Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@22:04:05 GMT

حال خوب برنج مازندران

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۰۰۸۸۹

حال خوب برنج مازندران

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، روز‌های پر رنج برنج در مازندران پایان یافت و این روز‌ها شالیکوبی‌ها محل آمد و رفت بی توقف ماشین‌ها شده ، ماشین‌هایی مملو از کیسه‌های شالی که به شالیکوبی‌ها می‌آیند تا شالی‌ها از غلاف و پوسته خارج شوند.

حسنی کشاورز اهل روستای پهناب ساری که با لباسی خاکی و داسی روی دوش، در میان چند شالیکار مشغول نوشیدن چای زیر سایه درخت است ،می‌گوید با وجود کمبود آب محصول خوبی از شالیزار‌ها برداشت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوستانش هم حرفهایش را تأیید می‌کنند، آن‌هایی که ۶ ماه سال زیر تابش شدید خورشید از صبح تا غروب آفتاب در عرق ریزان کار کردند و حالا چشم به چرخ‌های کمباین‌ها دوختند تا محصولشان را برداشت کند و با فروش آن هم سفره خود هم سفره مردمان دیگر را رنگین از برنج‌های سفید کند.

حال خوشه‌های برنج خوب است

قربان نژاد رئیس اداره برنج سازمان جهادکشاورزی مازندران  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، از کیفیت و کمیت برنج راضی است و می‌گوید شالیکاران در کشت اول محصول خوبی برداشت کردند و با توجه به بارندگی‌های مرداد ماه ترغیب شدند از آب‌های باران برای نشا مجدد و برداشت برنج استفاده کنند.

وی ابراز امیداواری کرد بیش از ۱۵۰ هزار تن برنج سفید در نشای مجدد از مزارع برداشت شود.

 

قربان نژاد می‌گوید، ۲۰۴ هزار هکتار زمین مازندران امسال زیر کشت برنج رفت و در کشت اول ۷۰۰ هزار تن برنج سفید برداشت شد.

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: امسال یکی از بهترین سال‌ها در زمینه قیمت برنج بود و با توجه به قیمت مناسب، پنج مرکز خرید برنج تضمینی در مازندران فعال شد.

شالیکوبی‌ها یکسره شالی می‌کوبند

اینجا مازندران است، بوی برنج در پشت بام‌های گلی، جانت را پر می‌کند و حاصل دسترنج کشاورزان مازندرانی درون کیسه‌ها از خانه‌ها راهی کارخانه شالیکوبی می‌شود تا چرخ‌های بیش از ۱۵۰۰ شالیکوبی در مازندران شبانه روز بچرخد و در کوتاه‌ترین زمان شالی‌ها را به برنج تبدیل کند، برنج‌هایی که قرار است بر سر سفره‌های ایرانیان قرار گیرد.

 

رمضان علی نیا شالیکار ساروی که چند روزی در نوبت تبدیل شالی به برنج بوده می‌گوید: کیفیت برنج مازندران امسال بهتر از پارسال است و همین امر باعث می‌شود درآمد ما هم زیادتر شود.

اکبریان نائب رییس انجمن برنج کشور در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،با اشاره به فراوانی برنج در شالیکوبی‌ها و انبار‌های مازندران گفت: تمامی کارخانه‌ها مملو از برنج است و این انجمن آمادگی دارد تا هر کدام از ادارت دولتی و سازمان‌ها تمایل به استفاده از برنج ایرانی داشته باشند بلافاصله برنج را به هر جای کشور که بخواهند ارسال کنیم.

وی افزود: کیفیت این برنج‌ها نسبت به برنج‌های سال گذشته بالاتر بوده است و درصد شکستگی دانه‌های آن هم بسیار کمتر است.

اکبریان با اشاره به اینکه بیشتر شالیکوبی‌های استان مملو از برنج است، می‌گوید تا آبان ماه و با آغاز برداشت کشت دوم بار دیگر چراغ شالیکوبی‌ها برای تبدیل شالی به برنج روشن می‌شود و در برنج جدید و نو هم به بازار خواهند آمد.

کیسه‌ها، ذره ذره از برنج پر و روی هم انباشته می‌شود به نظر می‌رسد اینجا پایان کار یکساله کشاورزان است، چون صدای آمدن نیسان می‌آید و کارفرما همراه با کارگران کیسه‌های پر شده برنج را سوار ماشین‌ها می‌کنند مقصد بعدی بازار است.

خارج شدن بازار برنج از رکود

اینجا کوچه سردار ساری است پیدا کردن برنج‌های اصیل ایرانی که خوب قد می‌کشند و عطر خوبی دارند کار سختی نیست بازار برنج اینجا در انحصار مازندرانی‌ها است چرا که هم قیمت نسبتا مناسبی دارند و هم طرفداران پروپاقرصی .

