Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@18:08:58 GMT

زندگی در روستاهای البرز جان گرفت

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۱۰۴۴۴

زندگی در روستاهای البرز جان گرفت

کرج - ایرنا - اشتغالزایی و قرار گرفتن بر شرایط رفع بیکاری این آفت و عامل مهاجرت روستاییان به شهرها، ریشه های زندگی و ماندگاری روستاییان در استان البرز جان گرفت.

به گزارش ایرنا، پس از یک دوره گذار متمادی که سبب گردید فصل قابل توجهی از حوزه اقتصاد در بخش کشاورزی بعنوان پایه اشتغال روستایی دچار مشکل شود، اکنون با اجرای طرح های اشتغال در روستاها این چرخه های مهم اقتصادی به ماهیت تولیدی خود نزدیک تر شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از آنجاییکه تکیه بر اشتغالزایی مولد و پایدار بر مبنای ظرفیت های بومی در حوزه اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار است، روستاها به عنوان قطب مولد از اهمیت زیادی بهره مند هستند.
دولت نیز با اعتقاد به این ظرفیت با ارائه تسهیلات ویژه از طریق بانک های مختلف خصوصی و دولتی می کوشد در روستاها اشتغال پایدار ایجاد کند.
اما در این بین شناخت ظرفیت ها و قابلیت های هر روستا همراه با چاشنی برنامه ریزی مدون می تواند سبب ماندگاری در روستاها و ممانعت از مهاجرت جوانان روستایی به شهرها گردد.
مهمترین دلیل مهاجرت روستاییان به شهرها نبود شغل و درآمد ناکافی در روستاها است که با ایجاد فرصت های شغلی با نگاه به زیرساخت های کشاورزی و صنعت و اکوتوریسم به عنوان ظرفیت های مهم روستایی می توان به این هدف دست یافت.
دور از انتظار نیست که دولت ها می توانند زمینه ها را برای ماندگاری مردم در روستا ها فراهم و تسهیل کنند اما توسعه باید توسط مردم محقق شود و روستاییان ما امروزه علاوه بر کشاورزی با وجود کم آبی از فرصت های دامداری و صنایع دستی با حمایت های تسهیلاتی دولت ' تدبیر و امید' بهره مند شده اند.
البرز سی و یکمین استان کشور نیز امروز توانسته با شتاب قابل توجهی در راستای تحقق برنامه های حوزه روستایی و تحقق روستای بدون بیکار البرز حرکت کند.
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری البرز گفت: طبق برآورد های صورت گرفته در روستاهای البرز حدود پنج هزار بیکار وجود دارد که امسال با پرداخت تسهیلات کم بهره و راه اندازی طرح ها برای تمام این افراد اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد.
غفور قاسم پور افزود: بر اساس سیاست های ابلاغی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور که از اواخر سال گذشته به استان ها ابلاغ شد، البرز با اهتمام ویژه وارد میدان عمل شده است.
وی ادامه داد: در 6 ماهه اول سال 97 با جذب تسهیلات اشتغالزایی روستایی 2 هزار و 500 شغل ایجاد شد.
قاسم پور گفت: سهم تسهیلات البرز در این راستا و برای ایجاد بسترهای اشتغال روستایی حدود 2 هزار میلیارد ریال بود که با توجه به ارائه طرح های متقاضیان با نرخ سود 6 درصد و تنفس یک ساله کار با جدیت شروع شد.
قاسم پور با بیان اینکه با گذشت 4 دهه از انقلاب اسلامی اقدامات بسیاری در راستای آبادانی روستاها صورت گرفته است، گفت: در این راستا اقدام موثری در حوزه اشتغال صورت نگرفته از این رو دولت تدبیر و امید با برنامه ای مدون این امر را به استان ها تکلیف کرد.
وی افزود: با بررسی ها و مطالعات صورت گرفته مهمترین علت مهاجرت جوانان و نخبگان روستایی به شهرها، بیکاری است بنابراین با لایحه دولت به مجلس شورای اسلامی و مصوبه ای که دریافت شد، اجرای طرح های اشتغالزایی و ارائه تسهیلات ویژه، تدابیر لازم برای مهاجرت معکوس روستاییان اتخاذ می شود.

