Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@04:14:10 GMT

غذای سالم، کودک سالم

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۰۹۴۷۲

غذای سالم، کودک سالم

​برای اینکه کودکانمان، کودکی سالم و بدون خطری را پشت سر بگذارد باید از همان ابتدا، آنان را به خوردن غذاهای سالم عادت دهیم.

به گزارش ایسنا، خوردن غذاهای سالم برای بزرگسالان مهم است اما پیدا کردن غذاهای سالم و خوشمزه برای رشد و نمو کودکان امری حیاتی است.

درست کردن برنامه غذایی سالم و دلچسب برای کودک می‌تواند بسیار دشوار باشد چرا که کودکان درباره آنچه می‌خورند حساس و انتخاب گر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال نیازهای تغذیه‌ای مشخصی هستند که باید برآورده شوند بنابراین شناخت فواید بالقوه غذاها برای کودکان اهمیت بالایی دارد.

امروزه یکی از دغدغه‌های اساسی والدین، تغذیه مناسب کودکان  آن‌ها است. این نگرانی با شروع شدن فصل مدرسه و نزدیک شدن به ماه مهر دو چندان می‌شود، به خصوص اینکه با تغییر گرایش کودکان به غذاهای فست فودی نیمی از نیازهای اساسی و تغذیه‌ای کودکان برآورده نمی‌شود و این موضوع تاثیر سویی بر روند یادگیری آن‌ها خواهد داشت.

به مناسبت روز جهانی غذا و آشنایی کودکان و والدین آنان با غذاهای سالم، جشنواره تهیه غذای سالم و ایمن در یک مهدکودک در بیرجند برگزار شد.

جشنواره ‌ای برای آشنایی با غذاهای سالم

پوران دخت عباسپور، مشاور تخصصی کودک و نوجوان در خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: جشنواره تهیه غذای سالم و ایمن با هدف ترویج تغذیه سالم، معرفی غذاهای سالم و ایمن، رعایت رژیم غذایی متناسب با شرایط سنی هر فرد و پرهیز از استفاده از غذاهای آماده و فریز شده برگزار شد.

وی غذای سالم و ایمن را تهیه شده از مواد اولیه سالم و ایمن دانست و افزود: رژیم غذایی سالم، نیازهای اساسی بدن به املاح، ویتامین‌ها و مواد مغذی را بدون تهدید به اضافه وزن و ایجاد بیماری فراهم می‌کند.

این مدیر مهدکودک در خراسان جنوبی ادامه داد: غذاهای سنتی ایرانی مشروط به رعایت طبخ سالم(کم چرب، کم نمک و آب پز) به دلیل تنوع و تعادل با معیارهای تغذیه سالم انطباق بیشتری دارند.

عباسپور بیان کرد: در این جشنواره، غذاها علاوه بر طعم و مزه از نظر سالم بودن شامل؛ سنجش میزان پایین نمک، شکر و روغن نیز مورد ارزیابی قرارگرفت.

وی با بیان اینکه این جشنواره غذا با حضور 50 نفر از والدین کودکان برگزار شد، افزود: مربیان از دو هفته قبل از برپایی جشنواره، براساس واحد کار کلاسی تغذیه سالم، کودکان را با انواع غذاهای سالم و ناسالم آشنا کردند و در ادامه نمایشگاهی در این راستا برای کودکان برپا شد.

این مشاور تخصصی کودک و نوجوان اظهار کرد: این جشنواره در راستای اجرای طرح سلامت و امنیت غذایی در مهد کودک و اهمیت تغذیه مناسب کودکان برگزار و از مادران نونهالان خواسته شد با پخت غذای سالم و سنتی با در نظر گرفتن کیفیت غذا و داشتن ارزش غذایی در جشنواره غذای سالم شرکت کنند.

عباسپور ادامه داد: عادات غذایی نقش مهمی در ابتلا به بیماری‌های مزمن از قبیل دیابت و سرطان دارد و ذائقه کودکان از سن زیر پنج سال شکل می‌گیرد بنابراین باید از زمان آغاز غذای کمکی ذائقه کودکان را به غذاهای سالم عادت داد.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین راه‌های کنترل رژیم غذایی کودکان، تهیه نکردن مواد غذایی غیرمفید و با ارزش غذایی کم است، تصریح کرد: یکی از عادت‌های غذایی نادرست در کودکان مصرف شیرینی زیاد است.

