بررسی اسلامیسازی علوم انسانی و هماندیشی نخبگان جوان
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۰۲۳۷۱
تهران- ایرنا- «بررسی دیدگاههای موافقان و مخالفان اسلامیسازی علوم انسانی در مجامع علمی عربی و ایرانی»، «سبک زندگی و سالمندی»، «نظریههای ملیگرایی و ملیگرایی قومی با تاکید بر مورد قبرس» و «هماندیشی نخبگان جوان علوم انسانی اسلامی» از مهمترین نشست هایی بود که هفته گذشته در کشور برگزار شد.
گروه اطلاع رسانی ایرنا در گزارش زیر مهمترین نشست های پژوهشی را از بازه زمانی 14 تا 20 مهر 1397 خورشیدی بررسی کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
**بررسی دیدگاههای موافقان و مخالفان اسلامیسازی علوم انسانی در مجامع علمی عربی و ایرانی
نشست هماندیشی «بررسی دیدگاههای موافقان و مخالفان اسلامیسازی علوم انسانی در مجامع علمی عربی و ایرانی» در اداره کل پژوهشهای اسلامی رسانه برگزار شد.
حجتالاسلام «احمد حسین شریفی» عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امامخمینی (ره) گفت: مخالفان اسلامیسازی علوم انسانی میگویند هویت علم به روش است و روش علمی منحصر در تجربه است و تجربه اسلامی و غیر اسلامی نداریم و هر مسألهای با یک روش حل میشود و انتخاب روش یک مولود اجباری است، برای مثال مسأله جوشیدن آب با یک روش حل میشود.
حجتالاسلام شریفی اظهار داشت: پاسخ ما به این مسأله اینگونه است؛ در مرحله نخست هویت علم به روش نیست، هویت علم یک هویت ترکیبی از موضوع هدف، روش و دیگر مسایل است و دوم اینکه روش تابع مسأله است و حل هر مسألهای منحصر در یک روش نیست، مسایل علوم انسانی درباره کنشهای انسان است برای مثال کنش اقتصادی انسان، کنش ارتباطی انسان، به همین سبب دلیلی نداریم که این مسأله را تجربه حل کنیم، بلکه این ظرفیت وجود دارد که با روشهای عقلی، روش نقلی و تجربه این مسأله مطرح شود و ما نباید راه پاسخ و شناخت حقیقت را ببندیم.
عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امامخمینی (ره) مطرح کرد: یکی دیگر از نقدهای مخالفان به اسلامی سازی علوم انسانی این است که میگویند علمی بودن علم به عمومی بودن معیار داوری آن علم است، عمومیترین معیار تجربه است و نتیجه میشود که عمومی بودن علم به تجربی بودن آن علم است؛ ما در پاسخ میگوییم در مرحله نخست عمومیتر از تجربه عقل و استدلال های عقلی است و حجیت تجربه به استدلال عقلی است و در غیر این صورت به مشاهده صرف درمیآید.
وی بیان داشت: ما باید چشمهای خود را بازکنیم و موفقیتهای این عرصه را بهتر مشاهده کنیم، صدها کتاب در این حوزه در رشتههای خاص تولیدشده و هزاران مقاله در این زمینه نوشتهشده و متأسفانه اجازه اجرایی شدن این علوم را به محققان نمیدهند.
«شیخ شفیق الجرادی» عضو شورای مرکزی حزبالله و رییس مرکز پژوهشهای دینی و فلسفی لبنان تصریح کرد: اسلامی سازی علوم از جهان عرب شروع شد و امروز در ایران نیز مشاهده میشود، و 2 مجموعهای که مقابل این اندیشه مقابله کردند عربستان سعودی و امارات متحده عربی بود، سعودیها به واسطه فشار سلفیها و امارتیها که باهوشتر هستند در 2 خط در حال فعالیتاند، مؤسسه هایی در امارات وجود دارد که روی اسلام سیاسی صوفی کار میکنند و مطمئناً به عدم اسلام و بی اسلامی منجر خواهد شد و موسسه بزرگی ایجاد کردند به نام مؤمنان بدون مرز، وظیفه این موسسه این است که گرایشهای مختلف سکولار را جمع کنند و از آنها بخواهند تعریفی درباره اسلام ارایه دهند.
شیخ شفیق الجرادی خاطرنشان کرد: تاکنون ما برای اسلامیسازی علوم کار میکردیم و امروز موسسهای ایجادشده برای سکولاریزه کردن اسلام و دو هدفدارند، نخست سکولار کردن میراث اسلام، دوم برنامهریزی برای آموزش اسلامی که خارج از سنتهای حوزههای علمیه است.
عضو شورای مرکزی حزبالله توضیح داد: من مخالف نظریه اسلامیسازی علوم نیستم، ما یک مأموریت مهم اسلامی داریم، باید دراینباره طرحی بنویسیم و نباید عجله کنیم که ما این طرح را به پایان رساندهایم، ما تلاشهای خودمان را باید متمرکز کنیم و معتقدیم که این کار یک جهاد مقدس در مقابل دشمن و خط فکری آنهاست و در مقابل تلاشهای دشمن برای سکولاریزه کردن دین بایستیم.
**سبک زندگی و سالمندی
دومین نشست تخصصی «سبک زندگی و سالمندی» در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
«خدامراد مؤمنی» عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه رازی کرمانشاه عنوان کرد: در چند دهه قبل و بعد از انقلاب حوزه پیری بهخصوص در بخش آموزش و پژوهش مورد غفلت قرار گرفته و در نتیجه کمتر به روانشناسی میانسالی و پیری پرداخته شده است. این غفلتها در سطح جهان وجود داشته اما در ایران نیز پررنگتر بوده اما خوشبختانه در طی سالهای اخیر گامهایی در این زمینه برداشته شده است.
مومنی در خصوص سبک زندگی موفق برای سالمندان، یادآور شد: در طراحی سبک زندگی موفق برای سالمندان در قدم اول باید شناختی را برای دانشجویان ایجاد کنیم تا از این طریق زیرساختهای آن آماده شود و درسی نیز با عنوان «روانشناسی پیری» جزء دروس اصلی قرار بگیرد.
«پویا فرخنژاد افشار» عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه سالمندی میتواند یک دوره موفقیت باشد، گفت: سالمندی یک نعمت است و اینکه نام «سالمندی» را سونامی یا انفجار بگذاریم، اشتباه است و متأسفانه ما هنوز تمهیدات و امکانات لازم را برای سالمندان در کشور در نظر نگرفتهایم و تنها توانستهایم از نظر علم پزشکی به این موضوع رسیدگی کنیم.
فرخنژاد اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته تقریباً 150 سال طول کشید تا به میزان بالایی از امید به زندگی دست پیدا کنند اما در کشور ما تقریباً این میزان 30 سال زمان میبرد، بنابراین لازم است به آن توجه خاص شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره تعریف سالمندی، بیان کرد: سالمندی یک فرآیندی است که فرد از زمان تولد تا زمان مرگ آن را طی میکند؛ فرد باید از نظر عملکردی بهترین عملکرد جسمی، شناختی و اجتماعی را داشته باشد.
«سیده صالحه مرتضوی» عضو هیات علمی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران، بحث سالمندی را یکی از موفقیتهای بزرگ بشر دانست و تصریح کرد: سالمندی محصول توسعه اقتصادی، توسعه کشاورزی، توسعه اجتماعی و بهداشت و درمان است اما اگر بهخوبی برای آن برنامهریزی نشود، مشکلات زیادی در پی خواهد داشت.
مرتضوی ادامه داد: درواقع به دنبال اضافه کردن تعداد سالهای عمر نیستیم بلکه به دنبال این هستیم که زندگی را به تعداد سالهای عمر اضافه کنیم و از نظر علمی کیفیت زندگی را افزایش دهیم؛ بنابراین بهطور کلی میخواهیم سالهای توأم با ناتوانی را کاهش دهیم.
«مهدی خانجانی» معاون اداری و مالی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد: جنبش روانشناسی مثبت در دهه 90 میلادی توسط «مارتین سلیگمن» مطرح شد، سلیگمن در این نظریه بر روی صفات شخصیتی مثبت افراد و نهادهای تأثیرگذار بر آنها تأکید داشت؛ وی در 2012 نظریه جدیدتری با عنوان نظریه Flourish مطرح کرد که شامل پنج مؤلفه شامل هیجانات مثبت، فعالیتهای مجذوب کننده، روابط مثبت، معنای زندگی و دستاوردهها است.
