Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، علی زمانیان، نویسنده و پژوهشگر در یادداشتی با عنوان انسان‌ از نمای نزدیک، به بررسی چگونگی شناخت انسان و ضرورت انسان شناسی پرداخته است:

برای اخلاقی زیستن، انسان‌شناسی ضرورتی تام و تمام دارد. نمی‌توان اخلاقی زیست مگر آن که با انسان در کوران حوادث و اتفاقات و در موقعیت‌ها، مواجهه‌ای مستقیم داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به سخن دیگر، رودررو شدن با انسانِ واقعا موجود (و نه انسانِ ذهنی و انتزاعی)، برای فهم درست، اجتناب‌ناپذیر است. وقتی از انسان سخن گفته می‌شود، یعنی همین انسانی که در افت و خیزها رنج می‌برد، هراس دارد، در جستجوی معناست، به دنبال بیشینه کردن سود و کمینه کردن زیان است.

در این رویکرد، انسان‌شناسی، یعنی شناختِ انسانِ موجودِ متعّین و متجَسد که سرنوشت تلخ و شیرین را تجربه می‌کند. وقتی می‌توانیم انسان را بشناسیم که او را در موقعیت هایش مشاهده و مطالعه کنیم. او را در زندگی روزمره و مواجهه‌اش با بالا و پست سرنوشت و سرد و گرم روزگار ببینیم. هنگامی که کسی را از دست می‌دهد، بیمار می‌شود، در فقر و رنج غوطه‌ور شده و وقتی شکست می‌خورد. همچنین مشاهده‌ی او هنگامی که در وجه روشن و شاد زندگی  قرار دارد. انسان شناسی در این رویکرد، فهم انسان یعنی مشاهده‌ی تجربه‌ها و مواجهات او در موقعیت های متفاوت است.

برای شناخت عینی و واقعی انسان، دست کم باید از سه منبع و یا سه منظر او را مشاهده کرد. این سه، فرصت و امکان عملی و نزدیک برای مشاهده‌گر فراهم می‌کند.

 مشاهده و مطالعه‌ی انسان از سه منظر مورد نظر عبارت است از:

 ۱. رمان

رمان، با به نمایش گذاشتن موقعیت‌های مختلف زندگی از عشق ورزی تا کین توزی، از خودخواهی تا از خود گذشتگی و.... سبب می‌شود عمیقا و با تمام وجود با این موقعیت‌ها مواجه شویم و وضع و حال انسان و لایه‌های ناپیدای زیستن را در هر یک از این موقعیت‌ها مشاهده کنیم. رمان یعنی تجربه‌ی وضع و حال آدمیان در شرایطی که ممکن است خود او تا کنون در آن قرار نگرفته باشد. فهم رفتار و احوالات انسان و یا انسان‌هایی است که در چرخه‌ی سرنوشت در هم پیچیده شدند و رفتند. با درک عمیق و همدلانه از دقایق زندگی آدمیان در شرایط و زمان‌های متفاوت، که با چیره‌دستی در رمان‌ها بازسازی می شود، ویژگی‌های مشترک میان آدمیان را در می‌یابد.

 ۲. سفرنامه

سفرنامه‌ها، گزارش انسان‌ از خویش و احوال نفسانی است در هنگام گام زدن در وادی زندگی پر مشقت و رنج و تجربه ی ‌زیسته‌ی همه‌ی عمر. سفرنامه‌ها و یا دست کم سفرنامه‌هایی که از گذشته‌ی دور برجای مانده است، بیان وضع و احوال انسان در موقعیت های متفاوت و متغیر است. سفرنامه‌ها علاوه بر احوال سفرنامه‌نویس، احوال مردمانی را منعکس می‌کند که در ازمنه ی پیشین می‌زیسته‌اند و پیش از این، رفته‌اند و کسی از آن‌ها یاد نکرده است. کتب تاریخی، عموما، ناظر به حوادث و اتفاقات کلی نوشته شده و انسان، غایب است. اما سفرنامه‌ها از مردمی می‌نویسد که در میانه ی رنج و لذت زندگی روزمره می زیسته اند.

