Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@23:45:30 GMT

سهمي به اندازه آشغال گوشت هاي پايتخت

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۰۴۷۹۲

سهمي به اندازه آشغال گوشت هاي پايتخت

خبرگزاري آريا - شهرري- ايرنا- برپايه آمارها روزانه حدود 600 تن ضايعات گوشت قرمز و سفيد، چربي کشتارگاهي و استخوان در پايتخت و شهرهاي اطراف آن توليد مي شود که بخش عمده آنها به کارگاه هاي چربي گيري غيرمجاز جنوب شهر تهران انتقال مي يابند و تبعات فعاليت هايشان به گرفتاري هاي ساکنان منطقه افزوده است.

اين واحدهاي چربي گيري غيرمجاز با جوشاندن چربي هاي کشتارگاهي و آلايش طيور همراه با برخي مواد شيميايي ضمن ايجاد بوي بسيار نامطبوع، آلودگي آب، خاک و تهديد سلامت عمومي ساکنان منطقه را دامن زده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در کنار مشکلاتي مانند نشت نفت در برخي زمين هاي کشاورزي و جريان فاضلاب در نهر فيروزآباد شهرستان ري، بخشي از ساکنان اين مناطق بايد بوي نامطبوع کارگاه هاي غيرمجاز و سنتي چربي سوزي و ساير آلودگي هاي زيست محيطي آنها را هم تحمل کنند.
بيشتر اين واحدها در روستاهاي گلحصار، قوچ حصار و عظيم آباد بخش کهريزک در امتداد نهر آلوده فيروزآباد قرار دارند.
اين کارگاه هاي غيرمجاز با جوشاندن، چربي هاي کشتارگاهي، ضايعات گوشت قرمز، سفيد، پوست و آلايش مرغ را بازيافت مي کنند.
کارگاه هاي چربي گيري استاندارد بايد سامانه هاي دفع فاضلاب داشته باشند ولي واحدهاي غيرمجاز فعال در کهريزک تمامي فاضلاب خود را با اين استدلال که آب نهر فيروزآباد آلوده است، داخل آن تخليه مي کنند.
براساس گزارش ميداني خبرنگار ايرنا، بوي بسيار نامطبوع اين واحدهاي سنتي سراسر منطقه را بويژه اوايل شب و عصر فرا مي گيرد و زندگي در اين محدوده را بسيار سخت مي کند.
** پاي صحبت اهالي منطقه
زهرا يگانه يکي از ساکنان روستاي عظيم آباد کهريزک در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: بوي نامطبوع کارگاه هاي چربي گيري به حدي است که استشمام آن کودکان و بزرگسالان روستا را بيمار مي کند.
وي افزود: زندگي اهالي روستاي عظيم آباد که اغلب از قشر بسيار ضعيف جامعه هم هستند به علت سودجويي برخي افراد مختل شده است و نهادهاي متولي بايد با آنها برخورد کنند.
يگانه افزايش جانوران موذي و حشرات را نيز يکي ديگر از تبعات فعاليت کارگاه هاي چربي گيري در روستاي عظيم آباد عنوان و خاطرنشان کرد: اکثر منازل اين روستا محل زندگي موش و سوسک شده است.
وي ادامه داد: جمع آوري مقدار زيادي استخوان و وجود آلايش مرغ در کارگاه هاي چربي گيري، سگ هاي ولگرد منطقه را افزايش داده است که سبب رعب و وحشت اهالي بويژه بانوان و کودکان و نيز انتقال بيماري هاي مشترک انسان و حيوان مي شود.
** محيط زيست در انتظار حکم دادگاه
رئيس اداره محيط زيست شهرستان ري با اشاره به اينکه بيش از 50 واحد غيرمجاز چربي گيري و زهتابي در اين منطقه فعاليت مي کنند افزود: تمامي اين واحدها در ابتداي سال 1395 با دستور قضايي پلمپ شدند و بعد از گذشت چند ماه توسط صاحبان اين مشاغل دوباره به صورت غيرقانوني به فعاليت خود ادامه دادند.
وي افزود: محيط زيست از عمل غيرقانوني اين واحدها به علت فعاليت مجدد شکايت و اکنون تمامي واحدهاي غيرمجاز را به دستگاه قضايي معرفي کرده و در انتظار حکم دادگاه است.
عبادتي خاطرنشان کرد: در صورت نهايي شدن حکم دادگاه با همکاري بخشداري مرکزي، اين واحدها پلمپ يا تخريب مي شوند.
وي اظهارداشت: تعدادي از مالکان واحدهاي چربي گيري با تاسيس تعاوني «گلحصار» و خريد زمين به دنبال راه اندازي کارخانه استاندارد و تصفيه خانه هستند که اميدواريم بزودي به سرانجام برسد.
