Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:05:14 GMT

بناهای تاریخی شیلات کیاشهر موزه می شوند

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۰۹۴۴۷

بناهای تاریخی شیلات کیاشهر موزه می شوند

رشت - ایرنا - سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان از احیای بناهای تاریخی شیلات کیاشهر و تبدیل آن به موزه خبر داد.

گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان به ایرنا حاکیست؛ ولی جهانی ضمن اعلام این خبر افزود: شیلات بندر کیاشهر با سابقه ای بالغ بر 150 سال و با قرارگیری در موقعیتی مناسب و داشتن بناهای تاریخی ثبت شده ، این ظرفیت را دارد که علاوه بر معرفی پیشینه صنعت شیلات و ماهیان خاویاری برای اولین بار در کشور ، نسبت به ایجاد قطب گردشگری و افزایش جاذبه های توریستی در این شهر بندری فعالیت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزوده است: نتایج مثبت اقدام یادشده باروری و شکوفایی فرهنگی در سطح منطقه، جذب گردشگر، رونق اقتصاد محلی، افزایش درآمدزایی و ایجاد بستری مناسب برای محققان و پژوهشگران در زمینه صنعت صیادی، دریانوردی، زندگی آبزیان و بخصوص ماهیان خاوری خواهدبود.
وی گفت: اداره کل موزه ها با همکاری اداره کل میراث فرهنگی ، سعی بر این دارند تا با همکاری سایر نهادها و ارگان های مرتبط، علاوه بر شناخت هر چه بیشتر قابلیت های منطقه بخصوص تاریخچه بناها ، ادوات و تجهیزات باقی مانده از صید ماهی و صیادی ، نسبت به ایجاد منطقه گردشگری بویژه موزه تخصصی تاریخ شیلات شمال ایران و معرفی صنعت دریانوردی ، صیادی و ماهیان خاویاری در بندر کیاشهر اقدام کنند.
جهانی خاطر نشان کرد : طبق ماده 14 آئین نامه اموال فرهنگی ، هنری و تاریخی مصوبه شماره 50446/ت25214ه مورخ 14/12/81 نهادهای عمومی و دولتی مجاز خواهند بود نسبت به تاسیس موزه تخصصی در خصوص موضوع فعالیت خود تحت نظارت فنی سازمان میراث فرهنگی کشور اقدام کنند و محل مورد نظر برای اجرای طرح که تحت مالکیت شرکت مادر تخصصی و زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی قراردارد ؛طی رایزنی از سوی سازمان میراث فرهنگی با وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه در دست پیگیری است.
کیاشهر در 17 کیلومتری شهرستان آستانه اشرفیه در شرق گیلان و در 50 کیلومتری رشت واقع است. سفیدرود پس از پشت سر گذاشتن مسیری طولانی و با دو منشأ یکی شرق که از کوه‌های طالقان سرچشمه گرفته و دیگری غرب که از کوه‌های شمال زنجان سرچشمه می‌گیرد؛ سرانجام در محلی به دریای خزر واریز می‌شود که به آن بندر کیاشهر می‌گویند. این بزرگترین رود شمال کشور بندر کیاشهر را به شرق و غرب تقسیم می‌کند در شرق کیاشهر عمده ادارات دولتی واقع شده و در غرب آن که اصطلاحاً به بالا محله معروف است جمعیت محلی سکنی دارند.
از مهم‌ترین قسمت‌های این شهر می‌توان به ترک محله، گیلده محله، میان‌محله، بالا محله و منطقه شهرک اشاره کرد. روستاهای بزرگی چون دستک، سالکده، لسکوکلایه و لب دریا و امیرکیاسر عمدتاً در شرق و جنوب بندرکیاشهر قرار دارند. منبع درآمد مردم این شهر کشاورزی و ماهیگیری است.
مرغوب‌ترین برنج کشور در این منطقه عمل آوری می‌شود و در فصل صید بازار ماهی شهر رونق خاصی داشته و از اقصی نقاط کشور برای خرید ماهی عازم منطقه می‌شوند. خاویار کیاشهر از معروفیت جهانی برخوردار است و بادام زمینی و سبزی و صیفی عمده کشاورزی مردم منطقه است.
روزهای چهارشنبه در این شهر روز بازار عمومی است و کاسب کاران دوره گرد بساط خود را در این شهر می‌گسترانند. در پایان رودخانه سفیدرود و در ریزشگاه آن به دریا و در سمت شرق و غرب آن پارک ملی بوجاق قرار گرفته که هر ساله و بخصوص در فصل زمستان پذیرای پرندگان مهاجر است. قسمت شرق تالاب دارای فضای مفرح با جاذبه توریستی است و گذر یک پل چوبی از وسط آن که به ساحل ماسه‌ای دریا منتهی می‌شود، چشم‌انداز دلپذیری به این منطقه بخشیده است. در ابتدای مسیر منتهی به پل که از وسط شهر عبور می‌کند هتل بزرگ دریا قرار دارد.
شیلات در بندر کیاشهر سابقه‌ای 150 ساله دارد ؛ در شمال این شهر پارک جنگلی زیبایی قرار گرفته که درختان چندین ساله آن جاذبه گردشگری بالایی به منطقه داده و بهترین مکان تفریحی این بندر پل چوبی است که به طول یک کیلومتر از وسط تالاب بین‌المللی بوجاق عبور کرده تا به ساحل دریا برسد. ماسه‌ای بودن ساحل زیبای بندر کیاشهر باعث شده که این ساحل از بهترین مکان ها برای شنا به‌شمار رود و هرساله مسافران و گردشگران زیادی را به خود جذب کند.
1881/2007

