Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها برخی از افرادی که اقدام به خرید خودروهای پیش فروش شده خارجی از شرکت های واردکننده خودرو نموده اند با مشکلاتی مواجه شده اند. از جمله این افراد، می توان به خریداران خودروی خارجی از شرکت رامک خودرو اشاره نمود. این شرکت با اینکه ارز دولتی دریافت نموده است اما تاکنون نتوانسته است به تعهدات خود عمل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک اقتصادی»، داستان خودروهای خارجی به نظر می رسد که داستانی تمام نشدنی است. در تیر ماه سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت با ابلاغ بخشنامه ‌ای، ثبت سفارش خودروی خارجی را فقط برای نمایندگی‌ ها مجاز اعلام کرد، اما بعد از گذشت مدتی، سامانه ثبت سفارش به ‌طور کامل برای همه شرکت های واردکننده خودرو بسته شد. این سایت تا 12 دی ماه سال گذشته بسته ماند و در آن تاریخ و با اعمال قوانین جدید برای واردات خودرو، سایت ثبت سفارش باز شد. دوباره در مورخه 2 تیر 1397 و براساس ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش و واردات ۱۳۳۹ ردیف تعرفه‌ ای کالا که شامل بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا بود، ممنوع اعلام شد که خودرو نیز جزو کالاهای ممنوعه وارداتی بود.

در تیر ماه 1397 خریداران خودرو خارجی از شرکت رامک خودرو اعتراضاتی را نسبت به عدم تحویل خودروهای خریداری شده داشتند. رامک خودرو برای آن که مشتریان خود را راضی کند، وعده داد تا خودروهایشان را به زودی تحویل خواهد داد. در همین رابطه مدیران گروه صنعتی رامک خودرو طی مصاحبه ای در مورخه 31 تیر 1397 با تشریح مشکلاتی که در زمینه واردات خودرو ایجاد شده، از برنامه‌ ریزی برای تولید محصولات سانگ ‌یانگ خبر دادند و اعلام کردند که مردم نگران خودروهای ثبت نام شده نباشند.

با گذشت سه ماه از این وعده مدیران گروه صنعتی رامک خودرو عملاً هیچ اتفاقی در زمینه تحویل خودرو رخ نداد و دوباره عده ای از خریداران خودرو (که برخی از آنان در سال گذشته و حتی در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش اقدام به ثبت نام کرده بودند) به عدم تحویل خودرو توسط این شرکت اعتراض کردند.

در این بین عده ای نیز به اعتراض اکتفا نکردند و از طریق دستگاه قضا پیگیر این مطالبه خود شدند. طبق اسناد موجود در سایت پدال نیوز، به دنبال شکایت مشتریان رامک خودرو، شماره گذاری هر گونه خودروی تیوولی از تاریخ 6 شهریور ماه 1397 ممنوع اعلام شد.

بعد از این ماجراها، مدیرعامل رامک خودرو نیز طی مصاحبه ای با صدا و سیما در مورخه 23 مهر 1397 توپ این عدم تحویل خودرو را به زمین ممنوعیت واردات خودرو در ابتدای تابستان سال جاری انداخت و گفت: "واردات ممنوع شد و این ممنوعیت در حالی بود که ما به تعداد دو الی سه برابر تعهداتمان ثبت سفارش داشتیم و معادل تعهداتمان نیز مجوز پیش فروش داشتیم. در شرایط اقتصادی کشور تصمیم دولت بر این شد که واردات خودرو ممنوع شود. خب بر همین اساس ما نیز همانند سایر شرکت های واردکننده و تولیدکننده با یکسری مشکلات مواجه شدیم."

همچنین گروه صنعتی رامک خودرو در اطلاعیه شماره 4 خود که در مورخه 10 مهر 1397 بر روی سایت قرار داده است دلیل عدم تحویل خودروها را ممنوعیت واردات خودرو و کاهش زمان اعتبار ثبت سفارش ها از 6 ماه به 3 ماه اعلام کرده است. تصویر این اطلاعیه را در زیر مشاهده می کنید:

از طرفی طبق بررسی های صورت گرفته و گزارش بانک مرکزی پیرامون شرکت هایی که ارز دولتی دریافت نموده اند، شرکت رامک خودرو توانسته است در زمان پرداخت ارز دولتی در مجموع به میزان 9 میلیون و 162 هزار و 516 یورو دولتی از بانک مرکزی و سامانه نیما دریافت نماید.

همچنین بررسی اخبار موجود نشان می دهد که خریداران سایر شرکت های واردکننده خودرویی نیز با همین مشکلات مواجه هستند و هنوز نتوانسته اند خودروهای خود را تحویل بگیرند.

به عنوان نمونه شرکت مفتاح رهنورد به مدیرعاملی میثم رضایی یکی از شرکت های واردکننده خودرو است که هم اکنون در تحویل خودروهای پیش فروش شده به مشتریان، با مشکل مواجه شده است. مدیرعامل این شرکت در بازداشت به سر می برد و خریداران خودروهای این شرکت حتی در باز پس گیری پول واریز شده نیز دچار مشکل شده اند.

یا در نمونه ای دیگر می توان به شرکت پرشین پارس اشاره نمود. خریداران خودرو از این شرکت که حدود 700 نفر می باشند، از 2 سال پیش برای خرید خودرو ثبت نام نموده اند و تاکنون خودرویی تحویل نگرفته اند. این شرکت در سوم تیرماه سال جاری به دلیل شکایت های مستمر مشتریان خود، پلمب شد. این شرکت نیز دارای مجوز رسمی بوده است اما بنا به دلایلی توانایی تحویل خودروهای پیش فروش شده به خریداران را ندارد.

