صدرنشین گیشه بار دیگر به اثری کمدی رسید
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۱۰۰۲۵
به گزارش پارس نیوز،
بعد از سیطره دو ماه فیلم کمدی «هزارپا» در صدر فیلمهای پُرفروش، همزمان با آغاز ماه محرم و خروج چند هفته ای این فیلم از گردونه اکران به نوعی فرصت برای دیگر آثار فراهم شد تا حداقل چند هفتهای طعم صدرنشینی در گیشه سینما را بچشند.
ابتدا این فرصت برای فیلم خوشساخت و با کیفیت «تنگه ابوقریب» مهیا شد تا سه هفتهای صدر گیشه را قرق کند و با فروش میانگین هفتهای 600 میلیون تومان، گیشه را به رنگ جنگ و جبهه درآورد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما همزمان با اکران فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» صدر جدول پرفروشها با میانگین فروش هفتگی 2 میلیارد تومان به تازهترین ساخته هومن سیدی رسید تا طبق پیشبینیها فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» همانند نمایش در جشنواره فجر با اقبال مخاطب روبهرو شود.
حالا و با نمایش چند فیلم کمدی جدید بار دیگر صدرنشینی از ژانرهای دفاع مقدس و اجتماعی رخت بربسته و به خاستگاه این سالهای خود یعنی کمدی بازگشته است. به طوری که در بررسی 5 فیلم پُرفروش در حال اکران سهم کمدی، 3 اثر است.
صدرنشینی گیشه هم فعلا در قرق فیلم کمدی «لس آنجلس تهران» ساخته تینا پاکروان است که در نخستین هفته اکران خود بیش از 2 میلیارد تومان فروخته و دو فیلم کمدی «لازانیا» و «هشتک» نیز در تعقیب این فیلم در رده سوم و چهارم هستند.
**نیامده پُرفروش شد
فیلم سینمایی «لس آنجلس تهران» در نخستین هفته نمایش خود در 95 سالن سینما، 2 میلیارد و 154 میلیون تومان فروخته است.
این فیلم در خلاصه داستانش آمده: با کلمات زیر جمله بسازید: (دو نمره) موسیوی فرانسوی، تابلوی نقاشی، استندآپ کمدی، اینستاگرام، فحش رکیک، هاهاها، پیرزن موتورسوارِ تکچرخزن، داف وطنی، عشق خارجی، خونه مادربزرگه، درود بر شرف آریاییت!
تیم بازیگران «لس آنجلس تهران» از پرویز پرستویی، مهناز افشار، گوهر خیراندیش، شیرین یزدانبخش، زهیر یاری، بانیپال شومون، برایان للی، امی گواورا، جسی ننسی؛ با معرفی ژوبین رهبر و با هنرمندی ماهایا پطروسیان تشکیل شده است.
**زود صدرنشینی را پس داد
فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده» نیز این هفته یک میلیارد و 744 میلیون تومان فروش داشته تا با یک پله سقوط در جایگاه دوم پُرفروشها قرار گیرد.
این فیلم پس از 3 هفته اکران در 131 سالن سینما نمایش داده شد و تا الان فروش 6 میلیارد و 203 میلیون تومانی داشته است.
«مغزهای کوچک زنگ زده» مدلی جدید از روایت در سینمای ایران است که در آن هنرمندانی چون نوید محمدزاده، فرید سجادی حسینی، فرهاد اصلانی، نازنین بیاتی، نوید پورفرج، مرجان اتفاقیان و هامون سیدی ایفای نقش میکنند.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «میگن اگه چوپان نباشه گوسفندها تلف میشن، یا گم میشن یا گرگ بهشون میزنه یا از گرسنگی میمیرن، چون مغز ندارن. هرکی که مغز نداره به چوپان احتیاج داره، یه چوپان دلسوز... چوپان حکم پدر گوسفندها رو داره، آدم بدون پدر هیچی نیست. اون به ما میگه کِی بریم، کجا بریم، چی کار کنیم، کِی بشینیم، کِی پاشیم، کِی بمیریم.»
**همچنان سوم
فیلم سینمایی «لازانیا» به کارگردانی حسین قناعت نیز در دومین هفته نمایش خود 519 میلیون تومان فروخت تا همچنان در رده سوم پرفروشها قرار گیرد.
این فیلم در مجموع با اکران در 106 سالن سینما یک میلیارد و 136 میلیون تومان فروخته است.
