Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیراز - ایرنا- دادگاه رسیدگی به اتهامات کسانی که آرد و گندم را به صورت ناخالص با مخلوط کردن شن و ماسه عرضه می‌ کردند، چهارشنبه 25 مهر 97 در شیراز برگزار شد.

به گزارش ایرنا این دادگاه که سومین مورد در زمینه رسیدگی به اتهامات و جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی است، چهارشنبه با حضور 11 نفر از متهمان در شعبه ویژه رسیدگی به این جرایم به ریاست قاضی سید محمود ساداتی در شیراز برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرنگار ایرنا در این دادگاه که به صورت علنی با حضور خبرنگاران و نمایندگان رسانه ها و مطبوعات برگزار شد، کوروش زارعی نماینده دادستان، کیفرخواست متهمان را قرائت کرد و برای متهمان خواستار مجازات قانونی شد.
اختلاط گندم با ماسه و گندم نامرغوب،عرضه مجدد گندم خریداری شده به مراکز خرید، مخلوط کردن گندم ایرانی و خارجی و فروش به دولت، تحصیل مال نامشروع، انتقال ماسه به سیلوها برای اختلاط با گندم، فروش گندم امانی دولت و وارد کردن ضرر و زیان به دولت از جمله اتهامات این افراد است.
گزارش خبری پخش شده از صدا و سیمای استان فارس، فیلم و تصویر موجود از اختلاط خاک و گندم،رد یابی مالی حساب متهمان و گزارش دستگاه‌های مسئول از جمله مستندات این دادگاه برای اثبات اتهامات اعلام شد.
اخلال در روند کالای استراتژیک گندم و حیف و میل شدن اموال دولت از دیگر افعال مجرمانه این متهمان اعلام شد.
خیانت در امانت و فروش مال غیر و تحصیل مال نامشروع نیز از اتهامات این افراد است.
وکلای مدافع در این جلسه دادگاه به صورت انفرادی و جمعی از متهمان دفاع کردند.
لطیف رستاد مدیر عامل شرکت غله منطقه سه کشور نیز در این دادگاه به عنوان مطلع حضور داشت و گزارشی از روند خرید تضمینی گندم توسط دولت ارایه داد.
به گفته وی 114 مرکز خرید گندم در فارس فعال است؛ تخلفات در این پرونده متفاوت است؛ دوباره فروشی و اختلاط گندم و ماسه از جمله این اتهامات است که کشف شده است.
این مقام مسئول اضافه کرد: تخلفات در این پرونده به کسری گندم در انبارها برمی‌گردد؛ 2300 تن کسری در سروستان داشتیم در لامرد و مراکز دیگر هم کسری داشتیم.کسری گندم به معنی آن است که با انجام انبار گردانی ها میزان گندمی که ما به مراکز تحویل دادیم و میزانی که بعد از انبار گردانی ثبت شده متفاوت است. کسری را نمی‌توان به منزله افت گندم گذاشت.
رستاد گفت:بیشترین تخلفات در انبارهای سروستان و لامرد رخ داده که متهمان گندم و خاک را مخلوط می‌کردند؛گزارش ها حکایت از آن دارد که از سیلوی سروستان حدود 13 درصد افت وزن گندم ارسالی داشته ایم که بیانگر مخلوط بودن گندم و خاک است.
مدیر عامل شرکت غله منطقه سه همچنین بیان داشت: این تخلفات سابقه تکرار داشته و ما قبلا به برخی از متهمان اخطار و تذکر داده بودیم.
وی در مورد پخش فیلم و گزارش خبری از سیمای مرکز فارس گفت: ما قبل از تهیه این فیلم بر سیلوها و مراکز خرید نظارت داشتیم و بعد از آن هم نظارت ها را بیشتر کردیم.
رستاد گفت: در خرید گندم به صورت مستقیم و غیر مستقیم نظارت داریم؛ کارکرد سیلو و مرکز خرید متفاوت است؛ کارشناسان سیلو و مراکز خرید در این زمینه نظارت دارند.
این مقام مسئول گفت: کارشناسان ما تایید کرده اند که گندم با خاک مخلوط شده و ما به محض یقین در این زمینه اقدامات قضایی را انجام دادیم.
قاضی سید محمود ساداتی در این دادگاه بیان داشت:در اولین فرصت با شنیدن دفاعیات وکلا و متهمان و با بررسی مستندات رای قطعی را اعلام خواهیم کرد.
اواخر مرداد 96 فیلم هایی در شبکه های اجتماعی انتشار یافت که در آن فردی،گندم تولیدی کشاورزان را در یکی از مناطق استان فارس خریداری و با خاک و ماسه مخلوط می کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس همان موقع دراین باره به ایرنا گفت که این تصاویر مربوط به 2 ماه قبل است و با خریدار متخلف برخورد قاطعی صورت گرفته است.
محمد مهدی قاسمی اظهار داشت: این خریدار گندم از بخش خصوصی بود و کارشناسان شرکت غله هنگام دریافت گزارش تخلف در محل حاضر شدند و با متخلف برخورد کردند.
ششم شهریور 96 رئیس کل دادگستری استان فارس اعلام کرد:با تشکیل پرونده قضایی درموضوع مخلوط کردن عمدی خاک با گندم در برخی از مراکز خرید گندم دراستان فارس،‌ پنج نفر دستگیر شدند و چهار سیلوی استان فارس با دستور مقام قضایی مهر و موم شده است.
علی القاصی افزود: از لحظه پخش گزارش مخلوط شدن خاک با گندم ، دستورات لازم برای انجام تحقیقات اولیه صادر و وجود هرگونه گزارش تخلف از مراجع مسئول در استان بررسی شد.
وی ادامه داد:‌متأسفانه در این زمینه هیچ گونه پیگیری ازسوی نهادهای مسئول و ناظر انجام نشده بود.
رئیس کل دادگستری استان فارس بیان کرد:‌دادستانی به عنوان مدعی العموم به پرونده مذکور وارد شد و با گزارش نهادهای امنیتی استان به عنوان ضابط قضایی پرونده ای در یکی از مناطق استان تشکیل شد و تحقیقات زیر نظر مقام قضایی ادامه دارد.
در چند روز گذشته دادگاه محتکر دارو همچنین دادگاه قاچاقچی ارز در قالب رسیدگی به اتهامات و جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی در شیراز برگزار شد.
6113 /1876

