Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-03-19@11:34:42 GMT

چرا خاک پاکستان برای تروریست ها امن است؟

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۰۷۱۵۰

چرا خاک پاکستان برای تروریست ها امن است؟

به گزارش خبرگزاری تقریب،  از ابتدای امسال افزون بر 10 نفر از نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مرزهای سیستان و بلوچستان به شهادت رسیدند که از این تعداد هشت شهید در مرز میرجاوه در درگیری با اشرار به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.

علاوه بر این در این مدت پنج حمله گروهک تروریستی که قصد ورود به خاک ایران از نقطه مرزی سراوان را داشتند، توسط نیروهای قرارگاه قدس سپاه پاسداران ناکام ماند که در آخرین درگیری 6 مهر سالجاری خبر هلاکت «ملاهاشم نکری» شخص دوم گروهک تروریستی جیش الظلم مخابره شد و ضرب شصتی اساسی به تروریست ها وارد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما اکنون که اعضای این گروهک توان مقابله نظامی و رو در رو با نیروهای جان برکف جمهوری اسلامی را ندارند شامگاه گذشته (دوشنبه 23 مهر) با استفاده از عوامل نفوذی در پایگاه مراقبتی در نقطه صفر مرزی لولکدان میرجاوه تعدادی از بسیجیان بومی و نیروهای هنگ مرزی را ربودند.

نکته قابل توجه فعالیت آزادانه این گروهک تروریستی در خاک کشور پاکستان است که در طول 6 ماهه گذشته چندین بار به خود اجازه تجاوز به مرز جمهوری اسلامی ایران را داده و بعد از هر درگیری اعضای باقیمانده این گروهک به خاک پاکستان متواری شدند و این بار نیز با ربودن تعدادی از مرزبانان ایران مجددا به لانه خود در گوشه ای از خاک آن کشور بازگشتند.

**پاکستان باید مسئولیت پذیرتر باشد

پس از حادثه دیروز و ربوده شدن تعدادی از نیروهای نظامی ایران در نقطه صفر مرزی میرجاوه سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران که خود در منطقه حضور داشت با انتشار ویدئویی برای آزادی گروگان ها از دست تروریست ها طی عملیاتی مشترک با ارتش پاکستان اعلام آمادگی کرد.

وی اظهار داشت: تماس های مختلفی با ارتش پاکستان گرفتیم و از آنان خواستیم نسبت به تحویل اشرار و سلامتی ربوده شدگان تضمین دهد.

سردار پاکپور با بیان اینکه پاکستان باید نسبت به مرزهای خود مسئولیت پذیرتر باشد، تصریح کرد: از ابتدای امسال تعداد زیادی از پاسگاه های ما از داخل خاک پاکستان مورد حمله قرار گرفتند.

وی ادامه داد: همین اتفاق حدود 15 روز پیش در میل مرزی 164 اتفاق افتاد که نفر دوم این گروهک به نام «هاشم نکری» به درک واصل شد.

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران تصریح کرد: این تروریست ها در پاکستان پایگاه و مقر دارند و در این خاک زندگی می کنند که جمهوری اسلامی برای هرگونه عملیات مشترک با ارتش پاکستان علیه آنان و آزادی ربوده شدگان آمادگی دارد.

**بی نتیجه ماندن قول های مقامات سیاسی پاکستان

شاید تلخ ترین حادثه مرزی دو سال اخیر مربوط به حمله گروهک تروریستی جیش الظلم به 11 مرزبان ایرانی در اردیبهشت 1396 در مرز میرجاوه باشد که هر 11 نفر به شهادت رسیدند. این شرارت ها با استفاده از خاک سرزمینی پاکستان ادامه یافت و مشابه سایر فعالیت های تروریستی، باز هم در فروردین امسال رخ داد و چهار مرزبان و بسیجی در همین مرز و به وسیله همین گروهک به شهادت رسیدند.

اما این پایان تحرکات تروریست ها از سمت خاک پاکستان به مرزهای ایران نبود چراکه این گروهک اقدامات خرابکارانه خود را همزمان با بازی های تیم ملی ایران در جام جهانی ادامه داد و چهار نیروی نظامی در میرجاوه را به شهادت رساند.
بعد از این حادثه که پنجم تیرماه امسال در مرز میرجاوه اتفاق افتاد، سفیر پاکستان به وزارت امور خارجه ایران احضار شد و تذکری جدی نسبت به این موضوع دریافت کرد.

همچنین قبل از آن در پایان خرداد ماه سالجاری نیز پنجمین نشست کمیته دائمی مشترک مرزی استان سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان در زاهدان برگزار شده بود که مذاکره بر سر امنیت مرزها و حوادث مرزی بخش مهم این نشست را به خود اختصاص داد اما گویا هیچکدام از این نشست ها فایده ای در بر نداشت چرا که همچنان شرارت ها در مرز پاکستان و ایران ادامه دارد.