عبادتي با بيان اينکه فعاليت غيرمجاز کارگاه هاي چربي گيري موجب آلودگي هوا، انتشار بوي نامطبوع، افزايش سگ هاي ولگرد، موش و حشرات موذي در منطقه مي شود ادامه داد: واحدهاي چربي گيري اکنون به صورت غيرمجاز در زمين هاي کشاورزي فعاليت مي کنند که بايد به شهرک صنعتي چرمشهر انتقال يابند.
وي تاکيد کرد: واحدهاي چربي گيري و زهتابي(آماده سازي روده هاي گوسفند) بايد به صورت اصولي مجهز به تصفيه خانه و فيلتراسيون صنعتي براي جلوگيري از انتشار بوي نامطبوع شوند.
عبادتي با بيان اينکه اکثر واحدهاي چربي گيري در بخش هاي قلعه نو، کهريزک و باقرشهر فعاليت دارند يادآورشد: اين واحدها بايد در شهرک هاي صنفي ساماندهي شوند تا سيستم هاي متمرکز تصفيه خانه فاضلاب براي جلوگيري از آلودگي محيط زيست در آنجا ايجاد شود.
وي با اشاره به اينکه در هر واحد چربي سوزي غيرمجاز بين پنج تا 10 نفر به صورت مستقيم مشغول فعاليت هستند افزود: عمده کارگران واحدهاي چربي سوزي غيرايراني هستند.
** ساماندهي نيازمند جديت و مديريت
مصطفي صفايي مديرعامل شرکت `تعاوني گلحصار` نيز به عنوان مجري طرح ساماندهي تبديل ضايعات کشتارگاهي دام و طيور ري در ادامه به خبرنگار ايرنا گفت: روزانه 400 تن ضايعات گوشت قرمز و سفيد، 100 تن ضايعات چربي کشتارگاهي و 100 تن استخوان در تهران توليد مي شود که کارگاه هاي چربي گيري در شهرستان ري آنها را فرآوري مي کنند.
به گزارش ايرنا گرچه برخي مسئولان نهادهاي دولتي آمار اين ضايعات را در کل افزون بر 300 تن اعلام مي کنند اما مديرعامل تعاوني گلحصار با اشاره به ضايعات وارد شده به هرکدام از اين کارگاههاي غيرمجاز و نيز کاميون هايي که اين مواد را از پايتخت و شهرستان هاي اطراف به اين منطقه مي آورند، آمار کلي حدود 600 تني در روز را اعلام مي کند.
صفايي افزود: واحدهاي چربي گيري باوجود آلودگي زيست محيطي تمام ضايعات گوشت و مرغ را بازيافت و وارد چرخه اقتصاد مي کنند که اشتغالزايي مستقيم و غيرمستقيم افراد زيادي را به همراه دارد.
وي اظهارداشت: چربي هاي توليد شده در کارگاه هاي چربي سوزي در صنعت صابون سازي، توليد انواع روانکارهاي صنعتي(گريس) و خوراک طيور مصرف مي شود.
صفايي عنوان کرد: طرح ساماندهي واحدهاي چربي گيري جنوب تهران از سال 93 در فرمانداري ري مطرح شد و تاکنون بيش از 50 جلسه با حضور مسئولان مختلف استاني و شهرستاني برگزار شده است.
وي يادآور شد: 15 نفر از صاحبان اين کارگاه ها طي سه سال گذشته با تامين سرمايه 20 ميليارد ريالي و تاسيس تعاوني گلحصار به دنبال صنعتي شدن اين حرفه بوده اند که در مرحله اول نيز پنج ميليارد ريال براي خريد زمين 20 هکتاري در روستاي «دوتويه» شهرستان ري هزينه کرده اند.
صفايي با بيان اينکه روند اداري تاسيس اين تعاوني طي سال هاي گذشته انجام شده است عنوان کرد: امروز سرمايه گذاران طرح ساماندهي تبديل ضايعات کشتارگاهي دام و طيور همچنان پس از گذشت سه سال در انتظار جواب استعلام اداره منابع طبيعي و جهاد کشاورزي هستند.
صفايي يادآور شد که فرآيند جواب استعلام از اداره منابع طبيعي و آبخيزداري پس از 13 ماه صادر شد و اکنون در امور اراضي جهاد کشاورزي استان تهران براي استعلام زراعي نبودن زمين مسکوت مانده است.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان ري نيز در پاسخ به خبرنگار ايرنا با بيان اينکه تعاوني چربي سوزي هاي جنوب استان تهران زمين را از اداره اوقاف خريداري کرده است توضيح داد: تداخل پلاک ملي اين زمين با زمين اوقافي مهمترين دليل زمان بر بودن پاسخ به استعلام بوده است.
ضيا نصرتي ادامه داد: استعلام هاي اداره منابع طبيعي در حالت عالي يک ماه به طول مي انجامد ولي در صورت تداخل مدت زمان زيادي را مي طلبد.
وي با اشاره به اينکه زمين تعاوني چربي سوزها در انتهاي جاده روستاي دوتويه قرار دارد عنوان کرد: اين زمين جزو پلاک هاي نظر آباد روستاي عشق آباد است و پاسخ استعلام يک ماه پيش صادر شده است.
** تهديد سلامت با روغن هاي غيرخوراکي
در ادامه رضا کشاورز يکي ديگر از فعالان اين صنف در بخش کهريزک به خبرنگار ايرنا گفت: تصفيه خانه شهرک صنعتي چرمشهر به دليل اينکه براي صنايع صابون سازي و زهتابي راه اندازي شده مناسب فاضلاب چربي سوزي ها نيست.
شهرک صنعتي چرمشهر از توابع بخش جوادآباد شهرستان ورامين در استان تهران در مجاورت شهرستان ري قراردارد.
وي افزود: مالکان کارگاه هاي چربي سوزي بشدت به انتقال کارگاه هايشان به شهرک صنعتي چرمشهر تمايل دارند ولي اين شهرک ظرفيت کافي ندارد و مجوز تاسيس نيز داده نمي شود.
کشاورز در ادامه با بيان اينکه دولت در کشورهاي توسعه يافته تسهيلات ويژه اي براي بازيافت ارائه مي دهد عنوان کرد: کارگاه هاي چربي گيري شهرستان ري 95 درصد ضايعات گوشت سفيد، قرمز، آلايش مرغ و استخوان را به چرخه اقتصاد کشور بر مي گردانند.
وي با بيان اينکه فاضلاب ناشي از جوشاندن چربي هاي حيواني اينک وارد نهر فيروز آباد مي شود که لش آب (باتلاق يا آب گنديده) تهران در آن جريان دارد مدعي شد: فاضلاب کارگاه هاي چربي گير در مقايسه با آلودگي آب نهر فيروز آباد به هيچ عنوان چشمگير نيست.
کشاورز عنوان کرد: کارخانه هاي کيک و کلوچه از متقاضيان مصرف روغن چربي حاصل از ذهتابي و چربي سوزي ها هستند که اخلاق انساني ما حکم مي کند اين روغن غيرخوراکي باوجود سودآور بودن به اين کارخانه ها فروخته نشود.
وي در ادامه تصريح مي کند: در صورتي که دولت مانع کار ما شود، فروش کاذب و غيرقانوني روغن توليد شده در اين واحدها به متقاضيان مصارف خوراکي عرضه مي شود.
** کارگاه هاي چربي سوزي بدون نظارت
رئيس اداره دامپزشکي شهرستان ري نيز در بخش ديگري از اين گزارش با بيان اينکه اداره محيط زيست و دامپزشکي کار نظارت بر واحدهاي چربي سوز مجاز را بر عهده دارند به خبرنگار ايرنا گفت: اکنون به دليل غيرمجاز و پراکنده بودن کارگاه هاي چربي سوزي شهرستان ري هيچگونه نظارتي بر عملکرد و کيفيت ضايعات مصرفي اين کارگاه و توليداتشان وجود ندارد.
محمد وحيد تاويلي با بيان اينکه واحدهاي چربي گيري فعال در شهرک صنعتي چرمشهر زير نظر اداره دامپزشکي شهرستان ورامين فعاليت مي کنند افزود: چربي سوزان به هيچ عنوان علاقه مند به انتقال کارگاه هايشان به شهرک صنعتي چرمشهر و سالاريه نيستند.
وي نظارت بر عملکرد و افزايش کرايه هاي انتقال ضايعات از تهران به چرمشهر را از جمله دلايل مهم بي ميلي براي انتقال کارگاه هاي چربي سوزي شهرستان ري به شهرک صنعتي چرمشهر خواند.
تاويلي با اشاره به اينکه کارگاه هاي چربي گيري شهرستان ري به هيچ عنوان استانداردها و شرايط لازم را براي فعاليت ندارند عنوان کرد: اين کارگاه ها حتي ابتدايي ترين شرايط تبديل ضايعات گوشت به چربي هاي صنعتي را ندارند.
** حلقه مفقوده اي به نام ساماندهي
آنطور که از اظهارنظرهاي متوليان بر مي آيد انتقال اين واحدهاي صنفي آلاينده به چرمشهر اکنون در گيرودارهاي سيستم اداري و نبود ساماندهي دقيق دستگاه هاي اجرايي قرار دارد؛ مديرعامل شرکت تعاوني گلحصار درحالي بيان مي کند ظرفيت شهرک صنعتي چرمشهر تکميل است و تصفيه خانه آن ظرفيت لازم را ندارد که مسئولان ديگر مي گويند صاحبان اين صنف به علت افزايش يافتن کرايه حمل مايل به انتقال نيستند.
در اين شرايط به نظر مي رسد هم افزايي لازم بين دستگاه هاي متولي در برخورد و ساماندهي اين واحدهاي آلاينده به آن شکلي که مورد انتظار است مشاهده نمي شود و اين، ساکنان مناطق جنوب پايتخت هستند که با مشکلات زيست محيطي و ساير تبعات ناشي از اين فعاليت هاي غيرمجاز دست و پنجه نرم مي کنند.
گزارش از امير جعفري سرگزه
3218/6003/ 1008
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۴۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذبح‌کننده غیرمجاز دام در خرمشهر محکوم به پرداخت جزای نقدی شد

