Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@15:09:29 GMT

ایران در مدار اصلاحات

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۰۴۰۲۹

ایران در مدار اصلاحات

تهران- ایرنا- شکی نیست توفیقات اخیر ایران در ابعاد سیاست خارجی مرهون روش‌های اعتدال‌گرایانه جناب آقای دکتر روحانی است. رویه‌ای که خط و نظم فکری مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را در درون خود به عنوان نگاهی خردمندانه، نهفته دارد.

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم حسن هادی کارشناس روابط بین‌الملل، آورده است: مواجهه با رویدادهای بین‌المللی سکه‌ای دو‌رو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک روی آن عملگرایی چریکی و به‌هم‌ریختگی تاکتیکی است و روی دیگر آن تنظیم قواعد بازی با تکیه بر خرد‌محوری و نظم و اصلاح اموراست. اصلاحات در شیوه‌های تعامل با دنیای پیرامونی، نقشی فراگیر در برقراری وبسط این تفکر در داخل مرزها نیز دارد. توفیق در اصلاحات بین‌المللی بی‌تردید بر تنظیم و اصلاح اوضاع داخلی کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد.

در پیامدهای و کنش‌های بین کشورها در هفته‌های اخیر و صف‌آرایی‌های سیاسیون در مقابل یکدیگر به خوبی می‌توان نقش محوری ایران را در ایجاد این صف‌آرایی دید که آخرین آن سرنوشت آقای خاشقجی و هدایت موضوع به سمت وسوی انزوای کامل عربستان بود.

این عملگرایی خردمندانه نشان از توفیق ایران در جاگیری صحیح در معادلات منطقه‌ای دارد. بهره‌گیری از شیوه‌های دیپلماسی نوین و میانه‌روی در جهت‌گیری‌های چند ماه گذشته در خاورمیانه و از طرفی استفاده از سیاست مدبرانه در مقابل امریکا، ایران را درجایگاه ویژه‌ای از نظر اقتدار سیاسی در منطقه قرار داده است. این روند اصلاح محور در سیاست خارجی که زیبنده کشوری چون ایران اسلامی است، با قدری حمایت و همدلی داخلی می‌تواند درخشان‌تر از همیشه به نظر برسد. بهره‌گیری از این تفکر در مناسبات بین‌المللی حاوی پیامدهایی است که قبلا در نظام هماهنگ اتحادیه اروپا و شکل‌گیری اروپای واحد می‌توانیم به خوبی آن را ببینیم.

ایران گام‌های بلندی برای قرار گرفتن در این مسیر برداشته است و همین ویژگی و اثبات آن نیز موجب صف‌آرایی جدید و برهم خوردن نظام قدرت‌ها در برهه کنونی شده است و دقیقا به همین دلیل است که اروپا به این باور رسیده است که می‌توان با ایران به عنوان کشوری که قاعده بازی را به خوبی می‌داند تعاملی ماندگار و مستحکم داشت. تاریخ اروپا نشان داده است که کشورهای این قاره در ایجاد یا برهم زدن یک رابطه، بسیار محتاط بوده و در دهه اخیر نیز از مکانیزمی شبیه به نئو‌لیبرالیسم در تصمیمات اقتصادی، و سوسیال دموکراسی آمیخته بافضای باز سیاسی در برقراری روابط سیاسی با دیگران بهره برده‌اند.

ایران درحال اثبات این فرضیه است که می‌توان مستقل بود و همگرا هم بود. میان ازدحام و پیچیدگی‌های فرهنگی می‌توان ارزش‌ها را حفظ کرد و تعامل نیز داشت.

راه‌های زیادی برای ایجاد اصلاحات ساختاری، بدون لطمه وارد شدن به ارکان ارزشی نظام وجود دارد. اصلاحات تنها راه برون‌رفت از بسیاری از بحران‌هاست.

اصلاحات تنها راه گریز از لطمات و زیان‌های یکجانبه‌گرایی در جامعه درحال توسعه است و نبود اصلاحات موجب تجمع خشونت و انفجار روانی جامعه و تشتت و نابسامانی‌های اقتصادی و سیاسی در ابعاد داخلی و خارجی خواهد شد. و تنها راه آشتی با اصلاحات رجوع به آرا و نظرات مردم است و تعظیم در برابر اراده ملتی که حق تعیین سرنوشت خود را دارند.

*منبع: روزنامه اعتماد،1397،7،25
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اعتماد اصلاحات تنها راه برون رفت از بحران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۴۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودم را محدود به هیچ عرصه‌ای نمی‌کنم!/ علاقه‌مند به مسائل سیاسی روز هستم

افشین علا شاعر و نامزد چهره سال هفته هنر انقلاب در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره نگاه جامعه به اشعارش گفت: «هر کسی از ظن خود شد یار من»، من خودم را محدود به هیچ عرصه‌ای نمی‌کنم حال شاید برخی اشعار بیشتر به چشم بیاید، ولی نگاهم یک بعدی نیست!

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خود را شاعر سیاسی می‌داند یا خیر، گفت: من در این چند سال خیلی جدی در عرصه ادبیات کار کردم، تنوع شعری از ادبیات کودک تا غزل و رویکردهای تغزلی عاشقانه، اجتماعی،‌خانوادگی و عاطفی داشتم در کنارش چون خیلی سال‌های دور نیز علاقه‌مند به مضامین سیاسی بودم، قطعا طرفدار ورود به این مضامین هم هستم و آنها را وارد دایره ادبیات می‌کنم.

علا با تأکید براینکه تصور نمی‌کند وقایع سیاسی روز با مضامین شعری در تضاد باشد، گفت: ما در عرصه مشروطه هم اشعار سیاسی پیرامون مسائل روز داشتیم و شعرا در آن زمان اشعار سیاسی می‌سرودند، من هم در عرصه‌هایی که علاقه دارم ورود می‌کنم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پس از «سربازنامه» که شامل سروده هایی درباره سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بود، منظومه دیگری نیز در دست کار دارد یا خیر، گفت: بله؛ اشعاری در دست کار دارم.

گفتنی است، سربازنامه منظومه‌ای است حماسی، ملی و آیینی. تلفیقی از اسلوب متون منظوم فارسی پیرامون افسانه‌ها و اساطیر باستان و آموزه‌های دینی و انقلابی امروز ایران زمین. با این تفاوت که روایت این منظومه نه بازنویسی افسانه‌های دوردست و کهن است و نه قهرمان آن اسطوره ایست خیالی. داستان سربازنامه صرفنظر از آرایه‌ها و استعاره‌های شاعرانه روایتی مستند و واقعی از حماسه‌هایی است که در سال‌های اخیر پیش چشم ایرانیان و جهانیان به وقوع پیوسته است.

این گزارش در ادامه می‌افزاید؛ تازه‌ترین شعر علا به مساله اخیر پاسخ ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه اختصاص داشت که در ادامه می‌خوانید؛

????ناقوس مرگ????

بنگر چه‌سان تعبیر شد کابوس اسراییل
لرزید بر خود پیکر منحوس اسراییل

عمری تظاهر کرد بر روئین‌تنی اما
برداشت ایران پرده از سالوس اسراییل

دیگر به آژیر خطر هر دم کند تکرار
آهنگ مرگ خویش را ناقوس اسراییل

از پا فتاد ای خودفروشان قامت دشمن
پس دست بردارید، از پابوس اسراییل

بیم از چه دارید ای سران؟ جز عنکبوتی نیست
با بازوانی سست، اختاپوس اسراییل

محو چه‌اید ای رهبران؟ جز پای زشتی نیست
لنگان و کج زیر پر طاووس اسراییل

از عطسه‌ی چرکین غم تا خاک گردد پاک
باید که گردد ریشه‌کن ویروس اسراییل

رحمی نباید کرد بر این غاصبان وقتی
کودک‌کشی فخر است در قاموس اسراییل

ای شمس خاور سر برآر از پرده چون دیگر
دارد به پت‌پت می‌رسد فانوس اسراییل

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • (ویدئو) تحقیر رژیم صهیونیستی توسط جرج گلوی سیاست‌مدار انگلیسی
  • اعلام موضع رییس جبهه اصلاحات در مورد بازگشت گشت ارشاد: این چه تدبیری است؟
  • رئیس جبهه اصلاحات: پاسخ ایران به اسرائیل مشروع بود
  • کاهش هیجانات بازار ارز با توقف شوک‌های سیاسی
  • آذر منصوری و تلاش برای خنثی‌سازی اظهارات مثبت خاتمی
  • جزئیات گفتگوی تلفنی رئیس جبهه اصلاحات با مهدی کروبی
  • خودم را محدود به هیچ عرصه‌ای نمی‌کنم!/ علاقه‌مند به مسائل سیاسی روز هستم
  • حرکت در مدار انقلاب مهم‌ترین دلیل پیشرفت صنایع نظامی ایران است
  • چرا باید به مدار‌های مختلف فضا ماهواره ارسال کنیم؟
  • جمهوری اسلامی برای منطقه نعمت است