خانجانی خاطرنشان کرد: اشتیاق و درگیر شدن سالمندان در فعالیتها را میتوان در خانواده و در مراکز سالمندی اشاعه داد و ایجاد کرد؛ این درگیرشدن، فرد را به احساس و هیجان بهتری میرساند که درواقع بتواند اهتزاز بیشتری داشته باشد؛ بنابراین، اگر از این زاویه ببینیم میتوانیم امیدوار باشیم که بهزیستی فرد ایجاد و حفظ میشود.
«فریده حسینثابت» عضو هیات علمی گروه روانشناسی بالینی و عمومی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص مسائل سالمندی موفق، گفت: برای مثال، اینطور به نظر میرسد که «فروید» در مساله روانشناسی رشد، در مراحل رشد اصلاً به دوره سالمندی و میانسالی توجهی ندارد و این دوران را مورد غفلت قرار میدهد اما در کنار آن، کسی مانند «یونگ» به عباراتی همچون پیر خردمند اشاره میکند و میگوید که از ابتدای خلقت بشر و در نیاکان ما نیز چنین احترامی وجود داشته است و همواره مورد اتکای جوامع بودهاند.
حسین ثابت درباره ابعاد زندگی سالمندی، اظهار کرد: برای سبک زندگی سالمندی باید به ابعاد معنوی، اجتماعی، جسمانی، روانشناختی، هیجانی و اقتصادی آن نیز توجه کرد، بنابراین سالمند نباید در این دوران با مشکلات مالی و اقتصادی دستوپنجه نرم کند.
«ابوالقاسم عیسی مراد رودبنه» عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه باید همیشه پیشگیرانه عمل کنیم، بیان داشت: افراد باید فضای ذهنی خود را فراهم کنند؛ برای داشتن سالمندی موفق، باید دانشجویان دکترا بیشتر در این زمینه حرکت کنند، بنابراین احتمال میدهیم که اگر اولویتهای پژوهشی را در دانشگاههای مختلف فراهم کنیم این تحول به وجود خواهد آمد.
«سیبه زنجری» عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره سالمندی موفق، توضیح داد: دلیل توجه ما به مفهوم سالمندی موفق این است که وقتی افراد از دوره میانسالی به سالمندی انتقال پیدا میکنند، نوعی گذار دارند، این گذار همراه با گذارهای متعدد است، یعنی گذار سالمندی با گذار بازنشستگی، گذار آشیانه خالی و گذار بیوه شدن همراه میشود.
زنجری با اشاره به اینکه سالمندی چند بُعدی است و نمیتوان تنها به یک بُعد آن توجه کرد، تصریح کرد: از بین کل سالمندان تنها حدود 9 درصد هستند که یک میزان متوسط از تمام ابعاد سالمندی را دارند، این عدد در کشورهای دیگر هم به همین شکل است.
**نظریههای ملیگرایی و ملیگرایی قومی با تاکید بر مورد قبرس
نشست بینالمللی «نظریههای ملیگرایی و ملیگرایی قومی با تاکید بر مورد قبرس» در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
«شجاع احمدوند» مدیرگروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: از جمله ظرفیتهای این گروه برخورداری از 13 استاد توانا در حوزهای مختلف اندیشه سیاسی، جامعهشناسی و مسایل ایران و منطقه، وجود 230 دانشجوی مقطع کارشناسی و 300 دانشجوی تحصیلات تکمیلی است و همینطور وجود پژوهشکده فرهنگ پژوهی که به مطالعات میانفرهنگی میپردازد.
احمدوند در ادامه دانشگاه علامه طباطبایی و گروه علوم سیاسی را علاقمند به مطالعات میان فرهنگی و تبادلات علمی بینالمللی دانست و افزود: این نشست زمینه مناسبی را برای تبادل فکری، اندیشگی و تجارب دو دانشگاه فراهم میکند.
«اتزرسدورفر» مسوول تیم دانشگاهی اتریش پس از مروری کوتاه بر نظریههای ناسیونالیسم، اذعان کرد: هویت ملی یک پدیده انتزاعی است و ملیگرایی پدیدهای است مدرن که عنصر اصلی آن را خواست سیاسی تشکیل میدهد. همچنین، عناصری که به هویت ملی شکل میدهند از جنس تاریخ و افسانهها هستند که مورد باز تفسیر قرار میگیرند به این معنا که عناصر هویت ملی لزوماً در انطباق کامل با حقایق تاریخی نیستند و از طرف دیگر این عناصر به کلی ساخته و پرداخته بازتفسیر کنندگان نیز نیستند.
