Web Analytics Made Easy - Statcounter

افتتاح گذرگاه النصیب سوریه و افتتاح قریب‌الوقوع گذرگاه‌های این کشور با عراق اخبار خوشی بود که مردم جنگ‌ زده سوریه در یک روز دریافت کردند. ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴ بین الملل آسیای غربی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، باز گشایی گذرگاه مرزی نصیب بین اردن و سوریه و گذرگاه القنیطره در جولان اشغالی و نتایج سفر ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق به دمشق و اعلام نزدیک بودن افتتاح گذرگاه‌های این کشور با عراق خبرهای خوشی بود که مردم سوریه در یک روز دریافت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمامی اینها اقدامات شتابانی است که در مسیر بازگشت سوریه به ایفای نقش منطقه‌ای خود در ابعاد سیاسی و اقتصادی بعد از مقاومت 7 ساله در برابر جنگ خانمان سوز انجام می‌شود.

حدود 4 ماه قبل رسیدن به شهر السویدا از طریق گذرگاه مرزی نصیب غیر ممکن بود. گروه های مسلح مرزهای توهمی را در جنوب سوریه ایجاد کرده بودند که خطوط بین آنها و ارتش سوریه به شمار می‌رفت. اما دیروز انجام این سفر تنها 40 دقیقه به طول انجامید که آن هم در یک مسیر آسفالتی صورت می‌گرفت. کارگاه‌های اصلاح مسیرهای مواصلاتی در طول این مسیر به وفور یافت می‌شود و چراغ‌های این مسیر از دمشق تا درعا و السویداء روشن است.

اردن 4 سال قبل در برابر فشارهای کشورهای حاشیه خلیج فارس و آمریکا افسران اطلاعاتی اتاق الموک تسلیم شد، اتاقی که برای مدیریت جنگ ضد دولت سوریه در جنوب این کشور تشکیل شده بود. آنها گذرگاه مذکور را به تروریست‌های جبهه النصره تقدیم کردند که شاخه‌ای از سازمان تروریستی القاعده بود. با این وجود دولت و ملت اردن به تازگی پیروزی سوریه را به رسمیت شناخته و تاریخ و جغرافیا و منافع اردن را در بازگشت به آغوش سوریه دیدند.

با وجود این که گذرگاه مذکور در بخش سوریی در نتیجه اقدامات گروه‌های تروریستی تخریب شده و نیازمند تعمیر و اصلاح است، اما بازگشایی و برافراشتن پرچم سوریه در این گذرگاه در شرایط سیاسی حساسی انجام می‌شود. علاوه بر اینکه اردن نیز واقعیت‌های اقتصادی و سیاسی خاصی در شرایط کنونی دارد.

طی سال های گذشته رژیم اردن وارد جنگ علنی ضد سوریه شد. این کشور برخی مواضع را تحت فشارهای غربی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اتخاذ کرد که در نتیجه محاسبات اشتباه آنها در خصوص امکان سقوط دولت سوریه و سقوط دمشق از جبهه جنوب بود که طرح آن را بندر بن سلطان تدوین کرده بود.

با این وجود اردن هزینه اقتصادی و اجتماعی زیادی در نتیجه فقدان یک و نیم میلیارد دلار درآمدهای این کشور از طریق بندرگاه های سوریه و لبنان متحمل شد. این خسارت ها در حالی رقم خورد که عربستان سعودی تنها به تحقیر اردن بسنده کرد و کمکهای مشروط خود را به صورت قطره‌ای به این کشور دارد، علاوه بر اینکه حدود یک میلیون آواره سوری در اردن باعث بروز بحران در هویت ترکیبی مردم اردن شد که پیش از این نیز با آوارگان فلسطینی مواجه بودند.

اردن همچنان از گروهک‌های تروریستی که سرویس‌های جاسوسی این کشور و متحدان آمریکایی و حوزه خلیج فارس و صهیونیستی آن آموزش داده‌اند، رنج می‌برد. این موضوع به ویژه در شهرهای شمالی و شهر معان مشاهده می‌شود.

از حدود یک سال پیش و همزمان با افزایش شکست در اردوگاه غربی تغییر مواضع تصمیم‌سازان اردن مشاهده شد. بلافاصله بعد از این که عناصر قدرت سوریه تکمیل شد، اردنی‌ها به دنبال بازگشایی کانالهای ارتباطی با دولت سوریه بر آمدند تا مناسبات دوجانبه را احیا کرده و گذرگاه مرزی میان دو کشور را بازگشایی کنند. با این وجود فشارهای کشورهای حاشیه خلیج فارس و آمریکا و رژیم صهیونیستی همچنان ادامه داشت و مانع اساسی در برابر اردن بود. آن‌ها حاکمیت اردن را با وعده‌های پوشالی نظیر حمایت‌های مالی تطمیع می‌کردند و از سوی دیگر اتهاماتی را ضد این کشور مطرح می‌کردند با این مضمون که همکاری این کشور با سوریه به معنی همکاری آنها با ایران ضد کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد بود.

