محمدجعفر خسروی: همیشه به میهمانانم میگویم این سوال را بپرسم یا نپرسم!
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۰۵۴۶۵
مجری و تهیهکننده برنامه «زندهباد زندگی»: اخلاق میهمانداری تلویزیونی ایجاب میکند مطالبی از میهمان محرمانه و محتوایی به اجازه خودش رسانهای شود؛ به همینخاطر همیشه یک چیز را از میهمانان میپرسم که آیا این سوال را حتماً بپرسم یا نپرسم! ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر نظرات
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، «زندهباد زندگی» نام برنامهای است که فصل هفتم خود را پشت سر میگذارد که شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10:30 صبح روی آنتن شبکه دو سیما میرود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تغییر تفکر جامعه از مصرفگرایی به تولیدگرایی از اهداف اصلی ماست
محمدجعفر خسروی تهیهکننده «زندهباد زندگی» وجه تمایز این برنامه با دیگر برنامههای اجتماعی تلویزیون را در رویکرد اقتصادی برنامه دانست و تصریح کرد: «زنده باد زندگی» پیش از اینکه یک برنامه اجتماعی باشد، اقتصادی است، البته در کنار توجه به مسائل کارآفرینی، تولید و اقتصاد، از مسائل اجتماعی که بر همه عرصهها تأثیر دارند نیز غافل نشدهایم. ما سعی کردهایم با اتکا به مفاهیم علمی انعکاس مصادیق اقتصاد اجتماعی در جامعه باشیم، میل به تولید و کار آفرینی را در جامعه افزایش دهیم و تغییر تفکر جامعه از مصرفگرایی به سمت تولید از اهداف اصلی «زندهباد زندگی» به حساب میآید.
«زنده باد زندگی» کارآفرینان موفق را به مخاطبین معرفی میکند
وی در خصوص رسالت و مأموریت هر برنامه تلویزیونی، خاطرنشان کرد: برخی از برنامهها به شکل تکلیفی و مطابق با مأموریت خاصی ساخته میشوند که از طرف شبکه برای این برنامه در نظر گرفته شده است. طرح و قاعده «زندهباد زندگی» بر تبلیغ ایجاد بنگاههای اقتصادی ساده، کوچک و مردمی متمرکز شده و سعی ما نمایش توان و تلاش مردم برای تحقق تولید بیشتر و معرفی کارآفرینان موفق به مخاطبین است. از طرفی، تغییر فرهنگ اقتصادی مردم از ثروتاندوزی به سوی کارآفرینی و اشتغالزایی نیز از دیگر اهداف برنامه «زندهباد زندگی» به شمار میرود.
موضوع اصلی مستندهای ما ترغیب به خرید کالای ایرانی است
مجری و تهیهکننده قدیمی تلویزیون با اشاره به ارائه ایدهها و نظرات مخاطبین برنامه، گفت: بخشی از میهمانان از طریق پیامک خود را معرفی میکنند که بعد از بررسی، بخشی از آنها برای حضور در برنامه دعوت میشوند. به پیشنهاد مردم نسبت به دعوت از این کارآفرینان اقدام میکنیم و حتی در ساخت و تولید مستندهای معرفی کارآفرینان هم سعی کردهایم ساده و روایی باشند. بازتاب تلاش مردم به رغم تنگدستی و دشواریهای اقتصادی و ترغیب به خرید کالای ایرانی از موضوعات اصلی این مستندها به شمار میرود.
اشتغال هنرمندان به حرفههای مختلف بستگی به پذیرش مخاطب دارد
خسروی در پاسخ به این سوال که برخی اتفاقات نادرست محتوایی و سبک برخوردی مجریان روی آنتن تلویزیون برمیگردد به اینکه بعضاً بازیگر هستند به سمت اجرا میآیند و یا تخصص لازم برای اجرا ندارند، تأکید کرد: معتقدم همه میتوانند مجری باشند، اجرا با ادبیات شفاهی و تحریری، دانستنیهای عمومی، زبان بدن، قدرت تحلیل سریع با استفاده از ابزار پرسش همچون یک پژوهشگر در فرآیند گفتگو مقصود برنامه را به مخاطب منتقل میکند. اکنون مجری بازیگر و یا بازیگر مجری داریم و کنار هم قرار گرفتن این دو شغل و حرفه کاملاً مشهود است. چرا که قائل به این نیستم که این دو حرفه مطلق هستند؛ بلکه تصورم بر این است که هر هنرمند ما میتواند در حرفههای دیگر هم اشتغال داشته باشد فقط بستگی به ضریب پذیرش مخاطب دارد.
