Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-09@02:22:23 GMT

پرورش معنویت مانع بروز خودکشی می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۰۳۴۸۸

پرورش معنویت مانع بروز خودکشی می‌شود

دکتر علی‌­اصغر اصغرنژاد، مدیر گروه بهداشت روان دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران، "خودکشی" را نوعی آسیب روانی دانست و گفت: ۶۵درصد کسانی­ که اقدام به خودکشی می‌­کنند، بیماران افسرده هستند. عامل موثر دیگر در خودکشی، اعتیاد است. بنابراین اقدامات پیشگیرانه اعتیاد نیز می‌تواند از خودکشی جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخبار اجتماعی ایران/ دکتر علی‌­اصغر اصغرنژاد در ابتدا درباره بهداشت روانی یک فرد و عوامل پیشگیرانه برای داشتن روان سالم گفت: بهداشت روان شامل سه نوع از پیشگیری است. در پیشگیری اولیه تمام سعی بر این است که فرد دچار آسیب نشود. با این وجود درصدی از افراد  ممکن است دچار آسیب شوند و در پیشگیری ثانویه اقدام به درمان سریع و صحیح می­‌کنیم، اگر درمان صحیح و سریع صورت نگیرد، معلولیت به وجود می­‌آید. در پیشگیری ثالث نیز شروع به توانبخشی معلولیت به وجود آمده می­‌کنیم.

خودکشی؛ نوعی آسیب روانی است

وی درباره خودکشی نیز توضیح داد و گفت: خودکشی نوعی آسیب روانی است که با پیشگیری ثانویه و ثالث درمان نمی­‌شود. اقدام به خودکشی در زنان بیشتر از مردان است، در حالیکه ممکن است تنها ۱۰ درصد از آن‌ها منجر به مرگ شود. اقدام به خودکشی در زنان به نوعی فریاد کمک خواهی است، اما مرگ ناشی از خودکشی در مردان بیشتر است.  الگوی رفتار خودکشی در هر قشر و منطقه‌ای متفاوت است. عموما افرادی که اقدام به خودکشی کرده و نجات می‌یابند، احساس پشیمانی‌می‌کنند.  

اصغرنژاد در ادمه گفت: تصادفات و سوانح در حالی اولین عامل مرگ و میر در بین جوانان و نوجوانان است که خودکشی و دگرکشی دومین رتبه را به خود اختصاص داده است. بسیاری از رفتارهای پرخطر در بین جوانان و نوجوانان در حین این که قابل کنترل هستند، می‌­توانند موجب مرگ‌ومیر در یک نوجوان نیز شوند.

وی درباره راه‌های پیشگیری از خودکشی و عواملی که موجب بروز خودکشی می‌شوند، گفت: برای جلوگیری از بروز خودکشی در جوانان و نوجوانان باید گروه‌­های در معرض خطر شناسایی شوند. ۶۵درصد کسانی­ که اقدام به خودکشی می‌­کنند، بیماران افسرده هستند. همچنین عامل موثر دیگر در خودکشی، اعتیاد است. عموما افرادی که در اثر تصادفات و خودکشی جان خود را ازدست می­‌دهند، سابقه استفاده از مواد مخدر و الکل را داشته‌­اند. بنابراین اقدامات پیشگیرانه اعتیاد نیز می‌تواند از خودکشی جلوگیری کند.

پرورش معنویت مانع بروز خودکشی می‌شود

اصغرنژاد ادامه داد: اعتقادات دینی یکی دیگر از مداخلات پیشگیرانه در اعتیاد است. بسیاری از افراد بنابر اعتقادات خود و گناه دانستن خودکشی، از اقدام به خودکشی هراس دارند و از انجام این کار سر باز می‌زنند. بنابراین تقویت اعتقادات و باورهای دینی می‌تواند مانع بروز اقدام به خودکشی یا دگر کشی شود.

وی به خانواده‌ها و افرادی که با نوجوانان سروکار د دارند، تذکر داد: باید توجه داشت فردی که قصد خودکشی دارد، حتما یک زمانی از خودکشی حرفی زده و دیگران را از انجام این کار مطلع می­‌کند. شنونده باید به این نووع حرف‌ها توجه کند و ساده از کنار اینگونه حرف‌ها نگذرد. در این راستا خانواده‌ها، معلمین و کادر آموزشی در مدارس باید آموزش لازم را دریافت کنند تا با مداخله مناسب و توجه به افراد آسیب‌پذیر از وقوع حوادثی چون خودکشی جلوگیری کنند.

اصغرنژاد ادامه داد: مداخله مناسب گاه به این معناست که هرگونه وسیله خطرساز را از دسترس فرد دور کنیم یا فرد خطرپذیر را برای درمان به یک درمانگر مراجعه دهیم. همچنین باید با تغییر در محتوای کتب درسی زندگی را به گونه‌ای برای فرد ترسیم کنیم که آن را مقدس شمرده و برای آن ارزش قائل باشند.

