Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - به ايجاد قراردادهاي اجتماعي جديدي نياز داريم تا اين اطمينان حاصل شود که نوآوري‌هاي فناورانه به خصوص هوش مصنوعي (AI)، با نيازهاي اخلاقي دنياي مدرن هماهنگ شده و باعث از بين رفتن حس اعتماد عمومي نمي‌شوند.
به ايجاد قراردادهاي اجتماعي جديدي نياز داريم تا اين اطمينان حاصل شود که نوآوري‌هاي فناورانه به خصوص هوش مصنوعي (AI)، با نيازهاي اخلاقي دنياي مدرن هماهنگ شده و باعث از بين رفتن حس اعتماد عمومي نمي‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در چين غول‌هاي فناوري علي بابا و تنسنت (Tencent)، ميليون‌ها دوربين مجهز به فناوري تشخيص چهره را براي جمع‌آوري مداوم اطلاعات مربوط به شهروندان را نصب کرده‌اند. در ميانمار نيز پست‌هاي فيسبوک، مشکلات زيادي براي مسلمانان روهينگيا ايجاد کرده است.
سازمان ملل متحد با مجموعه گسترده‌اي از چالش‌هاي مرتبط با فناوري‌هاي مبتني بر هوش مصنوعي مواجه است که در ادامه برخي از اين چالش‌ها را بررسي مي‌کنيم.
هوش مصنوعي و تضعيف حقيقت
هوش مصنوعي به طور ذاتي يک فناوري دوگانه است که پيامدهاي قدرتمندي (مثبت و منفي) در پي دارد. به عنوان مثال، برنامه هوش مصنوعي Deepfake مي‌تواند صداها، تصاوير و ويدئوها را دستکاري کرده و باعث ايجاد هويت‌هاي جعلي شود. الگوريتم‌هاي عميق يادگيري مي‌توانند با دقت زياد لب‌خواني و حالت‌هاي چهره را شبيه‌سازي کنند.
تضعيف حقيقت، گسترش اخبار جعلي، از بين رفتن حس اعتماد ميان شهروندان و دولت، مي‌تواند پيامدهاي بلندمدتي بر نقش سازمان ملل در برقراري صلح و امنيت جهاني داشته باشد.
هوش مصنوعي و نظارت دقيق
هوش مصنوعي (AI) با طيفي از فناوري‌ها از جمله فناوري زيستي در ارتباط است که پيامدهاي قابل توجهي براي امنيت جهاني دارد. سيستم‌هاي هوش مصنوعي براي پيش‌بيني جنبه‌هاي مختلف زندگي روزمره از جمله الگوهاي ترافيک، بازارهاي مالي، داده‌هاي رفتار مصرف‌کننده، اطلاعات بهداشتي آموزش ديده‌اند.
فناوري‌هاي هوش مصنوعي به طور فزاينده‌اي قادر به کنترل داده‌هاي رفتاري و بيولوژيکي در شيوه‌هايي نوآورانه هستند که پيامدهاي مختلفي براي انسان دارد. به عنوان مثال، عروسک هوشمند کايلا (My Friend Cayla) اطلاعات صوتي و مکالمه کودک با عروسک را ضبط و از طريق اينترنت ارسال مي‌کند. اين مسأله منجر به شکايت کميسيون تجارت فدرال آمريکا و ممنوع شدن فروش اين عروسک در آلمان شد.
توانايي هوش مصنوعي براي نفوذ و کنترل بالقوه رفتار انسان، پيامدهاي مستقيمي بر فعاليت‌هاي سازمان ملل در حوزه تأمين امنيت جهاني دارد.
ميدان نبرد هوش مصنوعي
توانايي فناوري‌هاي هوش مصنوعي براي تأثيرگذاري بر جمعيت‌هاي بزرگ، نقش مهمي در نبردهاي آينده ايفا مي‌کنند. ملت‌هاي قدرتمند و پلت‌فرم‌هاي فناوري بزرگ، نيروي محرکي براي برتري اقتصادي، پزشکي و امنيتي در جهان محسوب مي شوند.
شکل‌هاي مختلف استعمار سايبري (cyber-colonization) به طور فزاينده‌اي درحال افزايش است و مي‌تواند براي کنترل ساير کشورها، جمعيت‌ها و اکوسيستم‌ها مورد استفاده قرار بگيرد.
به سمت مديريت جهاني هوش مصنوعي
سازمان ملل چندين دهه قبل از ظهور فناوري‌هاي هوش مصنوعي شکل گرفته است و از لحاظ سياسي، قانوني و اخلاقي، جوامع براي استقرار هوش مصنوعي آماده نيستند.
اما برخي راه‌هاي نوآورانه وجود دارند که به سازمان ملل کمک مي‌کند تا نوعي شبکه‌هاي شفاف و مشارکتي براي جبران حس کمبود اعتماد (ميان شهروندان و دولت‌ها) ايجاد کند. نبود اين شبکه شفاف و مشارکتي مي‌تواند ثبات جهاني را تضعيف کند.
مترجم: معصومه سوهاني
منبع: weforum- سيناپرس