حسینی یکی از برنج فروشان قدیمی بازار می‌گوید: برنج در انبار‌ها موجود است و از بابت عرضه بازار هیچ مشکلی نداریم. از طرفی قیمت هم نسبت به سال گذشته تغییر محسوسی نداشته است.

خریداری هم که برای خرید برنج به بازار آمده از قیمت راضی است و می‌گوید برنج محلی در بازار از کیلویی ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار تومان موجود و قیمت آن با پارسال چندان تغییری نداشته است.

شهیدی فر رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،نیز گفت: سیاست دولت در ممنوعیت واردات برنج خارجی و حمایت ویژه از برنجکاری فقط در ۲ استان مازندران و گیلان سبب شد تا شالیکاران استان‌های شمالی امسال از وضعیت بازار برنج راضی باشند.

وی گفت: جهاد کشاورزی تلاش کرده است با حمایت از کشاورزان محصول را به قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد تا هم کشاورز و هم مصرف‌کننده راضی باشد.

گزارش از سارا فرهمندراد

انتهای پیام /ر 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کشاورزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۰۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شالیکاران امسال با قیمت مناسب برنج را به فروش خواهند رساند

استاندار گیلان گفت: دیگر نمی‌گذاریم اتفاقات سال گذشته در حوزه برنج تکرار شد و با تمهیدات صورت گرفته امسال کشاورزان با قیمت مناسبی محصول خود را به فروش خواهند رساند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، اسدالله عباسی در آیین رهاسازی آب سد سفیدرود استان گیلان که حدود 172هزار هکتار از 238هزار هکتار مزارع شالیزاری استان را پوشش می‌دهد‌ با بیان اینکه دولت با همه توان در کنار شالیکاران است، اظهار داشت: دیگر نمی‌گذاریم اتفاقات سال گذشته در حوزه برنج تکرار شد و با تمهیدات صورت گرفته امسال کشاورزان با قیمت مناسبی محصول خود را به فروش خواهند رساند و این قول را می‌دهم که دولت سیزدهم در کنار شالیکاران است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 702 میلیون متر مکعب آب در پشت سد سفیدرود ذخیره شده است، افزود: ‌در سال گذشته میزان آب ذخیره‌ شده در پشت سد سفیدرود 720 میلیون متر مکعب بود ولی خوشبختانه لطف پروردگار شامل حال کشاورزان شد و بارش های خوبی را داشتیم.

وی با اشاره به رهاسازی آب سد سفیدرود به منظور آبرسانی به اراضی شالیزاری آبخور این سد تصریح کرد: با تلاش‌های صورت گرفته امسال تمامی تمهیدات اتخاذ شده و اکنون همه نهرها، کانال‌های آبیاری و سر دهنه‌ها آماده آبرسانی به شالیزارهای کشاورزی هستند.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم توجه به رعایت تقویم زراعی‌ توسط شالیکاران افزود: در 2 سال گذشته قرارگاه جهادی مدیریت آب زراعی در گیلان تشکیل و هماهنگی خوبی میان جهادکشاورزی و آب منطقه‌ای در راستای اجرای درست تقویم زراعی‌ و نوبت‌بندی آب وجود داشت از این رو از همه کشاورزان درخواست دارم به مدیران متولی اعتماد کنند.

وی با قدردانی از زحمات کشاورزان و دست‌اندرکارانی که در عرصه تولید فعالیت می کنند، تصریح کرد: از کشاورزان حمایت می‌کنیم و بر همین اساس قیمت ها امسال خیلی بهتر از پارسال خواهد بود و مشکلاتی که در سال گذشته داشتند، برطرف شده است.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطر نشان کرد: امسال با همدلی و همکاری برای تولید بیشتر محصول اهتمام داریم و امید است سال زراعی پر خیر و برکتی داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نشا کاری ۱۰۶ هزار هکتار از شالیرازهای مازندران
  • آغاز برداشت برگ‌های زمردین چای از باغ‌های گیلان و مازندران
  • این دو کالای اساسی مشمول ارز ترجیجی شد
  • آغاز نشاء ارگانیک برنج در مازندران
  • بلاتکلیفی فعالان بازار برنج
  • برنامه دولت برای تخصیص ارز برنج اعلام شود
  • توت فرنگی مازندران چشم انتظار صنایع تبدیلی/ کام شیرین واسطه ها
  • شالیکاران امسال با قیمت مناسب برنج را به فروش خواهند رساند
  • تعیین تکلیف هزار حلقه چاه کشاورزی جهت صدور پروانه بهره‌ برداری
  • تعیین تکلیف هزار حلقه چاه در بزرگ‌ترین دشت برنج کشور