اتزرسدورفر در همین رابطه تصریح کرد: به عبارتی این خصوصیت که هویت ملی حاصل بازتفسیر تاریخ و افسانهها است، به این معنا نیست که میتوان کل تفاسیر و افسانهها را بدون ارتباط با تاریخ به کلی ابداع کرد. ضمنآنکه میتوان میان 2 نوع ملیگرایی تمایز قائل شد؛ ملیگرایی قومی و ملیگرایی فرهنگی.
مسوول تیم دانشگاهی اتریش با اشاره به مورد مطالعه یعنی قبرس، اظهار کرد: فروپاشی امپراتوری عثمانی عاملی برای شکلگیری این خواست سیاسی بر اساس غیریتسازی در برابر امپراتوری عثمانی شد. این کشور متشکل از اکثریت 80 درصد یونانی ساکن جنوب و 18 درصد ترکان ساکن شمال قبرس است و همواره مورد اختلاف دو کشور یونان و ترکیه بوده است.
استاد علوم سیاسی دانشگاه وین خاطرنشان کرد: این کشور عضو اتحادیه اروپا است و قسمت شمالی آن تنها از طرف ترکیه به عنوان یک کشور مستقل شناخته شده است اما با وجود اکثریت یونانیتبار این جزیره، این اکثریت خود را به عنوان یک ملت مجزا میشناسند.
«ابوالفضل دلاوری» عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه نمیتوان هویت ملی را صرفاً پدیدهای مدرن نامید، گفت: میتوان آثار و نشانههای آن را در دوران امپراطوریهای کهن نیز یافت.
دلاوری به ویژگی چند لایه و چند بعدی هویت ملی اشاره کرد و بیان داشت: نخبگان سیاسی تنها با بازتفسیر تاریخ و افسانههای تاریخی قادر به ایجاد هویت ملی نیستند؛ به عنوان مثال روسیه برای ساختن هویت ملی روسی از گروههای قومی مختلف این کشور تلاش کرد اما با شکست مواجه و بهنوعی «املت» درست شد!
«حمید صالحی» عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: عناصر هویت ملی میتوانند با خواست قدرتهای بزرگ برانگیخته یا خاموش نگه داشته شوند و بازی قدرتهای بزرگ نقش مهمی را در این بازتفسیر تاریخ و ساختن هویت ملی بر اساس قومیتها به خود اختصاص میدهد.
**هماندیشی نخبگان جوان علوم انسانی اسلامی
نشست «هماندیشی نخبگان جوان علوم انسانی اسلامی» در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.
«مسعود درخشان» استاد تمام اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی توضیح داد: علاوه بر رشته تحصیلی باید به تاریخ شکلگیری اندیشه توجه کرد. زمانی که این موضوعات ریشهیابی شوند متوجه انحراف ها در جریانهای مختلف خواهیم شد. باید انحراف ها استخراج شوند و برای همه جهان بیان شوند در این صورت تعلق خاطر اعتقادی در علوم شکسته میشود.
درخشان با بیان اینکه در ایران کمتر تشکیلاتی برای توسعه اندیشههای اسلامی وجود دارد، عنوان داشت: دانشگاه امام صادق(ع) یکی از این تشکیلات است که تصمیم گرفته شد که در بین دانشگاهها ناشناس باقی بماند. برای جنگ با غرب باید نهادسازی شود و دانشگاه امام صادق(ع) به مرجعیت علمی برای دنیا تبدیل شود.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: ما تاکنون چه نهادهای قوی در کشور ایجاد کردهایم؟ نهادهای اسلامی ما چگونه در برابر نهادهای غربی عمل کردهاند؟ غرب تلاش میکند ما را به لحاظ افکار عمومی مجذوب و تسلیم کند. در مقابل این جریان و در زمینه مسایل نظری، باید بدانیم دانشها در دنیا چگونه شکل گرفتهاند. نخبگان ما باید در جلسات مختلف درباره شکلگیری دانشهای مختلف گفت وگو کنند.
