Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@17:21:27 GMT

تخریب پوشش گیاهی زنگ خطری برای وقوع سیل

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۱۰۹۸۴

تخریب پوشش گیاهی زنگ خطری برای وقوع سیل

پوشش جنگلی عاملی موثر در کنترل سیل است که متاسفانه بهره برداری غیرمجاز از این منابع خدادادی موجب آسیب‌های فراوانی شده به گونه‌ایی که با کوچکترین بارندگی، سیلاب‌هایی عظیم جاری می‌شود.

خبرگزاری شبستان، گیلان، حیات تمام موجودات هستی در گرو حفظ منابع طبیعی است و در این میان حفاظت از محیط زیست به ویژه جنگل‌ها که ثروت ملی محسوب می‌شوند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

خداوند متعال در قرآن کریم بر حفاظت و آبادانی طبیعت و عدم تخریب و صدمه زدن بر پیکره محیط زیست توصیه فراوان کرده و روایات نیز بر این مهم اشاره دارد. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز صراحتاً بر عدم استفاده ناروا از محیط زیست و منابع طبیعی تاکید کرده که نشان دهنده ضرورت حفاظت و نگهداری از آن است.

 

گیلان یکی از استان‌های برخوردار از این مواهب طبیعی است که طبیعت آن پوشیده از جنگل‌های هیرکانی است و مانند یک نوار سبز، حاشیه جنوبی دریای خزر و نیمرخ شمالی رشته کوه البرز را پوشانده است.

در حقیقت منابع طبیعی که از مواهب الهی در این استان است نقش بسزایی در توسعه و پیشرفت جوامع دارند که چگونگی بهره‌برداری صحيح از این منابع رمز موفقيت بسياری از طرح‌های توسعه‌ای در سطوح ملی، منطقه‌ای و محلی است.

 

به واقع استفاده عاقلانه و منطقی از منابع طبیعی و جلوگيری از تخريب و عدم استفاده غير مسئولانه از اين منابع که وظیفه‌ای همگانی است، می‌تواند یاری دهنده مسئولان در دستیابی به اهداف توسعه بوده و هر گونه سهل‌انگاری از آن تعدی به حقوق سایرین بوده و خسارت‌های بسیاری را به‌همراه دارد.

 

پوشش جنگلی عاملی موثر در جلوگیری از سیل است. طی سال‌های اخیر متاسفانه این منابع خدادادی ملی مورد هجوم بی‌رویه بهره‌برداران واقع شده و اینگونه بهره‌برداری‌های غیرمجاز موجب آسیب‌های فراوانی شده به گونه‌ایی که با کوچکترین بارندگی، سیلاب‌هایی جاری شده و پوشش گیاهی قدرت جلوگیری از این تخریب را ندارد.

 

اسحاق عطایی در نشست ویژه بررسی پروژه‌های آبخیزداری استان گیلان با بیان اینکه بیش از نیمی از جنگل‌های گیلان شیب‌دار است گفت: برای جلوگیری از وقوع سیل باید به دنبال اقدامات پیشگیرانه باشیم و با طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری به تقویت پوشش جنگلی کمک کنیم.

قائم مقام معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌های کشور با بیان اینکه آبخیزداری از بروز سیل جلوگیری می‌کند، افزود: با اجرای طرح‌هایی همچون  همگام با طبیعت، تک گزینی برداشت، تنفس و... می توان به تقویت پوشش جنگلی کمک کرد.

 

وی با بیان اینکه جنگل سرمایه‌ایی ملی است و باید احیا نقاط آسیب‌پذیر در دستور کار قرار گیرد تصریح کرد: در حال حاضر سیاست دولت مبنی بر تنفس بوده و هیچگونه بهره برداری از جنگل صورت نمی‌گیرد.

 

عطایی با بیان اینکه بسیاری از جاده‌ها و ابنیه فنی مانند پل‌ها و کانال‌های آب‌رو از راه‌های جنگلی عبور می‌کنند، افزود: در این شرایط شدت سیل بیشتر است و گل و لای به عرصه‌های پایین دست وارد که رانش و تخریب جاده‌ها و پل‌ها را به همراه دارد.

 

وی، حفاظت از جنگل‌ها را اولویت کاری ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری در کشور دانست و عنوان کرد: خسارات ناشی از سیل غالبا به عدم ساماندهی رودخانه ها، تجاوز به حریم رودخانه‌ها و ساخت و سازها در حاشیه رودخانه‌ها برمی‌گردد. درختانی که از بالادست آبشویی شده و به خاطر شیب زیاد و بارش شدید به پایین دست می‌آیند، در پل‌های غیر استاندارد گیر کرده و خسارت می‌زنند.

روزبه اجلالی، معاون دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز، با اشاره به سیلاب‌های اخیر گیلان، یادآور شد: سیل در مناطق میانبند رخ داده و مناطق مرتعی درگیر بارش نبودند.

 

وی با بیان اینکه پوشش گیاهی بالادست گیلان بیشتر شیبدار است، گفت: باید کنترل سیل را مدنظر قرار دهیم و اقدام به کاشت گونه‌های دیگری که سیل را کنترل می‌کنند و پایدارتر هستند، شود.

 

وی تاکید کرد: پوشش گیاهی در مرتع به کنترل سیلاب در بارش ها در همه فصول کمک می کند.

پایان پیام/84

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های مساجد اربعین حسینی اربعین سوگواره علمدار کربلا پیاده روی اربعین شیراز اردبیل ایلام اوقات فراغت تخریب پوشش گیاهی سیل در گیلان طرح تنفس جنگل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۱۰۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای آتش بُر در روستای بیشه

لطفعلی بیرانوند در بازدید از عرصه‌های طبیعی این شهرستان اظهار کرد: طرح احداث آتش بُر در سپیددشت مسیر راه آهن تا تنگ هفت، روستای گازه، روستای بیشه، خان آباد، صیدنر، زالیاب و... از طریق شخم زدن مناطق جنگلی و شخم زدن در کنار درختان، مناطق حساس و... در حال اجرا است.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه در مسیر جاده‌ها یکی از عوامل حریق بی‌احتیاطی در پرت کردن فیلتر سیگار است، احداث این آتش‌بُرها از سرایت آتش‌سوزی به داخل مزارع کشاورزی و همچنین درختکاری‌ها و مناطق جنگلی جلوگیری می‌کند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خرم‌آباد با اشاره به اینکه جنگل‌ها و مراتع از مهم‌ترین و باارزش‌ترین منابع طبیعی هستند و نقش اساسی در تأمین نیازمندی‌های انسان (اکسیژن، آب، مواد غذایی و دارو) دارند افزود: منابع طبیعی تجدیدشونده (جنگل‌ها و مراتع) در توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه نقش مهمی دارد و باید بیش از پیش مورد توجه سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان کشور قرار گیرد.
بیرانوند تصریح کرد: از تمام همشهریان و طبیعت‌دوستان تقاضا می‌شود در صورت مشاهده هر گونه تخریب، تصرف و آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع با شماره تلفن ۱۵۰۴ امداد جنگل و مرتع نیرو‌های یگان حفاظت اداره منابع طبیعی استان لرستان را یاری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر
  • خطر انقراض بیخ گوش گیاهان کوهی ایلام
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه