Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها طی امروز چهارشنبه 25 مهرماه اخبار قرآنی متنوعی را مخابره کردند که یکی از مهم‌ترین این اخبار پرداختن به موضوع اعتبارات معوقه نمایشگاه قرآن در صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه 25 مهرماه و تا ساعت 14:45 تعداد هشت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یک خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآنی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«برنامه‌های کلان قرآنی از تفکرات سیستمی برخوردار نیست/ هزینه مسابقات، خرجِ آموزش شود»، عنوان تنها خبر قرآنی امروز این صفحه تا این ساعت را تشکیل می‌دهد که در گفت‌وگو با سعید بیژنی، قاری و مدرس قرآن کریم منتشر شده و در بخش‌هایی از آن نیز آمده است: «برنامه‌ریزی، فرآیندی برای رسیدن به اهداف است. بسته به فعالیت‌ها، هر برنامه می‌تواند بلندمدت، میان‌مدت یا کوتاه‌مدت باشد. برای مدیرانی که در جستجوی حمایت‌های بیرونی هستند، برنامه‌ریزی، مهمترین و کلیدی‌ترین و آسان‌ترین سند برای رشد است. برنامه‌ریزی می‌تواند، نقش مهمی در کمک به جلوگیری از اشتباهات یا تشخیص فرصت‌های پنهان‌ ایفا کند. این فرآیند به پیش‌بینی آینده و ساختن آینده تا حدودی قابل تصور کمک می‌کند به زبان دیگر، برنامه‌ریزی پُلی است بین آنجایی که هستیم و آنجایی که می‌خواهیم برویم. این مطالب آن چیزی است که در سخنان «محمودرضا بیژنی» قاری و مدرس قرآن کریم به میان آمد. او معتقد است آنچه امروز برنامه‌های کلان و طرح‌های قرآنی کشور را دچار مشکل کرده است، عدم ترسیم برنامه مدوّن و آینده‌نگری در فعالیت‌هایی است که برخی از آن سالیان متمادی در حال اجرا است. استاد بیژنی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم می‌گوید: ما از دیدگاه‌های متفاوت و محورهای مختلف می‌توانیم بحث را پیش ببریم. به طور کلی آنچه مورد توجه است به دو بخش تقسیم می‌شود. یکی بخش شکلی و یکی بخش محتوایی. بخش شکلی همان است که سازمان اوقاف آن را در قالب مسابقات به اشکال مختلف اجرا می‌کند حالا می‌تواند این شکل از حیث کیفیت و کمیت نسبت به سال‌های گذشته متفاوت باشد یا نباشد. امّا بخش محتوایی و ماهیتی موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. اینکه اصلاً ما از این موضوع و طرح چه انتظاری داریم».
اخبار دیگری نیز با عناوین «ایستادگی شهدا در دوران دفاع مقدس، درسی بزرگ برای این زمانه است»، «پرداختن به دوران دفاع مقدس همچنان نیاز جامعه ما است/نباید با چند فیلم دفاع مقدسی به خود ببالیم»، «ملت ایران در چهل سالگی انقلاب با دستاوردهای ارزشمندی روبروست»، « پیام آیت‌الله علوی گرگانی به پنجمین سوگواره ملی علمدار کربلا»، «نمایش «خاتون» قابلیت تجدید چاپ دارد»، «کتاب «نبرد امام مهدی (عج)» منتشر شد» و «سرنوشت‌سازترین عنصر یک خانواده هویت اوست»،‌ بر روی خروجی صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم منعکس شده که این اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی قرار دارند.
فارس
خبر تلاوت ترتیل صفحه 484 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزکار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم، اولین خبری است که طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس منتشر شده است.
همچنین، اخباری دیگری با عناوین «استادی که قرآن را با خطش می‌خوانیم، اما او را نمی‌شناسیم/ ایران و زبان فارسی را دوست دارم» و «نشانی موکب اوقاف در مسیر نجف ـ کربلا/ ارسال ۴ تریلی مواد غذایی به عراق» نیز بر روی خروجی این صفحه منعکس شده که این دو خبر نیز در حوزه قرآن کریم جای دارند.
این صفحه از خبرگزاری فارس نیز طی امروز اقدام به انتشار خبری در رابطه با «عثمان طه»، کاتب معروف قرآن کریم کرده که خبری قابل تأمل و خواندنی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: ««عثمان طه» نامی است که شاید در اولین مواجهه با آن به نظر آشنا برسد و کمتر کسی باشد که انس حداقلی با قرآن داشته باشد و نام «عثمان طه» را نشنیده باشد. اما آشنایی با عثمان‌طه محدود به قرآنی است که با خط وی کتابت شده و این تقریباً همه اطلاعاتی است که بسیاری از مردم از صاحب خطی داریم که آن را زیاد می‌بینیم.
شیخ «عثمان حسین طه» معروف به «عثمان طه» کاتب معروف قرآن کریم است که قرآن کتابت شده توسط وی چند دهه است که در کشورمان چاپ می‌شود و بی‌تردید بیشترین چاپ قرآن در سال‌های اخیر با خط این کاتب قرآن کریم است.
شیخ عثمان طه اهل کشور سوریه است اما چند سالی است که در مدینه ساکن است و در آنجا هم چند بار کل قرآن را با قرائات مختلف کتابت کرده است. البته به دلیل اقامت وی در مدینه بسیاری گمان می‌کنند که وی اهل عربستان است اما همان‌طور که بیان شد شیخ عثمان‌طه اهل سوریه است.
استاد مهدی دغاغله از جمله کسانی است که دوبار به دیدار شیخ عثمان طه رفته که برای اطلاع از صحبت‌های استاد دغاغله و عثمان طه با وی به گفت‌وگو نشستیم.
استاد دغاغله در گفت‌وگو با فارس به تشریح دیدار خود با شیخ عثمان طه پرداخت و در این خصوص گفت: من دوبار به طور مفصل با شیخ عثمان طه دیدار کردم که یک بار به همراه اعضای گروه تواشیح خوزستان و یک بار به همراه استاد شاه‌میوه اصفهانی به دیدار استاد رفتیم.
در ادامه استاد دغاغله به روایت دیدار اولش با شیخ عثمان طه پرداخت. در سفر حج چند سال قبل و هنگام حضور در مدینه تصمیم گرفتیم دیداری با شیخ عثمان طه داشته باشیم. موضوع را با یکی از دوستان مطرح کردیم تا هماهنگی لازم را جهت حضور ما در منزل شیخ انجام دهد.
شیخ در مدینه در آپارتمانی در طبقه پنجم زندگی می‌کند، درب را خودش شخصاً باز کرد، چند سال قبل او را دیده بودم تغییر چندانی نکرده بود».
مهر
«آبادان میزبان سومین دوره مسابقات قرآنی ورزشکاران سراسر کشور شد»، «اعلام منابع آزمون رشته دعا و مناجات خوانی جشنواره قرآن دانشجویی»، «اعتبارات معوقه نمایشگاه قرآن چه زمانی پرداخت می شود؟»، «برنامه های اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت برای زائران قرآنی اربعین»، «احادیثی درباره قرآن در بیان امام حسن مجتبی(ع)» و «نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از سال ٩٩ در سه استان برگزار می‌شود»، عناوین اخبار امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که هر شش خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم جای دارند.
این صفحه از خبرگزاری مهر نیز خبری با عنوان «اعتبارات معوقه نمایشگاه قرآن چه زمانی پرداخت می شود؟» را انتشار داده که در بخش‌هایی از آن آمده است: «نمایشگاه بین‌المللی قرآن در بیست و ششمین دوره خود در ماه مبارک رمضان از ۲۹ اردیبهشت ماه ۹۷ الی ۱۷ خرداد ماه برگزار شد.
بر همین اساس، طبق برخی اطلاعات به دست آمده با گذشت چهار ماه از برگزاری این نمایشگاه، اعتبارات وعده داده شده به برخی مدیران و طرح های برتر هنوز به طور کامل پرداخت نشده است.
با توجه به اینکه بودجه نمایشگاه بین‌المللی قرآن در اختیار معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است سوالی مبنی بر اینکه اعتبارات معوقه نمایشگاه قرآن چه زمانی پرداخت می شود، مطرح می شود.
برخی از غرفه داران و برگزیدگان طرح های برتر با اعلام اینکه نخواسته اند نامشان فاش شود از عدم پرداخت و وصول کامل اعتباری نمایشگاه گلایه کردند».
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد سه خبر با عناوین «ایلام در تب و تاب اربعین»، «قم در سالروز شهادت امام حسن(ع) به سوگ نشست» و «حل چالش هفتم صفر؛ بحران اخلاق کی حل می‌شود؟» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که هیچ‌کدام از این اخبار در حوزه قرآنی قرار نداشته و در دیگر حوزه‌های معارفی منعکس شده‌اند.
ایسنا
تعداد هفت خبر با عناوین «توصیه‌های سفیر ایران در عراق به زائران اربعین حسینی»، «تاثیرات صلح امام حسن(ع) در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام نصوری»، «سوگواره «حماسه صبر» برگزار شد»، «اتباع افغان در صورت موافقت دولت بغداد، امکان سفر به ایران برای اخذ روادید عراق را دارند»، «60 درصد کار ساخت خشت‌های گنبد امام حسین(ع) انجام شده است»، ««به سفارش مادرم» رونمایی می‌شود» و «بازدید وزیر کشور عراق از مرز مهران»، طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منعکس شده که این اخبار نیز قرآن نبوده و در حوزه‌های مختلف معارفی منتشر شده‌اند.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان نیز طی امروز اقدام به انتشار 5 خبر با عناوین «حدیث امام حسن(ع) درباره رفتار با مردم»، «توطئه پنهانی علیه امام حسن مجتبی (ع)/ اعلام جهاد برای پاسخ به ستیزه جویی معاویه»، «گلچین مداحی شهادت امام حسن مجتبی (ع)»، «زیباترین اشعار شهادت امام حسن مجتبی (ع)» و «زندگی نامه شهید حسن جعفری» کرده که با توجه با فرارسیدن سالروز شهادت امام حسن(ع)، اغلب این اخبار تحت‌الشعاع این روز قرار گرفته و در حوزه تخصصی عترت قرار دارند.
ایبنا
«فضائل، آداب و آثار زیارت امام حسین (ع)»، «یکی از بهترین نویسندگان شهرمان شاگرد مغازه شده است» و ««ستون ۱۴۵۳» رونمایی شد»، عناوین سه خبری هستند که صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران طی امروز و تا این ساعت بدان پرداخته است که هیچ‌کدام از این اخبار نیز قرآنی نبوده و در حوزه تخصصی کلام‌الله مجید قرار ندارند.
میزان
تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منعکس شده، خبری با عنوان «امام حسن مجتبی (ع) همواره بر رسیدگی بر فقرا تاکید داشتند» است که این خبر نیز مربوط به سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) بوده و در حوزه قرآنی نیست.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی اخبار معارفی رسانه ها نمایشگاه قرآن قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۱۳۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده‌های بی نتیجه مدیران ارشاد قزوین برای برپایی نمایشگاه قرآن

