Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@09:04:25 GMT

فرايند خلاقيت

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۰۲۳۹۸

فرايند خلاقيت

خبرگزاري آريا - فاطمه شهرزاد بخشايش - نکته مهم ديگر در خلاقيت، توجه به فرايند شکل‌گيري راه‌حل‌هاي خلاق مسائل و گامهايي که در اين فرايند برداشته مي‌شود، است.
نکته مهم ديگر در خلاقيت، توجه به فرايند شکل‌گيري راه‌حل‌هاي خلاق مسائل و گامهايي که در اين فرايند برداشته مي‌شود، است.
در اين زمينه معروف‌ترين و قديمي‌ترين نظريه، «تقسيم‌بندي والاس» است ک هنوز هم قابل توجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

والاس براي خلاقيت چهار مرحله قائل شده است که عبارتند از:
1. آمادگي
يک دانشمند يا هنرمند، پيش از خلق اثر خويش بايد به ابعاد مختلف زمينه کاري خويش آشنا باشد. علاوه برآمادگي عمومي يک نوع آمادگي خاص نيز ضروري است. منظور از آمادگي خاص، بررسي، جستجو، مطالعه و جمع‌آوري مدارک در خصوص موضوع مورد نظر است. يکي از روش‌هاي مفيد در اين زمينه مطالعه عقايد و نظريات ديگران است. از اين طريق فرد مي‌تواند بسياري از واقعيتها و مشکلات کار خود را بهتر درک کرده و سپس براي رشد افکار خويش نظريه‌هاي ديگر را رها کند.
2. نهفتگي
در اين مرحله ظاهرا نوعي توقف در کار ديده مي‌شود و فرد هيچگونه تلاشي براي رسيدن به نتيجه انجام نمي‌دهد. در اين مرحله ممکن است دانشمند يا هنرمند در خصوص مسئله فکر هم نکند. بعضي از روانشناسان معتقدند در اين مرحله ذهن ناخودآگاه شروع به فعاليت مي‌کند.
3. اشراق
اين مرحله جايگاه خاصي در فرايند خلاقيت دارد، چرا که تفکر در آن شکل گرفته و حل مسئله مشخص مي‌شود. اغلب متفکران ظهور اين مرحله را ناگهاني مي‌دانند. فرد خلاق در طول کار طبيعتاً با موانعي برخورد مي‌کند که کار را دچار وقفه و امکان هر گونه پيشرفت را از فرد سلب مي‌کند؛ ولي ناگهان موضوع روشن مي‌شود و فرد مي‌تواند موانع را از سر راه بردارد.
4. اثبات
در اين مرحله فرد خلاق آن چه را بدست آورده است (اعم از اختراع، اکتشاف يا نظريه تازه) ارزيابي مي‌کند، شواهد آن را دوباره مي‌سنجد و از لحاظ منطقي آزمايش مي‌کند. به عبارت ديگر در اين مرحله اهميت ارزش کار بوسيله بازبيني مشخص مي‌شود. پس از والانس محققان و دانشمنداني مانند اسبورن (Osborn, 1993) و استين (Stein, 1990) مراحل مختلفي را براي فرايند خلاقيت ذکر نمودند.
آمابيل الگوي جالبي از فرايند خلاقيت ارائه کرده که شامل چهار مرحله اساسي عرضه مسئله، آمادگي، ايجاد پاسخ و اثبات پاسخ است. (Amabile, 1993) اين مراحل شايد با مراحل والاس تفاوت زيادي نداشته باشد. اما اهميت آن شايد در روابط اين مراحل با عناصر مختلف خلاقيت است.
در مرحله اول (ارائه کار يا مسئله) انگيزه تاثير مهمي دارد چرا که براي شروع فرايند خلاق، وجود انگيزه ضروري است.
دومين مرحله آمادگي براي ارائه پاسخ با راه حل است که به منابع اطلاعاتي درباره کار مراجعه مي‌شود.
برغم باور عموم اين مدل حاکي از آن است که اطلاعات بيشتر موجب خلاقيت بيشتر نمي‌شود. بيشتر اوقات افرادي که تازه وارد يک رشته شده‌اند، خيلي بيشتر از افرادي که مدت طولاني در آن زمينه تلاش کرده‌اند، کار خلاق عرضه مي‌کنند. همانگونه که تحقيقات تجربي نشان مي‌دهند دانش مهم نيست، بلکه راه کسب آن مهم است (فيندلي (Findly)، لامسدن (Lumsden) به نقل از (آمابيل).

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۲۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلاقیت بامزه یک هموطن در ساخت یک مینی نیسان (فیلم)



منبع:برترین ها

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: خلاقیت دیدنی یک زوج غارنشین در کباب کردن دو مرغ روی زغال (فیلم) خلاقیت خنده دار در چمن زنی بدون دخالت دست (فیلم) خلاقیت جالب در عبور دادن گله از خیابان (فیلم)

دیگر خبرها

  • سهم «هیچ» از اقتصاد خلاق
  • تجلیل از برگزیدگان جشنواره دانش آموزی از ایده تا بازار
  • رونمایی از شش محصول صنایع خلاق و فرهنگی در رویداد «مانوین»
  • روش‌شناسی رئالیسم انتقادی؛ عناصر، فرایند و گام‌ها
  • رونمایی از ۶ دستاورد صنایع خلاق و فرهنگی در رویداد ملی «مانوین»
  • زجر خلاقیت زیر زنجیر کتاب‌های درسی
  • خلاقیت بامزه یک هموطن در ساخت یک مینی نیسان (فیلم)
  • بررسی فرایند واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس
  • راه‌اندازی ۶ مرکز نوآوری تخصصی در مشهد
  • گره هنر و خلاقیت در تار و پود فرش کردستان