Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا - با وجود ماهیت مزورانه واکنش دولت آمریکا در قبال جنایت ناپدید شدن و یا قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار عرب، این اتفاق بر خلاف رویکرد واشنگتن در حمایت از عربستان در جنگ ویرانگر یمن، آینده روابط واشنگتن- ریاض را تحت الشعاع قرار داده است.

به گزارش ایرنا، اوایل ماه جاری میلادی، خاشقچی منتقد دولت عربستان و نویسنده روزنامه آمریکایی واشنگتن پست بعد از ورود به کنسولگری عربستان در ترکیه و ماجرای ناپدیدشدنش، تحیر جامعه بین المللی را برانگیخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مقامات سعودی که تاکنون هر گونه اطلاع از سرنوشت او را منکر شده اند بنابر گزارش ها ظاهرا قرار است با صدور بیانیه ای مدعی شوند که عناصر خودسر در جریان بازجویی ها وی را به قتل رسانده اند یا اشتباهی رخ داده است.
ترکیه تصویر هولناکی از اتفاقی که گفته می شود برای خاشقچی رخ داده است ارائه داد و گزارش کرد که بعد از دستور «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان ؛ یک گروه اعزامی از عربستان در تاریخ دوم اکتبر یعنی همان روز ناپدید شدن خاشقچی با هواپیما وارد استانبول شدند و قبل از ترک ترکیه به مقصد ریاض و دبی ، خاشقچی را شکنجه کردند، کشتند و جسد او را مثله کردند.
اتهام شکنجه و ترور دولتی واکنش های نادری را از سوی تجار، رسانه ها و از همه مهم تر برخی از مقام های دولتی آمریکا برانگیخت؛ هر چند که شخص «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از محکومیت شدید آن خودداری کرد و محتاطانه تکذیبه مقامات سعودی را تکرار کرد و تا آنجا پیش رفت که گفت خاشقچی ممکن است به دست «عناصر خودسر» کشته شده باشد.
واکنش ها به ناپدیدشدن خاشقچی، سرمایه گذارانی را که قرار بود در یک کنفرانس بین المللی در ریاض -ملقب به «داووس در صحرا» - شرکت کنند منصرف کرد و برخی از رسانه های مهم از جمله نیویورک تایمز، شرکت های تجاری همچون اوبر و گروه هاربر آن را تحریم کردند.
در واشنگتن 22 سناتور دمکرات وجمهوری خواه نامه ای را امضا کردند و از ترامپ خواستند با استناد بر قانون جهانی ماگنیستکی درباره پاسخگویی در قبال مسائل حقوق بشر ، درباره اتهامات قتل غیرقانونی تحقیق کند. به موجب این قانون اگر معلوم شود که مقامات سعودی در قتل خاشقچی نقش داشته اند، عربستان باید تحریم شود.
«شیرین الادیمی» استاد دانشگاه میشیگان آمریکا درباره تبعیض در روابط آمریکا و عربستان درمقاله ای در شبکه ان بی سی نیوز نوشت: «عربستان برای چند دهه متحد نزدیک آمریکا بوده است اما در همین دوران هم موارد متعددی از نقض حقوق بشر را از مرتکب شده است که از جمله آنها ایجاد وخیم ترین بحران انسانی در یمن است. عربستان در سه و سال نیم گذشته درحملات بیرحمانه علیه فقیرترین همسایه اش یمن نقش داشته که به کشته شدن 50 هزار نفر و مرگ خاموش حدود 113 هزار کودکی منجر شده است که به دلیل سوء تغذیه و بیماری های قابل پیشگیری همچون وبا نابود شده اند.
وی افزود: «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان با استفاده از گرسنگی به عنوان یک سلاح و فروپاشی اقتصاد یمن، نظام آموزشی و بهداشتی این کشور، ثابت کرده که بر خلاف اصلاح طلبی ترقی خواه -آنچنان که بسیاری در رسانه های غرب تا همین چند روز پیش تلاش می کردند به تصویر بکشند-، خشن ترین حاکم است.»
