Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت به مناسبت هفته سلامت زنان گفت: ارتقای سلامت جامعه و فراهم کردن زیر ساخت‌های مناسب برای برخورداری از جامعه‌ای پر نشاط و سالم امری ضروری بوده که رسیدن به اهداف توسعه رشد انسانی در گروی آن است. نظام‌های سلامت دنیا بر پایه سلامت خانواده بنا شده است

وی افزود: امروزه نظام‌های سلامت دنیا برنامه خود را بر پایه سلامت خانواده بنا نهاده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند. آنها به عنوان پایه های اصلی خانواده و محور اساسی سلامت، نقش ویژه ای در رشد و پیشرفت جامعه دارند، زیرا نه تنها مسئول سلامت خود هستند بلکه بیشترین مراقبت‌ها را برای سلامت و بهداشت خانواده نیز انجام می ‌دهند.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: براساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، زنان به دليل ايفای نقش های متعدد در خانواده و جامعه، گذراندن دوره های فيزيولوزيكی مختلف مانند بلوغ، قاعدگی، بارداری، زايمان و يائسگی و همچنين، احتمال خطر بيشتر در ابتلا به فقر، گرسنگی و سوء تغذيه، بار كاری زياد و تبعيض جنسيتی، گروه پرخطر محسوب می شوند؛ از این رو نیازمند خدمات ویژه پیشگیری، سلامت و درمان هستند و بسیاری از نظام های سلامت مهمترین برنامه های خود را مبتنی بر سلامت این گروه ترسیم کرده‌اند.

زنان عهده دار مسئولیت خود مراقبتی و مراقبت در منزل

 جان بابایی با بیان اینکه زنان از مردان آسیب‌ پذیرتر هستند و در نتیجه بیشتر از مردان در جست‌ و جوی خدمات سلامت بر می ‌آیند و پاسخگویی به این نیاز وظیفه اصلی نظام سلامت است، تاکید کرد: زنان از یک سو محور و مدیر سلامت خانواده و از سوی دیگر یار و همکار ارائه ‌دهندگان خدمات در سیستم سلامت هستند و بخش مهمی از فعالیت‌ های مربوط به خود مراقبتی، دگر مراقبتی و مراقبت در منزل به عهده آنان است.

شایعترین بیماری‌های زنان

وی ادامه داد: از آنجایی که زنان بیشتر از مردان عمر می کنند تصور عمومی بر این است که آنها تندرست تر هستند؛ این در حالی است که علیرغم بالا بودن امید به زندگی زنان، آنها در تمام مقاطع زندگی نسبت به مردان با مشکلات بیشتری در امر سلامت مواجه هستند. به عبارت دیگر بار معلولیت، بیماری و ناتوانی در آنها بالاتر است. استرس، بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها، همچنین اختلالات باروری و ابتلا به عفونت ها ازشایع ترین بیماری های زنان است.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به نقش مهم مادر بودن در زنان، عنوان کرد: همچنین شرایط فیزیولوژیک و بیولوژی زنان، باردار شدن و عوارض حاملگی و زایمان، حاملگی و عوارض ناشی از آن زنان را در معرض آسیب بیشتری قرار می دهد. در طرح تحول سلامت در بسته ترویج زایمان طبیعی اقدامات مهمی در سلامت باروری زنان و دوران بارداری و مادری سالم صورت گرفته است.

تاثیر اجرای برنامه طرح تحول سلامت در باروری و زایمان زنان

وی در این خصوص افزود: با اجرای برنامه طرح تحول سلامت، در راستای سیاست های جمعیتی، 1610372 زایمان طبیعی رایگان در سراسر کشور انجام شده است. همچنین سزارین به میزان 6.5 درصد و سزارین بار اول نیز به میزان 5 درصد طی اجرای این برنامه کاهش یافته است. آموزش رایگان به 750 هزار نفر مادر باردار در دوران بارداری جهت توانمند سازی برای باروری و زایمان طبیعی از دستاوردهای دیگر این برنامه برای آشنایی طیف بزرگی از زنان با خطرات سزارین بوده است.

جان بابایی گفت: خوشايند سازی فرآيند زايمان طبيعی با ارائه روش های دارويی و غير دارويی كاهش درد زايمان طبيعی در بيمارستانهای دولتی يكی ديگر از محورهای برنامه بود كه طی آن تعداد مراكز ارائه دهنده خدمات بدون درد، طی مدت اجرای برنامه از 20 مركز به 220 مركز افزايش يافت.

وی با بیان اینکه به منظور حفظ حريم خصوصی و تكريم مادر باردار، فرآيند بهينه سازی و در صورت نياز توسعه فضای فيزيكی بخش زايمان تمامي بيمارستان دولتی سراسر كشور آغاز شده است، اظهار داشت: تعداد 366 بيمارستان دولتی مشمول اين برنامه هستند. در اين فرآيند بخش زايمان به صورت اتاق های تک نفره بازسازی خواهد شد. تاکنون 1400 اتاق تک نفره زایمان طبیعی راه اندازی شده و حدود 400 واحد در حال ساخت است.

