصيف فروشنده خريداري كند و بعداً رؤيت كند ولو آن چيز مطابق توصيف بوده باشد، براي خريدار خيار الرؤيه ثابت مي شود، ولي درمذهب اماميه در چنين مورد خيار رؤيت ندارد بنابراين اگر يك فرد شيعه از يك شافعي 2چيزي بر حسب توصيف خريد و بعداً رؤيت كرد، بنا به قاعده الزام براي آن فرد شيعه خيار رؤيت ثابت مي شود.
1- وحید:به فتوای ابی حنیفه- به نقل ابن قدامه-...
2- وحید:از پیرو ابی حنیفه...
9- در مذهب شافعي اگر كسي در معامله مغبون گردد، خيار غبن ندارد بنابراين اگر يك فرد شيعي از يك شافعي چيزي خريد و بعداً معلوم گرديد كه فروشنده شافعي مغبون مي باشد بنابه قاعده الزام خريدار شيعي مي تواند فروشنده شافعي را الزام کند به اين كه حق فسخ ندارد.
*****
وحید: مسألهـ بنا به نقل ابن قدامه در المغنى در مذهب ابى حنیفه و مذهب شافعى اگر كسى در معامله مغبون شود خیار غبن ندارد، بنابراین اگر شیعه از شافعى یا حنفى مذهب چیزى خرید و بعد معلوم شد كه فروشنده مغبون مى باشد، بنا به قاعده الزام، خریدار شیعى مى تواند فروشنده را به وفاى به عقد ملزم كند.
10- درمذهب ابوحنيفه در صحت عقد سلف و سلمي1 –فروش چيزي به نحو كلي مدت دار به بهاي نقد حاضر- شرط است كه آن چيز در حين معامله خارجاً موجود باشد ولي در مذهب شيعه اين شرط در صحت معامله سلمي معتبر نيست.
بنابراين اگر يك فرد شيعه با يك فرد حنفي مذهب معامله سلمي انجام دهد و آن چيز مورد معامله موجود نباشد بنا به قاعده الزام مي تواند فروشنده حنفي را وادار كند به بطلان معامله و همين طور است اگر حين انجام معامله خريدار هم حنفي بوده و بعداً شيعه شده باشد.
1- وحید:در صحت عقد سلم...
11- اگر شخص سني مذهب بميرد و از او يك دختر سني بماند و برداري داشته باشد، اگر برادر شيعي مذهب باشد و يا پس از مرگ برادرش شيعه شود بنابه قاعده الزام جايز است برادر شيعه آنچه از تركه ميت زياد مي آيد از باب تعقيب1 بگيرد گرچه تعقيب2 در مذهب شيعه باطل است.
و همين طور است كه اگر شخصي سني يك خواهر سني وارث داشته باشد و عموي ابويني هم داشته باشد، چنانچه عموي او شيعه باشد و يا بعد از مرگ پسر برادرش شيعه شود، بنا به قاعده الزام جايز است گرفتن آنچه از باب تعقيب3 به او مي رسد و در ساير مواردتعقيب4 نيز قاعده الزام جاري است.
1و2و3و4: [ظاهرا این کلمات تعصیب باشند]
12- در مذهب اهل سنت زن ميت از تمام آنچه از ميت مانده –چه اموال منقول باشد و يا زمين- ارث مي برد، ولي در مذهب جعفري زن از زمين نه از عين آن و نه از قيمت آن ارث نمي برد و از بنا و درخت، از قيمت آنها ارث مي برد، نه از عين آنها، بنابراين اگر وارث ميت سني مذهب باشد و زن او شيعه باشد، جايز است بنا به قاعده الزام، زن شيعه از آنچه از زمين و اعيان و بناها و اشجار از بابت ارث به او مي رسد، بگيرد.
آنچه گفته شد، مهمترين مسائلي است كه بر مبناي قاعده الزام قرار گرفته است و از اينجا حال ديگر مسائلي هم كه از اين قبيل مي باشد، روشن مي شود و ضابطه اين است هر شخص شيعي مذهب مي تواند الزام كند اهل ساير مذاهب را به آنچه خود آنها ملتزم هستند و عقيده مند مي باشند...
