اصفهان| روایت حماسهها کجای داستاننویسی قرار دارد؟
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۰۱۷۴۶
نوشتن از دوران دفاع مقدس یکی از سختترین کارهاست چراکه نویسنده باید با درک آن دوران برای مخاطبی هنرآفرینی کند که تنها فهمش از جنگ تماشای فیلمها و شنیدن خاطرههاست. ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶ استانها اصفهان نظرات
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، زمانی که پا به عرصه بازی با لغات و سر و کله زدن با حروف و واژگان بگذاری، قلم به دست گیری و به عنوان نویسنده کار نوشتن را آغاز کنی، کم کم متوجه سختیهای این راه خواهی شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مسیری بیبدیل و پر از سوژههای ناب که تنها نیازمند اندکی علاقه و قریحه نویسندگی است تا بتوانی با روی کار آوردن کلمات، صفحاتی جدید را در دل کتابها بیافرینی.
اما این مسیر پر پیچ و خم، به سادگی و شیرینی خواندن کتابها نیست، یک نویسنده از ابتداییترین مرحله آغاز نوشتن خود که انتخاب سوژه است با دشواریهای زیادی سر و کار دارد.
انتخاب رده سنی مخاطب، ژانر اثر، جمع آوری روایتها و اطلاعات و مستندات، فراهم کردن زمان مناسب برای نوشتن و بکارگیری ذهن تنها بخش کوچکی از مراحل نوشتن یک کتاب است.
با این وجود اما نویسندگان بسیاری هستند که با علاقه پای در عرصه داستان نویسی به ویژه داستان کوتاه برداشتهاند و در تلاشاند در موضوعات مختلف قلم بزنند و خوانندگان را تحت تاثیر خود درآورند.
در این بین جشنوارههای مختلفی در این زمینه برگزار میشود که "جایزه ادبی یوسف" یکی از این جشنوارههاست که به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در موضوعات مرتبط با جنگ تحمیلی و فرهنگ ایثار و شهادت برگزار میشود.
امسال هشتمین دوره این جشنواره در گستره استانی برگزار شد که تعداد قابل توجهی از نویسندگان اصفهانی در آن شرکت کردند و درنهایت آثار برگزیده به برای ارزیابی به مرحله کشوری راه یافتند.
"روایت حماسهها" کجای داستان نویسی ما قرار دارد؟
بهزاد دانشگر، از جمله برگزیدگان این دوره از جشنواره داستان کوتاه دفاع مقدس "جایزه ادبی یوسف" بود که در مراسم اختتامیه به روی صحنه رفت و کلام خود را با طرح یک پرسش آغاز کرد.
"روایت حماسهها، کجای داستان نویسی ما قرار دارد؟" پرسشی بود که حاضران آیین اختتامیه جایزه ادبی یوسف را مورد سوال قرار میداد.
این نویسنده با اشاره به شکلگیری «روایت خانه» گفت: روایت خانه فضایی است که تلاش شده فراهم شود تا نویسندگان در دراز مدت در محیطی امن به خلق آثار ادبی بپردازند و داستان بنویسند.
وی پیرامون برگزاری جایزه ادبی یوسف بیان کرد: جشنواره جایزه ادبی یوسف توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس برگزار میشود یعنی وظیفه اولیه آن بیان روایت حماسههای شهدا و آنچه در جبههها رخ داده، است.
دانشگر افزود: هرچه ما در گذشته داریم، از روایت سرچشمه میگیرد اما در سالهای اخیر چقدر از داستانها به روایت حماسی از اتفاقات و رخدادها پرداخته است؟
وی اظهار داشت: در سالهای اخیر برخی داستانها در جایزه ادبی یوسف رتبه آوردهاند که نگاه انتقادی به دوران دفاع مقدس دارد و روایت ماجراهایی است که اصلا حماسی نیست.
روایتها باید خواننده را ترغیب به دفاع از باورها کند
این نویسنده ادامه داد: هرچند این روایتها در جنگ بوده اما جایزه ادبی یوسف رسالت دیگری دارد و نباید تنها به گفتن درباره جنگ ایران و عراق بسنده کرد بلکه باید به نحوی بیان کرد که اگر روزی شرایط مشابه پیش آمد با خواندن این روایتها نسلهای آینده به دفاع از باورها و خاک کشور ترغیب شوند.
وی تصریح کرد: من معتقدم جایزه ادبی یوسف باید تکلیف خود را مشخص کند و فضای حماسی داستان را مورد تاکید قرار دهد، نباید به نحوی نوشت که اگر خواننده فردا در شرایط جنگی قرار گرفت خود را مکلف به دفاع نداند لکن ما باید بخش زیبا و حماسی جنگ را بیان کنیم.
به گزارش تسنیم، در هشتمین دوره جایزه ادبی یوسف مریم محمدی با اثر «پدر» در بخش دفاع مقدس، سارا شجاعی با اثر «بالاتر از سنجاقکها» در بخش مدافعان حرم و شقایق ملک احمدی با اثر «هماتم» در بخش ویژه خرمشهر شایستگان تقدیر شناخته شدند.
احمدرضا خان احمد با اثر «قصاب» در بخش دفاع مقدس رتبه نخست، سمیرا مختاری با اثر «سیگار» در بخش دفاع مقدس رتبه دوم و فهیمه قائدی با اثر «از محمد نیست، از محمد هست» در بخش مدافعان حرم حایز رتبه سوم شدند و به مرحله کشوری راه یافتند.
انتهای پیام/ش
R41346/P1377/S6,51/CT7منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۱۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شی جینپینگ به روزنامهنگاران گفت: « داستان چین را خوب روایت کنید»
به گزراش خبرآنلاین، کتاب «قدرت نرم چینی» تبیینی مختصر ولی دقیق ازتلاشهای چند دهه ای چین برای مبارزه با جنگ رسانهای است که کشورهای غربی خصوصا آمریکا در چند دهه گذشته علیه این کشور به راه انداخته اند. این کتاب شرح چگونگی ورود چینِ تحت رهبری شی جینپینگ به جنگ روایتها علیه این کشور به رهبری رسانههای آمریکایی است. شی هدف از این مبارزه را خنثی کردن اقدامات تخریبی غرب علیه چین و جایگزین کردن «روایت درست و دقیق از چین واقعی» در جنگ روایتها می داند.
ماریا رپنیکوا در کتاب قدرت نرم چینی در این خصوص اینگونه می نویسد:
هدف اصلی از داستانسرایی و روایت گری مد نظر شی جین پینگ ارائه تصویری درست از چین به جهان و اصلاح تصورات غلط ساخته شده توسط رسانه های غربی از این کشور بوده است. چین در دهههای اخیر تلاشهای گستردهای برای تقویت قدرت نرم خود انجام داده است. این کشور با سرمایهگذاری در رسانههای بینالمللی و ایجاد مراکز فرهنگی در سراسر جهان، به دنبال افزایش جذابیت بینالمللی و تأثیرگذاری بر دیگر کشورها و مردمان آنها بوده است.
رسانههای غربی اغلب با نگرشی منفی نسبت به چین برخورد میکنند. این رویکرد منفیگرایانه، که گاهی اوقات شامل داستانهای بیاساس و بدون شواهد میشود، نشاندهنده عدم درک عمیق از وضعیت این کشور است.
بر اساس این کتاب، حزب کمونیست برای اجرای دستورات شی در خصوص بهبود وجهه چین اقدامات زیادی انجام داده است. آن ها استراتژیهای مختلفی را، از تبلیغات رسانهای گرفته تا روش های مختلف دیپلماسی عمومی در قالب تقویت قدرت نرم به کار گرفته اند تا تصویر چین را از یک کشور آن گونه که غربی ها می گویند دردسرآفرین به یک کشور مسئولیت پذیرتغییر دهد.
شی جینپینگ یک بار دیگر در ژوئن 2021 به صورت علنی خواستار ارائه تصویری «دوستداشتنی» تر از چین شد که تعادل بین اعتماد و فروتنی را بهعنوان راهی برای به دست آوردن دوستان بیشتر در جان ایجاد کند.
در بخش دیگری از این کتاب نوشته شده : شی جینپینگ در همه سالهایی که بر مسند رهبری حزب کمونیست و ریاست جمهوری چین تکیه زده بارها بر پیوند بین قدرت نرم فرهنگی و توسعه چین تأکید کرده و قدرت فرهنگی را همتراز باقدرت سخت دانسته و میگوید: «مسیر توسعه برای هر کشور بزرگی در طول تاریخ شامل بهبود قدرت سخت مانند قدرت اقتصادی و قدرت نظامی و همچنین تقویت قدرت نرم مانند ارزشها، ایدئولوژیها و فرهنگ و رسانه بوده است» شی همچنین در سخنرانیهای خود بر بعد خارجی، ازجمله اهمیت ایجاد قدرت گفتمان بینالمللی، بهویژه در مقابل غرب، تأکید میکند و از رسانه ها و صاحبان سخن میخواهد تا صدای چین واقعی را به گوش جهانیان برسانند.
بر اساس آنچه در کتاب «قدرت نرم چینی» آمده : «تأییدها و تجویزهای رسمی در دو دهه گذشته و بهویژه در دوران شی جینپینگ، الهامبخش تولید انبوهی از نوشتههای سیاسی و مقالات دانشگاهی در مورد قدرت نرم و تقویت آن در برابر قدرت نرم غرب بوده است. دولت چین همچنین اقدامات گسترده رسانه ای، فرهنگی، علمی، آموزشی و تبلیغاتی را در این زمینه برنامه ریزی و اجرا کرده است. »
رپنیکوا در جایی از کتاب خود می نویسد: « اگرچه اثربخشی این تلاشها هنوز بهطور جامع ارزیابی نشده، اما تأکید مداوم بر بهرهگیری از قدرت نرم قابلتوجه است.»
کتاب « قدرت نرم چینی؛ عناصر چینِ جهانی» نوشته ماریا رپنیکوا با ترجمه محمدرضا نوروزپور و مقدمه حامد وفایی توسط انتشارات خبر امروز منتشر شده است و منبع بسیار خوبی برای درک رفتار و کنشگری چین در برابر قدرت نرم آمریکا محسوب می شود.
این کتاب را می توانید از لینک زیر تهیه کنید
4949
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888703