Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - فرخي يزدي شاعر و روزنامه نگاري نوانديش و از مبارزان صدر مشروطيت به شمار مي رود که در فضاي پراختناق آن روزگار به بيداري جامعه پرداخت و چهره حقيقي حکومت وقت را آشکار ساخت و در نهايت در اين مسير جان خويش را از دست داد.
فرخي يزدي شاعر و روزنامه نگاري نوانديش و از مبارزان صدر مشروطيت به شمار مي رود که در فضاي پراختناق آن روزگار به بيداري جامعه پرداخت و چهره حقيقي حکومت وقت را آشکار ساخت و در نهايت در اين مسير جان خويش را از دست داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ميرزا محمد فرخي يزدي شاعر، روزنامه‌نگار و آزاديخواه صدر مشروطيت در 1268 هجري خورشيدي در يزد ديده به جهان گشود. او در خردسالي به يادگيري ادبيات فارسي و مقدمات عربي پرداخت و دوران تحصيل را در مکتب خانه و مدرسه مرسلين انگليسي يزد گذارند و در نوجواني به علت شعرهايي که عليه اولياي مدرسه يزد ‌سرود، از مدرسه اخراج شد.
اشعار فرخي يزدي الهام گرفته از آثار سعدي بود، خود او نيز بر اين مقوله اذعان داشت، همچنين اين شاعر از مسعود سعد سلمان تاثير پذيرفته بود. وي در کنار شعرهاي سياسي در سرودن غزليات عاشقانه نيز مهارت بالايي داشت. او بر خلاف رسم معمول شاعران روزگار خويش که در مدح حاکمان شعر مي سرودند، آثار خود را در وصف آزادي و آزاديخواهان مي نوشت. شايد فرخي يزدي را بايد مشهورترين شاعري اهل يزد دانست که در عرصه اجتماعي شهرتي فراگير دارد و تحول بزرگي در غزل سرايي پديد آورد و قالب هاي شعر فارسي را از نظر درون مايه، متحول ساخت و در کنار آن انديشه هاي ضد استبدادي و آزادي خواهانه قابل ستايشي دارد.
فرخي يزدي بر عمل کردن به جاي سخن گفتن و شعار تاکيد فراواني داشت و معتقد بود انسان موفق و الگو، فردي است که به آنچه مي گويد باور داشته باشد و به آن عمل و اينگونه ديگران را به تلاش و کوشش ترغيب کند. همچنين از نکات مهمي که از نوشته هاي او بدست مي آيد، تاکيد اين نويسنده بر داشتن روحيه اخلاص در کار، راست گفتاري و خدمت به مردم است و اين مهم چنان در وي دروني شده بود که با تمام وجود در اين مسير حرکت کرد و هيچ گاه از پيامدهاي آن ترسي به دل راه نداد.
شرط خوبي نيست تنها جان من گفتار خوب
خوبي گفتار داري بايدت رفتار خوب
گر تو تعمير اين ويران عمارت لازم است
بايد از بهر مصالح آوري معمار خوب
زندگي دشوار و سخت فرخي يزدي و نگراني او درباره شرايط و وضعيت زمانه به وضوح در آثار او مشاهده مي شود. بيان واقع گرا و سرشار از درد و رنج وي در تمامي غزليات اين شاعر وجود دارد و همواره در آثار او ثابت است. به همين منظور براي آشنايي با روحيات فرخي يزدي بايد به مطالعه اثرهايش پرداخت.
روزگاريست که در دشت جنون خانه ماست
عهد مجنون شد و دور دل ديوانه ماست
آنکه خود سازد و جان بازد و پروا نکند
در بر شمع جهانسوز تو پروانه ماست
احمد مسجد جامعي درباره اين شاعر و نويسنده مي گويد: «اشعار و آثار مکتوب فرخي يزدي در طول زمان در فضاي سياسي و اجتماعي ايران نقش آفرين بوده است. ادب و ادبيات فرخي يزدي بسيار گيرا و زيباست که دانش و دانايي اين شاعر توانست بسياري از موضوعات اجتماعي و سياسي دوران خود را در ميان شعر بيان کند.»
وي در سال هاي نخست شکل گيري جنبش مشروطيت و ظهور حزب دموکرات در ايران از جمله طرفداران جدي در اين زمينه شد و در صف آزاديخواهان يزد قرار گرفت.
قسم به عزت و قدرت و مقام آزادي
که روح بخش جهان است نام آزادي
هزار بار بود به ز صبح استبداد