در خلاصه داستان فیلم سینمایی «لازانیا» آمده است: تو کفتم!...کف! ...می فهمی؟ تا نخورمت ولت نمی کنم!
جواد رضویان، ارژنگ امیرفضلی، بهنوش بختیاری، نفیسه روشن، رضا ناجی، پارسیا شکوری، یوسف صیادی، اصغر سمسارزاده، ساعد هدایتی، رضا رویگری، عباس محبوب، محمد شیری، علی کاظمی و یوسف تیموری بازیگرن این فیلم سینمایی هستند.
**سقوط یک پلهای
«هشتک» دیگر فیلم کمدی اکران شده این روزهای سینما نیز در سومین هفته فروش 485 میلیون تومان فروخته تا با یک پله سقوط در جایگاه چهارم فیلمهای پُرفروش هفته قرار گیرد.
این فیلم به کارگردانی رحیم بهبودیفر بعد از اکران در 125 سالن سینما در مجموع یک میلیارد و 475 تومان فروخته است.
بازیگران فیلم کمدی «هشتگ» نیوشا ضیغمی، بهاره رهنما، بیژن بنفشهخواه، حدیث فولادوند، محمدعلی کیانی، مهرداد فلاحتگر، ارسلان قاسمی، امید روحانی، محسن ملکی و سیدجواد هاشمی هستند.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: نغمه و روژین مادرانی از طبقه متوسط جامعه هستند و باشگاه بدنسازی دارند. این دو چشم و همچشمی زیادی در زمینههای پوشش و اتومبیل و تلفن همراه و .. با هم دارند و دیاکو پسر نغمه و رایکا پسر روژین هر دو در یک مدرسه درس میخوانند که از سطح ضعیف درسی برخوردار هستند. امیرعلی یکی دیگر از دانشآموزان درسخوان همان مدرسه است. او وقتی چشم و همچشمی مادران همکلاسیهای خود را میبیند پیشنهادی به مدیر مدرسه میدهد.
**گیشه سرد
«عرق سرد» ساخته سهیل بیرقی که از نمایش در سالن های سینمایی حوزه هنری محروم شده این هفته 271 میلیون تومان فروخته است.
این فیلم پس از سه هفته نمایش در 57 سالن سینما در مجموع 992 میلیون تومان فروخته است و در رده پنجم پرفروشهای هفته قرار گرفت.
قصه فیلم درباره دختر فوتبالیستی است که حقش را تضییع میکنند و مانع از حضورش در فینال بازیهای آسیایی میشوند. باران کوثری در این فیلم در نقش یک دختر فوتبالیست به نام افروز اردستانی ظاهر میشود و لیلی رشیدی نقش وکیل شخصیت اصلی فیلم (افروز اردستانی) را ایفا میکند.
امیر جدیدی، هدی زین العابدین و سحر دولتشاهی دیگر بازیگران اصلی فیلم سینمایی «عرق سرد» هستند.
فیلم سینمایی «پیشونی سفید 2» نماینده سینمای کودک در اکران نیز در نخستین هفته فروش 240 میلیون تومان فروخته است تا در کنار فیلم سینمایی «ماهوار» که این هفته 81 میلیون تومان فروخته در قعر جدول فروش اکرانها قرار گیرد.
فراهنگ**9246** 1055
منبع: پارس نیوز
کلیدواژه: محرم جنگ جدول دفاع مقدس عشق سینمای ایران مرجان مغز پدر فیلم سینمایی جامعه پوشش تلفن همراه مدرسه باران کوثری سینمای کودک جدول دفاع مقدس سینمای ایران سینمای کودک مرجان پارس پارس نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۱۰۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مدرسه در دست بچهها» اثری خودانگیخته است
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی موزه سینما، پس از نمایش مستند «در دست بچهها» کارگردان این اثر درباره چگونگی شکلگیری ایده «مدرسه در دست بچهها» گفت: جرقه اولیه ساخت این اثر زمانی اتفاق افتاد که فرزندم در کلاس دوم راهنمایی تحصیل میکرد و برایم اتفاقی را توضیح داد. من به مدرسه رفتم و از نزدیک شاهد ماجرایی منحصر به فرد و جالب بودم. زمانی که با مدیر مدرسه صحبت کردم، او به صورت ضمنی با تولید این فیلم موافقت کرد اما موافقت اصلی منوط به زمانی بود که وزارت آموزش و پرورش موافقت خود را اعلام کند.
