Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@02:24:24 GMT

حکایت لقمه‌های آماده و کم‌کاری خوانندگان

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۱۱۳۲۷

حکایت لقمه‌های آماده و کم‌کاری خوانندگان

«روی صحبت من چندان با مداحان عزیز نیست که تمایل چندانی به خلق آثار تازه نشان نمی‌دهند و پیوسته دیده‌ایم که در حال تغییر اشعار آثار دیگران از بسیاری از گونه‌های موسیقایی هستند تا به نوعی لقمه‌های آماده را برداشت و به عنوان نوحه عرضه کنند. گله من از کم‌کاری دوستان خودمان است.»

به گزارش ایسنا، بیست و ششمین نشست «آیین آواز» شب گذشته در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد؛ خوانش شعر عاشورایی، تجلیل از استاد احمد مراتب شاگرد برجسته استاد زنده‌یاد تاج اصفهانی، سخنرانی و آوازخوانی حسام‌الدین سراج، به همراه ارائه مبحث فنی توسط دکتر علیرضا امینی و همچنین آوازخوانی چند خوانندۀ دیگر از جمله برنامه‌های این نشست بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

همچنین به مناسبت تقارن برگزاری این نشست با ماه صفر، تمامی نوازندگان همراه آوازخوانان نی می‌نواختند و بخش‌های مهمی از برنامه نیز به ارائه آوازهای آیینی و صحبت درباره مسائل فنی مربوط به این آوازها اختصاص داشت.

علیرضا امینی ـ آهنگساز و پژوهشگر موسیقی ـ در این نشست درباره اینکه «آیا آواز ایرانی غم‌انگیز و غم‌بار است» سخن گفت؛ او ضمن گله از خوانندگان آیینی این سال‌ها که چندان به بعد هنری آثارشان توجه نشان نمی‌دهند از آوازخوانان موسیقی ردیفی و دستگاهی نیز گله کرد و گفت: روی صحبت من چندان با مداحان عزیز نیست که تمایل چندانی به خلق آثار تازه نشان نمی‌دهند و پیوسته دیده‌ایم که در حال تغییر اشعار آثار دیگران از بسیاری از گونه‌های موسیقایی هستند تا به نوعی لقمه‌های آماده را برداشت و به عنوان نوحه عرضه کنند؛ همه ما نمونه‌های فراوانی از این برداشت‌های بعضاً غلط و نادرست را در ذهن داریم. در واقع روی سخن من با دوستان خواننده و آوازخوان خودمان است که در حالی که می‌توانند به راحتی و به خوبی با تکیه بر دانش ردیفی و البته گنجینه غنی آثار بزرگان آواز و موسیقی خودمان در هیأت‌ها و محافل عزاداری بدرخشند و دوباره همان رونق هنری و زیبا را به این دسته‌جات برگردانند. گلایه من از کم‌کاری دوستان خودمان است.

همچنین در بخش دیگر این برنامه حسام‌الدین سراج ـ خواننده آواز ـ به عنوان خواننده‌ای از اصفهان دیار فرهنگ و هنر از خاطراتش از بزرگان و قدمای موسیقی در این شهر گفت و سپس مراتب نیز با بیان برخی خاطرات از استادش زنده‌یاد تاج اصفهانی و همچنین مرحوم ادیب خوانساری دیگر خواننده شاخص مکتب آوازی اصفهان گفت: توصیه مهم من به جوانان عزیزمان که اکنون در فضای موسیقی و آواز ملی ما در بخش‌های مختلف از جمله آموزش، تدریس، اجرا و ضبط و پژوهش فعالیت می‌کنند این است که با وجود ضرورت توجه به ابعاد علمی و هنری آواز از ابعاد سنتی این هنر نیز غافل نباشند.