*****
وحید: مسألهـ در مذهب عامّه زن میت از تمام آنچه از میت مانده ـ از نقود و متاع و اراضى و بساتین و غیر اینها ـ ارث مى برد، ولى در مذهب امامیه زن از زمین ـ نه از عین آن و نه از قیمت آن ـ ارث نمى برد، بنابراین اگر میت از عامّه وزن او شیعه باشد، بنا به قاعده الزام زن شیعه از زمین ارث مى برد.
آنچه گذشت قسمتى از مسائلى است كه بر مبناى قاعده الزام ذكر شده است، موارد دیگرى مانند وصیت براى وارث و عقد در حال احرام و شفعه به جوار و خیار شرط و خیار تصریه و غیر اینها مورد جریان قاعده الزام است.
منبع: تابناک
کلیدواژه: احکام فتوا آیت الله خویی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۰۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سلیمی نمین : ۹۹ درصد زنان با هر نوع الزام در حجاب حساسیت ویژه دارند/ جامعه را به سمت لجبازی نبریم
چهره سیاسی اصولگرا میگوید: برخی به نحوی برخورد میکنند که گویا حساسیت آنها نسب به حجاب بیش از دیگران است. در صورتی که همه بابت اینکه ما رابطه سالمی بین زن و مرد نداشته باشیم، ناراحت میشویم حتی آن بانوانی که حجابشان هم کم است، نمیخواهند خانوادهشان متلاشی شود، مگر دوست دارند که روابط در خانواده تضعیف شود؟! راهاندازی مجدد گشت ارشاد و برخی فیلم های وایرال شده در فضای رسانه ای و مجازی از برخی برخوردهای تند و خشن با زنان واکنشهای فراوانی را به دنبال داشت کما اینکه عضو جامعه مدرسین در گفتگویی که با خبرگزاری خبرآنلاین به این نکته تأکید کرده بود که شرایط امروز با ۱۰ سال قبل تغییر کرده و مسئولین در مقوله حجاب باید با ادبیات دیگری با زنان صحبت کنند. در میانه این واکنش ها اما توئیت مهدی فضائلی، عضو دفتر مقام معظم رهبری که ضمن یادآوری منویات رهبر انقلاب درباره حجاب از تذکر به برخی مسئولان به دلیل کارهای بیقاعده خبر داده بود واکنش های زیادی را سبب شد. تندروهای حامی گشت ارشاد جایگاه او را به چالش کشیده و معتقدند توئیت او ربطی به دفتر رهبری ندارد اما در مقابل دیگرانی نیز هستند که از قضا این توئیت را با توجه به حضور او در دفتر رهبری تفسیر می کنند. این توییت مهدی فضائلی واکنشهای فراوانی را به دنبال داشت تا جایی که برخی ضمن حمله به او مدعی شدند توییت فضائلی ارتباطی با دفتر رهبری ندارد و برخی هم توییت سابق او در مورد لزوم پایبندی به حجاب را بازنشر کردند. عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا نیز در زمره دسته دوم تعریف می شود و معتقد است این توئیت را باید با توجه به جایگاهی که فضائلی دارد در نظر گرفت. حرف های فضائلی را با توجه به جایگاهی که دارد باید لحاظ کرد عباس سلیمی نمین در گفتگو با خبرآنلاین در پاسخ به اینکه به نظر شما تذکر داده شده به مسئولان در مقوله حجاب تا چه اندازه موثر خواهد بود؟ گفت: آنچه مسلم است، این نکته است که حجاب از جمله مسائلی است که باید در مورد آن بیشترین توجه را داشت چراکه حکم الهی است و از طرفی این حکم الهی باید همراه با باور دنبال شود. یعنی اقداماتی در راستای تقویت باورها نسبت به این حکم الهی صورت بگیرد که هم به نفع جامعه و هم به نفع فرد است. از اینرو آنچه آقای فضائلی گفته، را باید با توجه به شأن و جایگاه او که یکی از شخصیتهای فرهنگی شایسته ما هستند و باید به آن عنایت شود، در نظر گرفته شود و از طرفی با توجه به جایگاهی که از آن صحبت کرده، باید لحاظ شود. در مورد حجاب گاهی تصور میکنیم که واقعاً در یک ستیز فرهنگی قرار نداریم. در حالی که این یک رقابت فرهنگی جدی است بین آنچه که اسلام میخواهد جامعه بشری را در آن مسیر قرار دهد با آنچه که سرمایهداری میخواهد جامعه بشر را در آن مسیر قرار دهد. برخی تصور میکنند با یک اقدام اجرایی میتوانند مسئله حجاب را حل کنند وی افزود: در حقیقت جامعه سرمایهداری تاکنون توانسته از یکسری ولنگاریها بیشترین بهرهبرداری در زمینه مصرفگرایی و حکومتمداری داشته باشد. به عبارت دیگر سرمایهداری با مشغول کردن افکار جامعه به مسائل نازل، توانسته حکومتداری را برای خودش بسیار ساده کند. اما نکته قابل توجه در رقابت مذکور این است که متأسفانه بعضی از دوستانی که به لحاظ فکری نمیخواهند خودشان را خیلی درگیر مسائل پیچیده اجتماعی کنند، تصور میکنند با یک اقدام اجرایی میتوانند مسئله را حل و فصل کنند، در حالی که به این صورت نیست. ۹۹ درصد زنان با هر نوع الزام در حجاب حساسیت دارند زیرا... سلیمی نمین در ادامه تصریح کرد: در مجموع به نظر میرسد مسئله اول این است که باید بر روی اشتراکات کار کنیم. به بیان دیگر آنچه مسلم است، این است که ۹۹ درصد بانوان کشور با هر نوع الزام در حجاب نسبت حساسیت ویژهای دارند به این معنی که نمیخواهند نگاه پست به آنها شود و نمیخواهند ملعبه امیال دیگران باشند. از اینرو حاضر نیستند نگاه دون به آنها شکل بگیرد. در حقیقت زنان نمیخواهند با کسانی که خودشان را در خیابانها عرضه میکنند، در یک ردیف قرار بگیرند. بنابراین باید از این مسئله که نکته مشترک میان زنان و طرفداران حجاب استفاده کرد. یکی از اشتراکات این است که هم زنان و هم جمهوری اسلامی با کسانی که میخواهند به نوعی شأن زن را به عنوان عرضهکننده یک متاع تنزل بدهند، مخالف هستند. بنابراین برای مثال با کسانی که لباسهای پاره پاره تولید میکنند که بدننما باشد و برخی ابعاد پنهان جسمی افراد از آن رونمایی شود، را قطعاً نمیپسندند. این چهره اصولگرا همچنین اظهار کرد: بنابراین حسب این نکته مشترک جمهوری اسلامی میتواند برای کسانی که لباسهای دونِ شأن بانوان تولید میکنند، محدودیت ایجاد کند که به نظر بنده این مورد با استقبال جامعه مواجه خواهد شد، یعنی جامعه میپذیرد که یک لباس با وقار که اجازه نگاه دون را به دیگران و به آدمهای هوسباز ندهد، مورد بهرهبرداری قرار بگیرد. البته در این میان عدهای هم هستند که به صورت شبکهای در جامعه کار میکنند تا عفت عمومی را زیر پا بگذارند که این مورد سابقه تاریخی هم دارد. به این ترتیب که وقتی استعمارگران میخواستند اسپانیا را دوباره از مسلمانان بگیرند، روشهایی را دنبال کردند که اگر این روشها را مطالعه کنیم بسیاری از مسائل برای ما روشن میشود. برای نمونه یکسری بانوانی را به استخدام گرفتند که بسیار زشت در جامعه حاضر شوند و تردد کنند و از این طریق لطمه جدی به انسجام جامعه بزنند. جامعهای را میخواهیم که براساس شخصیت انسانها به آنها احترام