Web Analytics Made Easy - Statcounter

رکنا: نخست‌وزیر جدید استرالیا، مواضعی خلاف سلف خود و همچنین وزیر خارجه این کشور در قبال برجام و خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای اتخاذ کرده و گفته است پس از گذشت سه سال از برجام، وقت آن رسیده تا استرالیا موضع خود در حمایت از این توافق‌نامه را بازبینی کند. او همچنین احتمال انتقال سفارتخانه استرالیا از تل‌آویو به بیت‌المقدس را مطرح ساخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرده که این کشور در حمایت خود از توافق هسته‌ای غرب با ایران تجدیدنظر خواهد کرد. او روز دوشنبه ۲۳ مهرماه (۱۵ اکتبر) گفت: دولت استرالیا توصیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستای تایید همکاری ایران را بررسی می‌کند اما در عین حال درنظر دارد برجام را مرور کند تا روشن شود آیا این توافق به اندازه کافی قادر به جلوگیری از توانایی توسعه تسلیحات هسته‌ای از سوی ایران است یا خیر. به گزارش فایننشال‌تایمز، اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا در پیروی از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، بیان کرده که در سیاست‌های کشورش درخصوص برجام و انتقال سفارت در اسرائیل بازبینی می‌کند.

موریسون این موضوعات را پرسش‌هایی اساسی برای دولت‌هایی نظیر تل‌آویو دانسته و گفت: «اکنون سه سال [از امضای برجام] می‌گذرد و من فکر می‌کنم وقتش رسیده تا به این موضوعات نگاهی بیندازیم و موضع خود را بازبینی کنیم و این کار را به یک روش عادلانه سیستماتیک انجام دهیم.» موریسون تاکید کرد که طی نشست‌های بین‌المللی آتی استرالیا دیدگاه‌های خود را با دیگر کشورها در میان گذاشته و با آنها در مورد برجام رایزنی و گفت‌وگو خواهد کرد. دولت استرالیا می‌گوید در ماه دسامبر (دو ماه دیگر) نظر نهایی خود را در این زمینه اعلام می‌کند. او در ادامه ادعاهای خود افزود: «ما نیز نگرانی‌هایی در زمینه توانایی ایران به‌عنوان نیروی بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه به‌ویژه برای متحدانی نظیر اسرائیل داریم و من با تصدیق این نگرانی می‌گویم موضعی که ما تا کنون داشته‌ایم همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند، تا زمانی که ما تصمیم به تغییر آن بگیریم. اما من اشاره ‌می‌کنم که ما نگاهی دقیق به این مساله خواهیم انداخت.»

به نوشته روزنامه «سیدنی مورنینگ هرالد» جولی بیشاپ، وزیرخارجه پیشین استرالیا نیز در تایید صحبت‌های نخست‌وزیر بازبینی در حمایت از برجام را مناسب دانسته و گفته، حمایت استرالیا همواره مشروط به اجرای تعهدات از سوی ایران بوده و از همین رو تصمیم نخست‌وزیر بیراه نیست. این درحالی است که وی پیش‌تر در اردیبهشت‌ماه با تاکید بر حمایت این کشور از برجام گفته بود که توافق هسته‌ای با ایران باید حفظ شود. به گزارش «ایسنا» جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا در گفت‌وگو با نشریه فایننشیال‌ریویو در پی ادعاهای اخیر نتانیاهو مبنی بر اینکه ایران درحال انجام برنامه هسته‌ای مخفی است تاکید کرده بود: «حمایت سیاسی مداوم ما از برجام به‌دلیل گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر فراهم شدن اطمینان و راستی‌آزمایی در مورد برنامه هسته‌ای ایران است.»

وی افزود: «توافق هسته‌ای با ایران تا زمانی که جایگزینی برای آن وجود نداشته باشد باید حفظ شود.»

منتقد دیروز، حامی امروز

استرالیا تا پیش از این یکی از منتقدان خروج آمریکا از معاهده اتمی کشورهای ۱+۵ با ایران بوده است.

مالکوم ترن‌بال، نخست‌وزیر پیشین این کشور، در ماه مه پس از اعلام تصمیم دونالد‌ترامپ مبنی بر خروج ایالات‌متحده از برجام ضمن ابراز تاسف از این اقدام گفت: «ما تمامی طرفین را به ادامه همکاری با معاهده اتمی تشویق می‌کنیم و هر چه در توان داریم برای حمایت از برجام انجام خواهیم داد.»

همچنین نخست‌وزیر پیشین استرالیا کمی پیش از آنکه از این سمت کنار برود، به دنبال ادعاهای دروغین نتانیاهو مبنی بر وجود برنامه هسته‌ای مخفی در ایران در جمع خبرنگاران گفته بود که توافق هسته‌ای ایران هنوز هم بهترین گزینه در دسترس است. وی گفته بود: «حمایت سیاسی مداوم ما از برجام به‌دلیل گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر فراهم شدن اطمینان و راستی‌آزمایی در مورد برنامه هسته‌ای ایران است. توافق هسته‌ای با ایران تا زمانی که جایگزینی برای آن وجود نداشته باشد باید حفظ شود.»

ماریس پین، وزیرخارجه استرالیا نیز یک ماه پیش در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک از برجام حمایت کرده و گفته بود این کشور تا زمانی که ایران به تعهدات خود پایبند بماند از برجام حمایت خواهد کرد.

او ابقای برجام و کنترل بر برنامه‌های هسته‌ای ایران را «به سود منافع جمعی» دانسته بود.

دونالد ترامپ، از منتقدان سرسخت توافق اتمی، دولت خود را در بهار گذشته از این توافق خارج کرد، دور نخست تحریم‌های آمریکا علیه ایران را در مردادماه بازگرداند و قصد دارد دور دوم تحریم‌ها را نیز در آبان‌ماه بازگرداند.

مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا اخیرا در جریان یک سخنرانی گفته است که دولت ترامپ Trump دست به «کارزاری تاریخی و بین‌المللی» برای وارد آوردن فشارهای سیاسی و دیپلماتیک بر جمهوری اسلامی زده‌است.

ایالات‌متحده می‌گوید ایران باید رفتار خود را تغییر دهد و پای میز مذاکره برای توافقی تازه بازگردد.

طرف‌های دیگر توافق اتمی، یعنی سه قدرت اروپایی، آلمان، فرانسه و بریتانیا، اتحادیه اروپا، و نیز روسیه و چین در توافق اتمی با ایران باقی مانده‌اند.

دولت استرالیا در بیانیه روز سه‌شنبه خود گفته این کشور «متعهد به تعامل سازنده با ایران» است. از دیگر مسائلی که در سخنان نخست‌وزیر استرالیا و در بیانیه منتشرشده از سوی دولت آن کشور در روز سه‌شنبه مطرح شده، موضوع سفارتخانه آن کشور در اسرائیل است. اسکات موریسون گفته کانبرا درحال سبک‌وسنگین کردن گزینه انتقال سفارت خود از تل‌آویو به بیت‌المقدس است. رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه ۱۵ آذر، به‌رغم مخالفت‌های بسیاری از متحدانش در منطقه و غرب، بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت کشور اسرائیل به رسمیت شناخت.

ساز ناکوک کانبرا

در شرایطی که استرالیا قصد دارد در مورد مواضعش در قبال برجام تجدیدنظر و از سیاست‌های واشنگتن پیروی کند، کشورهای اروپایی به همراه روسیه و چین در تلاش هستند تا به هر طریقی این توافق باوجود خروج آمریکا از آن حفظ شود. بنابراین این روزها شاهد ساز ناکوک کانبرا در مقابل تلاش‌های جهانی با هدف حفظ برجام بدون آمریکا هستیم. درواقع کشورهای پیشتاز در اروپا با تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای، در حال ایجاد یک سیستم پرداخت جایگزین برای سوئیفت هستند که تحت سلطه آمریکایی‌هاست.

