Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا در راستاي سياست حمايت گرايي اقتصادي با افزايش تعرفه ها بر مواد و مصنوعات وارداتي به آمريکا عملا وارد جنگ تجاري با بسياري از اقتصاد هاي بزرگ جهان شده است.
هر چند توافقي موقت بين اتحاديه اروپا و آمريکا در زمينه تعرفه هاي تجاري انجام شد ، اما با تهديدات جديد ترامپ ، اکنون اتحاديه اروپا در وضعيت تقابل تجاري با آمريکا قرار دارد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دراين راستا«سسيليا مالمستروم» Cecilia Malmströmکميسر امور تجاري اتحاديه اروپا تاکيد کرد که اگر آمريکا تعرفه‌هاي گمرکي بالا بر محصولات خودروي اروپا اعمال کند ،اتحاديه اروپا نيز با اقدامات متقابل واکنش نشان خواهد داد.
مالمستروم در مصاحبه‌اي درباره تعرفه هاي گمرکي جديد آمريکا عليه محصولات خودروي اروپا هشدار داد و گفت: اين اقدام مي تواند مذاکرات براي حل مناقشات تجاري را آشکارا دشوارتر کند.
اتحاديه اروپا بايد با اقدامات متقابل به چنين اقدامي از طرف آمريکا واکنش نشان دهد.
اخيرا ترامپ اروپا را متهم به رفتاري خصمانه با آمريکا کرده و اظهار داشته که اتحاديه اروپا ساخته شده تا از آمريکا سوء استفاده کند.
از ديدگاه کميسر تجاري اتحاديه اروپا اين گونه اظهارات تحريک آميز نمي تواند کمکي به روابط دو سوي اقيانوس اطلس کند.
به ويژه اينکه کشورهاي اتحاديه اروپا به دليل سياست ها و اقدامات تجاري ترامپ متحمل زيان هاي زيادي شده و ترامپ هنوز به تهديد اروپايي ها در باره افزايش تعرفه بر خودروهاي وارداتي به آمريکا ادامه مي دهد.
به همين دليل مالمستروم، ترامپ را فردي غير قابل پيش بيني ارزيابي کرده و وضع تعرفه هاي گمرکي بالا بر واردات خودروي اروپايي که مد نظر ترامپ است را مايه تاسف دانست.
ضمن اينکه به گفته وي، هر دو طرف به وضوح در مذاکرات چندي قبل در کاخ سفيد اعلام کرده اند که ما نمي خواهيم تعرفه هاي جديدي را اعمال کنيم که در زمينه همکاري هاي تجاري نزديک تر به طرف مقابل آسيب برساند.
به گفته مالمستروم؛ "اگر آمريکا بر روي محصولات خودروي اروپا تعرفه هاي گمرکي 25 درصد قرار دهد ما نمي توانيم دست روي دست گذاشته و نظاره گر باشيم. ما بايد واکنش نشان دهيم."
از ديدگاه کميسيون اروپا به عنوان رکن اجرايي اتحاديه اروپا ، جنگ تجاري اخير بين آمريکا و اقتصاد هاي بزرگ جهان موجب کاهش رشد اقتصادي جهان شده و نااطميناني هاي جديدي را ايجاد مي کند. به ويژه مصرف کنندگان از اين جنگ تجاري بيشترين آسيب را خواهند ديد و قيمت کالاها نيز در نهايت گران تر خواهد شد.
به همين دليل کميسر تجاري اتحاديه اروپا بر اين گمان است که توافق تجاري بين آمريکا و اتحاديه اروپا مي تواند صدها هزار فرصت شغلي را در دوسوي اقيانوس اطلس حفظ کند.
با اين همه با توجه به موضع گيري هاي منفي ترامپ عليه اتحاديه اروپا و بدبيني فوق العاده وي در باره اين نهاد اروپايي و نيز عهدشکني هاي مکرر ترامپ هيچ اعتمادي به وي نيست و مي توان پيش بيني کرد که به رغم نوعي آتش بس بين اروپا وآمريکا در عرصه تجاري ، بار ديگر آتش جنگ تجاري بين اروپا و آمريکا شعله ور خواهد شد.
دونالد توسک رئيس شوراي اروپا ضمن هشدار جدي درباره بروز جنگ تجاري تمام عيار ميان آمريکا و اتحاديه اروپا گفت: اين اتحاديه با توجه به سياست هاي مخرب دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا بايد خود را براي بدترين سناريوها آماده کند.
عملکرد ترامپ نشان داده که وي حتي با گرفتن امتيازات قابل توجه از حريف نه فقط راضي نمي شود، بلکه خواهان امتيازات جديدي مي شود.
وي اين کار را از طريق اعمال فشار با ابزارهاي مختلف از جمله افزايش تعرفه ها صورت مي دهد، در واقع جنگ تجاري و اقتصادي يکي از مشخصه هاي بارز دولت ترامپ است.
نويسنده: سيد رضا ميرطاهر
141/110
کليدواژه دونالد ترامپ اتحاديه اورپا کميسيون اروپا جنگ تجاري