«عطاءالله رفیعی آتانی» عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به فرآیند کار علمی در فضای علوم انسانی اسلامی افزود: مأموریت علوم انسانی و اجتماعی تبیین و پیشبینی و طراحی در قلمرو کنش انسانی است. انسان در اینجا به معنای فرد و جامعه است. بر این اساس در مواجهه با علوم انسانی، باید مسأله اساسی خود را بر این اساس طراحی کنیم. علوم انسانی فعلی قدرت انجام این وظیفه را در جامعه ما ندارد.
رفیعی آتانی خاطرنشان کرد: فرآیند شکلگیری علوم انسانی و اجتماعی لزوماً انسان اسلامی و جامعه اسلامی نیست. وجود رویکردهای رقیب در علوم انسانی و اجتماعی در جهان خبر از چنین رویکردی دارند. طرفداران علوم غربی معتقدند ما این علوم را به خوبی بهکار نگرفتهایم اما مفروض ما این است که علوم انسانی فعلی بر اساس مبانی و مفروضات غیرواقع بینانهای استوار است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت یادآور شد: موضوع علوم انسانی و اجتماعی ترجمه شده، انسان نیست بلکه موضوع آن کنش انسان غربی در دنیای مدرن است. بههمین دلیل این علوم ذاتاً جهانشمول نیستند. بهتر که جهانشمول نیست زیرا کنش انسان غربی کنش مطلوبی در چارچوب فلسفه اخلاق و عملی که در حال شکلگیری است، نیست. بنابراین علوم انسان مطلوبی را توضیح نمیدهد که بتوان آن را مبنا برای بازتولید و تربیت و سرمایهگذاری در کشورهای غیر مرتبط با مبانی فلسفی قرار داد.
پژوهشم9370**9131
منبع: ایرنا
کلیدواژه: فرهنگي نشست ها و همايش ها فعاليت هاي پژوهشي بررسي يك هفته
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۲۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
طهرانچی: نسل جوان به دنبال توانایی است، نه دانایی
به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین نشست هم اندیشی اعضای هیأت علمی گروه های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه گفت: سرمایه انسانی، دارایی اصلی دانشگاه است و اگر دانشگاه مفتخر است به خاطر وجود سرمایه انسانی و اعضای هیأت علمی است.
بیشتر بخوانید: پویشیهای دانشگاه آزاد اصفهان ۱۲هزار نفری میشوندوی خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه آزاد اسلامی قدردان حضور وجود اعضای هیأت علمی هستیم و برای اینکه اعضای هیأت علمی بتوانند نقش آفرینی جدی داشته باشند سعی کردیم تحولی را در نظام آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه غرب از بعد از دوره جدیدی که سکانداری و مدیریت علم جهانی را در دست گرفت، یک تقسیم بندی را شروع کرد و برمبنای آن گذار از علوم انسانی به علوم طبیعی را پیش گرفت، اظهار کرد: در این دوره محور چرخش و محور حرکت غرب «علوم» شد. علوم طبیعی به عنوان زیرساخت حرکت علمی غرب مطرح شد و غرب مفهوم علم را روز به روز تناورتر میکرد.
طهرانچی ادامه داد: تا دو دهه قبل بنیاد NSF آمریکا Social science را به عنوان علم به رسمیت نمیشناخت. در این دوره کسانی که استاد شدند، افرادی بودند که از قالب خود به در آمده بودند. این افراد به جای خلق اثر هنری به خلق نوشته ای که منبعث از تفکر علوم پایه ای بود، اقدام کردند. این دوره در درون خود مولود دیگری به نام فناوری و تکنولوژی داشت که این مورد نیز بی رحمانه حاکم شد و یک تبادل صورت گرفت که در خلال آن مسأله علم به مسأله تکنولوژی تبدیل شد و مسأله تکنولوژی به مسأله توسعه تبدیل شد و این مسیر شتابان رقم خورده و دارد پیش می رود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: واقعیت این است که ما از زمان صفویه با جلوه های علم غرب مواجه شدیم، در این دوره به جز مدرس هایی که در قالب کشیش و سفیر وارد کشور می شدند و شاهزادگان صفوی را آموزش میدادند، اولین مواجهه با علم غرب، دوره اعزام سه نفره عباس میرزا بود. در دوران عباس میرزا سه نفر به غرب برای مهندسی، نظام و نقاشی اعزام می شدند، البته واقعیت این است که آنچه در هنر ما هم به صورت سازمان یافته مطرح شد، صرفاً هنرهایی بود که درآنجا به عنوان رشته به رسمیت شناخته میشد. یعنی به عنوان مثال معماری ایرانی درون خود یک نوع هنر دارد و اساساً بین این موضوع که معماری، مهندسی یا هنر است، مباحث زیادی وجود دارد. واقعیت این است که هیچکدام از معمارهای ما با معماری برآمده از گذشته ایرانی تناسبی ندارد. آنچه که به عنوان معماری به ایران ورود می کند، برگرفته از رشته معماری در غرب است. همانطور که گرافیک از غرب میآید، اما خط هیچگاه در ایران به عنوان یک رشته شناخته نمیشود.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه بر این مبنا نظام دانشگاه هیچگاه نمیتواند زایشی را به عنوان رشته هنری در درون خودش داشته باشد، گفت: در این زمینه مثالهای زیادی وجود دارد، از جمله پرده خوانی. تئاتر و هنرهای نمایشی به عنوان رشته به این کشور وارد شده، اما پرده خوانی که متعلق به کشور خود ما است، هیچگاه از منظر هنری مورد توجه قرار نگرفته و به دانشگاه راه پیدا نمیکند.
