Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@07:27:27 GMT

یاورانی برای مشاوره به دانشجویان

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۰۵۱۶۶

یاورانی برای مشاوره به دانشجویان

تهران - ایرنا - در شرایطی که ممکن است دانشجویان در طول تحصیل خود با انواع مسائل و آسیب های احتمالی مواجه شوند، مشاوران می توانند با بهره گیری از مهارت های کلامی و روانشناختی ، آنها را در یافتن راه حل مناسب برای برخورد با مسائل یاری کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایرنا، مراکز مشاوره و بهداشت روان دانشجویان را شاید بتوان مامنی امن برای بیان دغدغه و مسائل پیش روی آنان در محیط های دانشگاهی دانست، محیطی که قرار است آرامش آفرین و کمک کننده به حل مشکلات باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به اعتقاد برخی کارشناسان افسردگی، اضطراب، روابط بین فردی، ازدواج، مشکلات تحصیلی، کمال گرایی و مواردی دیگر سالانه پای صدها دانشجوی مقاطع مختلف را به مراکز مشاوره می کشاند.

روند فعالیت مراکز مشاوره در دانشگاه ها نیز حکایت از تاثیر بسیار مددکاران در تقویت عزت نفس، غلبه بر هیجانات منفی، سازگاری، تفکر مثبت و احساس سلامت روان دارد .

خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا ، برای اطلاع از نحوه فعالیت مراکز مشاوره و بهداشت روان دانشجویان گفت وگویی با چند تن از مسئولان و کارشناسان این حوزه انجام داده است که از نظرتان می گذارد .

«سلمان موحدی راد» مدیر مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت» ، «مهدی عسگری پور» یک کارشناس مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت»، «شهناز بیگلری» مدیر مرکز مشاوره دانشگاه امیرکبیر مصاحبه شوندگان این گفت وگو هستند .
« موحدی راد» مدیر مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت معتقداست: افسردگی یکی از پدیده ها در میان دانشجویان ایران به شمار می رود که پای آنان را به مراکز مشاوره باز کرده است.

وی افزود: افسردگی دانشجویان، منشاء متفاوتی دارد که تغییر و تحولات محیطی، دوری از خانواده و نیاز به بازار کار و برخی موارد دیگر را در برمی گیرد.

به گفته موحدی راد ، افسردگی در میان دانشجویان عموما از سال های دوم و سوم که دانشجویان نیاز به بازار کار و تشکیل زندگی مستقل را در خود احساس می کنند، شکل می گیرد.

مدیر مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت در عین حال در ادامه به ذکر آماری پرداخت و گفت: بر اساس آماری که دانشگاه جمع آوری و تهیه کرده است، بالغ بر 90 درصد دانشجویان این دانشگاه پس از اتمام تحصیلات وارد بازار کار شده اند.

موحدی افزود: مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت سالانه به طور متوسط 2هزار و 500 تا 3 هزار مراجعه کننده دارد که از این تعداد 53 درصد را مردان و 47 درصد را زنان تشکیل می دهند.

وی تصریح کرد: 90 درصد مراجعان مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت مجرد و10 درصد دیگر متاهل بوده و 53 درصد در مقطع کارشناسی، 37 درصد کارشناسی ارشد و 10درصد نیز دانشجوی دکتری بوده اند.

مدیر مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت ادامه داد : 69 درصد دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره این دانشگاه، خوابگاهی و 38 درصد دانشجویان تهرانی هستند. گاه نیز مشاهده می شود که یک دانشجو در موارد متعددی دچار آسیب شده و نیازمند مشاوره دررابطه با چند مساله است.

موحدی راد، ازدواج، مسائل خانوادگی و برنامه ریزی تحصیلی را از دیگر موارد مورد نیاز مشاوره معرفی می کند و ادامه می دهد: در زمینه ازدواج مشاوره ها عمدتا در رابطه با تناسب تیپ های شخصیتی افراد با همدیگر است.

وی در زمینه برنامه ریزی تحصیلی عنوان کرد : گاه در سال های اول مقطع کارشناسی به جهت عدم سازگاری با محیط جدید، دانشجویان دچار افت تحصیلی شدید می شوند و تا عادت کردن به محیط جدید نیازمند مشاوره هستند.

مدیر مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت در رابطه با مسئله اعتیاد در میان دانشجویان اظهار می کند: اعتیاد به مواد مخدر در سال های اخیر در دانشگاه علم و صنعت روند کاهشی داشته است. مواد سنگین تقریبا برابر با صفر و مواد مخدر رایج در بین دانشجویان عمدتا معطوف به برخی قرص ها برای بیدار ماندن در شب های نزدیک به امتحان است .

موحدی ادامه داد : بنابر آمار دانشگاه وضعیت مذهبی دانشجویان نیز از تصورات عمومی رایج، مثبت تر و به عنوان مثال شمار دانشجویانی که به فریضه نماز اهمیت می دهند، قابل توجه است.

وی به دو مساله ی اشتغال و ازدواج به عنوان عمده ترین مسائل دانشجویان اشاره کرده و می افزاید: در سال های اخیر روابط بین دختر و پسر به تقلید از فرهنگ غرب در دانشگاه ها افزایش یافته است. مساله ای که با بافت های فرهنگی جامعه ما تناسب ندارد و گهگاه تبعات منفی نظیر افسردگی و افت تحصیلی را پدیدار می سازد. چنان چه کارآفرینی در دانشگاه ها تقویت شود و فضا برای ازدواج جوانان مهیا باشد، بسیاری از تبعات منفی نظیر افسردگی و موارد دیگر از بین خواهد رفت.

« عسگری پور» کارشناس مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت به خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا نیز گفت : افسردگی یکی از شایع ترین عواملی است که باعث می شود دانشجویان به مراکز مشاوره مراجعه نمایند. به طور مثال گاه بعضی دانشجویان با طرح این مساله که به دلیل داشتن لهجه نمی توانند با اساتید و دانشجویان ارتباط برقرار کنند، به این مرکز مراجعه می کنند.

وی اظهارکرد : دانشجویانی که به دلیل ترس از مورد تمسخر واقع شدن حتی با هم اتاقی و هم خوابگاهی های خود به راحتی قادر به برقراری ارتباط نیستند و تداوم این روند به بروز افسردگی در میان برخی دانشجویان منجر می شود.

به گفته وی، مشاوران در این گونه موارد عموما بر روی اعتماد و عزت نفس دانشجویان کار می کنند و با پنج یا شش جلسه مشاوره تلاش می کنند تا آنان را با محیط سازگار نمایند، اما خود دانشجویان هم همزمان با مشاوره باید به توصیه های مشاوران عمل کنند و در این مسیر گام هائی بردارند.

وی گفت : در راستای مشاوره های ازدواج، بیشتر با دانشجویانی مواجه هستیم که به شخصی علاقه مند شده و قصد ازدواج نیز دارند، اما خانواده ها بنابر تفاوت های فرهنگی و شرایط اقتصادی، با ازدواج آنان مخالفند.

عسگری پور سپس افزود : اولین اقدام مشاوران ما در این هنگام بررسی توانایی پذیرش مسوولیت زندگی از جانب طرفین است و در گام های بعدی، تفاوت های فردی را مورد ارزیابی قرار می دهند و چنان چه دو طرف را برای یکدیگر مناسب بدانند با خانواده ها صحبت می کنند.
کارشناس مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت عنوان کرد : اگر مشاوران احساس کنند این ازدواج آسیب زا خواهد بود، تلاش می کنند تا طرفین را از این آسیب ها و عواقب آن آگاه کنند.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو عنوان کرد: دانشجویان در زمینه مسائل خانوادگی عموما با ورود به دانشگاه خواهان استقلال هستند. احساس دست یابی به یک هویت جدید می کنند و خانواده ها هم معتقدند فرزندان آنان از زمانی که به دانشگاه راه یافته اند ، خودمختار شده اند
عسگری پور بخش دیگر مشاوره را به برنامه ریزی تحصیلی مربوط دانست و گفت : عموما دو نوع عمده مشاوره وجود دارد. نوع اول برای کسانی است که برای برنامه ریزی تحصیلی و نحوه درس خواندن به ما مراجعه می کنند. نوع دوم گروهی هستند که با افت تحصیلی و افت معدل، مواجه و مشروط شده اند.

وی در زمینه مسائل و مشکلات خانوادگی به اجبار خانواده ها در انتخاب گرایشات و یا ادامه تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و گفت : این رویکرد مسائل متعددی را شامل علاقه نداشتن به رشته تحصیی و بی انگیزگی را به دنبال دارد .

این کارشناس ادامه داد : بیش از 75 درصد مشاوره های مرکز دانشگاه علم و صنعت را موفقیت آمیز اعلام می کند.

«شهناز بیگلری» مدیر مرکز مشاوره دانشگاه امیرکبیر نیز خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا گفت : این مرکز سالانه به طور متوسط 6 تا 7 هزار مراجعه کننده دارد که البته برخی از آنان دانشجویانی هستند که بیش از یک بار مراجعه کرده اند.

وی ادامه داد : 55 درصد از مراجعه کنندگان را مردان و 45 درصد آنان را زنان تشکیل می دهند. همچنین 93 درصد مراجعه کنندگان مجرد و 7 درصد آن ها متاهلند.

به گفته وی ، دانشجویان مقطع کارشناسی 46 درصد، کارشناسی ارشد 41 درصد و دکتری 11 درصد از مراجعه کنندگان به مرکز مشاوره دانشگاه امیرکبیر را تشکیل می دهند.