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي موزه بندركياشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۹۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۱۸۴ میلیاردی بارندگی به بناهای تاریخی سیستان‌وبلوچستان

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان گفت: بر اثر بارندگی‌های سیل‌آسای اخیر بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال به بناها و آثار تاریخی استان آسیب وارد شده است. - اخبار استانها -

محمدهادی طهرانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: طی بارندگی های شدیدی که هفته‌های اخیر در استان رخ داد بخش زیادی از بناها و آثار تاریخی استان خسارت هایی از 15 تا 90درصد دیده‌اند.

وی افزود: در همین راستا و پس از ارزیابی و بررسی‌های کارشناسان میراث‌فرهنگی استان، مسجد تاریخی عبدالقادر واقع در شهرستان نیکشهر با ریزش حصار، دیوارها و نفوذ آب مواجه شد که طبق ارزیابی کارشناسان حدود 90درصد دچار خسارت شده که بیشترین خسارت را در میان آثار دیده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: قلعه فیروزآباد راسک و آتشکده کله گنگ نیز به دلیل ریزش دیوارها 50 درصد تخریب شده‌اند. همچنین بافت قلعه نو زهک، قلعه کنت سراوان و مقابر سورو و شیشه ریز سیب و سوران به دلیل ریزش دیوارها و نفوذ آب و رطوبت و از بین رفتن کاهگل‌ها تا 45 درصد دچار تخریب شده‌اند. 

طهرانی گفت: برج‌ها و دیوارها و فضاهای داخلی قلعه هایی مانند انوشیروان چابهار، دانش‌سرای مقدماتی زاهدان، قلعه تیس چابهار و قلعه بمپور هم به دلایلی همچون شستشوی کاهگل‌ها، نفوذ آب و ریزش دچار تخریب شده و خسارت‌هایی تا 40 درصد به هر کدام از این بناها وارد شده است. در مجموع بارندگی‌های اخیر به 60 اثر و بنای تاریخی در سطح استان سیستان و بلوچستان خسارت هایی بین 15 تا 90 درصد وارد کرده است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تا این لحظه میزان برآورد خسارت وارده شده به این بناها بر اثر بارندگی و سیلاب‌ها بیش از 184 میلیارد ریال تخمین زده شده است و بر اساس پیش بینی‌های هواشناسی ممکن است بارندگی‌هایی که در روزهای آینده خواهیم داشت میزان خسارت را افزایش دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی بارندگی به بناهای تاریخی سیستان‌وبلوچستان
  • نمای عمارت منصوب به فخرالدوله به حالت اولیه برگشت
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار می‌شود
  • سرمایه گذاری ۳۶۰ میلیاردی بخش خصوصی در بناهای تاریخی