Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@12:03:21 GMT

حرکت برای سلامت زنان

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۱۲۴۳۳

حرکت برای سلامت زنان

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، بر اساس آمار‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، شیوع کم‌تحرکی در جامعه زنان کشور دو برابر مردان است که می‌تواند بر بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها به‌عنوان علل مهم مرگ‌ومیر تاثیرگذار باشد.

افزون بر این کم‌تحرکی می‌تواند عامل مشکلات روانی اجتماعی، اسکلتی عضلانی، ناباروری و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. در زنان شود.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، برپایی ایستگاه‌های سلامت، برگزاری کلاس‌های آموزش گروهی پیشگیری و درمان سرطان پستان و دهانه رحم در پایگاه‌های سلامت، خانه بهداشت و ادارات استان، برگزاری ورزش‌های صبحگاهی و مسابقات پیاده‌روی ویژه بانوان، آموزش چهره به چهره بانوان در پایگاه سلامت و خانه‌های بهداشت، ارائه خدمات سلامت به صورت رایگان در پایگاه‌های سلامت، ارزیابی بانوان از نظر سلامت باروری و یائسگی، تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان دهانه رحم و سرطان پستان، از جمله برنامه‌هایی عنوان کرده که در این هفته اجرا می‌شود.

انتهای پیام/ک

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سلامت بانوان سرطان کم تحرکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۱۲۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت خانواده از آموزش پرورش تا آموزش عالی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ برای ارتقای سلامت در جامعه و رسیدن به اهداف آن، باید از کوچکترین جز یک جامعه یعنی خانواده شروع کرد و گامی برای ارتقای سلامت خانواده، می‌تواند از آموزش فرزندان در مدرسه آغاز شود و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش نقشی مهم می‌توانند ایفا کنند.
در این راستا قرار است زنگ حوزه سلامت امروز با حضور رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش و بهرام عین اللهی وزیر بهداشت زده شد، زیرا دانش آموزان می‌توانند برای ارتقای سلامت خانواده‌ها کمک کنند.

حدود سه میلیون سفیر سلامت دانش آموزی
دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، با توجه به اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین، برنامه‌ها و سیاست‌هایی برای ارتقای سلامت اجرا می‌کند که یکی از این برنامه‌ها، استفاده از تشکل دانش‌آموزی سفیران سلامت است و با توجه به کمبود نیروی متخصص حوزه سلامت در آموزش و پرورش، از ظرفیت سفیران سلامت به عنوان پیام‌آوران بهداشت و سلامت استفاده می‌کند. گستردگی فعالیت‌های آموزش و پرورش و حضور هزاران دانش‌آموز در کلاس‌های درس موجب می‌شود تا توجه به امر سلامت در مدارس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شود و هرچه سطح سلامت دانش‌آموزان ارتقا پیدا کند، خانواده سالم‌تر و جامعه سالم‌تری خواهیم داشت.
اجرای برنامه سفیر سلامت دانش آموزی در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم از سال ۱۳۹۴ تا کنون فرصتی مناسب برای انتقال مفاهیم بهداشتی به خانواده‌ها و جامعه است.
حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت می‌گوید: هم اکنون حدود سه میلیون سفیر سلامت دانش آموزی در سراسر کشور داریم که در ۱۶ جلسه آموزش‌های لازم را دریافت کرده اند و در برنامه ۱۴۰۳ وزارت بهداشت، آموزش و دانش آموزان نقش اساسی خواهند داشت.
به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، تلاش‌ها برای افزایش سفیران سلامت دانش آموزی به ۴ میلیون نفر ادامه دارد و همچنین دانش آموزانی هستند که سفیر سلامت ۱۶ میلیون خانواده هستند.

ارتقای سلامت دانش آموزان؛ سرمایه گذاری برای نسل آینده
کودکان و نوجوانان آینده‌سازان کشور هستند و توجه به جنبه‌های مختلف سلامت آنان تضمین‌کننده سلامت حال و آینده جامعه است و در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش نیز به ارتقای سلامت دانش آموزان به عنوان سرمایه گذاری برای نسل آینده توجه ویژه‌ای می‌شود.
همچنین آموزش‌وپرورش با داشتن متخصصان در امر آموزش‌وپرورش و مدیران مدارس می‌تواند گام‌های مؤثری برای ارتقای سلامت جامعه بردارد، زیرا هر یک از دانش آموزان به‌عنوان سفیر، سلامت خانواده‌ها را به مسائل و پیام‌های بهداشتی آگاه می‌کند و می‌تواند در آینده به‌عنوان مجری توانمند سلامت کشور باشد.
رویکرد سواد سلامتی به مفهوم ایجاد توانایی در درک مطالب بهداشتی یکی از راهکار‌های اساسی در توانمندسازی دانش آموزان سفیر سلامت است.
این در حالیست که میان وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش برای تربیت سفیران سلامت تفاهم نامه‌ای منعقد شده است.