هرکسی باید سر جای خودش باشد؛ مجری بازیگر یا بازیگر مجری؟!
وی ادامه داد: به نظر میرسد، تقسیمبندی مجریان در حوزههای تخصصی مشکل را رفع نمیکند. مهم این است که حسب ظاهر با نگاه، مجاب کننده باشیم، چون ما تأثیر ایجابی داریم. باید ببینیم ظرفیتها و تواناییها چه مقدار است، ما بازی اجرا و اجرا بازی و اجراهای تخصصی داریم همه اینها یک نقطه اشتراک دارند و آن اجراست. اگر فردی قادر به اجرای یک برنامه باشد چه بهتر که متخصص آن برنامه هم باشد. به قولی که سر جای خودشان باشند و مهم نیست مجری بازیگر بشود یا بازیگر مجری بشود.
چرا میخواهیم به افراد یک برچسب تخصصی بزنیم؟
این مجری پیشکسوت تلویزیون در رابطه با گلایه یکسری از مجریان قدیمی رادیو و تلویزیون نسبت به حضور بازیگران در عرصه اجرا، تأکید کرد: به اعتقاد بنده بر هر تخصص و دانشی، مقدم قابلیت و تکنیک گویندگی و اجراست و به لحاظ تکنسین اجرا بایستی ابتدا مجری باشیم و بعد میتوانیم متخصص در حوزه نظری و علمی باشیم. اینکه صرف قابلیتهای تخصصی نام کارشناس مجری بیاید و بعد معطوف به قابلیت اجرا شود مطمئناً به آن نقطه موردنظر نخواهد رسید. چرا که تحت هر دانش و علمی، اجرا مناسب نیست. از طرفی قبول ندارم یک انسان را میتوان در یک حوزه محدود کرد و قابلیتهای متعددی دارند. یعنی صرف داشتن یک عنوان و برچسب تخصصی نباید آدمها را محدود کنیم و بسیارند بازیگرانی که خواننده و مجری و نقاش بودهاند و مجریانی که بازیگری و خوشنویسی و کارگردانی هم میکنند.
بگذارید آدمها، استعدادهای خودشان را در عالم تکنیک عرضه کنند
وی اضافه کرد: نمیدانم چرا در جامعه نوعی مقاومت در برابر آدمهای چند قابلیت و چند منظوره، وجود دارد؛ اتفاقاً بایستی استقبال کنیم و ایرادی هم ندارد همه اینها در حد حرفهای هم اجرا نکنند. واقعاً مشکلی حل نمیشود در برابر خوانندگانی که بازیگر و مجری میشوند و مجریانی که خواننده و بازیگر میشوند واکنش نشان میدهیم؟ بگذاریم آدمها، استعدادهای خودشان را در عالم تکنیکها و هنرهای مختلف عرضه کنند. حالا اینکه مشکلاتی بعضاً پیش میآید و دیالوگهای نامربوط و نوع اجرای مطلوب را روی آنتن شاهد نیستیم برمیگردد به کسی که آن فرد را برای آن برنامه و گفتگو انتخاب کرده است. چرا که با همه این اوصاف، هرکسی باید سر جای خودش باشد و متناسب با قابلیت و کارکرد خود برگزیده شود.
