Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@13:24:44 GMT

سیمای اربعین و نقش تربیتی آن در آئینه تاریخ

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۰۴۵۶۹

سیمای اربعین و نقش تربیتی آن در آئینه تاریخ

ایلام - ایرنا - اربعین، سمفونی غم ، موسیقی موزون، فریادی بلند، تیغی بران، آغوشی امن و غوغایی درونی است که در عین سکوت جهانی را به حرکت در آورده و شعاع تربیتی آن ، اقصی نقاط عالم را به خیزش علیه فسق ، فجور و فساد وادار کرده است.

به گزارش ایرنا، محشر اربعین میوه خوش طعم عاشورا و برگی از درخت محرم است، جلوه جمال حسین (ع) در آئینه ارادت یاران غار، تجلی انفاس پاک، خورشید جان، انوار فروزان روح، عطر ابدان مقدس، حقیقت تشیع، معنویت مراقد اولیاء و انبیای عظام ، نغمه نور خدا و جاودانگی ادیان الهی ، همه در کجاوه اربعین شهادت سالار شهیدان دوعالم و بر دستان دعا و شانه های ستبر شیعیان و بر بلندای انسانیت تکیه کرده و انبار عبیرش فضای جهان را منزه و مطهر می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


12 امام همام (ع) ، 14 نور درخشان عصمت، 40 سجده آدم بر کوه صفا، 40 روز دعای بنی اسرائیل برای پیامبر خویش، نبوت حضرت محمد (ص) در 40 سالگی و چله نشینی بندگان برای رفع حوائج روزگار، همه اعداد و ارقام مقدسی هستند که در منظر و مرعای بشریت از مقام و منزلت خاصی برخوردارند اما اربعین سالار شهیدان عالم بر تارک این اعداد و مناسبت ها می درخشد.
واژه شیرین و ماندگار اربعین و بیستم ماه صفر سال 61 هجری قمری مصادف با شهادت فرزند زهرا (س) و سومین امام معصوم شیعیان است که بر اساس نظر فقیه شهیر شیخ مفید، زمان بازگشت اصحاب و انصار و اسرای عاشورای اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از شام به کربلای پربلا و اقامه اولین زیارت و عزاداری بر مزار غریب و غبار گرفته امام حسین(ع) و شکل گیری واژه شریف اربعین در تاریخ است.
با ظهور اربعین و تدبیر و هدایت پیام رسان کربلا حضرت زینب کبری (س)، انقلابی در عاشورای حسینی (ع) رخ نمود و خیزش دیگری در مصحف مبارک تشیع بروز کرد و بجای ملاقات و معاشرت یاران و دلدادگان با مراد و معبد خویش زیارت قبر و مضجع مبارکش انواری شد که تا آخر زندگی و ختم آفرینش مخلوقات خدا، شمع بندگان بر گردش به بندگی می پردازند و به ندیمی این خاک شفابخش افتخار می کنند.
آری، با شکل گیری پدیده اربعین و دفن سر مبارک شهدای کربلا توسط حضرات معزز جابر و عطیه دو تن از دوستان و مریدان بی بدیل امام حسین(ع)برای نخستین بار، یک کانون تربیتی و یک ایستگاه صلواتی در مسیر عبور آدمیان برپا شد که امراض را به بهای اخلاص مداوا می کنند بطوریکه براساس روایات و اقوال متعدد بزرگان و راویان دین زیارت قبر فرزند مظلوم علی (ع) و سبط عزیز پیامبر (ص) برابر است با هزار حج و هزار عمره، آزادی هزار بنده، اجر هزار شهید از شهدای بدر، هزار روز روزه داری، هزار صدقه مقبوله و آمرزش گناهان گذشته و آینده زائرین و به همین دلیل است که از سال 61 هجری تاکنون همه ساله میلیون ها انسان مخلص و محتاج محبت و گرفتار و فقیر و غنی و زاهد و گناهکار و عارف و جاهل با پای پیاده و پیمودن صدها کیلومتر مسیر، خود را به کربلا می رسانند تا در زلال پرکمال و بی مثال حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) روح و جان را مصفی کنند و بار تن و زنگار دل بیاندازند و سبکبار به اوطان برگردند.
مکتب پرمحنت بیست ساله معاویه در بلاد شامات ، پیچیده ترین در نوع و زمان خود بود که با مسخ عقلانیت و قرائت متوهمانه از دین و شریعت اسلام، بندگان شکم و شهوت پرورش داده بود تا با پیمانه جهل و غل غفلت ، سبد محبوبیت منحوس خود را توسعه داده و بر مسند نامیمون خلافت بماند و بر نعش دین و دیانت و نادانی بندگان عصر خود بتازد.
اما عشق صادق و قداست کامل پیامبر ، علی ، فاطمه ، حسن و حسین (علیهم السلام) در آوردگاه سقیفه و نهروان و فدک و کربلا و شام و دمشق غبار وجدان های خفته دوران را شست و با یک آبشار عزت و تحفه تربیتی، کراهت چهره آل ابوسفیان را نمایان کرد و نفاق آن را عریان و برگ رسوایی بر این نماد نحس پوشانید.
حرمت محرم و عظمت امام حسین (ع) و یارانش در مکتب قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به قدری مهم و بحث برانگیز است که در توان هیچ قلمی و حوصله هیچ مبحثی نمی گنجد و لذا تشکیل و ترویج و توسعه معارف امام مظلومان در قاموس اربعین شهادتش مقدور و میسور شده و نقش تربیتی این حادثه بزرگ اجتماعی در تنظیف و تهذیب نفوس آدمیان فارغ از حیطه ادیان و اعتقادات و نژاد و رنگ و مکتب و مذهب و تمدن، امروز به یک نهضت عظیم سازندگی در ابعاد روحی ، روانی ، جسمی و حغرافیایی تبدیل شده و جهانی را متوجه خود کرده است.
نقش و آثار تربیتی اربعین در عرصه عالم به قدری مفید و متنفذ است که با هیچ نرم افزاری در هزاره سوم و عصر انفجار انواع علوم امروزی قابل مقایسه و معاوضه نیست و اعجاز آن همه اندیشمندان و عالمان الحادی را به واکنش واداشته و تنها راه کاهش سرعت سرسام آور این کشتی نجات بشریت و آرامش سردمداران جهان سلطه غرب را در پایین کشیدن پرچم سرخ حسین و بیرق سبز فرزندش حضرت صاحب الزمان (عج) می دانند.
عمق ماجرای پرمعجزه اربعین از ابتدا تا انتهای عالم نمایان است و نقش سبز و سازنده این واقعه اخلاقی و انسانی در بلندای پرچم ظهور منجی عالم بشریت هویداست و به همین دلیل است امپراتوری رسانه ای دنیا که افسار آن در دست صهیونیست های بین المللی و حکام زر و زور و تزویر و تشکیک است و بر فراز این دیوار شیطانی و شیادی مرتفع بعنوان مظهر فریب و فرصت طلبی ، آمریکای جهانخوار در اوج مکافات مکاری کمین کرده و با تولید و توزیع و انتشار سم کشنده نفاق می کوشند با سانسور حقیقت و انعکاس اکاذیب ، امواج تابنده اربعین و نقش تربیتی آن را انکار کنند، غافل از اینکه چراغی را که ایزد بر فروزد / هر آنکس فوت کند ریشش بسوزد
نگارش: سید حرمت الله موسوی مقدم
7174/6119