بگذارند نه ابعاد فیزیکی آنها سلیمی نمین با تأکید بر این نکته که امنیت نقطه مشترک همه افراد جامعه است، ادامه داد: در بحث عفت عمومی نکته این است که همه امنیت را دوست دارند، به این معنی که همه دوست دارند که جامعه از این نظر پر التهاب نشود و تحریک افراد به صورت غلط و به صورت هدفمند صورت نگیرد. در حقیقت همه میخواهند که جامعه از این جهت آرامش داشته باشد و جامعهای داشته باشیم که براساس شخصیت انسانها به آنها احترام بگذارند نه ابعاد فیزیکی آنها. بانوان ما هرگز حاضر نیستند که شأن خودشان را در این حد تنزل دهند که جامعه فقط از یک دریچه پست به آنها نگاه کند. اگر جمهوری اسلامی میخواهد در وادی حجاب کار کند، باید اولویتها را در نظر بگیرد و بعد به تفکیک پیش برود. همه بانوان کشور دوست دارند عفیف باشند. بنابراین جمهوری اسلامی از این علاقهمندی، تمایل و مطالبه آنها برای برخی زشتیها و پلشتیهایی که هدفمند در جامعه دنبال میشوند، استفاده کند. وی افزود: اگر ما با اشتراکات کار کنیم، بسیاری از بخشهای جامعه با ما در مهار برخی برنامههای ضدفرهنگی در کشور همراه خواهند بود اما به نظر میرسد خیلی به این موضوع عنایت نمیشود. تذکر فضائلی هم به این مسئله است که همه دوست داریم جامعه آرام و سالمی داشته باشیم، تعرض به بانوان صورت نگیرد. بنابراین اگر جامعه آرامی میخواهیم، همه باید برای مهار بر این پلشتیهایی که منافع جامعه ما را تأمین نمیکند و منافع دیگران را تأمین میکند، تمرکز کنیم. سلیمی نمین در پاسخ به اینکه گشت ارشاد امری پرمناقشه بود که برآیند نهایی آن قضیه مهسا امینی بود که بعد از آن انتظار میرفت فضا به سمت یک تصمیم عقلانی برود اما چنین فضایی شکل نگرفت و دوباره گشت ارشاد به خیابانها آمد، برآیند شما نسبت به این قضیه و واکنش جامعه سبت به این برخوردها در حوزه حجاب چگونه است؟ گفت: برخی به نحوی برخورد میکنند که گویا حساسیت آنها نسب به حجاب بیش از دیگران است. در صورتی که همه بابت اینکه ما رابطه سالمی بین زن و مرد نداشته باشیم، ناراحت میشویم حتی آن بانوانی که حجابشان هم کم است، نمیخواهند خانوادهشان متلاشی شود، مگر دوست دارند که روابط در خانواده تضعیف شود؟! اگر روابط در خانواده تضعیف شود. این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: بنابراین اینکه عدهای تصور کنند به راحتی میتوان عفاف را در جامعه تقویت کرد، تصور غلطی است و این تصور غلط سالهاست به ما لطمه میزند. در حقیقت بدون شناخت از اهداف دشمن و در نظر گرفتن تمایلات جوانان اقدام میکنیم، در صورتی که باید گفتوگویی صورت بگیرد تا اصلاح انجام شود. اینکه همیشه بر طبل چند دستگی بکوبیم و حتی میخواهند یک دسته جدیدی را هم ایجاد کنند، بسیار غلط است. متأسفانه برخی که شناخت قوی از مسائل اجتماعی ندارند، فشار میآورند که الّا و بالله یک روزه مسئله را حل کنید، در این شرایط طبیعی است که نتیجه درستی نمیگیریم. بعد هم از موضعی فشار میآورند که گویا فقط آنها نسبت به اعتقادات پایبندی دارند. در صورتی که خیر، همه جامعه دوست دارند آرامش داشته باشند و از برخی از لغزشها مصون باشد. سلیمی نمین اظهار کرد: در مجموع ما نباید خودمان دستهبندیهای