Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین‌نیوز | 

مدیرکل سابق فرودگاه مهرآباد که در زمان وی پروژه بازسازی باند 29 راست انجام شد، در مورد دلیل انتخاب روکش بتنی برای این باند با اشاره به این‌که بیش‌تر فرودگاه‎های اروپا و روسیه بتنی هستند، گفت: در زمان تصمیم‎گیری برای انتخاب روکش باند با توجه به مزایای باند بتنی اجماع مسئولان بر روکش بتنی بود؛ چراکه در فرودگاهی مانند مهرآباد که ترافیک زیادی دارد می‎طلبد از روکشی برای باند استفاده شود که عمر بیش‌تری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باند آسفالت حدود 30 سال عمر می‎کند درحالی‌که باند بتنی 60 سال عمر می‎کند و باگذشت زمان نیز مقاومت آن افزوده می‎شود.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، علی رستمی با تاکید بر این‌که اعتقاد دارد باند 29 چپ مهرآباد هم باید باروکش بتنی بازسازی شود، گفت: باند بتنی اگر درست اجرا شود بسیار خوب است و خوشبختانه در مهرآباد با توجه به تجربه‎ای که در فرودگاه‎های تبریز و رامسر داشتیم و با توجه به این‌که مرکز تحقیقات راه و شهرسازی هم بخشی از نظارت را بر عهده گرفت و در کل نظارت مستمر و بهتری داشتیم این پروژه به‌خوبی اجرا شد.

رستمی در مورد ایده ساخت روکش ترکیبی برای این باند توضیح داد: اگر باند را ترکیبی می‎ساختیم یعنی بخشی بتنی و بخشی آسفالت نهایتا طول عمر آن تا 40 سال بالا می‎رفت اما هرگز دو برابر نمی‎شد. از طرفی هم تمام مشکل باند فرودگاه مهرآباد تنها مربوط به Tuch down zone، (محل ضربه زدن هواپیما در حین فرود) نبود که بخواهیم تنها آن بخش را بتنی کنیم. باند به‌طورکلی خسته بود و نقاط مختلف آن مدام دچار مشکل می‎شد.

وی در مورد مسئله آب‎های زیرسطحی در فرودگاه مهرآباد گفت: آب‎های زیرزمینی وقتی سطحش بالا بیاید برای روکش آسفالت بسیار مضر است زیرا رطوبت، آسفالت را از بین می‎‎برد و وقتی زیرسازی انباشته از آب شود رویه زود خراب می‎شود.

موضوع این است که بیش‌تر خرابی روکش باندهای فرودگاه‎های ما به دلیل عدم زهکشی مناسب است. در مهرآباد هم کانال زهکشی وجود ندارد ولی باند بتنی اجراشده دارای زهکشی است و جالب این است که بتن هرچه بیشتر آب بخورد محکم‎تر می‎شود و حتی بعد از 60 سال از روز اول هم محکم‎تر خواهد بود و به مقاومت نهایی خود می‎رسد.

معاون بهره‌برداری شهر فرودگاهی امام در مورد نگهداری باند بتنی مهرآباد گفت: نگهداری باند بتنی شرایط خاص خود را دارد و باید برای آن دستورالعمل نوشته شود. باند بتنی نیازمند تجهیزات خاص خود است و برای برف‌روبی و آب‌کردن یخ‎ها باید از تجهیزات و موارد مخصوص استفاده شود تا به باند آسیبی نرسد. باید درزهای باند با آیرولاستیک پر شود و به‌موقع آن‌ها را تعویض کرد تا آب به زیر باند نرود، به‌خصوص در زمان سرما که یخ می‎زند و به بتن صدمه می‎زند.

وی با تاکید بر این‌که طول عمر باند بتنی به نگهداری درست آن بستگی دارد، گفت: تکنولوژی اصلاح و ترمیم این باند به‌مراتب دقیق‎تر از آسفالت است. ما آسفالت را باید از بازار بخریم و از کیفیت ترکیبات آن اطمینان نداریم اما در این تکنولوژی برای ترمیم، بتن با یک چسب خاص ترکیب می‎شود و در قسمت موردنظر ریخته می‎شود که حتی از سطح باند بتنی هم محکم‎تر می‎شود.

رستمی در مورد پرهزینه بودن تجهیزات لازم برای باند بتنی گفت: مهرآباد فرودگاه پرترافیکی است و نیازمند خرید تجهیزات لازم برای برف‌روبی و نگهداری باند است تا بتواند در مواقع برفی و یا آسیب‎دیدگی به‌سرعت باند را آماده عملیات کند؛ برای همین هزینه تجهیزات افزایش می‎یابد اما در درازمدت این به‌صرفه خواهد بود و دیگر مشکلات باندهای آسفالت را نخواهد داشت.

مدیرکل سابق فرودگاه مهرآباد در مورد برخی نظرات در مورد سفتی باند بتن نسبت به باند آسفالت گفت: باند بتن سفت‎تر از باند آسفالت است اما این باعث نمی‎شود که از مزایای آن چشم‎پوشی کنیم وگرنه اروپا و روسیه هم باندهای خود را بتنی نمی‎کردند. ما در یک مدت‌زمان به‌صورت آزمایشی باند را عملیاتی کردیم و خلبانانی که سابقه پروازهای خارجی و تجربه نشست‌وبرخاست بر روی باندهای بتنی را داشتند از کیفیت این باند ابراز رضایت کردند، اما برای خلبانانی که تجربه باند بتنی ندارند طبیعی است که در ابتدا با آن نا‎آشنا باشند که قاعدتا پس از مدتی کوتاه به آن عادت می‎کنند و نحوه فرود خود را چنان تنظیم خواهند کرد که کمترین تنش برای مسافران به وجود آید.

رستمی با تاکید بر این‌که این باند سرمایه ارزشمندی برای فرودگاه مهرآباد است، ادامه داد: من چهار سال مدیرکل مهرآباد بودم و از روی علاقه این مسئولیت را پذیرفتم. در فرودگاهی که روزانه بیش از 400 پرواز دارد اقدام به بستن یک باند و بازسازی کردن آن کار راحتی نیست در مقابل کار ساده‎تری بود که بخواهم در مدتی کمتر از یک ماه روکش باند را آسفالت‎ریزی مجدد کنیم که این هرگز یک کار اساسی و بلندمدت نمی‎شد.

عضو هیات‌مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام با اشاره به اینکه در حین ساخت باند توجه زیادی به محیط‌زیست شده است، گفت: با توجه به اینکه باید اول روکش آسفالت باند کنده می‎شد حجم عظیمی از نخاله‎های آسفالت به وجود می‎آمد که محیط‌زیست را به مخاطره می‎انداخت. برای همین با محاسبات دقیق تراشه‎های آسفالت را با ترکیب باسیمان، در لایه‎های زیرین باند بکار بردیم که ازنظر اقتصادی هم کار باصرفه‌ای بود.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: فرودگاه مهرآباد روکش آسفالت علی رستمی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۴۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه کارهایی که باید قبل از پرواز انجام داد

اگر تا به حال سفر هوایی داشته‌اید، احتمالاً می‌دانید که در سفرهای هوایی، پیش از سوار شدن بر روی هواپیما، باید نکاتی را رعایت کنید تا به مشکل برنخورید. این مراحل بیشتر برای سفرهای هوایی بین‌المللی اهمیت دارند. در ادامه به تمام کارهایی که قبل از سوار شدن به هواپیما و در مراحل حضور در فرودگاه باید انجام دهید، اشاره می‌کنیم.

روز قبل از سفر

همانطور که می‌دانید، در سفرهای هوایی ممکن است زمان پرواز تاخیر داشته باشد. برای مثال، اگر بلیط هواپیما پته را خریداری کرده‌اید، می‌توانید مبداء و مقصد و نام فرودگاه را بر روی آن ببینید. برای اطمینان بیشتر، بهتر است روز قبل از سفر با چک کردن مشخصات فردی و زمان پرواز، خیال خود را راحت کنید. همچنین، با تماس با کارشناسان آژانس، از عدم تاخیر یا تغییر زمان پرواز مطمئن شوید.

حضور در فرودگاه

نکته قابل توجه اینکه، قبل از حضور در فرودگاه تهیه ارز مسافرتی برای سفر خارجی را فراموش نکنید چرا که در کاهش هزینه های سفر شما تاثیر شگرفی خواهد داشت. اما برای سفرهای داخلی، نیاز است که حداقل یک و نیم ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر شوید. این زمان برای پروازهای خارجی دو برابر می‌شود و بهتر است سه ساعت قبل از پرواز، برای طی کردن مراحل پرواز وارد فرودگاه شوید. هنگام ورود به فرودگاه، با یک سالن بزرگ که در هر گوشه گیت‌های مخصوص ایرلاین‌ها قرار دارد، روبرو می‌شوید. در این مرحله، ماموران امنیت فرودگاه یک بازرسی کلی از شما انجام می‌دهند که ممکن است کمی زمان شما را بگیرد.

گرفتن کارت پرواز یا check in

پس از ورود به ایرلاین مورد نظر، با چندین باجه مختلف روبه‌رو خواهید شد که باید با پرسش و پاسخ اطلاعات ایرلاین مربوطه را شناسایی کرده و در صف دریافت کارت پرواز قرار بگیرید. در این مرحله، هنگام نوبت شما، بازرسی مجددی بر روی چمدان‌ها و وسایل بار انجام می‌شود. در صورت مواجه شدن با اضافه بار یا بسته بندی نامناسب وسایل، باید از صف خارج شده و مشکل را حل کنید. اگر با اضافه بار روبه‌رو شدید، می‌توانید از باجه بانکی که در فرودگاه قرار دارد، جریمه اضافه بار را پرداخت کنید. همچنین، ایرلاین‌ها قسمتی را برای بسته بندی وسایل بار قرار داده اند که با مراجعه به این قسمت لوازم شما ایمن و محکم بسته بندی می شود تا در طول پرواز ضربه و خسارتی نبیند. نگران از دست دادن وقت نباشید، زیرا هنوز زمان کافی برای سوار شدن باقی‌مانده است. پس از رفع ایرادات، با چک کردن مدارک، کارت پرواز به شما تحویل داده می‌شود و وسایل شما به بخش بار هواپیما برده می‌شود.

سالن انتظار

پس از دریافت کارت پرواز، به محل انتظار پرواز هدایت می‌شوید. در سالن‌های پرواز، معمولاً کافه‌ها و فروشگاه‌هایی وجود دارند که می‌توانید برای رفع گرسنگی و گذراندن زمان در آن‌ها بنشینید و منتظر اعلام پرواز خود باشید. بهتر است زمان انتظار را در نزدیکی گیت پرواز سپری کنید تا بلافاصله پس از اعلام پرواز، جزء نخستین افراد در صف باشید و وقت اضافی را صرف انتظار در صف نکنید.

گیت خروجی پرواز

پس از اعلام شماره پرواز، باید گیت خروجی پرواز را شناسایی کرده و به سمت آن بروید. در این مرحله، آخرین بازرسی بدنی از شما صورت می‌گیرد تا مامور ایرلاین از عدم حمل وسایل ممنوعه پرواز در داخل کابین هواپیما اطمینان حاصل کند. سپس، کارت پرواز شما چک می‌شود و یک قسمت از آن جدا می‌شود. در نگهداری قسمت دیگر کارت پرواز دقت کنید، زیرا با استفاده از آن می‌توانید وسایل و چمدان‌های خود را در مقصد دریافت کنید.

ورود به کابین هواپیما

در آخرین مرحله، توسط اتوبوس‌هایی به هواپیما منتقل می‌شوید و توسط مهمانداران به کابین هواپیما هدایت می‌شوید. پس از قرار دادن وسایل همراه خود در محفظه بالای سر و نشستن روی صندلی، تنها کافیست منتظر فرود هواپیما در مقصد باشید و کاری برای انجام نخواهید داشت.

گرفتن کارت پرواز در سفرهای خارجی

در سفرهای خارجی، مراحل کمی بیشتر از سفرهای داخلی هستند. در مرحله گرفتن کارت پرواز، علاوه بر بلیط هواپیما و مدارک شناسایی، نیاز به ارائه پاسپورت و پرداخت عوارض خروج از کشور دارید. همچنین، برخی ایرلاین‌ها مقررات و جریمه‌های سنگینی را برای اضافه بار در نظر می‌گیرند، بنابراین بهتر است بیش از حد مجاز بار را با خود حمل نکنید. بیشتر مراحل با سفرهای داخلی یکسان است، اما باید از وسایل ممنوعه هر کشور آگاه باشید. قوانین و مقررات خاصی در هر کشور وجود دارد و ورود برخی لوازم به آنها ممنوع است، به عنوان مثال، فرودگاه دبی از ورود قرص‌های سرماخوردگی به کشور امارات جلوگیری می‌کند، بنابراین با مطالعه این موارد می‌توانید از بروز مشکلات در فرودگاه مقصد جلوگیری کنید.

جمع‌بندی

سفر هوایی سریع‌ترین و ایمن‌ترین نوع سفر است. به همین دلیل، مراحل بیشتر و با دقت بالاتری را برای سوار شدن هواپیما طی می‌کنید. در روزی که به پرواز می‌روید، بهتر است غذاهای چرب و حاوی کافئین را نخورید تا در طول انجام مراحل پیش از پرواز و حین پرواز از استرس و مشکلات معده جلوگیری کنید.

کد خبر 848100

دیگر خبرها

  • گلایه رانندگان از روکش فرسوده آسفالت جاده سبزوار - بردسکن + تصاویر
  • پخش و توزیع ۱۱۰ تن آسفالت درمنطقه۲ اراک
  • واکنش وزارت راه به یکی دانستن «رفع نقاط پرحادثه» و «روکش آسفالت»
  • فرودگاه کرمانشاه تعطیل نیست
  • تمساح سرگردان در فرودگاه/ عکس
  • ۲۵۰۰میلیارد تومان روکش آسفالت اصفهان در ۱۴۰۲
  • زمان دیدار معلمان با رهبر انقلاب مشخص شد
  • انجام عملیات راه‌سازی محورهای مختلف استان/۲۵۰۰میلیارد تومان روکش آسفالت اصفهان در ۱۴۰۲
  • همه کارهایی که باید قبل از پرواز انجام داد
  • فرسودگی روکش آسفالت آزادراه فیروزکوه - تهران رانندگان را به دردسر انداخت + فیلم