باید در گفتگو با میهمان برنامه از یک اندازه متعارفی، تبعیت کنیم
خسروی در پاسخ به این سوال که برخی اوقات سوالات مجریان تلویزیونی، میهمانان و حتی مخاطبین را آزردهخاطر میکند، افزود: به نظرمن گفتگوهای تلویزیونی محملی است که در اندازهای متعارف نیاز به شیرین کلامی دارد و اگر از این اندازه، افراط کنیم به گستاخی ختم میشود و باید مجریان و برنامهسازان ما بسیار به این نکته توجه کنند. من خودم همیشه از میهمانانم سوال میکنم که این نکته و یا مسئله خاص را بپرسم یا نپرسم! شاید میهمان ما نخواهد درباره مسئله خاصی بحث کنیم و از او مطالبهای داشته باشیم. اخلاق میهمانداری تلویزیونی و اصول برنامهسازی میگوید که باید یکسری مسائل میهمان به صورت محرمانه بماند. اگر در این راستا رندی صورت بگیرد خواهناخواه میهمان هم ناگزیر بایستی پاسخ دهد، امکان دارد در این راستا گفتگوی جذابی داشته باشم اما اخلاق را رعایت نکردهام.
در «زندهباد زندگی» هیچ خط قرمزی وجود ندارد
وی با بیان اینکه هیچ خط قرمزی در این برنامه وجود ندارد، تاکید کرد: ما نه خط قرمز و نه هیچ اجازه مطلقی در این برنامه نداریم. همه چیز به فراخور شرایط زمان، مکان و تحلیل تاثیر یک رفتار و پیام باید به نتیجه برسد، رفتار درست مشکلی پیش نمیآورد و باید مستند و به جا صحبت کرد.
نباید هدف را فدای حامیان مالی کرد
تهیهکننده «زنده باد زندگی» با اشاره به اینکه اسپانسرها نباید آنتن را به مثابه مقاصد شخصی خود بدانند، تأکید کرد: میدانید که مشکل اساسی امروز رسانهها خصوصاً تلویزیون ما تأمین منابع مالی است. از این جهت رادیو و تلویزیون را یک پدیده گرانقیمت و پرهزینه میدانم که سالهاست هزینههای آن برعهده نظام و دولتمردان است. تلویزیون تولیدکننده ارزش افزوده فرهنگی، هنری و مصرفکننده منابع مالی بوده و اکنون باید بخشی از منابع مالی را خودش تأمین کند. احساس می کنم مدیران و کارکنان تلویزیون برای ایجاد ارزش افزوده اقتصادی تجربه نداشتهاند لذا ما در این مورد در حال انجام آزمون و خطا هستیم، نمیتوانیم کل هزینه تولید را به تأمینکنندگان مالی اختصاص دهیم، البته با تأکید بر تاثیر مثبت اسپانسر در تولید برنامهها، نباید هدف را فدای حامیان مالی کرد. یعنی در واقع باید اسپانسرها از یک قاعده و اصول حرفهای برنامهسازی و فیلمسازی تبعیت کنند و آنتن را به مثابه مقاصد شخصی خود ندانند.
انتهای پیام/
R1515/P1356/S4,34/CT2 واژه های کاربردی مرتبط سال حمایت از کالای ایرانی رسانه ملی شبکه دو تلویزیونمنبع: تسنیم
کلیدواژه: سال حمایت از کالای ایرانی رسانه ملی شبکه دو تلویزیون سال حمایت از کالای ایرانی رسانه ملی شبکه دو تلویزیون
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۵۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ببینید | ردپای آبی
تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
صرفنظر از آموزش، توجه به مسائل علت و معلولی و شیوه درست فکر کردن، یادداشتبرداری لحظهبهلحظه مجری از درک و دریافت بچهها و شخصیتهای کارتونی، ذهن بچهها را برای رسیدن به جواب درست قاعدهمند میکرد. در آخر هم استیو روی صندلی نتیجهگیری مینشست و از کنار هم قرار دادن یافتهها پاسخ درست را اعلام میکرد.
ردپای آبی (Blue’s Clues) محصول ۲۰۰۲–۱۹۹۶ آمریکا بود. سری جدید این برنامه طی سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ با حضور یک مجری جدید به نام «جاش» با اجرای «دنووان پتن» ساخته شد. «تریسی پیج جانسون»، «تاد کسلر» و «آنجلا سانتومرو» نیز سازندگان این برنامه هستند.