همچنان اروپایی ها به ایران وعده می‌دهند که با حفظ آرامش خود منتظر به سر رسیدن دوره ترامپ بماند با این امید که وی بار دیگر در انتخابات رای نیاورد. برای دوری از جریمه‌های آمریکا، اروپایی‌ها به‌دنبال تاسیس یک نظام پرداخت جایگزین هستند که امکان پرداخت برای صادرات و واردات مشروع با ایران را میسر کند. این مکانیزم مبتنی بر نوعی تهاتر است که به‌جای ایجاد مبادلات بانکی، تهاتر میان پرداخت‌های یورویی صادرات و واردات را ممکن می‌سازد. هدف اصلی این است که به ایران امکان ادامه فروش نفت داده شود که اقتصادش به آن وابسته است، این دقیقا همان دلیل تشدید تحریم‌ها توسط واشنگتن است.

اما معلوم نیست که تلاش‌های اروپا نتیجه‌بخش باشد. شرکت‌های بزرگ چندملیتی مانند رنو، پژو، توتال، زیمنس و... می‌گویند که نمی‌توانند ریسک تحریم‌های آمریکا را بپذیرند. همچنین اروپایی ها تلاش دارند شرکت‌های کوچک و متوسطی را که ارتباط زیادی با بازار Store آمریکا ندارند به ادامه همکاری با تهران ترغیب کنند. پرسش این است که دولت ترامپ برای اعمال تحریم‌ها تا کجا پیش می‌رود و اینکه آیا استثنائاتی در این مسیر قائل خواهد شد؟

اکنون به‌جز برخی متحدان سنتی آمریکا چون ریاض و تل‌آویو شاید استرالیا نخستین کشوری باشد که آن‌قدر رسمی اعلام کرده که احتمالا از سیاست‌های واشنگتن در قبال برجام پیروی و از این توافق خارج خواهد شد.

البته قرار است نخست‌وزیر استرالیا دو ماه دیگر تصمیم نهایی خود را در این رابطه اعلام کند.

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید
منبع:دنیای اقتصاد

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا مخالفت عجیب سردار سلیمانی در استفاده از موشک های برد بالا علیه داعشی ها! پسر 18 ساله مشهدی مخ دختر کانادایی را زد / او چه نقشه ای داشت! شکایت عجیب مرد تهرانی از یک جسد! عروس مهریه خواست و زیر چرخ های ماشین داماد له شد / در تربت حیدریه رخ داد تصاویر لحظه به لحظه قتل مرد مشهدی توسط زن بی وفا و جوان غریبه! + جزییات غذای ملی کدام کشور کله پاچه است؟ سپاه ایران طراح اصلی حادثه تروریستی اهواز را کشت + عکس جسیکا در سوئد نمی دانست دختری ایرانی است! / سرنوشت دختری رهاشده در تهران! + عکس او در کودکی مرد مینابی را جلوی زنش به رگبار بستند! /راز 3 قتل مشابه فاش شد! بوسه عاشقانه زوج نابینا جلوی دوربین! +تصاویر زن جوان که 23 روز مرده بود زنده شد! + جزییات باورنکردنی ازدواج یکساعته فقط در روز ! عروس سر سفره عقد با تماس زنی شوکه شد ! فیلم بشین پاشو دادن به چند جوان در جاده چالوس جنجالی شد +فیلم

منبع: رکنا

کلیدواژه: خودرو سلامت مسکن بازنشسته ها مهم ترین های 24 ساعت ارز و سکه روزنامه سیاسی ترامپ Trump بازار Store واشنگتن استرالیا برجام انتقال وزیر عکس مرد قتل ترکیه اینستاگرام تصاویر زندگی پرونده عربستان روزنامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۵۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای

به گزارش همشهری آنلاین، "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مدعی شد که غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و نبود دسترسی بازرسان بین‌المللی به تاسیسات اتمی آن، به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن دامن می‌زند.

با این وجود، گروسی گفت که نسبت به حفظ گفت‌وگوها در این باره متعهد است. خبرگزاری آلمانی دویچه وله گزارش داد که گروسی در گفت‌وگویی با این خبرگزاری مدعی شد ایران "چند هفته، نه چند ماه" با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد.