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي حقوقي محاكمه گندم و ماسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۴۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران،  وفائی نژاد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران در جلسه کارگروه خرید تضمینی محصولات کشاورزی  گفت: ۳۲ مرکز خرید در استان مازندران تجهیز و آماده آغاز عملیات خرید تضمینی گندم هستند و در صورت نیاز به افزایش تعداد مراکز خرید و تصویب کارگروه، اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان آمادگی لازم را برای افزایش تعداد مراکز خواهد داشت.

او افزود: در سال جاری سیاست‌های دولت در حمایت از کشاورزان و در راستای تحقق شعار سال بر این است که از ظرفیت‌های مردمی و بخش خصوصی در خرید دانه روغنی استفاده نماید که در استان مازندران نیز یک شرکت بخش خصوصی به عنوان خریدار دانه روغنی کلزا معرفی شده و همزمان با آغاز برداشت کلزا در استان فعالیت این شرکت نیز با همکاری و نظارت سازمان جهاد کشاورزی آغاز خواهد شد.

مدیرکل غله مازندران گفت: در سال ۱۴۰۲ با خرید ۱۱۸ هزار تن گندم افزایش ۴۲ درصدی و جهش تولید را تجربه کردیم و امیدواریم در سال جاری نیز با شرایط آب و هوایی حاکم، وضعیت مطلوب تری را از لحاظ تامین نیاز کشور در پیش داشته باشیم.