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دين نقش تربيتي كنگره اربعين امام حسين ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۴۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

فرازی از زیارت عاشورا گویای آن است که باید دید اول‌بار چه کسانی اساس ظلم و جور در حق اهل بیت وحی را بنا نهادند و جایگاهی که خداوند به واسطه پیامبرش به آن انوار مقدس بخشیده بود، سلب کردند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در فرازی از زیارت عاشورا می‌خوانیم «فَلَعَنَ اللّٰهُ أُمَّةً أَسَّسَتْ أَسَاسَ الظُّلْمِ وَالْجَوْرِ عَلَیْكُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ؛وَ لَعَنَ اللّٰهُ أُمَّةً دَفَعَتْكُمْ عَنْ مَقامِكُمْ وَ أَزالَتْكُمْ عَنْ مَراتِبِكُمُ الَّتِی رَتَّبَكُمُ اللّٰهُ فِیها، وَ لَعَنَ اللّٰهُ أُمَّةً قَتَلَتْكُمْ وَ لَعَنَ اللّٰهُ الْمُمَهِّدِینَ لَهُمْ بِالتَّمْكِینِ مِنْ قِتالِكُمْ»؛ یعنی خدا لعنت کند امّتی که بنای ستم و بی‌داد بر شما اهل‌بیت را بنیان کردند و خدا لعنت کند قومی که شما را از مقامتان دور کرد و از مرتبه‌هایتان برکنار نمود، مرتبه‌هایی که خدا شما را در آن‌ها جای داد و خدا لعنت کند امّتی که شما را کشتند و خدا لعنت کند آنان را که امکانات و توان جنگ با شما را برای ایشان تدارک دیدند،

در این بخش از زیارت عاشورا 4 مرتبه به چهار گروه لعن فرستاده می‌شود:
1. آنها که اساس ظلم و جور را علیه اهل بیت علیهم‌السلام بنا کردند و آن را عادی‌سازی کردند  2. آنها که اهل بیت را از جایگاهشان منع کردند و مقامی که خداوند به ایشان عطا کرده بود زائل کردند   3. آنها که  دست به قتل ائمه زدند   4. آنها که عامل و زمینه‌ساز قتل عترت شدند.

توطئه معاویه و خط نفاق در بسترسازی واقعه عاشورا عیان بود

این فراز از زیارت عاشورا گویای آن است که واقعه غمبار کربلا دارای پیشینه‌ای عمیق است. فارغ از اینکه به صورت مصداقی به تاریخ قبل از رویداد عاشورا بپردازیم، همین گزاره‌ها در زیارت عاشورا کافی است انسان را با حقیقت ماجرا آشنا کند؛ یعنی باید دید اول‌بار چه کسانی اساس ظلم و جور در حق اهل بیت وحی را بنا نهادند و جایگاهی که خداوند به واسطه پیامبرش به آن انوار مقدس بخشیده بود، سلب کردند. این دو گزاره اول، اساس ماجرای شهادت رساندن امام حسین علیه‌السلام را نشان می‌دهد.

خلاصه وضعیت امت اسلام از رحلت نبوی تا قیام حسینی

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • نقش ماموستا ملااحمد فخری در مبارزه با گروهک‌های معاند کم نظیر بود
  • ماموستا ملااحمد فخری؛ امام جمعه سابق جوانرود درگذشت
  • پیام تسلیت امام‌جمعه و استاندار کرمانشاه در پی درگذشت امام جمعه سابق جوانرود
  • مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی
  • جامعة المصطفی مولود مبارک انقلاب اسلامی است
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین(ع)
  • فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر امام حسین (ع)