Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@14:12:30 GMT

نسل جدید مواد دوبعدی در راه است

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۱۱۱۱۱

نسل جدید مواد دوبعدی در راه است

تهران – ایرنا - محققان آلمانی توانستند وجود یکی از آلوتروپ های فسفر موسوم به فسفر آبی را اثبات کرده و ویژگی های متفاوت آن را نشان دهند. این یافته می تواند زمینه ساز نسل بعدی مواد دوبعدی با ویژگی های فوق العاده باشد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه ساینس دیلی، فسفر در اشکال محدودی شامل فسفر سفید، زرد، بنفش و سیاه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از مدت ها قبل محققان امکان وجود آلوتروپ پنجم این ماده را پیش بینی می کردند، اما تا کنون هرگز نتوانستند وجود چنین آلوتروپی را به اثبات برسانند.
فسفر در طبیعت به فراوانی یافت می شود و نقش مهمی در زیست شناسی و توسعه فناوری بر عهده دارد. فسفر یکی از شش عنصر ضروری برای تشکیل حیات است.
در سال 2014 میلادی محققان با استفاده از محاسبات ریاضی به این نتیجه رسیدند که وجود یک آلوتروپ فسفر موسوم به فسفر آبی که پایدار بوده و یک ماده نیمه رسانای قوی است، امکان پذیر است. در سال 2016 میلادی ماده ای در لابراتوار ساخته شد که می توانست فسفر آبی باشد، اما محققان نتوانستند ماهیت آن را تایید کنند.
اکنون محققان آلمانی با انجام بررسی های جدید تایید کردند که ماده مذکور همان فسفر آبی است. محققان در این آزمایشات، ماده مذکور را روی سطحی از جنس طلا تبخیر کردند و دریافتند اتم های فسفر در یک ساختار لانه زنبوری شبیه به گرافین قرار می گیرند، اما این ساختارها مسطح نبوده و در اطراف اتم های طلا یک آرایش حجیم به خود می گیرند. این آرایش اتمی نحوه عبور الکترون ها از فسفر آبی را تغییر داده و موجب تفاوت خواص الترونیکی آن با فسفر سیاه می شود که خود یک ماده نیمه رسانا است.
محققان بر این باورند این یافته می تواند زمینه ساز نسل بعدی مواد دوبعدی با ویژگی های فوق العاده باشد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nano Letters منتشر شده است.
علمی (6)**9259**1440

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي گرافين فسفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۱۱۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمولی برای اینکه در زندگی موفق باشیم

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، به نظر می رسد فرمول رسیدن به آرزوهایمان این است که موانع را کنار بزنیم و مسیر را پیش روی خود هموار کنیم. این داستانی است که توسط بسیاری از سخنرانان انگیزشی و خودیاری نقل شده است.

بیشتر بخوانید: چه زمان‌هایی در زندگی باید نه بگوییم؟

اما طبق یک مطالعه جالب در کالج اقتصاد دانشگاه هاروارد حقیقت شگفت انگیزی در مورد انگیزه و موفقیت طولانی مدت مطرح شده است. محققان این دانشگاه اثر پذیرش در بین همه افراد مذکر و مونث را مطرح می‌کنند.

طبق این مفهوم رسیدن به موفقیت به بهترین وجه لزوما پاک کردن موانع نیست بلکه پذیرش آنهاست که همیشه همراه اصطحکاک و چالش است.

محققان هاروارد این قضیه را با ارائه شغلی برای رانندگان کامیون در حمل و نقل بارهای مشتری‌ها امتحان کردند. از بین ۲۷هزار راننده ثبت نام کرده در دپارتمان حمل و نقل ایالت اورگان دو مرحله ثبت نام سخت و آسان ترتیب دادند و در مراحل بعد معلوم شد کسانی بیشتر به کار خود متعهد ماندند که مراحل ثبت‌نام سخت‌تری را پشت سر گذاشته بودند.

محققان هاروارد می‌گویند: چه چیزی می تواند موانع اضافی را جذاب کند؟ این تحقیق چندین نظریه را پیشنهاد می‌کند. شاید مقاومت اولیه مالکیت روانی ما را بر اعمالمان تقویت کند و نتایج را شخصی‌تر و در نتیجه مهم‌تر کند.

تلاش لازم برای غلبه بر موانع ممکن است تمرکز ما را بیشتر کرده و جاه‌طلبی را کاهش دهد. پیامدهای تاثیر پذیرش برای هدف گذاری و دستیابی، چه از نظر شخصی و چه از نظر حرفه ای، جالب است. این نشان می دهد که موفقیت پایدار و تغییر رفتار ممکن است از پاک کردن همه چالش ها نشات نگیرد، بلکه از معرفی دقیق موانعی که نیاز به مشارکت فعال و تعهد ما دارند، ناشی شود.

منبع: اطلاعات آنلاین

انتهای پیام/

کد خبر: 1228744 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • فرمولی برای اینکه در زندگی موفق باشیم
  • محققان : مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات می‌شود؟
  • این حساب‌های بانکی مشمول مالیات می‌شوند/ اعلام جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی
  • مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • تشخیص چند دقیقه‌ای سرطان با یک قطره خون
  • «خضری» در یک قدمی فرآوری ۵ ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن
  • کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • قرنطینه‌شدن کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور