Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بجنورد- ايرنا- رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري بجنورد گفت: گونه گياه دارويي باريجه در سطح 20 هکتار از عرصه هاي طبيعي روستاي پيربز اين شهرستان کشت شد.

حسن ايزانلو روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: کشت باريجه به عنوان يک گياه دارويي و صنعتي، با هدف اقتصادي کردن طرح هاي مديريت منابع طبيعي در دستور کار است و با نخستين بارندگي هاي پاييزي، در عرصه هاي طبيعي روستاي پيربز انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: پيش از اين، طرح هاي مديريت منابع طبيعي بدون مشارکت مردمي انجام مي شد اما اکنون تلاش داريم تا مردم وارد عرصه شوند و در مديريت اين عرصه ها دخالت داشته باشند.
ايزانلو اظهار داشت: باريجه گياهي چندساله از خانواده چتريان است که استفاده دارويي بهداشتي و صنعتي داشته و امسال اين اداره، توسعه کشت اين گياه را با مشارکت مردمي در برنامه دارد.
وي خاطرنشان کرد: از شرايط اکولوژيک مناسب براي اين گياه ارتفاع بالاي يکهزار و 800 متر از سطح دريا و تيمار سرما است و دامنه هاي شمالي و مناطقي که خاک سبک دارد، مناسب کشت و توسعه اين گونه گياهي است.
ايزانلو افزود: مديريت عرصه هاي زير کشت باريجه، در چهارچوب قرارداد با شرکت تعاوني به مردم واگذار مي شود تا کار بهره برداري و حفاظت از اين عرصه ها به اهالي همان منطقه واگذار شود.
وي اظهار داشت: پروژه کشت باريجه با مشارکت مردم، با کيفيت خوب و هزينه کم اجرا مي شود و در اين زمينه بذر رايگان توسط اداره منابع طبيعي و آبخيزداري تامين مي شود.
وي با اشاره به اينکه کشت باريجه، بصورت مشارکتي و دولتي توسعه مي يابد خاطرنشان کرد: در صورتي که فردي متقاضي کشت باريجه در زمين زراعي خود باشد، بذر رايگان دريافت مي کند.
وي خاطرنشان کرد: در روستاي گريوان، فردي پاي درختان بادام خود، باريجه کشت کرده و از اين گونه دارويي بصورت زراعي بهره برداري مي کند
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان بجنورد با بيان اينکه اکنون مزرعه اين کشاورز، به عنوان الگويي در سطح ملي شناخته مي شود افزود: باريجه، گياهي کم آب طلب است و عمدتا بصورت ديم کشت مي شود و درآمدزايي خوبي دارد.
7185/ 6042
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۴۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سبزی کوهی؛ نچینیم و نخریم؛ چرا؟

عباس محمدی در خبرآنلاین نوشت: کوه‌های ما بر اثر چرای بی‌رویه‌ دام و طرح‌های معدنی و عمرانی بی‌حساب، در معرض فرسایش شدید هستند؛ با چیدن گیاهانی که به سبزی کوهی یا صحرایی معروف‌اند، به این تخریب‌ها دامن زده می‌شود.

طبق بند ۱۶ ماده‌ ۵۵ قانون شهرداری‌ها، یکی از وظیفه‌های این نهاد‌ها "اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدامات لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و… " است. بیشتر شهر‌های ایران، از جمله پایتخت، در کوهپایه‌ها شکل گرفته و در معرض خط سیل هستند. نابودسازیِ پوشش گیاهی کوهستان، امکان جذب بارش‌ها را بسیار کم می‌کند و خطر سیل‌های ویرانگر و مرگبار را بسیار افزایش می‌دهد. در چند دهه‌ی اخیر این‌گونه سیل‌ها افزایش چشمگیر داشته که برای نمونه در تهران می‌توان به سیل‌های تجریش، کن، و امام‌زاده داوود اشاره کرد. بدیهی است که به جز خسارت‌های جانی و مالی، خسارت عظیم دیگر، از دست رفتن خاک ارزشمند است که به هیچ قیمتی جبران‌شدنی نیست.

بند ۱۴ همین ماده‌ی قانونی، وظیفه‌ی دیگر شهرداری را "تهیه‌ی مقررات صنفی و پیشنهاد آن به انجمن [شورای]شهر" تعیین کرده است. با برداشت از این اصول قانونی می‌توان گفت که شهرداری‌ها وظیفه دارند از فروش سبزی‌های کوهی جلوگیری کنند تا خطر فرسایش خاک و بروز سیل کم‌تر شود. اگر هم لازم باشد می‌توانند ضمن هماهنگی با اداره‌های منابع طبیعی، لایحه‌ای برای تصویب مقررات لازم به شورای شهر تقدیم کنند.

یادآوری می‌کنم که طبق قانون‌ها و مقررات مختلفِ ناظر بر منابع طبیعی و محیط زیست، بریدن، ریشه‌کن کردن و سوزاندن نهال‌ها، درختچه‌ها و بوته‌ها بدون مجوز از سازمان منابع طبیعی یا محیط زیست ممنوع است و هیچ‌کس مجاز نیست به صورت دلبخواه گیاهان کوه و دشت را بچیند. تا کنون، اداره‌های منابع طبیعی و شهرداری‌ها در جلوگیری از غارت گیاهان کوهی قصور داشته‌اند و به همین علت برداشت تجاری و سنگین گیاهان خودرو و فروش گستاخانه‌ی آن در فروشگاه‌ها و کنار جاده‌ها به امری عادی بدل شده امید است از این پس در این زمینه با جدیت با متخلفان برخورد کنند.

به جز نهاد‌های عمومی و دولتی، مردم عادی هم می‌توانند با به کاربستن پیشنهاد‌های زیر، در حفظ گیاهان کوه و دشت مؤثر باشند:

هیچ گیاهی را از طبیعت نچینیم و به کسانی که سبزی‌های کوه و دشت را می‌چینند، تذکر دهیم که این کار به طبیعت آسیب می‌رساند.

سبزی کوهی یا صحرایی نخریم.

فراموش نکنیم که ادعا‌ها درباره‌ی "خواص" این گیاهان، غالبا غیرعلمی یا اغراق‌آمیز است.

به یاد داشته باشیم که اگر در زمان‌های گذشته علف‌چینی می‌شده، دلیل بر این نمی‌شود که امروز هم چنین کنیم!

از اداره‌های منابع طبیعی و شهرداری‌ها بخواهیم با افراد و فروشگاه‌هایی که سبزی کوهی می‌فروشند، برخورد کنند.

دیگر خبرها

  • دستگیری بیش از ۵ هزار نفر از مجرمین و تعرض‌کنندگان به عرصه‌های ملی و جنگلی کشور
  • افزایش ۲۵درصدی صادرات مکمل های دارویی و فراورده های طبیعی
  • ممنوعیت چرای زودهنگام دام در عرصه‌های منابع طبیعی بوئین میاندشت
  • رفع تصرف ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه
  • شکوفه‌های بیدمشک فرصتی برای استشمام عطر بهار
  • سبزی کوهی؛ نچینیم و نخریم؛ چرا؟
  • سابقه ۱۴ ساله تولید مکمل‌های غذایی و دارویی در کشور/ نتیجه دستاوردها یک نگاه استراتژیک است
  • تهیه بیش از ۳۰۰ دارو از ۱۲۰۰ گیاه دارویی در کشور/ ارسال ۳۵۰ قلم داروی طبیعی به کمیسیون قیمت
  • رشد تهیه دارو از گیاهان دارویی در کشور
  • فقط یک‌چهارم گیاهان دارویی برای تولید دارو استفاده شده‌اند