وی با بیان اینکه هنر معماری نیز در این زمره قرار میگیرد، اظهار کرد: گنبد سلطانیه به عنوان یک دستاورد مهندسی وجود دارد، ولی هیچ مهندس ایرانی امروز نمیتواند مبتنی بر آجر دوباره یک گنبد آنچنانی ایجاد کند. در این زمینه شیخ بهایی ترکیب زیبایی از فیزیک و مهندسی ایجاد کرد. مثالهایی دیگری نیز از ترکیب هنر و علم در مسجد امام، منار جنبان و ... وجود دارد که به زیبایی و هنر و علم و اوج مهندسی و فیزیک را نشان میدهد که متأسفانه مهندسان ما امروز با آن بیگانه هستند. چون وارد کننده صنعت دانشگاه بودیم و این صنعت دانشگاه بیتعارف در درون خود هیچ زایندگی ندارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه نکته مهمی که اتفاق افتاده این است که در تعریفی که نسبت به دانشگاه وجود دارد، ما دچار اختلاط معنایی شدهایم، اظهار کرد: ما در کشور صاحب دانش، کمال و مدرسه بودیم، اما متأسفانه از واژه یونیورسیته به عنوان دانشگاه استفاده کردیم. جامعه و دانشگاه در غرب کارکرد تعاملی بسیار سنگین دارد، اساساً اسمش یونیورسیته است که عربی آن جامعه می شود، یعنی گلخانه کوچک دانشمندان و جهت دهندگان ساخت جامعه غربی در دانشگاه تمرین می کند. یعنی دانشگاه، گلخانه ساخت تمدن غربی و جامعه غربی است. تحولاتی که در سیر جامعه غربی است، شما می بینید که در دانشگاه بروز و ظهور دارد.
وی با بیان اینکه حیات دانشگاه آزاد اسلامی در گرو پول نفت نیست، بلکه در قرابت با جامعه است، گفت: اقبال اجتماعی، زندگی دانشگاه آزاد اسلامی را تأمین می کند، وقتی این دانشگاه با اقبال اجتماعی مردم زندگی می کند و می بیند نسخه های وارداتی به کشور دیگر از جانب مردم مورد اقبال قرار نگرفته و این رشته ها مورد توجه مردم نیست، باید فکر جدیدی کند. مگر می شود این کشور بخواهد فیلم تاریخی و پادکست تاریخی بسازد، اما تاریخدان نداشته باشد. کل ورودی رشته تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۴۰۲، ۱۱ نفر بوده است. باید برای این مسأله چاره ای اندیشید.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: مگر می شود هنر در این کشور زنده باشد، اما ادبیات فارسی وجود نداشته باشد، اشعار فردوسی، حافظ و سعدی را چه کسی بخواند و آن را به بچه های ما آموزش دهد. کل ورودی دانشگاه آزاد اسلامی در ادبیات فارسی ۱۸۰ نفر است. این در حالی است که ورودی ادبیات انگلیسی در دانشگاه آزاد اسلامی، ۱۰ هزار نفر است.