کاذبی ایجاد کنیم. چراکه این به نفع دشمن است و به جامعه ما ضربه میزند. در حقیقت نباید اجازه دهیم که روز به روز فهم اقشار مختلف جامعه از هم تضعیف شود زیرا این موضوع ما را شکننده خواهد کرد. بنابراین سخن من اینجا متوجه کسانی است که تصور میکنند فقط آنها نسبت به اخلاق حساسیت دارند. خیر، همه جامعه ما اخلاقمدار هستند. در حال حاضر برخی به نوعی عقلانیت را تحت تاثیر احساسات قرار دادهاند که باید با آنها با هوشمندی مواجه شد. کسانی هجمه وارد میکنند دلسوز نیستند این چهره اصولگرا با اشاره به حضور نفوذیها ادامه داد: بنابراین به این ترتیب نیست که در جامعه ما فقط منافقین در جهت یکسری کارهای تخریبی با دشمن همراهی کنند. خیر، عدهای هم هستند که در جهت مسائل فرهنگی با دشمن همکاری میکنند و از این موضوع غافل هستیم. لذا باید اجازه داده شود که در مورد به مسائل فرهنگی صحبت کنیم و اهل فکر نقطهنظراتشان را بگویند و به این صورت نباشد به محض اینکه یک شخصیت اهل اندیشه حرفی در تضاد میل ما گفت، بلافاصله به او هجمه و حمله کنیم. این اصلاً به نفع جامعه نخواهد بود. باید به صورتی عمل کنیم که افراد و به خصوص شخصیتها بتوانند آنچه که از سر دلسوزی و فهم و درک دقیقتر جامعه میتوانند بیان کنند را به سهولت به جامعه منتقل کنند. در این میان کسانی که هجمه وارد میکنند که حرف و سخن دلسوزانه بیان یا شنیده نشود، را نمیتوان دلسوز شناخت زیرا فرد دلسوز حتماً زمینه فعال کردن شخصیتهای فرهنگی را فراهم میکند که به نفع همه جامعه است. اقدامات تفریطی و افراطی هزینهزا هستند سلیمی نمین در واکنش به اینکه اقدامات این طیف که تصور میکند فقط خودشان پایبند به اخلاقیات هستند و امکان دارد یکسری اقدامات تند و سریع انجام دهد تا چه اندازه میتواند برای نظام هزینهزا باشد؟ خاطرنشان کرد: همان طور که برخی نیروهای افراطی میتوانند هزینهزا باشند که هزینهزا هم هستند، نیروهای تفریطی از این طرف هم قطعاً هزینهزا هستند. به این معنی که هر چیزی به تعادل جامعه لطمه بزند، اعم از نیروهای افراطی و هم نیروهای تفریطی، زیانبار هستند. ما نمیتوانیم نیرویی را از جامعه حذف کنیم اما میتوانیم آنها را دعوت کنیم تا مطالعه بیشتری داشته باشند. اگر خانمی به لجبازی بیافتد، اقدامی که به ضرر خودش است را هم انجام میدهد این فعال سیاسی اصولگرا در پایان یادآور شد: بعضی از دوستان کارهایی را میکنند که باعث میشود حتی سر مسائلی که فهم و درک آنها سخت نیست، جامعه را به لجبازی میاندازد. اگر جامعه به لجبازی بیفتد یعنی عقلانیت در آن تعطیل میشود. وقتی عقلانیت تعطیل شد، بعد دیگر زبان مفاهمه نخواهیم داشت. بعضی از عزیزان اصلاً به این توجه نمیکنند وقتی خانمی تحت تاثیر بحثی که هیچ مبنایی ندارد، قرار گرفته که به زیان خودش هم هست، اگر به لجبازی بیافتد، آن اقدامی که به زیان خودش هم هست را از لج شما انجام میدهد و هم خودش و هم جامعه زیان میکنند. بنابراین اول باید روی اشتراکات کار کنیم کما اینکه در مورد حجاب و عفاف هم اشتراکات زیادی داریم که هنوز روی آن کار نکردهایم، در نتیجه اینکه بلافاصله سراغ افتراقات میرویم، کار را دشوار میکند. کانال عصر ایران در تلگرام