اجرای طرح نهضت ملی سواد سلامت آموزی
حسین رضایی زاده دبیر هیئت ممتحنه رشته طب سنتی و تاریخ پزشکی هم با اشاره به شعار دومین روز هفته سلامت «سلامت خانواده از آموزش و پرورش تا آموزش عالی» از اجرایی شدن طرح ملی نهضت سواد سلامت آموزی در ۱۰ استان کشور خبر داد و گفت: این طرح خصصی آموزش سلامت و سبک زندگی سالم است که دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با همکاری وزارت آموزش و پرورش و با تمرکز بر روی سه قشر از مخاطبان در مدارس کشور آغاز خواهد کرد که مخاطبان آن شامل معلمان و مربیان پرورشی و سلامت مدارس، دانش آموزان و والدین است.
به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، طرح ملی نهضت سواد سلامت آموزی، با هدف آموزش‌های ساده و کاربردی با زبان کودکان برای دانش آموزان مقطع اول تا ششم تدوین شده تا با بهره گیری از فنون گرافیک و اصول آموزش کودکان، مهمترین آموزه‌های سبک زندگی را در قالب داستان به ایشان بیاموزد.
در مرحله اول طرح بیش از ۱۰۰۰ مدرسه در ۱۰ استان تهران، قم، البرز، قزوین، اصفهان، کرمان، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و اردبیل و مازندران و ۳۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان قرار است آموزش‌های کلی سبک زندگی و سلامت و تغذیه سالم را فرا بگیرند.

از سویی برای توانمند سازی افراد برای خودمراقبتی، علاوه بر سفیران سلامت دانش آموزی در مدارس، در دانشگاه‌ها نیز سفیران سلامت دانشجو برای مراقبت از سلامت خود و همسالان تربیت شده اند.
ده درصد دانشجویان هر دانشگاه به عنوان سفیر سلامت معرفی شوند که این دانشجویان پس از ثبت نام، با دوره‌های آموزشی راهنمای خودمراقبتی جوانان از جمله تغذیه، اعتیاد، مصرف دخانیات، ورزش و فعالیت بدنی، پیشگیری از حوادث، سلامت روان، ایدز، بیماری‌های آمیزشی و … بصورت حضوری آشنا می‌شوند و به دانشجویان شرکت کننده در دوره گواهی آموزشی اهدا می‌شود.
سفیران سلامت دانشجو پس از شرکت در دوره‌های آموزشی می‌توانند مطالب آموزشی را به دیگر گروه‌ها منتقل کنند.

هفته سلامت در اردیبهشت هرسال با هدف ترویج مفاهیم کلیدی سلامت و گفتمان‌سازی در جامعه و سیاستگذاران و ذی‌نقشان با تاکید بر اولویت‌های ملی سلامت برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • کاهش ۱۰ درصدی مصدومین ترافیکی در نوروز ۱۴۰۳/ فعالیت ۳۳۴۵ پایگاه اورژانس در سراسر کشور در ایام نوروز
  • سنجش سلامت ۲۱ هزار نوآموز کردستانی
  • سنجش سلامت گامی برای شناسایی به موقع کودکان دارای اختلال
  • ایستگاه سلامت در مرکز شهر سی سخت برپا گردید
  • وجود ۳۰۸ خانه بهداشت فعال در چهارمحال و بختیاری
  • حرکتِ مطلوبِ جامعه به سمت حفظِ حریم و حرمت زنان و بانوانِ سرزمین‌
  • مهمترین عامل مرگ و میر افراد بالای ۵۰ سال
  • اجرای طرح واکسیناسیون علیه عفونت تنفسی و گوش در بوشهر
  • وجود ۳۸۰ خانه بهداشت فعال در چهارمحال و بختیاری
  • سلامت خانواده از آموزش پرورش تا آموزش عالی