بیگلری در باره میزان مراجعه دانشجویان شهرستانی در مقایسه با دانشجویان پایتخت به این مراکز نیز گفت : 55 درصد مراجعه کنندگان خوابگاهی و 45 درصد بومی هستند.

وی محور اصلی مشاوره های دانشجویی در دانشگاه امیرکبیر را اختلالات شخصیتی، اضطراب و افسردگی، روابط بین فردی، مشکلات خانوادگی، مسائل تحصیلی و کمال گرایی برشمرد و گفت : عمده ترین مشکلات دانشجویان در زمینه افسردگی ناشی از شکست های عاطفی، مسائل خانوادگی، عدم مدیریت ارتباط با دیگران، استرس و اضطراب، است و هرکدام از آنها نیز می تواند زمینه ساز بروز افسرگی باشد.

بیگلری در این زمینه به ذکر مثالی پرداخت و گفت : مادر دانشجویی برای موفقیت فرزندش در کنکور بیماری سرطان خود را از وی پنهان کرده است و حالا این دانشجو که پس از گذراندن دو ترم، مادرش را از دست داده است، دائم خود را سرزنش می کند.

به گفته وی، این دانشجو معتقد است: اگر از بیماری مادرش باخبر بود، زمان بیشتری را با او گذرانده و شاید اکنون احساس دلتنگی کمتری داشت. چنین دانشجویی دچار حالات روحی افسرده می شود .

به گفته بیگلری ، بی انگیزگی و در پی آن ناامیدی نسبت به زندگی که از مهم ترین مصداق های افسردگی به شمار می روند نیز، در شمار زیادی از دانشجویان دیده می شود.

وی درباره روابط بین فردی در میان دانشجویان نیز توضیح داد : برخی دانشجویان با اختلال اجتماعی مواجه هستند و حتی در تعاملات اجتماعی ساده نظیر گرفتن جزوه از همکلاسی های خود با مشکل مواجه می شوند.

«محیط دانشگاه کاملا متفاوت از دبیرستان است. دانش آموزان در دوران دبیرستان به لحاظ سکونت در یک شهر و منطقه، مشترکات اجتماعی و فرهنگی بیشتری با یکدیگر دارند. اما در محیط دانشگاه چنین نیست و با ورود دانشجویان از شهرها و روستاها با قومیت های مختلف، گاه برقراری ارتباط برای برخی دانشجویان دشوار خواهد بود. »
ا.د**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي مراكز مشاوره دانشجويان محيطي امن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۵۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه آزاد رودهن و یک شرکت صنعتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن و شرکت توسعه آزاد پاسارگاد در راستای تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن پروژه ساخت مسکن برای کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه، استفاده از ظرفیت‌های موجود در مراکز رشد و سرا‌های نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه‌ای با حضور رئیس و معاونان این واحد دانشگاهی، مدیرعامل شرکت توسعه آزاد پاسارگاد (شتاپ) و مدیران شرکت‌های فناور در حوزه صنعت ساختمان به امضا رسید.

فریده دوکانه‌ای‌فرد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در این جلسه با معرفی ظرفیت‌های مرکز رشد این واحد دانشگاهی اظهار کرد: این مرکز رشد با مجوز ۷۰ درصدی در صنعت ساختمان و فناوری نوین و مصالح ساختمانی در این حوزه با استفاده از ظرفیت‌های علمی و گروه‌های متخصص متقاضی استقرار در مرکز رشد، در پرورش و رشد کسب‌وکار‌ها در زمینه تولید و تجهیز ساختار صنعت ساختمان با الگوی جامع و با بهره‌گیری از تحقیقات روزآمد با وجود فضا‌های کارگاهی به‌منظور راه‌اندازی خط تولید از مزیت‌های این مجموعه و افزایش فعالیت‌های ساختمانی تأثیر بسزایی داشته است.
به گزارش آنا، در پایان از شرکت‌های مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن مزرعه آموزشی کولیک بازدید شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بودجه آموزش عالی برای همه دانشجویان؛ آری یا خیر؟
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه آزاد رودهن و یک شرکت صنعتی
  • اشتغال دانشجویان در واحدهای بزرگ تولیدی بر مبنای توانایی/ پایان‌نامه‌ها را کاربردی کردیم
  • دانشگاه آزاد یزد ۳۰۰ دانشجوی بورسیه در صنعت کاشی دارد
  • تولید پاک کننده های فاقد مواد سمی، به همت دانشجویان قمی
  • حمایت ۳.۵ میلیاردی دانشگاه امیرکبیر از پایان‌نامه‌های صنعتی
  • ساختار مراکز مشاوره دانشگاه‌ها تغییر کرد
  • کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان لغو شد
  • ابطال مجوز کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجومعلمان
  • سال گذشته فرزندآوری در قم نیم درصد افزایش یافته‌است