این درحالی است که بارها جمهوری اسلامی ایران بر همکاری و اقدام مشترک با ارتش پاکستان در مقابله با تروریست ها اعلام آمادگی کرده است و مسئولان ایرانی همچنان خواهان حل این مشکلات با مشارکت کشور پاکستان هستند اما تاکنون عملکرد قابل قبولی از سوی طرف پاکستانی دیده نمی شود.

پاکستان از جمله کشورهایی است که تاکنون صدمات بسیاری از جانب فعالیت های تروریستی متحمل شده است اما این انفعال در برابر حضور گروهک های تروریستی مانند جیش الظلم در خاک این کشور سوال برانگیز است.
شاید همین آرامش مقامات پاکستانی در برخورد با تروریست ها سبب شده تا خاک این کشور به مکانی امن برای زندگی، ایجاد پایگاه و انجام فعالیت های خرابکارانه تبدیل شود.

شدت عمل و اشراف اطلاعاتی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ایران بر گروهکهای تروریستی و مقابله با دسیسه های دشمنان به ویژه سازمانهای جاسوسی وابسته به سرویس های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا، اسرائیل و عربستان تاکنون از ورود عوامل گروهک های تروریستی به داخل خاک ایران اسلامی جلوگیری کرده است.

در صورت همکاری شایسته پاکستان با نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و نظامی ایران با وجود این اشراف اطلاعاتی می تواند خاک پاکستان را برای تروریست ها به جد ناامن کند.

بنا به اظهار برخی منابع، ورود به خاک ایران و انجام اقدامات خرابکارانه و جنایت علیه مردم این منطقه از اهداف مهم گروهکهای تروریستی به ویژه جیش الظلم است اما هر تلاش آنان در نقطه صفر مرزی با اقتدار نیروهای امنیتی، اطلاعاتی، انتظامی و بسیج مردمی و سپاه پاسداران خنثی شده و با تحمل تلفات و خساراتی به ناچار به داخل خاک پاکستان باز گشتند.

پس از متلاشی شدن گروهک تروریستی جندالله و معدوم شدن عبدالمالک ریگی و تعدادی از سرکردگان این گروهک، برادر عبدالمالک و تعدادی دیگر از اشرار تروریست در تلاش برای ساماندهی باقیمانده گروهک برآمدند که به علت اختلافات درون گروهی و تسویه حسابهای داخلی با یکدیگر درگیر و به 2 شاخه تقسیم شدند و در نهایت گروهی به نام جیش العدل راه انداختند.

این گروهک از زمان تشکیل تاکنون برای اعلام موجودیت و کسب رضایت اربابان خود هر ازگاهی به پاسگاهها و پایگاههای مرزی ایران حمله می کند یا از داخل خاک پاکستان پاسگاههای ما را مورد حملات سلاح های نیمه سنگین قرار می دهند.
عمل به تعهدات مصوبات کمیسیون مشترک مرزی دو کشور از سوی پاکستان و همکاریهای مشترک مرزی می تواند منجر به قلع و قمع این گروهک های تروریستی شود.

حاکم بودن گرایشات قومی و قبیله ای در ایالت بلوچستان پاکستان و اشراف اندک دولت مرکزی آن کشور بر مناطق مرزی موجب شده تا گروهک های تروریستی به راحتی در این ایالت لانه کنند و از همین منطقه نیروها و پاسگاههای ما را هدف قرار دهند.

تلاش های دیپلماتیک هر چند موثر است اما تاکنون به عینه مشاهده شده است که طرف پاکستانی یا توان عمل به تعهدات کمیسیون های مشترک مرزی را ندارد یا تمایلی به انجام آنها نشان نمی دهد.

برای این منظور لازم است مسئولان سیاسی امنیتی در شورای امنیت ملی و شورای تامین سیستان و بلوچستان برای حل این مشکلات چاره اندیشی اساسی بکنند و همانگونه که تاکنون بارها مسئولان خطاب به دولت پاکستان اعلام کرده اند: اگر توان مقابله با این اشرار و تروریست ها را ندارد، ایران حق خود می داند که آنان را در داخل خاک پاکستان هدف قرار دهد.

انتهای پیام/ 

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۷۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش پاکستان: ۸ تروریست به جهنم فرستاده شدند

ارتش پاکستان اعلام کرد هشت شبه‌نظامی از جمله «یک فرمانده تروریست تحت تعقیب» طی عملیاتی در استان خیبرپختونخوا در شمال‌غرب این کشور کشته شدند.