این مدیر مهدکودک با اشاره به اینکه مادران باید تنقلات با ارزش از قبیل مغزها و خشکبار را جایگزین شکلات، کیک و مواد غیرضروری کنند، اظهار کرد: مهم‌ترین سرمایه کودکان سلامتی آن‌ها است و لازم است با بالا بردن آگاهی و صرف وقت این سرمایه گران‌بها را باید به کودکان هدیه داد.

ذائقه کودکان را با غذای سالم عادت دهیم

عباسپور تصریح کرد: با توجه به شکل گیری عادات غذایی در سنین پایین، لازم است والدین از همان کودکی ذائقه کودکان را به غذاهای سالم عادت بدهند.

وی با تاکید بر استفاده از روغن‌ها به مقدار کم در غذا، بیان کرد: همچنین باید روغن‌های مایع از جمله روغن کنجد و زیتون، با انواع و اقسام سبزیجات خام و پخته غذا تزئین شود تا اشتهای کودکان افزایش یابد.

این مشاور تخصصی کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: والدین باید نمک را از سر سفره بردارند و دوغ را جایگزین نوشابه بکنند.

عباسپور یادآور شد: با رعایت تمام این نکات تغذیه‌ای کودکی به دور از تمام بیماری‌ها رشد یافته و کودکی خوبی را تجربه خواهد کرد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام غذای سالم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۹۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرای سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت: اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه مستلزم تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرایی شدن سند در محورهای مختلف از جمله تامین و تولید پایدار غذا، و دسترسی اقتصادی است.

به گزارش ایسنا، اولین نشست هماهنگی روسای دبیرخانه‌های سلامت دستگاه‌های اجرایی عضو شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با هدف هم افزایی و هماهنگی بیشتر دستگاههای اجرایی برای ارتقاء سلامت و امنیت غذایی مردم با میزبانی وزرات کشور برگزار شد.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، در این نشست سردار بکایی جانشین رئیس قرارگاه جهادی وزارت کشور، رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و روسای 38 دستگاه اجرایی عضو شورای عالی سلامت و امنیت غذایی حضور داشتند.

در این نشست دکتر محمد اسماعیل مطلق، رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تاکید کرد که تامین سلامت و امنیت غذایی مردم مستلزم توجه به همه ابعاد آن است و همه دستگاه‌های اجرایی عضو شورای عالی باید اولویت‌های برنامه‌ای خود و چالش‌های اجرایی را در سال جاری به دبیر خانه جهت گزارش به رییس جمهور ارسال کنند.

وی ضمن اشاره به رهنمودهای رئیس جمهور در جلسه هجدهم شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در خصوص تاکید ویژه به امنیت غذایی و تامین غذای سالم برای مردم کشور، اظهار داشت: اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه مستلزم تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرایی شدن سند در محورهای مختلف از جمله تامین و تولید پایدار غذا، دسترسی اقتصادی، توجه به سلامت و ایمنی غذا و فرهنگسازی برای تغذیه سالم است.

همچنین در این نشست در خصوص موضوعات مهم دبیرخانه از جمله نان کامل، نظارت بر مصرف آفت کش‌ها و سموم در بخش کشاورزی، جمعیت و باروری، سلامت خانواده و نظام ارجاع، خدمات پیشگیری و درمان برای کودکان زیر هفت سال کشور (شامل واکسیناسیون کودکان، رشد و تکامل، اهمیت تغذیه با شیر مادر، مکمل-یاری در کودکان)، توجه به بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان ها از منظر پیشگیری و درمان اشاره و به اهمیت همکاری فرابخشی و بین بخشی در این خصوص تاکید گردید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نودل برای کودکان؛ ممنوع!
  • یک گردش خوشمزه در نصف‌جهان
  • تشکیل کمیسیون تخصصی شرط اجرای سند ملی امنیت تغذیه
  • شرط اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • غذای شرکتی، عاملی برای افزایش تعلق خاطر کارکنان به سازمان
  • جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی
  • باغچه‌های سلامت خانگی راهی برای ترویج فرهنگ تغذیه سالم
  • ضرورت تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرای سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی‌ها