ارائه خدمت تخصصی در 2700 تخت فعال در 28 بیمارستان تخصصی زنان

جان بابایی با اشاره به اینکه ارائه خدمت تخصصی در 2700 تخت فعال در 28 بیمارستان تخصصی زنان از دیگر اقدامات حوزه درمان کشور در راستای حفظ حقوق زنان است، تصریح کرد: یقیناً توجه به نيازهاي سلامت، بار بيماری ها و مرگ ها در اين قشر و نیز مسئولیت سنگین زنان در جامعه و نقش محوری آنها در سلامت و تحکیم خانواده لازمه ارائه پاسخ مناسب نظام سلامت در سياستگذاری و برنامه ريزی مناسب، جهت رفع نيازهای سلامت آنان و ارتقای كيفيت مراقبت های ارائه شده در این قشر است تا بتوان از این طریق سلامت جامعه را به ارمغان آورد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۳۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه خدمات درمانی سپاه به هزار و ۶۰۰ شهروند قزوینی

سرهنگ پاسدار کاظم رجبی معاون سلامت و دفاع زیستی سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین گفت: معاونت بهداشت و درمان در ۲ ماموریت از جمله پشتیبانی درمانی از نیرو‌های جهادگر و یگان‌های رزمی و همچنین ارائه خدمات درمانی در کنار دولت و دانشگاه علوم پزشکی به مردم، فعالیت‌های خود را پیش گرفته است.

وی با بیان اینکه تاکید سپاه پاسداران ارائه خدمات بهداشتی مناسب به قشر ضعیف است، افزود: ما به دنبال سود و پول بیشتر در حوزه بهداشت و درمان نیستیم، بلکه هدف ما پوشش درمانی قشر ضعیف و آسیب پذیر جامعه است.

سرهنگ رجبی به خدمات این درمانگاه‌ها اشاره کرد و گفت: خدماتی مثل اورژانس، داروخانه، ویزیت عمومی و تخصصی، آزمایشگاه، دندانپزشکی، رادیولوژی، سونوگرافی، فیزیوتراپی و اکو قلب به طور شبانه روزی به شهروندان ارایه می‌شود و ۷۰درصد عموم مردم، ۳۰ درصد خانواده‌های نیروی مسلح و ۱۵ درصد جامعه بسیج استان از تخفیفات این خدمات بهره‌مند هستند.

به گفته این مسئول، ۸۰ پزشک و ۲۸ دندان پزشک با سابقه در این ۲ درمانگاه با نگاه جهادی و روحیه بسیجی با ویزیت ۶۵۰ هزار ریال در خدمت مردم استان قزوین هستند.

معاون سلامت و دفاع زیستی سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین بیان کرد: ۴۵۸ هزار شهروند در سال گذشته از درمانگاه‌های پاکروان و همچنین امام خمینی (ره) خدمات درمانی دریافت کردند.

وی عنوان کرد: معاونت سلامت و دفاع زیستی سپاه پاسداران در زمان شیوع بیماری کرونا با راه اندازی غربالگری کرونا در ۲ شیفت صبح و عصر، مرکز سرپایی درمان دارویی رمدسیور و داروخانه‌ها بار زیادی از دوش جامعه پزشکی استان برداشت و همچنین با ارسال تیم پزشکی به طارم سفلی و نقاط دوردست استان به غربالگری بیماری‌های غیرواگیر همانند فشارخون و دیابت اقدام کرد.

رجبی به برنامه‌های معاونت سلامت و دفاع زیستی سپاه پاسداران استان قزوین به مناسبت هفته سلامت اشاره کرد و یادآور شد: هفته سلامت با شعار اصلاح سبک زندگی برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر از یکم تا هفتم اردیبهشت ادامه دارد که برنامه‌هایی از جمله انجام غربالگری بیماری‌های غیرواگیر خانواده‌ها، اجرای طرح مردم یاری در منطقه الولک و برگزاری پیاده روی خانوادگی در مسیر جاده سلامت استان را شامل می‌شود.

معاون سلامت و دفاع زیستی سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین بیان کرد: ارایه بسته‌های آموزش از طریق جزوات آموزشی، ارسال پیامک به مناسبت هفته سلامت و همچنین شناسایی مناطق و خانواده‌های آسیب پذیر شهر و انجام آموزش‌های امدادی نیز از دیگر برنامه‌های معاونت سلامت و دفاع زیستی سپاه پاسداران استان قزوین به مناسبت هفته سلامت است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • حساسیت فصلی کودکان
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی ویژه خانواده و بانوان در البرز
  • مردمی سازی موضوع سلامت یک ضرورت است
  • ارائه خدمات درمانی رایگان به مناسبت هفته سلامت
  • تدوین بسته‌های خدمتی در برنامه سلامت خانواده
  • تدوین بسته‌های خدمتی متناسب با گروه‌های سنی برای افراد در برنامه «سلامت خانواده»
  • تدوین بسته‌های خدمتی متناسب با گروه‌های سنی در برنامه «سلامت خانواده»
  • تشریح برنامه‌های هفته سلامت در آموزش و پرورش فارس
  • ارائه خدمات درمانی سپاه به هزار و ۶۰۰ شهروند قزوینی