او افزود: اما به معنای این نیست که ایران سلاح اتمی دارد یا در این بازه در اختیار خواهد داشت.

مدیرکل آژانس توضیح داد، در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در سطح نظامی نگران‌کننده است، نمی‌توان بر اساس این نتیجه گرفت که ایران در حال حاضر یک سلاح اتمی دارد.
گروسی گفت که اهداف ایران در این زمینه مشخص نیست و تنها می‌توان درباره آن گمانه‌زنی کرد.

ابراز نگرانی مدیرکل آژانس در حالی درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود که ایران یک سال و نیم پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای(برجام)در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم‌های بازگردانی‌شده واشنگتن و بدعهدی شرکای اروپایی در کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد که در پنج گام تعیین‌شده و طبق بند ۳۶ برجام از انجام دادن برخی تعهدات داوطلبانه خود در توافق فاصله می‌گیرد.

محدود کردن امکانات نظارتی آژانس در تاسیسات ایران نیز اقدام متقابل تهران در واکنش به قطعنامه تنبیهی آمریکا و شرکای اروپایی برجام در دو سال گذشته انجام شد. اما مذاکرات میان ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده ادامه دارد و ایران تا کنون به تعهدات خود در بیانیه‌های مشترک با آژانس عمل کرده است.

اگرچه، مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورت بازگشت تمامی طرفین توافق به اجرای تعهدات خود، اقدامات انجام‌شده را به حالت اولیه بازمی‌گرداند.

در این میان، مذاکرات میان ایران و طرفین اصلی برجام به منظور احیای این توافق که در مارس ۲۰۲۱ آغاز شد، به بن‌بست رسیده است. ایران طی توافق هسته‌ای متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند.
دویچه وله در ادامه نوشت که گروسی مدعی شد، آژانس از سطح دسترسی مورد نیازش در ایران برخوردار نیست که گمانه‌زنی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن را تشدید می‌کند.


او همچنین به حل‌وفصل نشدن مسئله برخی یافته‌های آژانس، از جمله ذرات اورانیوم در محل‌های پیش‌بینی‌نشده اشاره کرده و گفت که این موضوع به تردیدها درباره شفافیت ایران دامن می‌زند. او گفت: این موضوع محور اصلی گفت‌وگویی بوده است که تلاش کرده‌ام با ایران برقرار کنم.


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه، با اشاره به افزایش تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی در پی اقدامات متجاوزانه این رژیم و پاسخ قاطعانه ایران، هرگونه ایده حمله به تاسیسات هسته‌ای را محکوم کرد.
او بیان کرد:حمله به تاسیسات هسته‌ای امری، مطلقا، ممنوع است.

گروسی همچنین درباره تهدید حملات هسته‌ای نیز گفت: به نظرم عادی‌سازی صحبت کردن از تسلیحات اتمی، استفاده از تسلیحات اتمی، کسب تسلیحات اتمی واقعا اسفناک است.

او همچنین گفت که آژانس همواره از گفت‌وگوها میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند.


مدیرکل آژانس همچنین درباره مذاکرات میان ایران و آژانس گفت: آنچه واقعا به آن تمایل دارم، مذاکرات میان ما، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران است، چون چیزهای زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل است که قصد داریم به زودی به ایران سفر کنیم.

او گفت که پیامش به ایران این است که باید بیشتر با آژانس همکاری کند.

کد خبر 846538 منبع: ایسنا برچسب‌ها رافائل گروسی هسته‌ای - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر ویژه

دیگر خبرها

  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • اظهارنظر گروسی درباره هسته‌ای شدن ایران/ به تهران می‌روم
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای
  • پس از تنبیه رژیم صهیونیستی حالا وقت احیای برجام است! / اصلاح‌طلبان برای دور دوم انتخابات چه برنامه‌ای دارند؟
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف: ترامپ برای مذاکره از من دعوت کرد