او که ۲۴ مهرماه در فرهنگسرای ارسباران سخن می‌گفت، ادامه داد: البته بر کسی پوشیده نیست که بعد علمی هر هنری بایستی به دقت مورد توجه قرار گیرد و جزئیات آن نیز به کار بسته شود اما آواز ما هنری است که در طی قرون و اعصار سینه به سینه به ما رسیده است و آنقدر این گنجینه اعم از ردیف آوازی و آثار قدما و بزرگان دقیق بوده که کسی نمی‌تواند خرده‌ای بر آن بگیرد و از نظر علمی بر آن نقدی را وارد بداند. برعکس این علم است که می‌بایست دقایق و ظرایف بی‌شمار پنهان و آشکار موسیقی و آواز ما را تبیین کند و بر درستی آن صحه بگذارد. این نکته مهمی است که متأسفانه می‌بینم امروز برخی دوستان با کژبینی و نگاه نادرست و نه چندان دقیق به آن می‌نگرند و توجه لازم را به ظرافت‌های هنر مورد علاقه ما نمی‌کنند.

با پایان صحبت‌های این دو هنرمند آوازی، به دعوت دکتر امینی استادان و پیشکسوتان حاضر در نشست از جمله محمدابراهیم ذوالقدر، میلاد کیایی، علی رستمیان، محمود مخدوم، محمد ملاآقایی، امیر مداح، محمدهاشم احمدوند، سیدحسین جعفری، لطفعلی سیلانی، علی اکبر کهربایی و دکتر محسن سلیمانی به همراه بامداد فلاحتی خواننده جوان برای تجلیل از استاد مراتب روی صحنه آمدند. سپس لوح تقدیر و هدیه ویژه‌ای به مراتب که توسط استادش تاج اصفهانی «دره التاج» لقب گرفته بود اعطا شد.

به گزارش ایسنا، بیست و هفتمین نشست آیین آواز ساعت ۱۸ روز سه‌شنبه ۲۹ آبان در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام نشست آیین آواز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۱۱۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غیرقابل دسترس ترین مکان عبادت روی سیاره زمین! (+عکس)

عصر ایران - ابونا یماتا گو (Abuna Yemata Guh) کلیسایی واقع در هاوزن وردا (Hawzen woreda) در منطقه تیگرای، اتیوپی است. این کلیسا در ارتفاع حدود 2580 متری قرار دارد و برای رسیدن به آن باید با پای پیاده از کوه بالا رفت. از این رو، ابونا یماتا گو را می توان غیرقابل دسترس ترین مکان عبادت روی سیاره زمین عنوان کرد.

کلیسایی زیبا در دل کوه

این کلیسا به دلیل معماری و نقاشی های دیواری زیبای خود که قدمت آنها به قرن پنجم باز می گردد، مشهور است.

کلیسا در قسمت کناری یک صخره در دل کوه کنده شده است و بازدیدکنندگان و عبادت کنندگان برای دسترسی به آن باید از یک پل سنگی طبیعی، و سپس یک پل عابر چوبی باریک مشرف به دره هایی عمیق عبور کرده و در نهایت از یک دیواره سنگی عمودی بالا بروند.

کلیسای ابونا یماتا گو توسط سنت ابونا یماتا، یکی از نه قدیسی که از سوریه، قسطنطنیه یا روم خارج شدند تا مسیحیت را در اواخر قرن پنجم در اتیوپی رواج دهند، ساخته شد.

این کلیسا میزبان برخی از قدیمی ترین آثار هنری مسیحی جهان است. در داخل کلیسا، دیوارها با پرتره هایی از قهرمانان کتاب مقدس و همچنین تصاویری از تمثیل های آن تزیین شده اند.

هوای خشک و فقدان رطوبت موجب شده تا این آثار هنری به خوبی حفظ شوند.

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بزرگ‌ترین کلیسای کاتولیک ناتمام در جهان/ پروژه ای که 140 سال است تمام نشده! (+عکس)

دیگر خبرها

  • «بازار هنری ایران» برگزار می‌شود/ در خوشنویسی پیشتازیم
  • غیرقابل دسترس ترین مکان عبادت روی سیاره زمین! (+عکس)
  • نگاهی به کارنامه هنری بهمن هاشمی، صداپیشه و گوینده
  • گشایش نمایشگاه هنر‌های تجسمی بنا‌های تاریخی ایران در عمارت مسعودیه  
  • کنسرت‌ها در انحصار مافیای موسیقی
  • آئین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب برگزار شد
  • از انتشار آهنگ جدید خواننده انقلابی تا غوغای دروازه بان تیم ملی
  • مروری بر آثار و زندگی شاعر بلند آواز بوشهر
  • فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد
  • فراخوان نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر در سیستان و بلوچستان منتشر شد