Web Analytics Made Easy - Statcounter

منابع سیاسی در عراق می‌گویند احتمالا امروز لیست نهایی نامزدان پیشنهادی به نخست‌وزیر مأمور تشکیل دولت تحویل داده می‌شود تا او شنبه آینده کابینه را معرفی کند.  به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، یک منبع سیاسی در عراق هم‌زمان با انتشار شایعه‌ای درباره اینکه دولت جدید شنبه معرفی می‌شود، می‌گوید، «عادل عبدالمهدی» مأمور تشکیل کابینه جدید عراق، از احزاب سیاسی خواسته کارشکنی نکنند و در عوض کار او را تسهیل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



چهارمین انتخابات پارلمانی عراق بعد از سقوط رژیم بعث، بیست و دوم اردیبهشت (۱۲ می) در سراسر عراق برگزار شد و پس از کش‌وقوس‌های فراوان سرانجام پنج ماه بعد در دهم مهر، «برهم صالح» رئیس جمهور و «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر مکلف به تشکیل کابینه شد.

با آنکه بیش از پنج ماه از انتخابات عراق گذشته است، اما دولت هنوز تشکیل نشده و عبدالمهدی از زمان تکلیف، یک ماه فرصت دارد تا کابینه پیشنهادی را به رئیس جمهور معرفی کند.

این منبع آگاه از مذاکرات سیاسی این روز‌ها برای تشکیل دولت جدید عراق، به روزنامه الشرق الاوسط گفت: برخی احزاب سیاسی اسامی نامزدان خود را به نخست‌وزیر مکلف به تشکیل کابینه، ارائه کرده‌اند. هنوز رایزنی درباره وزارتخانه‌ها و پُست‌ها ادامه دارد.

این منبع عراقی که خواست نام و هویتش فاش نشود، گفت که امروز چهارشنبه، لیست نامزدان پیشنهادی احزاب به نخست‌وزیر مکلف، تکمیل و نهایی می‌شود و نخست‌وزیر احتمالا شنبه آینده کابینه خود را معرفی خواهد کرد.

به گفته این منبع سیاسی احتمالا برخی مناصب خالی خواهد ماند و اگر تا قبل از جلسه روز دوشنبه پارلمان پر نشود، احتمال دارد که جلسه پارلمان تا آخرین مهلت قانونی معرفی کابینه یعنی تا پایان ماه جاری میلادی به تعویق بیفتد.

پیشتر، عبدالمهدی به گروه‌های سیاسی گفته بود که قصد دارد تعداد وزرا را کاهش دهد؛ به طوریکه تعداد وزرا از ۲۲ به ۱۵ تن کاهش یابد. بنا بر این گزارش او خواسته است تا وزارت برق و نفت تحت نام «وزارت انرژی» ادغام شوند و بیشتر گروه‌های سیاسی با این طرح موافقت کرده‌اند.

طبق گفته رسانه‌ها، عبدالمهدی فردی تکنوکرات است و تلاش می‌کند با پشت سر گذاشتن سنت‌های سیاسی در عراق، کابینه‌ای مستقل از احزاب تشکیل دهد؛ هر چند خود برآمده از توافق احزاب است و پارلمان را نیز پیش روی خود دارد و باید برای وزرا از آن‌ها رأی اعتماد بگیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کابینه عراق نخست وزیر عراق پارلمان عراق رئیس جمهور عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۲۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنایه رسانه نزدیک به قالیباف به تندروهای مجلس دوازدهم

به گزارش «تابناک»، روزنامه صبح نو نوشت: پس از ماه‌ها کنشگری چهره‌های سیاسی جریانات مختلف، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روز ۱۱ اسفندماه برگزار شد و البته این انتهای مسیر حواشی و صف‌آرایی‌های سیاسی برای ورود به مجلس دوازدهم نبود و پس از انتخابات نیروهای سیاسی پیروز و مغلوب با طرح مطالبی، شرایطی را فراهم کردند که فضای جامعه ملتهب شد.

صف‌آرایی‌هایی که از ماه‌ها قبل از انتخابات با روش‌هایی متفاوت در جریانات سیاسی آغاز شد و با گذشت زمان آرایش نیروها شاهد تغییرات و شکل‌گیری مجدد بود و شیب این تغییر و تحولات در ماه‌های منتهی به انتخابات تندتر شد. نکته مهم‌تر آنکه در انتخابات اخیر، استراتژی و راهبرد سنتی جبهه‌های سیاسی دستخوش تغییر اساسی شد و همین موضوع سبب شد حاشیه‌ها در جریان اصول‌گرا و اصلاح‌طلب بیش از دوره‌های پیشین دنبال شود. راهبردی که راست سنتی و چپ‌های عمل‌گرا را مجبور به به‌روزرسانی‌های شب انتخاباتی کرد.