تصمیم اردنی ها برای احیای مناسبات خود با سوریه همچنین با دیوار سخت رژیم صهیونیستی مواجه شد. چرا که تل‌آویو همچنان اصرار داشت مسیر زمینی دمشق - عمان را مسدود نگه دارد و به جای آن استفاده از مسیر بندر حیفا را مطرح کند.

بر اساس گزارش‌های موجود بعد از مسدود شدن گذرگاه نصیب فعالیت‌های بندر صهیونیستی حیفا سه برابر شده بود و حدود 25 درصد از نیازمندی‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی از طریق این بندر صهیونیستی تامین می‌شد.

گرچه در غیاب ملک عبدالله پادشاه اردن که در سفری دو ماهه به آمریکا رفته بود، مقامات سیاسی این کشور به دنبال مذاکره با سعودی‌ها بودند و موضوع بازگشایی گذرگاه نصیب و همکاری با عراق در خصوص دریافت کمک‌های نفتی این کشور را دنبال می‌کردند، اما عبدالله دوم بعد از بازگشت از آمریکا گفتگوی جدی با سوری‌ها را دنبال کرد که سرتیب عباس ابراهیم مدیرکل امنیت عمومی لبنان نقش مهمی در این مذاکرات ایفا کرد.

گذرگاه نصیب برای لبنان نیز حائز اهمیت است، به ویژه که این کشور از بحران اقتصادی رنج می‌برد. بازگشایی این گذرگاه باردیگر بندرهای بیروت و طرابلس را فعال کرده و باعث می شود کالاهای اختصاص داده شده برای انتقال به کشورهای خلیج فارس بعد از 4 سال از این بندرها عبور کند.

افتتاح گذرگاه نصیب بار دیگر لبنان را به ایفای نقش مرکزی ترانزیت کالا برای کشورهای منطقه رسانده و سود زیادی را نصیب این کشور می‌کند و باعث می‌شود بخشی از ناتوانی‌های اقتصادی لبنان جبران گردد.

پیامدهای افتتاح گذرگاه نصیب تنها منحصر به لبنان و اردن نمی‌شود، بلکه ترکیه نیز از اهمیت این مسیر حیاتی و راهبردی منتفع شده و ارتباط مجدد خود با کشورهای حاشیه خلیج فارس به صورت زمینی را از مسیری کوتاهتر و نزدیکتر از اراضی سوریه دنبال می‌کند. البته موضوع بازگشت مناسبات ترکیه و سوریه به روال طبیعی خود به عوامل زیادی بستگی دارد. مهمترین این عوامل را می توان در عقب نشینی ترکیه از اراضی اشغالی سوریه و توقف حمایت از گروه‌های تروریستی مسلح دانست. این در حالی است که شرایط بین المللی کنونی برای انجام چنین اقدامی مناسب است.

انتهای پیام/

R36346/P36442/S8,90/CT5 واژه های کاربردی مرتبط ارتش سوریه اخبار "عراق" اخبار "سوریه"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ارتش سوریه اخبار عراق اخبار سوریه ارتش سوریه اخبار عراق اخبار سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۳۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم حمایت هلدینگ خلیج فارس از ورزش در محیط پیرامونی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: طی روزهای اخیر و به دنبال خرید سهام باشگاه استقلال تهران توسط هلدینگ خلیج فارس، اعتراضات گسترده‌ای در بین مردم و مسؤولان استان بوشهر در مورد این انتقال صورت گرفته است.

مردم استان بوشهر اعتقاد دارند که با توجه به حجم گسترده فعالیت‌های هلدینگ خلیج فارس در استان بوشهر، اگر قرار است این صنعت در عرصه ورزش سرمایه‌گذاری کند، بهتر است که سهم این استان و یا دیگر نقاط میزبان باشد.

ورزش استان بوشهر با مشکلات و چالش‌های فراوانی روبرو است و برخی از تیم‌های ورزشی این استان از داشتن کمترین امکانات نیز محروم هستند که باید برای رفع این نیازها تلاش شود.