براي دسته پا بسته ، شام آزادي
به پيش اهل جهان محترم بود آن کس
که داشت از دل و جان احترام آزادي
فرخي يزدي در اين دوران به دليل سرايش يک شعر انتقادي در ارتباط ضيغم‌الدوله قشقايي حاکم يزد راهي زندان شد. بر پايه گفته برخي به دستور حاکم وقت، دهان وي را با نخ و سوزن دوختند که اين امر سبب اعتراض مردم شد اما حکومت اين موضوع را تکذيب کرد. در نهايت اين آزاديخواه پس از گذشت 2 ماه از زندان فرار کرد.
وي مدتي بعد در 1300 خورشيدي راهي تهران شد و با روزنامه هاي مختلف آن دوران به همکاري پرداخت. مطالب انتقادي او سبب شد تا افراد زيادي به دشمني و مخالفت با اين شاعر بپردازند و شرايط را بر فرخي يزدي سخت کنند.
اين آزاديخواه در سال هاي نخست جنگ جهاني اول به عراق سفر کرد و براي مدتي در آنجا روزگار گذراند اما به علت اينکه مورد تعقيب انگليس بود، به کشور بازگشت. او همچنين در «جشن دهمين سال انقلاب اکتبر» با دعوت دولت اتحاد جماهير شوروي سوسياليستي شرکت کرد.
اين مبارز در دوره نخست وزيري وثوق الدوله به دليل مخالفت با «قرارداد 1919» دگربار به مدت سه ماه زنداني شد. فرخي يزدي در مسير دستيابي به آزادي تلاش هاي فراواني انجام داد و تاييد اين ادعا را مي توان در اقدام او در جهت انتشار روزنامه دانست زيرا در آن دوران پراختناق با فضاي محدود براي فعاليت هاي سياسي- اجتماعي و عدم آگاهي جامعه به دنبال رشد روزنامه نگاري و تحول در اجتماع بود و در اين راه مشکلات گوناگوني را از سر گذراند و از جان خويش مايه گذاشت.
وي با انتشار «روزنامه طوفان» به درج مقاله هاي تند عليه «سردار سپه» و دخالت انگليسي ها در حکومت ايران پرداخت که اين روزنامه چندين بار به دلايل مختلف توقيف و تعطيل شد. او هنگامي که روزنامه طوفان را منتشر مي کرد، «قرائت خانه طوفان» را راه اندازي کرد و اين مهم نيز ثابت مي کند که به چه ميزان در انديشه گسترش آگاهي و افزايش سواد عمومي بوده است. در اين مکان او تعدادي کتاب و مجله براي مطالعه عموم مردم گذاشته بود.
همچنين اين مبارز نستوه به عنوان نماينده يزد در دوره هفتم مجلس شوراي ملي برگزيده شد و در جناح اقليت به دفاع از حقوق مردم پرداخت اما با پايان کار اين نهاد او رهسپار آلمان شد.
اين روزنامه نگار در 1311 خورشيدي با ترغيب عبدالحسين تيمورتاش به ايران بازگشت اما مدتي بعد براي او پرونده‌اي با عنوان «اسائه ادب به مقام سلطنت» گشوده و در دادگاه به 27 ماه زندان محکوم شد که در دادگاه تجديدنظر مدت زمان زندانش به سه سال افزايش يافت و اينگونه او براي چندمين بار به زندان رفت و سرانجام در 25 مهر 1318 خورشيدي در زندان قصر به قتل رسيد و درگذشت.
ديوان فرخي يزدي براي نخستين بار در 1320 خورشيدي به کوشش حسين مکي گردآوري و چاپ شد. اشعار وي در طول سال هاي 1320 تا 1378 خورشيدي تمامي برگرفته از چاپ مکي بوده است. به طور کل بايد گفت بررسي مجموعه آثار و ديدگاه هاي فرخي يزدي نشان مي دهد که وي از چندين بعُد به تحليل مسايل اجتماعي، سياسي و فرهنگي زمانه خود پرداخته و آنها را در آثار خويش بازتاب داده و همين عامل سبب ماندگاري اثرهاي اين شاعر شده است.
شب چو در بستم و مست از مي‌نابش کردم
ماه اگر حلقه به در کوفت جوابش کردم
ديدي آن ترک ختا دشمن جان بود مرا
گرچه عمري به خطا دوست خطابش کردم
منزل مردم بيگانه چو شد خانه چشم
آنقدر گريه نمودم که خرابش کردم
شرح داغ دل پروانه چو گفتم با شمع
آتشي در دلش افکندم و آبش کردم
غرق خون بود و نمي خفت ز حسرت فرهاد
خواندم افسانه شيرين و به خوابش کردم
منبع: ايرنا

