Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: 20 شهر تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت، بخش مراقبت ویژه نوزادان نداشتند و بعد از ‏اجرای این طرح مجهز به این بخش شدند.در حال حاضر 120 شهر کشور بخش مراقبت ویژه نوزادان و ‏‏41 شهر مراقبت ویژه کودکان دارند. با توجه به جغرافیای کشور، لزوم توزیع عادلانه این امکانات بسیار اهمیت دارد و نمی‌توان فقط ‏به مراکز استان و پایتخت اکتفا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد آقاجانی گفت: از دولت یازدهم تاکنون 2 ‏هزار و 400 تخت ICU به مجموعه تخت‌های مراقبت‌های ویژه کشور اضافه شد و 41 شهر محروم برای نخستین بار دارای آی سی یو شدند.

وی  اظهار داشت: در آن زمان سرمایه گذاری های زیادی در زمینه تجهیز و توسعه بخش مراقبت های ویژه بیمارستانی در کشور صورت گرفت به طوری که تخت های اضافه شده به این بخش معادل 42 درصد تخت‌های قبل بود.

استانداردهای ICU باید سخت گیرانه اجرا شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: استانداردهای آی سی یو باید سخت گیرانه و دقیق اجرا شود؛ در غیر این ‏صورت، عفونت در کمین بیمارانی است که به بخش آی سی یو وارد می‌شوند.‏
آقاجانی افزود: بحث مراقبت در منزل در راستای کوتاه کردن زمان اقامت در آی سی یو و جلوگیری ‏از عوارض و کنترل هزینه‌ها بسیار اهمیت دارد. هر بخش آی سی یو نیازمند چند گروه مراقبت در منزل است.‏
وی ادامه داد: مهمترین مشکل در آی سی یو، موضوع عفونت است و اگر فکری برای این مشکل نشود، ممکن است هزینه‌هایی که ‏برای بیمار می‌شود، به نفع او تمام نشود. استانداردهای آی سی یو در قالب استانداردهای اعتباربخشی به بیمارستان‌ها ابلاغ شده، ‏اما مهمترین نکته اجرای این استانداردها است که باید سخت گیرانه و دقیق اجرا شود. در غیر این صورت، عفونت در کمین بیمارانی ‏است که به بخش آی سی یو وارد می‌شوند. از طرفی این بیماران به شدت مستعد عفونت تنفسی هستند.‏
آقاجانی گفت: نکته دیگر مدیریت بخش‌های آی سی یو است. زیرا این بخش‌ها شباهتی به سایر بخش‌های بیمارستان‌ها ندارند و چند ‏وجهی هستند. بیمار در آی سی یو از چند پزشک خدمات می‌گیرد. در نتیجه برای مدیریت بهینه در آی سی یو باید فکر جدی کرد.‏
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ‏توضیح داد: تغییر نوع بیماری‌ها اتفاق بزرگی در نظام‌های سلامت است. حوادث ترافیکی در کشور ما باعث بروز ‏جراحت‌های سنگین و اعمال جراحی سنگین می‌شود که نیازمند خدمات بخش‌های مراقبت‌ ویژه است.
وی افزود: در بخش‌های مراقبت‌های ‏ویژه، پیشرفته‌ترین خدمات پزشکی در بالاترین سطح ارائه می‌شود و گران‌ترین تجهیزات در این بخش وجود دارد که نیازمند ‏ماهرترین کادر پزشکی و پرستاری است. تعداد نیروی انسانی نیز به ازای تخت مراقبت‌های ویژه باید دو برابر تخت‌های عادی باشد ‏که این موضوع نشان دهنده اهمیت خدمات خاص این بخش است.‏
آقاجانی ادامه داد: سال 2018 سالگرد 90 سالگی آی سی یو در جهان است. در ایران نیز سال‌هاست که از بخش‌ مراقبت‌های ویژه ‏برخوردار هستیم. با توجه به تغییر ماهیت بیماری‌ها و نیاز روزافزون به بخش‌های مراقبت ویژه، کمبود جدی تخت‌ مراقبت های ویژه احساس ‏می‌شد و در اکثر استان‌های کشور، ضریب اشغال صد در صدی یا 90 درصدی این تخت ها وجود داشت.
وی بیان کرد: بخش‌های مراقبت‌های ویژه بزرگسالان، نوزادان، کودکان، سوختگی، جراحی قلب و انواع دیگر تخت‌های آی سی ‏یو در شهرها و استان‌های مختلف به بیمارستان‌ها اضافه شد و در این زمینه توجه خاصی به مناطق محروم کشور شده است.
آقاجانی اظهار داشت: سه مشکل اساسی در بخش‌ مراقبت‌های ویژه وجود دارد و نیازمند چاره اندیشی است؛ موضوع اول تشخیص ‏این است که کدام بیمار در بخش آی سی یو بستری شود. اقتصاد سلامت و محدودیت منابع باعث می‌شود که بیماران به درستی انتخاب ‏شوند. نکته دوم خروج از آی سی یو است یعنی اگر بیمار به درستی برای ورود به آی سی یو تشخیص داده شد، چند روز در این ‏بخش اقامت داشته باشد و چه زمانی از این بخش خارج شود. نمی‌توان بیش از این، بخش‌های آی سی یو را به صورت چشمگیر ‏توسعه داد.‏/ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۶۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت یک جامعه در گرو سلامت یک شهر