وی گفت: نکته بعدی برای پیشگیری از خودکشی، فضای مجازی و محتویات آن است که می‌تواند انگیزه خودکشی را تقویت کند.  بنابراین باید بر فضای مجازی و اطلاعاتی که در اختیار نوجوان قرار می‌دهد نیز کنترل و نظارت وجود داشته باشد. همچنین باید در این حوزه متخصصین را در دانشگاه‌ها توسعه داد تا با دانش خود و روش‌های درمانی صحیح از چنین اقداماتی جلوگیری کنند./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۳۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایستگاه قانون، گامی در راستای افزایش دانش حقوقی دانش‌آموزان

به گزارش خبرگزاری مهر، در راستای برنامه پیشگیری‌های رشدمدار و نظام مراقبت ملی دانش‌آموزی و با هدف بررسی آسیب‌های خاص حوزه دانش‌آموزی و نحوه مداخلات پیشگیرانه جلسه‌ای با حضور متولیان آموزش و پرورش، بهزیستی و پلیس فتا تشکیل شد.

سید هادی مصطفوی، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان در این جلسه با اشاره با آسیب‌های شناسایی شده در مدارس و حوزه دانش آموزی عنوان کرد: مسائل مربوط به ترک و بازماندگی از تحصیل، پیشگیری از خشونت، پیشگیری از خودکشی، جرایم و آسیب‌های فضای مجازی، استعمال دخانیات و موارد مبتلابه جامعه دانش آموزی در رصد این معاونت بوده و تلاش داریم با حساسیت و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در جهت کاهش موضوعات مورد اشاره که امنیت روانی مدارس و جامعه را می‌تواند دچار آسیب نماید، اقدام نمائیم.

وی با اشاره به اینکه حوزه آموزش و پرورش بعد از حوزه خانواده یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی است، بیان کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان تلاش دارد با هدف تسهیل تعامل این دو نهاد در تربیت فرزندان و آینده‌سازان این مرز و بوم برای رسیدن هرچه بیشتر به جامعه‌ای سالم و شکوفا نقشی درخور را ایفا نماید؛ زیرا مسائل روانی و تربیتی دانش‌آموزان دغدغه‌ی خانواده‌ها، مسئولین و همه است.

مصطفوی با اشاره به اینکه آشناسازی دانش آموزان با قوانین و آسیب‌های اجتماعی می‌تواند گام بلند و مهمی در پیشگیری از مسائل حوزه دانش‌آموزی داشته باشد، تشریح کرد: در راستای این هدف معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در طرحی ابتکاری اقدام به «راه‌اندازی ایستگاه قانون» در سطح شهر نموده و در فاز بعدی این طرح، مدارس و ادارات استان هم تحت پوشش نیز ایستگاه قانون می‌گیرند که در مدارس بطور خاص قرار است جایگاه و تابلوهایی متناسب با محیط مدارس طراحی و نصب گردند تا به صورت دوره‌ای قوانین و موضوعات احصا شده در آنها نصب و پیاده‌سازی گردند و دانش‌آموزان با مطالعه آن موارد سطح دانش خود را در حوزه سوادرسانه‌ای و فضای مجازی، قوانین، مضرات استفاده از مواد دخانی و … بالا ببرند.

وی همچنین از اجرای طرح قاضی مدرسه از مهرماه سال جاری خبر داد و خاطر نشان کرد: در نظر داریم بصورت فازبندی شده هیئت‌های صلح‌یاری دانش‌آموزی را در تمامی مدارس استان راه اندازی نمائیم تا از ظرفیت جامعه دانش‌آموزی در بحث هیئت‌های صلح و صلح‌یاران استفاده گردد و این صلح‌یاران متولی رفع اختلافات در مدارس خود شده و اقدامات مناسبی در کاهش و پیشگیری از مسائل بردارند.

کد خبر 6099756

دیگر خبرها

  • حضور به موقع پلیس، مانع از خودسوزی یکی از شهروندان شد
  • سرقت ۳ میلیاردی یک زن از مغازه همسایه
  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با بروز بیماری‌های قلبی
  • تحلیلی راهبردی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزی
  • تحلیلی راهبردی جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزی
  • پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی یکی از مسایل مهم و محوری در ایلام است
  • دسترسی آسان دانش آموزان به فضای مجازی عامل آسیب‌های اجتماعی نوظهور
  • رسانه‌ها و معلمان در پیشگیری از خودکشی نقش مهمی دارند
  • دانش، معنویت و مهارت سه‌گانه‌ ارتقای معلم نمونه است
  • ایستگاه قانون، گامی در راستای افزایش دانش حقوقی دانش‌آموزان