** 50 درصد اعتبارات مصوب از سهم استان برای ایجاد اشتغال پایدار جذب شد
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری البرز اضافه کرد: تا پایان 6 ماهه اول سال 97 ، البرز موفق به کسب مقام برتر جذب تسهیلات مصوب از صندوق توسعه ملی در کشور شد و این استان تاکنون 50 درصد سهم خود را از اعتبارات دریافت و جذب کرده و مقدار باقی مانده نیز با توجه به طرح های ثبت شده در سامانه کارا، در صورت ابلاغ جذب می شود.
وی گفت: توفیقاتی که در حوزه اشتغال روستایی البرز حاصل شده با پیگیری ها و حضور مستمر استاندار البرز در جلسات کارگروه و تعامل بین دستگاه های بخشی بدست آمده و این مدیریت صحیح، برای ایجاد اتحاد و انسجام در راستای نیل به هدف تحقق روستای بدون بیکار در البرز بوده است.
قاسم پور افزود: برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاهای البرز 2 تفاهم نامه نیز با بانک های سینا و پارسیان منعقد شده که 500 میلیارد ریال تسهیلات نیز برای اجرای طرح های مربوطه اعطا و محقق شد.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع با توجه به تسهیلات ارائه شده و اجرای طرح های اشتغالزایی روستایی 2 هزار و 500 اشتغال در روستاهای استان ایجاد شده که در 6 ماهه دوم سال نیز با طرح های موجود ویک هزا رو 250 میلیارد ریال اعتبار مصوب، حدود 2 هزار و 500 شغل دیگر نیز ایجاد خواهد شد.
وی گفت: طبق برآورد های صورت گرفته در روستاهای البرز حدود پنج هزار بیکار وجود دارد که امسال با تحقق تسهیلات و راه اندازی طرح ها برای تمامی این افراد اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد چرا که البرز با شتاب در راستای تحقق برنامه های حوزه روستایی و تحقق روستای بدون بیکار البرز حرکت می کند.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه دهیاری ها افزود: در گذشته سهم دهیاری ها از ارزش افزوده دولت 12 درصد و شهرداری ها 88 درصد بود که از سال 96 سهم دهیاری ها به 30 درصد ارتقا یافت و بر این اساس اقدامات موثری در حوزه های عمرانی، فرهنگی و ورزشی در روستاهای استان صورت گرفته است.
قاسم پور ادامه داد: با اهتمام ویژه ای درصد حفظ هویت و کالبد سنتی و اصیل روستاها هستیم از این رو تمام طرح های توسعه ای و عمرانی با در نظر گرفتن این پیوست اجرایی می شود.
وی با بیان اینکه البرز جاذبه های طبیعی فراوانی دارد، گفت: روستاهای البرز ظرفیت های بسیاری در حوزه گردشگری و بوم گردی دارد از این رو با شناسایی و تقویت زیرساخت های این حوزه می توان روستاهای البرز را به قطب گردشگری و بوم گردی در کشور تبدیل کرد.
وی به گازرسانی به روستاهای محروم اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه حدود 60 روستا در جاده زیبای چالوس و برخی روستاهای سخت گذر طالقان از نعمت گاز برخوردار نیستند، از اوایل امسال با وجود موانع جدی در این راه، عملیات گازرسانی آغاز شد و امید است با تخصیص منابع کلیه روستاهای استان تا پایان سال 98 از نعمت گاز بهره مند شوند.
وی ادامه داد: گازرسانی به روستاهای جاده چالوس برای مردم آرزویی دیرینه بود که در حدود 30 روستا مشعل گاز روشن شده است.
***بهسازی راه های روستایی البرز در دستور کار قرار گرفت
قاسم پور با اشاره به اهمیت بهسازی و بازسازی و آسفالت راه های روستایی گفت: حدود هزار و 17 کیلومتر راه روستایی در البرز وجود دارد که از این مقدار 770 کیلومتر دارای آسفالت است و در برخی موارد نیاز به بهسازی و روکش وجود دارد و حدود 247 کیلومتر جاده خاکی روستایی وجود دارد که در دستور برنامه ها برای آسفالت قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه 76 درصد راه های روستایی آسفالت و 24 درصد خاکی است، افزود: بیشتر این راه ها در روستاهای شهرستان طالقان نیازمند آسفالت هستند که این امر احصا شده و در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی قرار دارد و این موضوع با جدیت توسط استانداری پیگیری خواهد شد.
معاون استاندار البرز و فرماندار ویژه شهرستان کرج نیز گفته پیش از این اعلام کرد که در جریان عملیات عمرانی گاز رسانی محور چالوس، در بالای سد 40 روستا و در پایین سد 15 روستا از نعمت گاز خواهند شد.
سیروس شفقی با بیان اینکه گاز رسانی به محور چالوس در 2 بخش بالای دست و پایین سد در حال پیگیری است، افزود: خط انتقالی گاز از طالقان به گراب و گچسر در بخش بالای سد با اعتباری بالغ بر 260 میلیارد ریال در دست توسعه قرار دارد و پیمانکار خط گراب تا گچسر نیز جذب شده و بزودی در شرف شروع عملیات اجرایی است.
وی ادامه داد: گاز رسانی به 15 روستای پایین دست کرج نیز در دستور کار قرار گرفته است و در مرحله جذب پیمانکار در بخش روستای کندر قرار داریم و مجوزهای کار نیز اخذ شده است.
فرماندار شهرستان کرج با بیان اینکه اعتباری بالغ بر 40 میلیارد ریال نیز برای تکمیل گاز رسانی روستاهای پایین دست جاده چالوس پیش بینی شده، گفت: همکاری خوبی بین اداره کل راهداری – محیط زیست و منابع طبیعی و شرکت گاز برای حفاری چهار کیلومتر از مسیر حاشیه جاده برای شبکه گذاری لوله گاز وجود دارد و در مرحله تجدید مناقصه برای جذب پیمانکار و آغاز بکار عملیاتی عمرانی جهت گاز رسانی به بخش کندر قرار داریم.
وی افزود: با گازرسانی کامل به روستاهای بالادست و پایین دست سد کرج، 55 روستا در محور جاده کرج - چالوس، برخوردار از نعمت گاز خواهند شد.
8029/6993