وفائی نژاد افزود: در سال گذشته ۹۶۰۰ تن کلزا در استان مازندران خریداری کردیم و دولت به منظور حمایت از کشاورزان قیمت خرید را از ۲۳ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان افزایش داد.

در ادامه این جلسه، معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری مازندران نیز با اشاره به اهمیت و ضرورت جلسات کارگروه خرید محصولات کشاورزی استان بر ساماندهی مراکز خرید، نظارت بر فرآیند خرید و تسهیل در امور کشاورزان در چارچوب دستورالعمل‌های ابلاغی تاکید کرد.

حسن خیریانپور با اعلام رضایتمندی از خرید تضمینی گندم و کلزا در سال گذشته و قدردانی از تمام دستگاه‌های مرتبط با این امر، عنوان کرد: در سال گذشته بیش از ۱۱۸ هزارتن گندم و بیش از ۹ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شد و در سال زارعی جاری نیز امیدواریم این ارقام افزایش پیدا کند.

خیریانپور با تاکید بر اینکه در استان مازندران سالانه حدود ۴۸۰ هزارتن گندم برای مصرف انسانی مورد نیاز می‌باشد تصریح کرد: ما با استفاده از تمام ظرفیت‌ها می‌بایست بخش زیادی از این گندم را در مزارع داخل استان تامین نماییم.

وی با تاکید بر نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم اظهار داشت: استان مازندران در تولید ۱۴ محصول کشاورزی رتبه اول را دارد و این امکان وجود دارد که با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان تولید کالا‌های اساسی مورد نیاز استان را هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی افزایش داد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری مازندران با توجه به اینکه زمان آغاز برداشت گندم در استان نیمه دوم خرداد می‌باشد، افزود: کشاورزان از برداشت زودهنگام گندم خودداری نمایند، برنامه ریزی‌ها به گونه‌ای خواهد بود که از نیمه دوم خرداد ۳۲ مرکز خرید بنا به اعلام جهاد کشاورزی هر شهرستان آمادگی لازم را برای آغاز عملیات خرید تضمینی گندم خواهند داشت.

وی از فرمانداران شهرستان‌هایی که به نوعی درگیر خرید هستند خواست، با تشکیل جلسات مستمر و منظم و با همکاری لازم با اداره کل غله و خدمات بازرگانی به روند مطلوب عملیات خرید کمک کنند.

خیریانپور با تاکید بر ضرورت ثبت مشخصات مزارع کشاورزان در سامانه پهنه بندی جهاد کشاورزی ضمن درخواست از کشاورزان برای ثبت مشخصات مزارع خود قبل از برداشت محصول، از سازمان جهاد کشاورزی خواست هرچه زودتر اقدامات لازم را جهت نهایی کردن اطلاعات این سامانه انجام دهد تا کشاورزان در روند تحویل محصول دچار مشکلی نشوند.

دیگر خبرها

  • جزئیات تازه از دادگاه پسران معاون اول سابق قوه قضائیه | سهم‌ ۱۴۰ میلیارد تومانی در پرونده ۹۰۰ میلیاردی در قیطریه | قاضی از متهمان خواست فحاشی نکنند!
  • آغاز خرید گندم با نرخ هر کیلو ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان از هفته آینده
  • فارس قهرمان راگبی جوانان کشور شد
  • تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران
  • ۱۳۰ هزار تن گندم در سیلوهای استان کرمان ذخیره شد
  • رعد و برق بلای جان دام‌های عشایر در فارس شد
  • تکذیب خبر خسارت به ۲هزار تن گندم در خنج استان فارس
  • ۴۰ درصد گندمزارهای سیستان و بلوچستان درو شد
  • ۵۸۳ استان فارسی برای کسب مدرک تخصصی حفظ قرآن کریم آزمون دادند
  • آیین گرامیداشت مقام پیشوای ششم شیعیان در شیراز برگزار شد