این استاد دانشگاه افزود: روابط ترامپ با عربستان تاکنون به ندرت با محکومیت عمومی مواجه بوده است. ترامپ در پاسخ به پرسشی درباره این که آیا آمریکا در صورت مشخص شدن نقش عربستان در ناپدید شدن خاشقچی، فروش سلاح به این کشور را متوقف می کند؟، پاسخی شفاف داد و گفت توقف قرارداد 110 میلیارد دلاری فروش سلاح به عربستان به نفع واشنگتن نیست.
وی گفت اگر معلوم شود که عربستان مقصر بوده است سعودی ها باید منتظر واکنش شدید آمریکا باشند اما با این حال درگفت وگو با برنامه شصت دقیقه تکرار کرد که توقف فروش سلاح جای بحث ندارد.
«مارکو روبیو» سناتور جمهوری خواه از ایالت فلوریدا موضع سختگیرانه تری اتخاذ کرد و گفت اگر بسرعت اقدام نکنیم، با هیچ پولی نمی توان اعتبار خود را در مسائل حقوق بشری احیا کنیم. با این حال ظاهرا روبیو اوایل سال جاری وقتی که به همراه 54 نفر از همکاران عمدتا جمهوری خواه خود با طرحی مخالفت کرد که خواستار پایان دادن به نقش آمریکا در یمن بود، نگران مسائل حقوق بشری نبود.
او همچنین، سال گذشته وقتی که به همراه همکارانش از جمله سناتور «باب کورکر» از تداوم فروش سلاح به عربستان حمایت کردند، چنین نگرانی را نداشت.
الادیمی نتیجه گرفت: این که بسیاری در داخل دولت آمریکا تمایلی ندارند از اقدامات عربستان در یمن انتقاد کنند، موضوعی قابل درک است زیرا به هر حال آنهاهم شریک اتفاقاتی هستند که گفته می شود جنایت جنگی محسوب می شود و با محکومیت اقدامات بیرحمانه سعودی ها در یمن نمی توان کمک آمریکا در چنین جنایاتی را نادیده گرفت. اکنون باید دید که آیا تراژدی ناپدید شدن خاشقچی نقش کاتالیزور را در فاصله گرفتن واشنگتن از عربستان دستکم در انظار عمومی ایفا خواهد کرد یا نه. اما آنچه که تاکنون محرز شده این است که ناپدید شدن خاشقچی برخلاف جنگ ویرانگر یمن به آزمومی نادر در محک زدن روابط آمریکا و عربستان تبدیل شده است.
در بهترین شکل، معلوم شدن نقش عربستان در ماجرای مرموز ناپدیدشدن خاشقچی، واشنگتن را وادار می کند تا به حمایت نظامی از عربستان پایان دهد؛ از جمله این امر می تواند به لغو فروش سلاح و پایان دادن به همکاری نظامی گسترده دو کشور در یمن منجر شود.
در بدترین شکل، صرف نظر از محکومیت های شدید، تحریم هایی اعمال نخواهد شد و سرمایه گذاری آمریکا در عربستان ادامه می یابد و همکاری نظامی دو کشور متوقف نمی شود. نتیجه هر چه که باشد، ناپدیدشدن خاشقچی ابعاد ضعف، ستمکاری و آنچه که از انعطاف پذیری بن سلمان گفته می شود را بر ملا می کند و در عین حال از واقعیت خشم گزینشی واشنگتن پرده بر می دارد.
«روبین رایت» نویسنده روزنامه آمریکایی نیویورکر در مقاله ای نوشت به نظر می رسد ترامپ قصد دارد توجیه عربستان را بپذیرد.
وی در این مقاله آورده است: ظاهرا ترامپ آماده و حتی مشتاق است روایت سعودی ها درباره ماجرای ناپدید شدن خاشقچی یا دستکم تعهد عربستان را پس از ادعای خروج خاقشچی از کنسولگری، درباره تحقیقات در این زمینه را بپذیرد. وی انتقادها از حکومت پادشاهی عربستان را محکوم کرد و در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت در این پرونده هم باز هم «شما مقصر هستید تا وقتی ثابت شود بی گناهید.»
ترامپ با ربط دادن این موضوع به پرونده «برت کاوانا» نامزد پیشنهادی اش برای دیوان عالی افزود: من این را دوست ندارم. همین مساله را درباره کاوانا داشتیم و تا جایی که می دانم او بی گناه بود بنابراین باید حقیقت ماجرا را پیدا کنیم.
