Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-24@11:49:43 GMT

احمد مراتب مؤذن بام کعبه تجلیل شد

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۱۰۹۸۹

احمد مراتب مؤذن بام کعبه تجلیل شد

برنامه «آیین آواز» شب گذشته با تجلیل از احمد مراتب موذه بیت‌الحرام برگزار شد. ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، شب گذشته بیست و ششمین نشست آیین آواز در فرهنگسرای ارسباران برگزار و طی آن از احمد مراتب که بر بلندای کعبه دل‌ها در بیت الحرام اذان گفته است تجلیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نشست تخصصی آموزشی با موضوع هنر ملی آواز، در مهرماه به علت تقارن با ماه صفر به ارائه چند آیتم از آواز آیینی و بحث تخصصی و فنی در زمینه نسبت آوازهای آیینی با موسیقی ردیف و آواز دستگاهی کشورمان اختصاص داشت.

حسام‌الدین سراج خواننده و مدرس آواز ضمن حضور بر صحنه از شخصیت هنری و مذهبی احمد مراتب گفت و آوازی کوتاه خواند و آن را به این مناجات خوان قدیمی و استاد ردیف آوازی کشورمان تقدیم کرد. آوازی قدیمی نیز متعاقب این صحبت‌ها با صدای مراتب پخش شد. مجری مراسم نیز با اشاره به پیشینۀ اذان‌گویی این هنرمند از احمد مراتب به عنوان یکی از معدود ایرانیان و شیعیانی نام برد که تا کنون موفق به گفتن اذان بر بام کعبه در بیت‌الحرام شده است. در ادامه تعدادی از پیشکسوتان هنرمند آواز روی صحنه آمدند تا تجلیلی درخور از این مؤذن و خواننده مناجات و آواز برآمده از مکتب اصفهان برگزار کنند.

در بخشی دیگر از برنامه، دکتر علیرضا امینی آهنگساز و پژوهشگر موسیقی به عنوان کارشناس میهمان برنامه با موضوع «آیا آواز ایرانی غم‌انگیز و غمبار است» کوشید نسبت آوازهای آیینی کشورمان را با آواز دستگاهی و ردیفی بسنجد و تبیین کند. امینی به همراه خود نمونه‌هایی صوتی از آوازهای آیینی گذشته و حال موسیقی ایرانی را به برنامه آورده بود و ضمن بیان مطالب مورد نظرش آن‌ها را با پخش نمونه صوتی مستند می‌کرد. شعرخوانی سعید ناظمی شاعر آیینی به همراه قرائت شعر در بخشی دیگر توسط محمد اسعدی که او نیز شاعر برگزیده جشنواره شعر آیینی بوده از بخش‌های مناسبتی نشست این ماه بودند که به مناسبت تقارن برنامه با ماه صفر ارائه شدند.

اجرای سعید خلج در بیات اصفهان با همراهی سعید فهیمی نوازنده نی، اجرای سلیمان رضایی به عنوان شاگرد برگزیده کلاس آواز استادش سراج (در دشتی) اجرای محمد میرزایی خوانندۀ 63 ساله از شهرستان خمین به همراه علی عرب خوانساری نوازنده نی (از شاگردان محمدعلی کیانی‌نژاد)، آوازخوانی ذبیح‌الله کُردعلیوند خواننده اهل لرستان به همراه نی امیر بیات در دستگاه نوا و همچنین آوازخوانی علیرضا جعفرزاده در دشتی و دستگاه شور به همراه عبدالله مهدی‌زاده نوازنده نی از بخش‌های دیگر برنامه بود. همچنین در بخشی دیگر پیام هنرمند اصفهانی احمد رضا قدیری گزی در تجلیل از احمد مراتب توسط حمید سهرابی مجری نشست قرائت شد.

محمدابراهیم ذوالقدر، میلاد کیایی، علی رستمیان، محمود مخدوم، محمد ملاآقایی، امیر مداح، پوران وفادار، فاضل جمشیدی، محمدهاشم احمدوند، سیدحسین جعفری، لطفعلی سیلانی، ساسان بازگیر، مصطفی نجمی، مهدی اصغرپور، مهرداد پیکرزاده، علی اکبر کهربایی، منصور رسولی، مسعود اعرابی، امیر شرفیان، امیر متولی، محمدرضا ممتاز واحد، مسعود عرب، مهیار سهیلی و دکتر محسن سلیمانی به همراه بامداد فلاحتی از جمله هنرمندان و چهره‌های حاضر در نشست بودند.

در پایان اعلام شد که بیست و هفتمین نشست آیین آواز ساعت 18:00 روز سه‌شنبه 29 آبان 1397 در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

R33357/P1439/S4,40/CT11 واژه های کاربردی مرتبط موسیقی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: موسیقی موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۱۰۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های تشویقی و انگیزشی برای رونق «حجاب و عفاف» در دانشگاه‌ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست ستاد حجاب و عفاف با حضور مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل برگزار شد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در این نشست گفت: این دانشگاه از نظر اولیاء یک محیط امن و مطمئن است و وظیفه داریم همچنان این امنیت را ایجاد کنیم و یکی از جنبه‌های امنیت موضوع «حجاب و عفاف» است که با توجه به فرمایش اخیر مقام معظم رهبری باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

فرشید سلیمی با بیان اینکه برای تحقق موفق «حجاب و عفاف» باید خانواده‌ها، استادان، کارکنان و دانشجویان مشارکت و تعامل داشته باشند، ادامه داد: تمامی تذکرات و راهنمایی‌ها در این باره باید دوستانه و توأم باادب باشد و در صورت تکرار با فرد مورد نظر براساس قوانین و مقررات رفتار شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال‌های گذشته گفت: فرهنگ‌سازی و برگزاری برنامه‌های تشویقی و انگیزشی درباره حجاب و عفاف در صورتی که به صورت اصولی و علمی برگزار و خروجی آن نیز پیش‌بینی شود می‌تواند مثمرثمر باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجرای ۷۰۰ برنامه توسط سپاه روح الله
  • شب شعر «به یاد کمال» با حضور شاعران کشوری در منطقه ۳ اصفهان
  • تجلیل از فعالان و عوامل برگزار کننده محفل قرآنی در ایلام
  • دهمین نشست شورای راهبری برنامه ملی آبادیران برگزار شد
  • از دختران شهدای مدافع حرم تجلیل شود
  • تجلیل از دختران شهدای مدافع حرم به مناسبت دهه کرامت
  • برنامه‌های تشویقی و انگیزشی برای رونق «حجاب و عفاف» در دانشگاه‌ها
  • نشست هماهنگی برنامه‌های دهه کرامت با حضور مسوولان ملی برگزار شد
  • هفته فرهنگی اصفهان با بیش از ۴۰۰ عنوان برنامه برگزار می‌شود
  • قزوه: جشنواره «نفس پاک» با شاعران فارسی زبان برگزار می‌شود