Web Analytics Made Easy - Statcounter

زاهدان – ایرنا- معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: دستگاه قضایی با تاکید بر سیاست ترمیمی و رویکرد اجتماعی آمادگی دارد تا اعمال قدرت خود را با معتمدان و ریش سفیدان به مشارکت بگذارد.

به گزارش ایرنا محمدباقر الفت روز چهارشنبه در نشست با معتمدان و ریش سفیدان و دیده بانان اجتماعی سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: قوه قضاییه حداقل از 10 سال گذشته با اتخاذ سیاست های اجتماعی سعی کرده است تا رویکرد اجتماعی را سرفصل اقدامات خود قرار دهد و با ارتقای سرمایه های اجتماعی فعالیت خود را به طور مشارکتی در عرصه های مختلف قضایی و شبه قضایی اعمال کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی متکی و مستحکم به بنیان ها و حمایت های مردمی است، افزود: مهمترین نقطه اتکای نظام حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران استفاده از ظرفیت های مردمی به عنوان مهمترین خصیصه نظام دینی مردم سالار است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ادامه داد: حاکمیت در اتخاذ سیاست های اجتماعی به طور جدی عدالت ترمیمی را جایگزین عدالت تکفیری کرده است به این معنا که از حقوق بزه دیده و بزهکار با اعتماد عمومی به معتمدان و ریش سفیدان قبایل و طوائف حمایت کنیم.
وی خاطر نشان کرد: بررسی سوابق در دادگستری و مراجع امنیتی نشان می دهد که برقراری امنیت در مناطقی که فرهنگ عشیره ای و قبیله ای حاکم است، محقق نمی شود مگر آنکه از ظرفیت سران و ریش سفیدان به نحو مطلوب استفاده کنیم.
الفت با بیان اینکه هدایت گران واقعی عشایر و قبایل بزرگان عالم و فهیم آنان هستند، ادامه داد: حفظ آداب، رسوم و سنن در قبایل و عشایر یکی از وظایف حکومت و سران و بزرگان است چرا که این آموزه ها می تواند جامعه را از حربه های دشمن حفظ کند.
وی تصریح کرد: از دست دادن فرهنگ طوائف و قبایل بزرگترین آسیبی است که استان های عشایری ما را به خطر می اندازد و آنان را دچار بی هویتی می کند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اظهار داشت: بنابراین لازم است تا نقاط اتکا و اعتماد که همان معتمدان و ریش سفیدان در طوایف و قبایل هستند را حفظ و از آنان حمایت کنیم تا این افراد درون قبایل خود دارای اعتبار مضاعف باشند.
وی خاطر نشان کرد: از اعتبار معتمدان و ریش سفیدان می توان در برقراری امنیت راه ها و مرزها، امنیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی استفاده کرد.
الفت افزود: اگر قرار باشد با قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و سوخت مقابله شود به طور قطع بهترین و مهمترین عامل جلوگیری از این موارد معتمدان هستند چرا که اختیار حقیقی و بنیادی مردم در مناطق قبیله نشین در دست سران و ریش سفیدان آنهاست.
وی خاطر نشان کرد: وظیفه و کارآیی معتمدان تنها به این نیست که اختلافات طایفه ای را حل و فصل کنند بلکه وقتی قبیله ای بیشترین افراد تاثیرگذار در جامعه را پرورش داده باشد می توان به مفید بودن بزرگ این قبیله پی برد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ادامه داد: در عین حال وقتی تعداد افراد شرور، زندانی، بی سواد و ... در یک قیبله را فهرست کنیم باز هم میزان کارایی بزرگ آن مشخص می شود.
الفت تصریح کرد: ما از بزرگان و ریش سفیدان قبایل درخواست می کنیم تا با حضور در مراجع قضایی ما مشکلات جامعه را با ما در میان بگذارند.
وی ادامه داد: در واقع می خواهیم تا این بزرگان را وارد مدیریت خود کرده و اختیارات خودمان را با دستان آنان در جامعه اعمال کنیم.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود: هیچ دستگاه قضایی در دنیا به این صراحت برای استفاده از ظرفیت معتمدان و ریش سفیدان اعلام آمادگی نمی کند.
9908 **6081

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي حقوقي قضايي معاون قوه قضاييه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۱۲۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت مردم توسعه سیستان و بلوچستان را شتاب می‌بخشد

 رضا شریفی در آیین گرامیداشت تلاشگران و حامیان عرصه سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: استانداری سیستان و بلوچستان به صورت تمام قد در کنار تیم بهداشت و درمان خواهد بود تا لحاظ لجستیک و پشتیبانی‌هایی که در شان و تراز همکاران بهداشت و درمان است بتوانیم قدمی برداریم.

وی با اشاره به اتفاقات خوبی که سال گذشته در همه شاخص‌ها در سیستان و بلوچستان رقم خورده است ادامه داد: سهم بهداشت و درمان سهم بسیار کم نظیری در کشور و به دنبال آن در این استان است، به دنبال این هستیم تا با کمک مدیران دانشگاه علوم پزشکی کمبود‌هایی که در برخی از نقاط شاهد آن هستیم را برطرف کنیم.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه باید تمام تلاش خود را به کار ببریم تا انسجام اجتماعی و تمرکز مدیریتی در استان بهم نریزد تصریح کرد: این مدل تلاش و زحمتی که اکنون در استان صورت می‌گیرد را باید توسعه و ادامه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در همه شاخص‌های زیربنایی، اقتصادی، ظرفیت سازی در مرز، سواحل مَکُران، شیلات و پتروشیمی شاهد رشد در سیستان و بلوچستان بودیم همچنین در حوزه اجتماعی یعنی امید و رضایت مردم از مسوولان رشد قابل توجهی در استان داشتیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • معتادان متجاهر بهبودیافته پاکبان می‌شوند
  • دستگاه‌های مختلف مردمی و فرهنگی در انتخابات همکاری داشتند
  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • معتادان متجاهر بهبود یافته پاکبان می‌شوند
  • مشارکت ۶۰ میلیون ایرانی در کالابرگ الکترونیک فجرانه
  • مشارکت ۶۰ میلیون ایرانی از کالابرگ الکترونیک فجرانه
  • افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در ۱۴۰۳ کی اعمال می‌شود؟
  • مشارکت مردم توسعه سیستان و بلوچستان را شتاب می‌بخشد
  • تحقق شعار سال جزو وظایف ارکان نظام اسلامی است
  • مشارکت بیش از ۳۰۰ سازمان مردم نهاد در طرح ملی مشارکت اجتماعی