این نویسنده افزود: تمایل ظاهری دولت آمریکا برای پذیرش بهانه سعودی ها و تاکید بر این که خاشقچی در یک عملیات خودسرانه کشته شده است اهانت آمیز است.
روبین در بخشی ازمقاله خود آورده است: «بروس ریدل» تحلیگر اطلاعاتی آمریکا و نویسنده کتاب «پادشاهان و روسای جمهوری؛ عربستان و آمریکا از دوران روزولت» به من گفت: اعضای جوخه بازجویی- قتل شامل اعضایی از گارد سلطنتی هستند که با دستور شخصی ولیعهد عربستان کارمی کنند . این مفهوم که فعالیت آنها خودسرانه است امری مهمل است. این استدلال ممکن است برای ترامپ قابل قبول باشد اما در واشنگتن پست خریداری ندارد.
«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری خواه از ایالت کارولینای جنوبی روز سه شنبه گفت: پادشاه و به ویژه ولیعهد عربستان و طرح هایش باید تاوان این اقدام را بپردازند. تا وقتی که وی در عربستان مسئولیت دارد به این کشور نمی روم.
وی تاکید کرد در عربستان هیچ اتفاقی بدون اطلاع بن سلمان رخ نمی دهد.
گراهام گفت چهره ملک سلمان به نظر من زهرآگین است و او هرگز نمی تواند نقش رهبری در عرصه جهانی داشته باشد.
مارکو روبیو سناتور آمریکایی همچنین در مصاحبه با سی ان ان توجیه عربستان را زیر سوال برده و این پرسش را مطرح کرد که جسد خاشقچی کجاست؟ چرا خانواده اش خبری از او ندارند؟ چرا آنها در هشت تا 9 روز گذشته می گفتند که هیچ اطلاعی از سرنوشت این روزنامه نگار ندارند.
روبیو این اتفاق را «فاجعه ای» برای سعودی ها خواند که تبعاتی برای دولت ترامپ دارد.
این سناتور همچنین چنین اتفاقی را ضربه ای به راهبرد آمریکا در خاورمیانه توصیف کرد و گفت از نقطه نظر مسائل حقوق بشری باید به این مساله رسیدگی شود.
روبین رایت به تبعات سیاسی ناپدید شدن خاشقچی با توجه به نزدیک شدن به انتخابات میان دوره ای کنگره اشاره کرد و نوشت: در کپیتال هیل (کنگره) دمکرات ها ترامپ را به خاطر تاکید بر روایت سعودی ها از این اتفاق سرزنش کردند.
«کریستوفر مورفی» سناتور دمکرات عضو کمیته روابط خارجی سنا با اشاره به تئوری «عناصر خودسر» که سعودی ها از آن برای توجیه ناپدید شدن خاشقچی استفاده کردند و تکرار آن از سوی ترامپ، گفت: عجیب است که آنها توانستند از رئیس جمهوری به عنوان مسئول روابط عمومی خود برای انتشار این مساله استفاده کنند.
نویسنده نیویورکر با اشاره به سفر مایک پمپئو به عربستان برای مذاکره با مقامات سعودی نوشت: به دنبال سازماندهی سفر شتاب زده پمپئو به عربستان کل ماجرا مبهم به نظر می رسد. دستاورد وی در این سفر وعده های توخالی درباره یافتن حقیقت در کشوری بود که به بدرفتاری با شهروندانش از مدتها قبل ازناپدید شدن خاشقچی شهرت دارد.
اروپام**9158 ** 1546

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي آمريكا عربستان ناپديد شدن خاشقچي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۸۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) تصاویری پر بازدید از صحرای بزرگ عربستان با عنوان «حومه آخرالزمانی ریاض»

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرآنلاین

tags # عربستان سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • وانگ یی: روابط پکن-واشنگتن رو به ثبات است/ بلینکن: آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند
  • آمریکا نباید از خط‌قرمزها عبور کند
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • مدیریت تعارضات پکن- واشنگتن؛ هدف پکن در میزبانی وزیر امور خارجه آمریکا
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • (ویدئو) تصاویری پر بازدید از صحرای بزرگ عربستان با عنوان «حومه آخرالزمانی ریاض»
  • سفیر ایران: خاندوزی هفته آینده به عربستان می رود