Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - از نخستين ساعات اعلام خبر ناپديد شدن «جمال خاشقجي»، نويسنده سعودي پس از ورود وي به کنسولگري رياض در استانبول، عربستان سعودي درباره اين مساله سکوت اختيار کرد.
به گزارش پايگاه خبري الخليج آنلاين، پس از گذشت بيش از 24 ساعت از انتشار اين خبر، رياض سکوت خود را شکست و مدعي شد که اطلاعي از خاشقجي ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عربستان سعودي در رابطه با قضيه ناپديد شدن «خاشقجي» رفتارهاي مختلفي از خود نشان داده است.
سران اين رژيم در ابتدا با تکذيب هرگونه ايفاي نقش در اين باره، کوشيده اند تا از متهم شدن رياض و به ويژه «محمد بن سلمان»، وليعهد عربستان سعودي در رابطه با قتل خاشقجي که به موضوع داغ رسانه هاي خبري عربي و غربي تبديل شده است، جلوگيري کند و در نهايت تحقيقات به داخل کنسولگري رياض در استانبول کشيده شد.
پس از آن که رياض هرگونه مشارکت در قتل خاشقجي را انکار و از محل اختفاي وي ابراز بي اطلاعي کرد، تحقيق درباره اين حادثه را همراه با تيم مشترک تحقيقاتي ترکيه آغاز کرد.
در جدول زماني که ازسوي پايگاه خبري الخليج آنلاين تنظيم شده، اظهارات مختلف عربستان سعودي، کشورهاي غربي و ترکيه درباره قضيه خاشقجي درج شده و اين اظهارات نشان مي دهند که چگونه مواضع عربستان سعودي درباره اين موضوع تغيير مي کند.
روز پنج شنبه 04-10-2018 ساعت 00:00
عربستان سعودي درباره محل اختفاي خاشقجي ابراز بي اطلاعي مي کند.
کنسولگري عربستان سعودي گفت: اخبار منتشر شده در رسانه هاي خبري مبني بر ناپديد شدن خاشقجي پس از خروج وي از کنسولگري را دنبال کرده و با همکاري با مسوولان ترکيه اي، تلاش خواهيم کرد تا به جزئيات حادثه پي ببريم.
«وليد الخريجي»، سفير عربستان سعودي در آنکارا گفت: کنسولگري عربستان هيچ گونه اطلاعاتي درباره محل اختفاي خاشقجي در اختيار ندارد.
جمعه، 05-10-2018 ساعت 00:00
موافقت با بازديد از کنسولگري
«محمد بن سلمان»، وليعهد عربستان سعودي مي گويد: ما چيزي براي پنهان کردن نداريم و براي بازرسي کنسولگري عربستان در استانبول آمادگي داريم؛ زيرا خاشقجي چند دقيقه و يا حدود يک ساعت پس از ورود به کنسولگري، از آنجا خارج شده است.
شنبه، 06-10-2018 ساعت 00:00
بازديد از کنسولگري
«محمد العتيبي»، سرکنسول عربستان سعودي در استانبول اعضاي کادر خبري خبرگزاري رويترز را در بازديد از داخل ساختمال کنسولگري رياض که متشکل از شش طبقه است، همراهي و وجود خاشقجي را در اين ساختمان انکار کرد.
چهارشنبه، 10-10-2018 ساعت 00:00
قتل با ماده مخدر
رويترز به نقل از يک منبع آگاه سعودي اعلام کرد، خاشقجي با تزريق مقدار زيادي ماده مخدر کشته به قتل رسيده است.
پنجشنبه، 11-10-2018 ساعت 00:00
تلاش بن سلمان براي دور کردن اتهامات عليه رياض
هيات علماي عربستان سعودي گفتند: حادثه اي که براي خاشقجي رخ داده است، مغاير با دستورات همه اديان و شريعت هاست؛ اين جنايت فراتر از عرف و رسومات است و بيانگر وجهه پليد کساني است که آن را طراحي و اجرا کرده اند.
سي ان ان در اين باره اعلام کرد: پس از آن که انگشت اتهامات در رابطه با موضوع خاشقجي به سمت بن سلمان و دفتر پادشاهي عربستان سعودي نشانه رفتند، وليعهد عربستان با «جرد کوشنر»، داماد و مشاور«دونالد ترامپ»، به صورت تلفني گفت وگو کرد.