شهردار شهرکرد گفت: شهروندان، سرمایه‌های اجتماعی یک شهر محصوب می‌شوند و سلامت یک جامعه از سلامت تک تک شهروندان یک شهر به وجود آمده است.

محمدحسین واحدیان در گفت‌وگو یا خبرنگار ایمنا در چهارمحال‌وبختیاری اظهار کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی جمع‌آوری پسماندها به صورت چهره به چهره دلیلی برای داشتن شهری با شهروندان آگاه است و آگاه‌سازی در راستای سلامت، تأثیر به‌سزایی می‌تواند در ارتقای سلامت جامعه داشته باشد و شهرداری شهرکرد تلاش می‌کند تا با همکاری شهروندان، شهری بدون مخاطرات زیست‌محیطی به وجود آورد.

وی افزود: شهروندان، سرمایه‌های اجتماعی یک شهر محسوب می‌شوند و سلامت یک جامعه از سلامت تک‌تک شهروندان یک شهر به وجود آمده است.

شهردار شهرکرد ادامه داد: شهرداری شهرکرد به مناسبت هفته بهداشت بر مساله بهداشت محیطی، تمرکز ویژه‌ای دارد و جمع‌آوری زباله‌ها و پاکیزگی شهر، بیشتر از گذشته به سلامت جامعه می‌تواند کمک کند.

واحدیان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دانش‌آموزان، آینده‌سازان کشور هستند با همکاری اداره کل آموزش‌وپرورش استان، ویژه برنامه آموزش جمع‌آوری پسماند و تفکیک زباله را در مدارس سراسر استان برگزار خواهد شد.

کد خبر 747251

دیگر خبرها

  • طرح نور با رعایت ظرافت ها و مراقبت های لازم استمرار یابد
  • اجرای ۱۶ طرح طبقه بندی مشاغل جدید در کارگاه های گیلان
  • تدوام بیمه رایگان ۵ دهک اول در سال ۱۴۰۳
  • ویزیت رایگان ۷۴ سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه
  • آیت‌الله شیرازی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد
  • چاقوی هوش مصنوعی چگونه نظام سلامت را جراحی می‎‌کند
  • حساسیت فصلی کودکان
  • مخبر: دستگاه‌های ذیربط مراقبت کنند تا اخلال و مشکلی در برگزاری کنکور رخ ندهد
  • ۲۷ رشته تخصصی جدید به دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه می‌شود
  • سلامت یک جامعه در گرو سلامت یک شهر