۳. خودسرگذشت نویسی

سرگذشت‌نویس، دقایق زندگی و احوال پنهانش را با ما در میان می‌گذارد. به ما می‌گوید جهان و زندگی را چگونه تجربه کرده است. اجازه می‌دهد دیگران وارد ذهنش شده و از یافته‌هایش مطلع شوند. خودش را با دیگران به اشتراک می‌گذارد. "خودسرنوشت نویس" یعنی کسی که افت و خیزِ"منِ" سیالش را در مسیر طولانی زندگی برآفتاب می‌افکند تا دیگران آن را بخوانند. تا دیگران دریابند انسان در موقعیت‌های انضمامی و محسوس زندگی، چه رنج‌ها و سرگشتگی‌هایی از سر می‌گذراند. زندگینامه‌ها، امکان تماشای انسانِ واقعا موجود را با همه‌ی تجربه‌هایش برای ما فراهم می‌کند. و ما را دعوت می‌کند که اگر می‌خواهید انسان را بشناسید: "اینک این انسان". انسانی که فراق و وصالش را شرح می‌دهد. اندوه‌ها و شادی‌هایش را بیان می‌کند. و مهم‌تر این که به روشنی نشان می‌دهد گذر زمان با آدمی چه می کند.

آن که می خواهد انسان را بشناسد و عمیقا و از نمای نزدیک او را فهم کند، "رمان"، "سفرنامه" و "خودسرگذشت‌نویسی"‌ها افقِ باز و گسترده‌ای می‌گشایند تا انسان را در این سه آیینه ملاحظه و تجربه نماید. این همان فهم و حکمتی است که از منابع دیگر به دست نمی‌آید.

کد خبر 4425068

منبع: مهر

کلیدواژه: ادبیات داستانی انسان شناسی انسان شناسی و فرهنگ اربعین ۹۷ معرفی کتاب اربعین حسینی اربعین 97 فعالیت های قرآنی قرآن علوم انسانی قرآن کریم مسابقات قرآنی نشست علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فلسفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی عرفان اسلامی معرفی نشریات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۸۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) تجربه فریدون زندی از اقتصاد ایران

این بازیکن ایرانی - آلمانی در مصاحبه با عادل فردوسی‌پور گفت: «مگه می‌شه از هزار تومن بیاد به ۶۵؟ به هرکی تو آلمان بگی، میگه نه شدنی نیست، این دروغ میگه. اگه جنگ بشه، جنگ بزرگی بشه این اتفاق می‌افته. اما اینجا (ایران) شده دیگه. اینجا همه چی می‌شه».

بازیکن اسبق کایزرسلاترن، فرایبورگ و استقلال، از سال ۱۳۸۳ پیراهن تیم ملی ایران را پوشید و پنج گل ملی هم در کارنامه دارد.

فردوسی‌پور در این مصاحبه درباره سرعت سقوط ریال و جهش ارز می‌گوید: «الان ممکنه اگه صبح شروع کرده باشیم با ۶۶، الان عجیب نیست که به ۷۰ رسیده باشه. خیلی تلخه».

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: فوتبال ۳۶۰

tags # فوتبال ، عادل فردوسی پور سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • غیبت قمری آنتارس چه زمانی رخ می‌دهد؟
  • مشکل صلاح کلوپ را میلیاردر می‌کند!
  • سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی
  • عجیب‌ترین رشته‌های دانشگاهی / از زامبی شناسی تا مدیریت دوشیدن شیرگاو
  • (ویدئو) تجربه فریدون زندی از اقتصاد ایران
  • «کودک شو» : تلاش بودجه‌سوز برای استمرار یک تجربه‌ی تمام‌شده
  • مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد
  • لحظه دوست داشتن و دوست داشته شدن، لحظه واقعی زندگی است