دکتر طهرانچی در پاسخ به این موضوع که چه اتفاقی در این زمینه افتاده است، گفت: امروز نسل جوان نگاهشان به توانایی است، نگاه نسل جوان به دانایی نیست، آنها سودمندی حاصل از توانایی را دنبال می کنند. در واقع نسل بچه های امروز توانایی محور فکر می کنند، این بچه ها مبتنی بر توانایی و مبتنی بر سودمندی رشته ها را انتخاب می کنند و دانایی محوری برای آنها ملاک نیست. در حال حاضر ورودی دانشگاه آزاد اسلامی در رشته ریاضی ۴۸ نفر، در رشته فیزیک ۵۴ نفر، در رشته نساجی ۷۰ نفر است، اما در رشته طراحی و دوخت ۱۰ هزار نفر است. این موضوع در مدارس نیز حاکم است. در مدرسه کلاً ۱۸ درصد از بچه ها به رشته ریاضی می روند، یعنی دیگر از ذهن پیچیده خبری نیست.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بر این مبنا اتفاقاتی در جامعه در حال رخ دادن است، گفت: دانشگاه باید نسبت به اتفاقات جامعه واکنش نشان بدهد و مسیر را به درستی طی کند. برای مثال ورودی دانشگاه آزاد اسلامی در رشته جغرافی در سالهای اول، دوم، سوم و چهارم دانشجویی در مجموع ۱۷۹ نفر است و در سال ۱۴۰۲، ۵۶ نفر ورودی داشته است، این در حالی است که کاربرد جغرافیا در زندگی بسیار روشن است که یکی از آنها استفاده از اپلیکشین های نشان، بلد و ... است. بنابراین ما باید در این زمینه یک ایده محوری داشته باشیم. اگر تنها بخواهیم که از نسخه های غرب استفاده کنیم، نمی توانیم به موفقیت برسیم.
دکتر طهرانچی تأکید کرد: ما در دانشگاه آزاد اسلامی با تصمیماتی که نوآوری و خلاقیت در آن نهفته است و مبتنی بر عبور از بحران است، برای ماندن علم و هنر در این سرزمین تلاش می کنیم. سرزمینی که لطافت مردم آن به این است که با زبان فارسی خاص خود صحبت کرده، با هنر خاص خود زندگی کند. مردمی که با زبان، هنر و دین خود همواره صاحب سبک و صاحب تمدن بوده و همواره موحد بوده اند. در این شرایط وقتی می بینیم که در رشته تاریخ تنها ۱۱ نفر ورودی وجود دارد، این یعنی تاریخ منهدم می شود و آینده ای ندارد. ما باید در این زمینه اندیشه بورزیم و طرحی نو در اندازیم. باید در این زمینه بررسی کرد که جامعه به دنبال چه چیزی است و در مورد آن شناخت پیدا کرد و سهم دانشگاه را ایفا کرد. دانشگاه آزاد اسلامی همواره در زمینه هنر بسیار موفق عمل کرده که یکی از جلوه های بروز آن این است که استاد فرشچیان نام خود را بر روی یکی از دانشکده های این دانشگاه گذاشته است. این یعنی یک استاد نگارگر بی مثال این دوران می گوید دانشگاه آزاد اسلامی دارای ارزش بوده و اعضای هیأت علمی آن صاحب سبک هستند.
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه نباید آمادگاه تربیت نیروی انسانی برای غرب باشد، اظهار کرد: هنر تعلق می آورد، هنر «اقامت» و «ماندن» می آورد. هنری که رفتن بیاورد، هنر نیست، ذات هنر باید بستگی بیاورد. علم نیز همین است، اما یک اتفاقی در حال رخ دادن است که باید به گونه ای دیگر ببینیم و طرحی نو دراندازیم.
دکتر طهرانچی در ادامه با بیان اینکه هنگامی که مغول به کشور ایران حمله کرد، مسجد گوهرشاد قرآن بایسنقری و رصدخانه مراغه از آن درآمد، گفت: درست است که مغول وقتی به کشور حمله کرد، خرابی به بار آورد، اما از دل این خرابی ها آثار فاخری همچون مسجد گوهرشاد درآمد، این یعنی اینکه ظرفیت این کشور در ادبیات و هنر به اندازه ای است که می تواند تهاجمات آن چنانی را به زانو درآورد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: استاد رفیع پور نویسنده کتاب «دریغ است که ایران ویران شود»، معتقد است تا زمانی که ایران بتواند فرهنگ و اجتماع خود را حفظ کند، هیچ حمله و هجمه ای نمی تواند این کشور را ویران کند، اما آنگاه که هنر و علم این کشور نتواند تربیت جوانانی را داشته باشد که این جوانان بتوانند با دارایی خود آشنا باشند، دیگر ایرانی نمی ماند. وی با بیان اینکه چندین هزار سال است که این کشور قوام خود را داشته است، گفت: قوام این کشور در زیبایی های هنری، ادبی و علمی بوده است.
دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه دانشگاه در حفظ سرزمین نقش دارد، گفت: این سؤالی است که جامعه از ما خواهد پرسید، ما باید در این زمینه جوابگو باشیم و سهم خود را پیدا کرده و در این زمینه تلاش کنیم. این موضوع بسیار حائز اهمیت است، چرا که تربیت آیندگان به دست دانشگاه است. جامعه از ما به عنوان دانشگاه توقع دارد که نقش آفرین و مؤثر باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه یکی از کارهایی که در دوره جدید در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد، دادن هویت یکپارچه به دانشگاه آزاد اسلامی بود، اظهار کرد: این دانشگاه تا پیش از این دارای هویت چند پارچه بود، در واقع هویت جمعی نداشت. برای نخستین بار توانستم هویت جمعی به این دانشگاه بدهیم و در رتبه علمی RUR رتبه ۱۸۰ تا ۱۹۰ را به طور رسمی برای دانشگاه آزاد اسلامی اخذ کنم. همچنین برنامه داریم برای رتبه علمی شانگهای نیز همین کار را انجام دهیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین در زمینه دادن هویت یکپارچه به دانشگاه آزاد اسلامی، سایت واحدهای دانشگاه به صورت یکپارچه درآمد. سایت آموزشیار و پژوهشیار نیز به صورت یکپارچه ایجاد شد. همچنین پیش دفاع یکپارچه در دانشگاه صورت گرفت و برای نخستین بار ۶۴ گروه علمی کشوری درست شد.
دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه دانشگاه، آمادگاه نیست، بلکه سازمان است، تصریح کرد: دانشگاه، سازمان علم است و یکی از مشروعیت های سازمان، گروه های علمی است. به گروه های علمی نیز هیچ تفسیر جدیدی داده نشده است. این گروه های علمی در رابطه با مسائل اجتماع، نقش آفرینی می کنند. یکی از این نقش آفرینی ها در حل مسأله که به عنوان یک آسیب در کشور وجود دارد، مسأله رسانه است. رسانه یکی از بحث های جدی ما و بخشی از زندگی مردم است. هنر و رسانه یکی از موضوعات جدی کشور، دنیا و تربیت نسل فردا است، بنابراین باید به آن توجه ویژه شود.
وی با بیان اینکه جامعه جوان، دانایی محور فکر نمی کند، بلکه توانایی محور فکر می کند، گفت: الان بین توانایی و دانایی یک رابطه ترجمانی غیرخطی پیچیده وجود دارد، در واقع هر دانایی دیگر توانایی نمی دهد، نکته مهم این است که ما باید در این زمینه به اقبال اجتماعی، توجه کنیم. در واقع ما باید با اقبال اجتماعی، اسکول تشکل می دادیم. اسکول ها می خواهند توانایی محور با قدرت حل مسأله، به مسائل کشور پاسخ دهند. اگر اینها به مسائل کشور پاسخ دهند، حتماً مشتری خواهند داشت.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: غرب وقتی رشته ها را ایجاد کرد و دید که رشته نمی تواند دنیا را تغییر دهد، پس از یک مدتی موضوع بین رشته ای را مطرح کرد و پس از آن موضوع چند رشته ای و سپس فرا رشته ای را مطرح کرد و بالاخره الان دنیا به این موضوع رسیده که مسائل دنیا تک رشته ای نیست، در واقع منی که باید به جامعه پاسخ بدهم، توانایی خلق کنم و نسبت به نسل فردا مسئولم، باید ظرفی به عنوان چارسوق بگذارم تا در این چارسوق، هنر، روان شناسی، جامعه شناسی، ارتباطات قرار بگیرد. این ظرف حرکت جمعی ماست. سیمرغ ما در این چارسوق می نشیند.
انتهای پیام/
کد خبر: 1228135 برچسبها دانشگاه آزاد اسلامی