Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم از کاشت گیاه پاپایا برای اولین بار در استان یزد در گلخانه های شهرستان خاتم خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجتبی آغاز در گفتگو با خبرنگار طنین خاتم با اشاره به اینکه پاپایا مهمترین میوه گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیاست، اظهار داشت: پاپایا گیاهی علفی، همیشه سبز و دولپه است که به صورت یک تنه با چوبی نرم به ارتفاع یک تا ۱۰ متر رشد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  مدیر جهاد کشاورزی خاتم گفت: این گیاه چند ساله ممکن است تا ۲۰ سال عمر کند اما عمر مفید و اقتصادی آن بیشتر از سه سال نیست و نخستین میوه پاپایا معمولا ۱۲ ماه پس از کاشت بذر به دست می آید.   آغاز خاطرنشان کرد: هر گل حدود ۱۴۵ تا ۱۶۵ روز بعد از گرده افشانی به میوه کامل و رسیده تبدیل می شود و در زمان رسیدن، رنگ میوه‌ها از سبز به زرد و گاهی نارنجی تغییر می یابد.   وی عنوان کرد: از آنجا که میوه پاپایا فرازگرا است می توان آن را در مرحله بلوغ کامل برداشت و در انبار نگهداری کرد و یا به نقاط دور دست فرستاد.   آغاز با اشاره به فواید میوه پاپایا یادآور شد: از آنجا این میوه منبع غنی آنتی اکسیدان است، می تواند در پیشگیری از سرطان بسیار موثر باشد همچنین می تواند مانع پیری زودرس شود و از حمله و سکته قلبی نیز جلوگیری می کند.   مدیر جهاد کشاورزی خاتم افزود: عملکرد پاپایا در ایران ۳.۵ تن در هکتار است و در محیط باز سطح زیر کشت آن در منطقه بلوچستان حدود ۳۰ هکتار است.   آغاز گفت: با توجه به سیاست های وزارت جهاد کشاورزی درخصوص تنوع محصول در گلخانه ها، با ایجاد کارگروه توسعه و حمایت گلخانه ها در شهرستان خاتم که از مهندسین ، مشاوران و گلخانه داران این شهرستان تشکیل شده بود و با تدوین برنامه های استراتژیک گلخانه ها که یکی از شاخص ها، تنوع محصول بود کاشت پاپایا رقم رد لیدی پاکوتاه به صورت نشاء برای اولین بار در کشور در گلخانه در این شهرستان صورت گرفت.   مدیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: این محصول بعد از هفت ماه به تولید رسید و در حال حاضر نزدیک به سه ماه است که در حال تولید و عرضه به بازار مصرف میباشد و این گیاه حداکثر تا پنج متر رشد می کند و در محل بین ساقه و هر برگ یک گل تشکیل می شود که این گل به میوه تبدیل می شود.   وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سطح زیر کشت این محصول در شهرستان خاتم ۸ هزار مترمربع به شکل کشت گلخانه ای است و عملکرد این محصول در گلخانه متفات از کشت باز است.   آغاز یادآور شد: در کشت گلخانه ای در هر هزار مترمربع ۳۵۰ درخت کشت می‌شود که هر درخت بین ۲۰ تا ۱۰۰ عدد میوه می‌دهد.   مدیر جهاد کشاورزی خاتم اظهار داشت: وزن هر میوه بسته به شرایط گلخانه و تغذیه متفاوت و بین ۲۵۰ گرم تا ۵۰۰ گرم  است که با این حساب پیش‌بینی می‌شود ۲۴ تن محصول مرغوب پاپایا برداشت و با قیمت بسیار مطلوبی به عنوان میوه لوکس به فروش برسد. انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۲۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی برداشت دانه‌های روغنی در کنگاور بیش از چهار هزار تن است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، مدیر جهاد کشاورزی کنگاور با اعلام اینکه در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ حدود یک هزار هکتار گیاه روغنی دیم کاملینا و یک هزار و پنج هکتار کلزا در زمین‌های کشاورزی این شهرستان کشت شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود از زمینهای زیر کشت بیش از چهار هزار تن دانه روغنی برداشت و تحویل مراکز خرید شود.
«محمدخزایی» اظهار کرد: این شهرستان با دارا بودن حدود ۵۰ درصد سطح زیر کشت کاملینا و حدود ۲۵ درصد سطح زیر کشت کلزای استان مهمترین قطب تولید دانه‌های روغنی در کرمانشاه محسوب می‌شود.
وی یادآور شد: محصول کاملیا و کلزا به صورت تضمینی با نرخ مصوب توسط مراکز خرید مستقر در شهرستان از کشاورزان خریداری می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی کنگاور با بیان اینکه دانه روغنی کاملینا از قابلیت بسیار خوبی برای کشت در مزارع دیم برخوردار است، ادامه داد: این محصول از جمله گیاهان دانه روغنی مقاوم به خشکی و سرما است که در برابر آفات و بیماری‌ها مقاومت قابل توجهی دارد.
خزایی با اشاره به امکان کاشت و برداشت مکانیزه این محصول گفت: کاملینا می‌تواند محصول مناسبی در چرخه تناوب زراعی غلات دیم باشد و بازده و سودآوری مناسبی در این اراضی داشته باشد.
شهرستان کنگاور در ۹۰ کیلومتری شرق کرمانشاه قرار دارد.

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول
  • همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت
  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • بارندگی‌ شدید موجب توقف برداشت مقطعی پیاز شد
  • برداشت کلزا از مزارع شهرستان کرخه
  • برداشت نوبرانه گوجه سبز در سرپل ذهاب
  • طلایی شدن مزارع کلزا در شهرستان میاندوآب 
  • برداشت بیش از چهار هزار تن دانه روغنی
  • کشت ۱۵۰ هکتار کلزا در جلگه رخ تربت حیدریه
  • پیش‌بینی برداشت دانه‌های روغنی در کنگاور بیش از چهار هزار تن است