اضافه نمودن به:
نظر شما:نام:پست الکترونيکي:نظر
کد امنيتي:
پربيننده ترين مطالب روابط عمومي جزييات پانزدهمين کنفرانس روابط عمومي ايران اعلام شد
شماره جديد مجله بانک ملي ايران با محوريت بانکداري شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شد
رسانه ها، روابط عمومي ادارات نيستند
افکار عمومي به‌عنوان فعل جامعه مدرن را چگونه مديريت کنيم/ دکتر تقي آزاد ارمکي پاسخ مي دهد
گزارش برگزاري جلسه تخصصي آينده پژوهي روابط عمومي
مدير روابط عمومي: اخبار و اطلاعات از اصول مهم افزايش قدرت رقابت هستند
انتصاب مدير روابط عمومي جشنواره فيلم فجر
فرايند خلاقيت درمديريت
نمونه هايي از ارتباطات جمعي و برنامه هاي آن/ حمايت مالي
روابط عمومي فرمانداري بافق رتبه سوم گراميداشت هفته دولت را کسب کرد



مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومي
مديريت
رويدادها
روابط عمومي ايران
کتابخانه
تازه هاي شبکه
آخرين رويدادها
فن آوري هاي نو
تبليغات و بازاريابي
ايده هاي برتر
بادپخش صوتي
گزارش تصويري
پيشنهادهاي کاربران
اخبار بانک و بيمه
نيازمندي ها
خدمات
خبرنگار افتخاري
بخش اعضا
دانلود کتاب
پيوندها
جستجوي پيشرفته
موبايل
آر اس اس
بخشنامه ها
پيشکسوتان
لوح هاي سپاس
پيام هاي تسليت
مناسبت ها
جملات حکيمانه
پايان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب اين سايت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به شارا است
info@shara.ir
خبر فوري: جزييات پانزدهمين کنفرانس روابط عمومي ايران اعلام شد

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۱۰۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسامی فرآورده‌های گیاهی درمانی غیرمجاز اعلام شد

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا،   روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای فرآورده گیاهی قطره تقویت جنسی Desi Mumy، فرآورده‌های گیاهی سیلی بین Silibin، فرآورده گیاهی SATONiNE، فرآورده‌های perfecto و Vitomix و فرآورده تیزن مخلصه سعال حکیم مومن تبریز را به دلیل نداشتن مجوز‌های بهداشتی غیرمجاز و تقلبی معرفی کرد.

در این اطلاعیه همچنین محصولاتی، چون چای گیاهی لاغری (گیاهان شفا بخش)، فرآورده معجون فاقد مجوز Lukaci Epimediumlu، شربت گیاهی تری تراپیست (مدبرغدیر) و فرآورده پودر گیاهی بهنوشان ۲ از سوی اداره کل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو غیرمجاز شمرده می‌شوند.

روابط عمومی سازمان غذا و دارو در ادامه با اعلان اینکه این معرفی اسامی به قصد مبارزه با ارائه محصولات غیر مجاز در سطح عرضه صورت می‌گیرد؛ از افرادی که محصولات نامبرده را در مراکز فروش مشاهده می‌کنند خواست که معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و نیروی انتظامی را مطلع سازند تا نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام لازم را به عمل آورند.

در پایان، شماره تلفن ۶۶۴۶۲۰۲۶ روابط عمومی سازمان جهت دریافت مشخصات مکان‌های عرضه فرآورده‌های غیرمجاز اعلام شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برخورد با یک راننده تاکسی به دلیل حمل عجیب بار + عکس
  • سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت منصوب شد
  • حریق گالن‌های قیر در پشت بام یک ساختمان در حال ساخت  
  • تاثیر هنر در حفاظت از محیط زیست
  • اعلام اسامی چند فرآورده سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو
  • هشدار جدی درباره نقشه جدید نفوذی‌ها در ایران
  • اسامی فرآورده‌های گیاهی درمانی غیرمجاز اعلام شد
  • هشدار جدی روزنامه جمهوری اسلامی درباره نقشه جدید نفوذی ها در ایران
  • شاعری که مایه افتخار ایرانیان است
  • پایه اصلی هر سازمانی بر دوش روابط عمومی است