این مستند در ارایه پیام خود موفق است
زند ادامه داد: تلاش کردم مدیران ارشد آموزش و پرورش را مجاب کنم تا مجوز ساخت «مدرسه در دست بچهها» را صادر کنند. این اثر برای موسسه رشد در آموزش و پرورش ساخته شد که پیش از آن هم متولی برگزاری جشنواره آموزشی رشد بودند. در ابتدا مسؤولین وزارت آموزش و پرورش نگرانیهایی در خصوص تبعات ساخت این اثر داشتند و نمیدانستند که آیا قرار است فیلم دارای پیام مثبت و یا منفی داشته باشد. یکی از مدیران ارشد این وزارتخانه در نهایت با این طرح موافقت کرد و تولید فیلم به عنوان اثری آموزشی آغاز شد. به نظر میرسد فیلم در ارایه پیام خود موفق بود، چراکه بعدها در مدارس مختلف و برای کادر آموزشی به نمایش درآمد. البته موضوع این فیلم هیچگاه به یک جریان دایمی در مدارس تبدیل نشد و مسکوت باقی ماند. البته طرح دیگری تحت عنوان شهردار مدرسه به اجرا رسید.
این کارگردان درباره چگونگی هماهنگی و همراهی بچهها برای تولید این اثر گفت: خوشبختانه بچهها با تصویر آشنا بودند. من به مدت یک سال به مدرسه رفتوآمد داشتم و در این مدت آنها تا حدودی با فرآیند ساخت فیلم آشنا شده بودند. زمانی که ساخت فیلم آغاز شد تعدادی از آنها خود دفتر فیلمسازی را اداره میکردند. اما نمیشد از فیلمهای برداشته شده توسط آنها استفاده کرد چراکه کیفیت یکدستی حاصل نمیشد.
وی در خصوص نوع ادبیات بچهها در این فیلم مستند گفت: من دخل و تصرفی در فیلم انجام ندادم چراکه این مستند یک اثر خودانگیخته است. این مدرسه در جردن واقع شده بود و نمونه مردمی به حساب میآمد. عموم بچهها دارای خانوادههای تحصیل کرده بودند و به همین دلیل چگونگی گویش بچهها در فیلم موضوعی عادی تلقی میشود. در فیلم انتخابها بر این اساس صورت میگرفت که افراد نزد مدیران مدرسه دارای محبوبیت باشند. به عقیده من در این اثر کارگردانی وجود ندارد و هر یک از عوامل به صورت خودانگیخته به انجام مسئولیت خود مشغول بودند و من تنها آنها را هدایت میکردم. ما برای ساخت این فیلم حدود ۱۶ ساعت فیلمبرداری انجام دادیم که در نهایت به نسخهای یک ساعته رسیدیم. همچنین محسن عبدالوهاب به عنوان تدوینگر فردی هوشمند و باریک بین است و مجموعه این عوامل باعث شد تا در انتها فضایی مفرح شکل بگیرد و در نتیجه بیننده از تماشای فیلم راضی است و برداشتهای خاص خود را از آن خواهد داشت.
زند در ادامه افزود: من چهار فیلم درباره کودک و نوجوان ساختهام و حتما دغدغه ساخت اثر برای این گروه سنی در من وجود دارد. فیلمی در بهزیستی ساختهام که کودکان فراری را نگهداری میکردند که آن را پس از این اثر ساختم. همچنین فیلمی درباره کودکان کار و یک کودک افغان ساختم. هر گاه فرصتی وجود داشته فیلمی درباره بچهها کارگردانی کردهام.
وی یادآور شد: در این اثر از ۲ گروه فیلمبرداری استفاده شد که هر یک از آنها از چهرههای شناخته شده در سینمای مستند بودند.
«مدرسه در دست بچهها» اثری دارای زیرمتنهای متفاوت
در ادامه ساقی سلیمانی منتقد سینما در خصوص نکات برجسته این فیلم مستند گفت: من تاکنون چندین بار به تماشای این اثر نشستهام و با هربار دیدن مجدد آن بدون اغراق با ویژگیهای تازه ای روبهرو میشوم. این فیلم از جمله مستندهایی است که در طول زمان مشمول زیرمتنهای متفاوتی میشود. در فیلم شاهد نوعی تمرین برای دموکراسی توسط بچههای یک مدرسه هستیم، اتفاقی که به راحتی آن را تجربه میکنند.