برخی دیگر از شرکت های واردکننده خودرو هم از همان زمان انتشار اسامی شرکت های واردکننده خودرو که ارز دولتی دریافت کرده بودند اعلام کردند که با این ارزهای دولتی تنها توانسته اند تعداد کمی خودرو واردکنند که به هیچ عنوان پاسخگوی تعهداتشان نیست و از سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف ‌کنندگان خواستند تا خود مسئولیت توزیع این خودروها را بر عهده بگیرد. به عنوان نمونه ایرتویا و نگین خودرو از جمله این شرکت های واردکننده خودرو بودند. ایرتویا اعلام کرد که با ارز دولتی تنها توانسته است 80 خودرو را وارد کند و این در حالی است که این شرکت اقدام به ثبت سفارش 3782 خودرو نموده است. نگین خودرو نیز اعلام کرد که با ارز دولتی 554 خودرو را وارد کرده است و این در حالی است که تعهدات این شرکت 6666 خودرو می باشد. احتمالاً خریداران خودرو از این دو شرکت نیز با توجه به میزان تعهد و میزان خودروهای وارد شده با مشکلاتی رو به رو شده اند.

برخی دیگر از شرکت های خودرویی نیز سعی کرده اند که به تعهدات خود پایبند باشند اما این تعهدات را به صورت تحویل خودروهای دیگر انجام داده اند که این نیز در نوع خود جالب بوده و موجبات اعتراض خریداران را فراهم کرده است. به عنوان نمونه شرکت کرمان موتور در خرداد ماه سال جاری اعلام کرد که خریداران هیوندای النترا می توانند به جای این خودرو سه محصول دیگر یعنی سانتافه (کره ای)، جک S5 و جک S3 (هر دو چینی) را دریافت نمایند.

همچنین در این وضعیت که شرکت ها واردکننده خودرو نمی توانند پاسخگوی مشتریان سابق خود باشند، برخی از شرکت های خودرویی از جمله عظیم خودرو اقدام به معرفی خودروهای چینی جدید در سایت خود نموده است و این موضوع این ابهام را ایجاد کرده است که احتمالاً عظیم خودرو قصد پیش فروش این خودروها را دارد. حالا پرسش این است که چگونه در زمان ممنوعیت واردات خودرو این شرکت اقدام به این کار نموده است؟ آیا سرنوشت خریداران شرکت های فوق الذکر در انتظار خریداران خودروهای شرکت عظیم خودرو می باشد؟

در مجموع می توان گفت ریشه تمام مشکلات این شرکت های واردکننده خودرو و خریداران آن ها به این باز می گردد که به یک باره قوانین ممنوعیت واردات اعمال می شود و عملاً انجام تعهدات به مشتریان ممکن نمی باشد. البته در این بین برخی از شرکت ها نیز از این ممنوعیت واردات خودرو سوءاستفاده کرده و عدم انجام تعهدات خود را به این ممنوعیت گره می زنند که در این گونه موارد لازم است که نهادهای مربوطه به آن ورود پیدا کنند و با شرکت های متخلف در این زمینه برخورد نمایند و پول های به سرقت رفته از خریداران را به آن ها باز گردانند.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۸۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معامله انجام شد؛ استقلال و پرسپولیس رسماً فروخته شدند

با انجام معاملات امروز فرابورس، ۸۵ درصد از سهام استقلال و پرسپولیس توسط خریداران معامله شد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، پس از تأیید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس از سوی سازمان خصوصی‌سازی، مزایده رسمی برای واگذاری 85 درصد از سهام این دو باشگاه از صبح امروز (دوشنبه - 3 اردیبهشت‌ماه) در فرابورس آغاز شد و در نهایت خرید سهام به طور رسمی از سوی خریداران انجام شد.

براساس هماهنگی‌های انجام شده قرار است 85 درصد از سهام باشگاه استقلال از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت‌های تابعه آن شامل شرکت‌های پتروشیمی شهید تندگویان، بوعلی، پارس و بندرامام و همین مقدار از سهام باشگاه پرسپولیس نیز توسط بانک‌های شهر (30 درصد)، ملت (20 درصد)، تجارت (20 درصد)، صادرات (5 درصد)، رفاه (5 درصد) و اقتصاد نوین (5درصد) انتقال پیدا کند.

قرار است پس از این مراحل اداری انتقال سهم از سوی سازمان خصوصی‌سازی انجام شود.

پیش از این نیز 10 درصد از سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به هواداران فروخته شده بود.

به گزارش تسنیم، در حالی که سرخابی‌ها تا 5 اردیبهشت‌ماه برای بارگذاری مدارک در سامانه AFC مهلت دارند، با واگذاری رسمی 85 درصد از سهام سرخابی‌ها به خریداران جدید، مشکل مالکیت مشترک این دو باشگاه حل شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قیمت خودرو امروز ۴ اردیبهشت +جدول
  • اختصاص ۲ هکتار زمین به طرح جوانی جمعیت در گلبهار
  •  قدم جدید مدیران خودرو برای رهبری بازار خودروهای برقی در ایران
  • تیم ملی فوتسال ایران با سوپر استارش نتوانسته نتایج قاطعش را تکرار کند
  • رسمی؛ استقلال و پرسپولیس واگذار شدند
  • استقلال و پرسپولیس رسماً فروخته شدند
  • معامله انجام شد؛ استقلال و پرسپولیس رسماً فروخته شدند
  • ماجرای افزایش ۵۰ درصدی قیمت پژو پارس / خریداران چه کنند؟
  • واردات خودروهای دست دوم در دستور کار قرار بگیرد
  • کفی خودروبر تهران