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۳۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«پوتین» با هوش مصنوعی بازیگر شد

استودیوی لهستانی «AIO» اعلام کرد که این فیلم با عنوان «پوتین» به زندگی رئیس جمهور روسیه نگاهی دارد و از تاریخ ۲۶ سپتامبر در ۳۵ کشور اکران خواهد شد.

«پوتین» اولین فیلم انگلیسی زبان کارگردان لهستانی، «پاتریک وگا» است.

این کارگردان با اشاره به این که فناوری هوش مصنوعی خود را برای ساخت نسخه سینمایی پوتین ایجاد کرده، عنوان کرد: «دعوت از پوتین به استودیو برای ۲۰ هزار برداشت یک گزینه ممکن نبود و فیلم‌های آرشیوی موجود به صورت آنلاین امکان ایجاد یک مدل وضوح بالا را که برای استفاده سینمایی مناسب است را نمی‌داد. در نتیجه، پس از نزدیک به دو سال توسعه، ما فناوری پیشگام مبتنی بر هوش مصنوعی را ایجاد کرده‌ایم که به ما امکان می‌دهد بدون تکیه بر یک مدل واقعی انسانی، شخصیت سینمایی را بسازیم».

این فیلم همچنین شامل تصاویری است که فیلم‌سازان اوکراینی در طول جنگ روسیه گرفته‌اند.

کارگردان این فیلم افزود: «پوتین فقط یک فیلم نیست. این پاسخی است به تلاش جهانی برای درک انگیزه‌ها و اقدامات یکی از جنجالی‌ترین چهره‌ها در سیاست معاصر. ماموریت من این است که یک راهنما برای پوتین به بینندگان با هدف کاهش ترس و عدم اطمینان حاکم بر دنیای امروز، ارائه دهم».

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • آموزش‌های مرتبط با آبزیان در استان بوشهر گسترش می‌یابد
  • وجود ۱۲۶۰ کسب‌وکار دارای نماد اعتماد الکترونیک در کردستان
  • «پوتین» با هوش مصنوعی بازیگر شد
  • دهقانی فیروزآبادی: «مرکز ملی هوش مصنوعی» به زودی تأسیس می‌شود
  • دینِ انسانیت در حال فراگیر شدن است
  • هوش مصنوعی دوربین‌ها را شاعر کرد!
  • چالش داده‌ها در عصر ابزارهای پوشیدنی/ هوش مصنوعی زمین بازی را تغییر می‌دهد
  • دوربینی که تصاویر را به شعر تبدیل می‌کند!
  • جنجال هوش مصنوعی در انتخابات هند
  • محیط زیست و پسماند از مهم‌ترین چالش‌های امروزی بشر است