وی ادامه داد: نکته مهم درباره این اثر این است که بچهها چگونه تا این اندازه در مقابل دوربین راحت هستند و این موضوع با کارگردانی هنرمندانه آقای زند در ارتباط است.
سلیمانی افزود: «مدرسه در دست بچهها» یک اثر تعاملی است و در آن شاهد یک دوربین جستوجوگر هستیم که موقعیت آن متناسب با چگونگی قرارگیری دانشآموزان است. این فیلم یک اثر بیادعا بوده که موفق به رعایت فرمهای سینمایی در تصویر و صدا میشود. بچهها در این فیلم از ادبیات مناسبی برخوردار هستند و اغلب آنها دموکراسی را به خوبی میشناسند. فیلم در سال ۱۳۸۰ ساخته شده است. در فیلم شاهد آموزش شعور سیاسی و تمرین دموکراسی هستیم. بچهها در فیلم دارای طبقات اجتماعی متفاوتی هستند و رفتارهای مختلفی را بروز میدهند. کارگردان اثر بدون اینکه شخصی را برجسته کند، به وسیله دوربین خود به خوبی آنها را زیرنظر میگیرد. فیلم با یک کاراکتر محبوب یعنی سرایدار مدرسه آغاز شده و با او نیز به پایان میرسد.
این منتقد با بیان اینکه اگر تمرین مسؤولیتپذیری صورت گیرد هر کاری به درستی به انجام خواهد رسید، بیان داست: مشخص است که بچهها در این فیلم اهل مطالعه هستند چراکه در آن زمان رسانههای مختلف تا این اندازه گسترش پیدا نکرده و سرانه مطالعه بیش از امروز بود. همچنین این بچهها الگوهای مناسبی را برای خود انتخاب کردهاند. میتوان گفت بچهها در این فیلم دارای هویت بوده و مسئولیت پذیر هستند.
در ادامه سلیمانی درباره نقش آموزشی این مستند گفت: در فیلم تنها چندبار صدای کارگردان شنیده میشود و به صورت مستقیم ورود پیدا نمیکند. درواقع ما با یک فیلم صادقانه روبهرو هستیم که در آن کاراکترهای مختلفی وجود دارد و این مسئله موجب همذاتپنداری مخاطب با این اثر شده است. آقای زند در این مستند چندین موقعیت را به تصویر کشیدهاند و بر روی هرکدام مکثی به اندازه انجام دادهاند. تدوین فیلم از دیگر نقاط قوت در این فیلم محسوب میشود. در این اثر چگونگی مدیریت بحران آموزش داده میشود و بچهها در موقعیتهای مختلفی قرار میگیرند.
وی ادامه داد: اگر کودکان با چنین آثاری روبهرو شوند قطعا از نظر آموزشی از آن تاثیر خواهند گرفت. من بسیاری از فیلمهای آقای زند را دیدهام. او در کارنامه کاری خود تنوع بسیار زیادی را لحاظ کرده است. او موضوعات سادهای را دستمایه ساخت آثارش قرار میدهد و این مسئله میتواند در حکم یک کلاس درس برای مستندسازان جوانی باشد که گمان میگنند حتما باید یک موضوع خاص را برای ساخت فیلم جستوجو کنند.
برخورد من با سینما عاطفی و درونی است
در ادامه حمیدرضا احمدی لاری مستندساز شناخته شده و مدرس این حوزه درباره ویژگیهای ساختاری این فیلم گفت: حضور در این جمع باعث میشود تا انسان زندگی را احساس کند. ضرورتی وجود ندارد که یک فیلم حتما در حوزه چارچوبهای تعریف شده در سینمای مستند قرار بگیرد. برخورد من با سینما بیش از هر چیز به صورت درونی و عاطفی اتفاق میافتد و در نتیجه به تفکیک انواع مختلف سینمای مستند تاکیدی ندارم. این فیلم مستند گوشهای از تاریخ کشور را پیش چشمان ما قرار داد. مستندسازهای شریف ایرانی نقش موثر خود را در تاریخ به انجام رساندهاند و فیلمهای آنها همیشه ماندگار خواهد ماند.
در این برنامه مستندسازانی همچون سعید رشتیان، ارد عطارپور، فخرالدین سیدی، بابک بهداد و جمعی از علاقهمندان به سینمای مستند حضور داشتند.
کد خبر 6099527 سید امیر شایان حقیقی