فراکسیون‌های احتمالی

شاخص‌ترین چهره‌های راه‌یافته به مجلس دوازدهم محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی، مسعود پزشکیان، منوچهر متکی و حمید رسایی هستند که احتمالا فراکسیون‌های عمده مجلس آینده با محوریت این افراد تشکیل خواهد شد. نخست فراکسیون افراد نزدیک به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس فعلی است که با عنوان گزینه‌های اختصاصی شانا به مجلس راه‌ یافته‌اند. این فراکسیون به احتمال زیاد رویکردی مشابه «فراکسیون انقلاب اسلامی» در مجلس فعلی در پیش خواهد گرفت. جریان دیگری که احتمالا فراکسیون اختصاصی خود را خواهد داشت، افرادی هستند که ذیل فهرست شریان و اُمنا به مجلس رفتند، حمید رسایی ثابتی در صورت تشکیل این فراکسیون، صحنه‌گردان آن خواهند بود که در صورت بروز این سناریو می‌توان پیش‌بینی تکرار برخی از خصوصیت‌های مجلس هشتم را داشت.

در میان منتخبان مجلس دوازدهم هم‌چنین افرادی حضور دارند که نام آن‌ها در هیچ‌یک از فهرست‌های مطرح انتخاباتی قید نشده بود و به عبارتی با تابلوی «مستقل» به مجلس آمده‌اند. حالا باید دید کنشگری خود را در مجلس آینده چگونه طرح‌ریزی خواهند کرد؛ آیا در نهایت به یکی از فراکسیون‌های مذکور می‌پیوندند، یا مجموعه‌ای تحت عنوان فراکسیون مستقلین شکل خواهند داد؟ در مجلس یازدهم فراکسیون مستقلین با حضور غلامرضا نوری قزلجه تشکیل شده بود؛ اما وی در این دوره به‌عنوان گزینه حزب اعتدال و توسعه راهی بهارستان شده است، ازاین‌رو چند و چون تشکیل فراکسیون مستقلین در مجلس دوازدهم به اما و اگرها بستگی دارد. گرچه محوریت مسعود پزشکیان و حضور افرادی چون سید فرید موسوی در این فراکسیون مسلّم است.

البته برخی از چهره‌های راه‌یافته به بهارستان بعضی از رقابت‌های انتخاباتی خود را به‌عنوان سوغاتی به درون مجلس کشانده‌اند و تخریبگری چهره‌ها و اظهارات تند این افراد نیز سبب بروز حاشیه‌ها و جنجال‌هایی حول محور پارلمان دوازدهم شده است. جنجال‌هایی که منجر به تذکر رهبر معظم انقلاب هم شد و از این جنجال‌ها به‌عنوان تلخ‌کننده کام مردم نام برده شد. بااین‌حال باز هم باید منتظر اردیبهشت ۱۴۰۳ و تغییر و تحولات در دور دوم انتخابات مجلس ماند تا بتوان آرایش دقیق‌تری از نیروهای سیاسی در مجلس دوازدهم را مترصد شد.

دیگر خبرها

  • کتاب برادرزادۀ ناتنی دکتر محمد مصدق در مورد نخست­‌وزیر ایران وی را چگونه معرفی می‌کند؟
  • کنایه رسانه نزدیک به قالیباف به تندروهای مجلس دوازدهم
  • تروریست‌ها در عراق از اشغالگران آمریکایی دستور می‌گیرند
  • انتخاب اولین رهبر سیاه پوست در اروپا /  متولد زامبیا ، نخست وزیر ولز بریتانیا 
  • رئیس احزاب مخالف نتانیاهو: به یاد داریم چه کسی حماس را ایجاد کرد و به تامین مالی آن پرداخت
  • تشدید اختلافات در صفوف صهیونیست‌ها پس از «طوفان‌الاقصی»
  • اکثر جریان‌های سیاسی در عراق خواهان بیرون کردن آمریکایی‌ها هستند
  • تشدید اختلافات میان مقامات صهیونیست؛ از تهدید به استعفا تا تشکیل جلسه بدون نتانیاهو
  • نخست وزیر بلژیک: مرگ کودکان غزه از گرسنگی قابل قبول نیست
  • نخست‌وزیر مکلف فلسطین: بدون غزه هیچ دولتی تشکیل نمی‌شود