به گزارش ایسنا، این بیانیه ساعاتی پس از آن صادر شد که رسانه‌ها و مقام‌های افغانستان ادعا کردند پاکستان در داخل خاک این کشور حملات هوایی انجام داده و هشت نفر را کشته است.

ارتش پاکستان روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بامداد امروز، نیروهای امنیتی این کشور یک عملیات اطلاعاتی را در منطقه وزیرستان شمالی پاکستان بر اساس گزارش‌ها از حضور تروریست‌ها انجام دادند.

در ادامه این بیانیه آمده است: «در جریان اجرای این عملیات، پس از تبادل آتش شدید، هشت تروریست از جمله یک هدف با ارزش، فرمانده تروریست سهرا جانان به جهنم فرستاده شدند. او در سازمان‌دهی حمله تروریستی به پست نیروهای امنیتی در میرعلی در ۱۶ مارس دست داشت و به شدت تحت تعقیب سازمان‌های مجری قانون بود».

در این بیانیه گفته شده که عملیات پاکسازی برای از بین بردن هر تروریست دیگری که در منطقه یافت می شود در حال انجام است زیرا «نیروهای امنیتی مصمم هستند تا خطر تروریسم را از کشور پاک کنند».

این بیانیه در حالی منتشر شد که «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی دولت طالبان در افغانستان در بیانیه‌ای گفت جنگنده‌های پاکستانی این حملات را در خاک افغانستان انجام دادند و افزود که ولایت‌های پکتیکا و خوست افغانستان در امتداد مرز پاکستان هدف حملات هوایی قرار گرفتند که در نتیجه آن ۸ نفر کشته شدند.

او با بیان اینکه «خانه‌های مردم عادی هدف قرار گرفت»، گفت که سه زن و به همین تعداد کودک در پکتیکا کشته شدند و یک خانه فروریخت در حالی که ۲ زن در خوست کشته شدند و یک خانه نیز ویران شد.

به نوشته مجله ویک، این حملات یک روز پس از آن انجام شد که پاکستان ۲ افسر و پنج سرباز را که در حمله تروریستی روز شنبه در منطقه میرعلی وزیرستان شمالی کشته شدند، به خاک سپرد. گروه «حافظ گل بهادر» سرکرده طالبان پاکستان مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. این یکی از قوی‌ترین گروه‌های شبه نظامی در وزیرستان شمالی است. او پیش از این در پی عملیات «ضرب عضب» در سال ۲۰۱۴ به افغانستان گریخت.

«آصف علی زرداری» رئیس‌جمهور پاکستان پس از اقامه نماز میت این ۲ افسر گفت که علیه مهاجمان به نیروهای پاکستانی اقدام خواهد شد. در بیانیه ارتش پاکستان به نقل از زرداری آمده است: «پاکستان تصمیم گرفته که هرکس وارد مرزها، خانه ها یا کشور ما شود و مرتکب ترور شود، بدون توجه به اینکه چه کسی و از کدام کشور باشد، به شدت به آنها پاسخ دهد».

پاکستان می‌گوید «تحریک طالبان پاکستان» در افغانستان مستقر و از خاک افغانستان برای انجام حملات به نیروهای خود پس از عبور مخفیانه از مرز استفاده می‌کنند.

وزارت دفاع دولت سرپرست افغانستان هم روز دوشنبه اعلام کرد که در واکنش به حملات هوایی بامداد امروز پاکستان به ۲ نقطه در این کشور، مراکز نظامی پاکستان در نقاط مرزی را هدف قرار داده است.

این وزارت‌خانه حمله پاکستان را یک اقدام «تجاوزکارانه» به خاک افغانستان خوانده و گفته است: «نیروهای دفاعی کشور آماده پاسخ به هر گونه اقدام‌های تجاوزکارانه بوده و در هر حالت از تمامیت ارضی خود دفاع خواهند کرد».

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ارتش پاکستان: افغانستان از تروریسم حمایت کامل می کند
  • ۸ تروریست از عوامل حمله به کمپ ارتش پاکستان کشته شدند
  • ارتش پاکستان: افغانستان از تروریسم حمایت کامل می‌کند
  • ارتش پاکستان: ۸ تروریست به جهنم فرستاده شدند
  • ارتش پاکستان از کشته شدن هشت تروریست در وزیرستان شمالی خبر داد
  • هشدار درباره فعالیت‌های عناصر تروریست در ۳ استان عراق
  • حمله غافلگیرانه ارتش سوریه پایگاه تروریست‌ها در دیرالزور را منهدم کرد + جزئیات
  • انهدام پایگاه تروریست‌ها در دیرالزور/ عملیات ارتش سوریه در حومه ادلب و حلب
  • حمله تروریستی به ارتش پاکستان ۷ کشته برجای گذاشت
  • پایگاه های گروهک های تروریستی نزدیک به مرزهای ایران را به دست گرفتیم