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي اشتغالزايي روستاها البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۱۰۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه خسارت سیل به روستاهای سیستان و بلوچستان اعلام شد

دریافت 4 MB

به گزارش همشهری آنلاین، او در ادامه افزود: در حال حاضر راه روستایی ۷۰ روستا در استان سیستان و بلوچستان مسدود است .

کد خبر 847244 منبع: صدا و سیما برچسب‌ها سيل خبر مهم استان سیستان و بلوچستان روستا

دیگر خبرها

  • هزینه خسارت سیل به روستاهای سیستان و بلوچستان اعلام شد
  • دستگاه‌ها در اجرای مصوبات روستایی سفرهای شهرستانی استاندار فارس کوتاهی نکنند
  • گردشگران جشنواره «گیلاس کن»رشد ۵۰ درصدی داشته است
  • شهروند خبرنگار، نبود پل در روستاهای چالدران
  • از تخریب ۵۰ راه روستایی در شهرستان گنبکی تا تاکید بر اجتناب از سفر
  • روستاهای چابهار در محاصره سیل
  • ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • پاشینیان: ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • حفظ اصالت و هویت روستاهای هدف گردشگری در قوچان
  • ۹۸ درصد جمعیت روستاهای بوشهر از راه آسفالته بهره‌مند شدند