رييس جمهوري ترکيه بيان کرد: تيم مشترک ترکيه اي- سعودي به درخواست رياض، درباره مساله ناپديد شدن خاشقجي تحقيق خواهد کرد.
جمعه، 12-10-2018 ساعت 00:00
تحقيقات مشترک و «سپر بلا»
هيات سعودي در راستاي تلاش براي تشکيل کار گروه مشترک ترکيه اي- سعودي و تحقيق درباره موضوع خاشقجي، وارد ترکيه شد.
الخليج آنلاين به نقل از منابع ديپلماتيک غربي نوشت: بن سلمان از «محمد بن زايد»، وليعهد ابوظبي براي خروج شرافتمندانه از بحران ناپديد شدن خاشقجي، درخواست کمک کرده است.
به گفته اين منابع، بن سلمان و بن زايد درباره اين که کساني سپر بلا شده و در اين رابطه قرباني شوند، توافق کرده اند.
همان منابع ديپلماتيک منتشر کرد: وليعهد عربستان سعودي برادر خود، «خالد بن سلمان» و سفير اين کشور در آمريکا را براي رايزني درباره چگونگي حل اين مساله با استفاده از روابط خالد با مسوولان آمريکايي، به کمک طلبيد.
وزارت امور خارجه عربستان سعودي به نقل از يک منبع گزارش داد: يک منبع مسوول سعودي از موافقت رياست جمهوري ترکيه با درخواست رياض مبني بر تشکيل گروه مشترک تحقيقاتي براي افشاي جزئيات ربوده شدن خاشقجي، استقبال کرد.
سه شنبه، 16-10-2018 ساعت 00:00
نخستين بيانيه وزارت کشور عربستان سعودي
شاهزاده «عبد العزيز بن سعود بن نايف»، وزير کشور عربستان سعودي اظهار داشت، اخبار منتشر شده درباره اوامر رياض براي قتل خاشقجي، نادرست و ادعاهايي بي اساس است.
وزير کشور عربستان سعودي همچنين از همکاري کشورش با دولت ترکيه از طريق تشکيل کميته مشترک تحقيقاتي خبر داد.
يکشنبه 14-10-2018 ساعت 00:00
نخستين گفت وگوي تلفني پادشاه عربستان سعودي با اردوغان
«سلمان بن عبد العزيز»، پادشاه عربستان سعودي در تماس تلفني با «رجب طيب اردوغان» رييس جمهوري ترکيه، از پيشنهاد وي براي تشکيل تيم مشترک تحقيقاتي درباره علت ناپديد شدن خاشقجي، استقبال کرد.
بن سلمان افزود، به همان اندازه که ترکيه بر حفظ روابط خود با عربستان تمايل دارد، رياض نيز خواهان حفظ روابط خود با آنکاراست و کسي قادر به تضعيف اين روابط نخواهد بود.
رسانه هاي خبري ترکيه اعلام کردند: ورود يک هيات عاليرتبه سعودي به آنکارا براي حل بحران ناپديد شدن خاشقجي
سه شنبه، 16-10-2018 الساعة 12:11
قتل اشتباهي
سي ان ان گزارش داد: مسؤولان سعودي با تنظيم گزارشي، اذعان داشته اند که هنگام بازجويي از خاشقجي در داخل کنسولگري رياض در استانبول، وي به طور اشتباه کشته شده است؛ هدف از عمليات، ربايش خاشقجي بود نه قتل وي.
مسؤول سعودي در گفت وگو با سي ان ان گفت: بر اساس فرمان سلطنتي که روز جمعه گذشته صادر شد، دادستان کل عربستان موظف شده است تا بر اساس اطلاعات مشترک با ترکيه، درباره موضوع خاشقجي تحقيقات داخلي انجام دهد.
به گفته اين مسؤول سعودي، پادشاهي عربستان احساس مي کند که براي دستيابي به حقيقت، بايد تحقيقات داخلي بايد انجام شود.
گروه تحقيقاتي سعودي- ترکيه اي، کنسولگري رياض در استانبول را به طور دقيق مورد بازرسي قرار دادند.
138/110
مترجم: زهرا محب احمدي
بيشتربخوانيد:
العربي‌الجديد: نگراني اسرائيل از پيامدهاي قضيه جمال‌خاشقجي
پرونده‌خاشقجي؛ رنگ‌کاري در کنسولگري عربستان
ديدار پمپئو با وليعهد‌ سعودي؛ ماجراي خاشقجي به‌کدام سو مي‌رود
کليدواژه جمال خاشقجي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۹۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد

سفیر ایران در عربستان سعودی در گفتگویی اعلام کرد که امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، علیرضا عنایتی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی در گفتگو با شبکه العربیه اعلام کرد که امسال در موسم حج 90 هزار ایرانی عازم سرزمین‌ وحی خواهند شد.

سفیر ایران در ریاض درباره اعزام عمره گزاران ایرانی به عربستان تاکید کرد که این اقدام در چارچوب مراحل توافقی است که در ماه مارس میان وزرای خارجه دو کشور در پکن منعقد شد.

وی همچنین در این گفتگو بازگشت پروازهای مستقیم بین دو کشور و چندین پرواز عمره را از جمله مراحل اجرای این توافقنامه ذکر کرد.

عنایتی افزود که این پروازها به مدت 20 روز تا قبل از آغاز موسم حج ادامه خواهد داشت و تعداد کل عمره‌گزاران ایرانی تا آن زمان که پروازهای عمره پایان خواهد یافت به 6000 نفر خواهد رسید.

وی در خصوص حج‌گزاران ایرانی در موسم حج امسال نیز گفت: بر اساس توافق میان سازمان حج و زیارت ایران و وزیر امور اسلامی در عربستان سعودی 90 هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد.

روز دوشنبه 3 اردیبهشت ماه پس از گذشت 9 سال وقفه، نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان، سرکنسول کشورمان و مسئولان حج و عمره ایران و عربستان وارد مدینه منوره شدند.

علیرضا عنایتی سفیر کشورمان در ریاض طی اظهاراتی با ابراز خرسندی از ورود عمره‌گزاران ایرانی پس از یک توقف طولانی، تبادل سفرهای زیارتی را علاوه بر برکات معنوی و روحی، موجب نزدیکی بیشتر دو ملت و استحکام روابط دو کشور دانست.

سفیر کشورمان با اشاره به اشتیاق هموطنان ایرانی براى تشرف به زیارت خانه خدا، مسجد نبوی شریف و حرم مطهر رسول الله و ائمه بقیع علیهم السلام اضافه کرد: به‌لطف الهی و با تلاش‌های مستمر نهادهای ذی‌ربط این امر میسر گردید و به‌امید خداوند این مسیر بعد از حج تمتع با تلاش‌های سازمان‌های ذی‌ربط ادامه خواهد یافت.

عنایتی همچنین از مسئولان پادشاهی عربستان سعودی از جمله وزارت خارجه این کشور برای همکاری‌های مربوطه تشکر کرد.

استقبال سفارت از ورود اولین عمره‌گزاران ایرانی به مدینهآغاز عملیات حج عمره پس از وقفه 9 ساله

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • (ویدئو) تصاویری پر بازدید از صحرای بزرگ عربستان با عنوان «حومه آخرالزمانی ریاض»
  • سفیر ایران: خاندوزی هفته آینده به عربستان می رود
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؛ بایدن چه خوابی برای ریاض دید؟