به گزارش خبرنگار مهر، کاظم داوودی عصر امروز سه‌شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: بازرسان واحد نظارت اداره دامپزشکی شهرستان خرمشهر در راستای انجام بازدیدهای نظارتی خود از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در این شهرستان فرد خاطی را که اقدام به کشتار غیر مجاز و فروش گوشت خارج از چرخه نظارت بهداشتی می کرد، شناسایی و به مرجع قضایی معرفی کردند.

وی اظهار کرد: گوشت های حاصل از کشتار غیر مجاز توسط کارشناسان واحد نظارت دامپزشکی ضبط و پرونده تخلف به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی با عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی تشکیل و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع شد که بعد از قطعیت یافتن حکم توسط دادگاه تجدید نظر خوزستان فرد خاطی به پرداخت ۱۰۰ میلیون ریال محکوم شد.

رئیس اداره دامپزشکی خرمشهر تاکید کرد: طبق ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور، کشتار دام باید صرفاً در کشتارگاه دام و تحت نظارت مسوولان بهداشتی و شرعی انجام شود.

وی یادآور شد: لاشه های کشتار شده در کشتارگاه های دام پس از انجام بازرسی بهداشتی قبل، حین و بعد از کشتار توسط مسوول بهداشتی کشتارگاه در صورت تایید سلامت و طی شدن دوره پیش سرد، با اخذ مجوز حمل با خودروی سردخانه‌دار برای رعایت زنجیره سرد مجاز برای عرضه در مراکز مورد تائید دامپزشکی ارسال می شود.

داوودی با اعلام اینکه همه محصول‌های خارج از نظارت بهداشتی برابر ضوابط قانونی با متخلفان این حوزه با عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی برخورد جدی خواهد شد، گفت: از همشهریان درخواست می شود در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی در زمینه عرضه و فروش فرآورده‌های خام دامی اعم از گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و… به اداره دامپزشکی شهرستان اطلاع‌رسانی کنند.

کد خبر 6093254

دیگر خبرها

  • کارگاه آموزشی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در شهرستان خوی برگزار شد
  • شمار شهرک های ثبت نشده در نوشهر بالا است
  • توزیع 1.5 تن گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در بهشهر
  • ذبح‌کننده غیرمجاز دام در خرمشهر محکوم به پرداخت جزای نقدی شد
  • نقش۳۰۶هزارمیلیاردریالی بانک کشاورزی در تامین گوشت سبد غذایی
  • امحاء۲۰۰ کیلوگرم گوشت منجمد فاسد در آمل
  • جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا اعلام شد
  • اعلام جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا
  • نقش ۳۰۶ هزارمیلیارد ریالی بانک کشاورزی در تامین گوشت سبد غذایی خانوارها در سال ۱۴۰۲
  • نقش ۳۰۶ هزارمیلیارد ریالی بانک کشاورزی در تامین گوشت سبد غذایی خانوار‌ها در سال ۱۴۰۲