در شرایطی که شرکت‌های بزرگ دنیا بیشترین توجه را به محیط پیرامونی و انجام تعهدات مسؤولیت‌های اجتماعی دارند، در ایران و به ویژه در استان بوشهر به این مسؤولیت‌ها به خوبی توجه نشده است.

حضور صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در استان بوشهر موجب ورود آسیب‌های فراوان زیست‌محیطی به مناطق میزبان شده و چالش‌های سلامت و… را ایجاد کرده و انتظار می‌رود در مقابل این آسیب‌ها مردم از مواهب صنعت نیز بهره‌مند شوند.

ناسپاسی مهمان به میزبان

مدیرکل ورزش و جوانان استان بوشهر صبح سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بزرگترین صنایع نفتی و گازی در استان بوشهر استقرار دارند و رتبه اول درآمد سرانه در کشور را دارا است اما متأسفانه ورزش و فوتبال استان مورد بی مهری واقع شده است.

یاسر جمالی با بیان اینکه علی رغم نگاه ورزشی مدیرعامل منطقه ویژه پارس، ورزش استان همچنان از حق واقعی خود از این ثروت محروم است، گفت: مردم استان بوشهر میزبان شایسته‌ای برای شرکت‌های نفتی هستند اگر صنایع مستقر بنا بر حمایت از ورزش و تیم‌های فوتبالی دارند باید ابتدا از میزبانان خود حمایت کنند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد از بازیکنان تیم ملی فوتبال کشور از ستارگان فوتبال بوشهر هستند، گفت: تا به امروز فوتبال استان به حق و حقوق خود نرسیده است؛ اما ما با همراهی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با جدیت در حال پیگیری حقوقی جهت احقاق حق ورزش استان هستیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان بوشهر خاطر نشان کرد: ما مخالفتی با حمایت صنایع از هیچ تیم ورزشی نداریم اما اینکه ورزشکاران این استان مورد بی توجهی و بی مهری قرار بگیرند قابل پذیرش نیست.

این واگذاری غیرقانونی است

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از واگذاری یکی از تیم‌های مطرح فوتبال کشور به هلدینگ خلیج فارس، این کار را خلاف قانون خواند.

ابراهیم رضایی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به واگذاری یکی از تیم‌های مطرح فوتبال کشور به هلدینگ خلیج فارس اظهار کرد: بخش عمده شرکت‌ها و سرمایه‌های هلدینگ خلیج فارس در استان بوشهر قرار دارد.

وی اضافه کرد: این یک بی‌عدالتی بزرگ است که آلودگی‌ها، تخریب محیط زیست، ترافیک و دیگر مضرات این صنعت نصیب مردم استان بوشهر شود ولی حمایت مالی و پول و سودش برای دیگران باشد.

نماینده دشتستان افزود: این ظلم آشکار است که برخی مدارس و مراکز درمانی استان بوشهر در گرمای تابستان کولر ندارند و تیم‌های ورزشی ما از امکانات حداقلی محرومند ولی قرار است سرمایه هلدینگ خلیج فارس که متعلق به بازنشستگان است خرج یک تعداد سلبریتی پرخرج شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر اقدام هلدینگ خلیج فارس در خرید باشگاه پایتخت را غیرقانونی خواند و گفت: اگر قرار است تیم‌داری کنند چرا باید با پول مستضعفان و بازنشستگان باشد؟ از رئیس جمهور و دیگران درخواست داریم جلوی این کار را بگیرند.

انتظار می‌رود مسؤولان نظارت بیشتری در چنین مواردی داشته باشند و شاهد احقاق حقوق مردم میزبان و محیط پیرامونی صنایع باشیم تا در کنار آسیب‌هایی که به محیط و زندگی آنها وارد شده است، از مواهب آن نیز بهره‌مند شوند.

کد خبر 6086030

دیگر خبرها

  • در حاشیه خبرهای فارس ؛ دریافت تعرفه های سنگین برخی پزشکان
  • اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق | مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • فیلم | برخورد وحشتناک قطار با کامیون در گذرگاه راه آهن ترکیه
  • ‌نمی‌توان برای اتفاق اصفهان عنوان «حمله» را به کار برد
  • لزوم حمایت هلدینگ خلیج فارس از ورزش در محیط پیرامونی
  • توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • برخورد وحشتناک قطار به کامیون در گذرگاه راه آهن ترکیه (فیلم)
  • پیش بازی آرسنال - چلسی؛ دو همشهری، دو هدف متفاوت و منافع همیشه در تضاد
  • بشار اسد: برای آمریکا فقط منافع مهم است و هیچ شریکی ندارد
  • واگذاری سهام باشگاه استقلال به هلدینگ خلیج‌فارس غیرقانونی است