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: پس از برگزاری دوازدهمین دوره نمایشگاه قرآن در استان قزوین و در دی ماه ۹۸ کمتر کسی تصور می‌کرد که برپایی نمایشگاه بعدی قرآن در این استان نیازمند گذشت زمانی بیش از ۴ سال است.

شاید کرونا را بتوان یکی از اصلی‌ترین دلایل تعویق نمایشگاه قرآن در سال‌های گذشته دانست اما با پایان یافتن کرونا انتظار می‌رفت تا ارشاد در سریع‌ترین زمان ممکن برای برپایی این نمایشگاه در استان قزوین برنامه ریزی کند.

وعده برگزاری نمایشگاه قرآن در مهر ۱۴۰۲

فروردین سال ۱۴۰۲ حسین فائزی مدیرکل سابق ارشاد قزوین در گفت‌وگو با اصحاب رسانه استان قزوین از اجرای یک طرح قرآنی در استان قزوین سخن گفته و بیان کرده بود در پایان این طرح و در مهرماه ۱۴۰۲ شاهد برگزاری سیزدهمین نمایشگاه قرآن در استان قزوین خواهیم بود اما با تغییر وی در شهریور ۱۴۰۲ وعده برپایی نمایشگاه در مهرماه نیز به فراموشی سپرده شد.

پس از آن و ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲ بود که آقاحسینی رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در جمع اعضای شورای اسلامی شهر قزوین از برگزاری نمایشگاه قرآن در ماه رمضان خبر داد.

اعلام آمادگی برای برپایی نمایشگاه قرآن بدون انتفاع مالی

۲۱ اسفند سال ۱۴۰۲ نیز احمد خورگامی مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های استان قزوین در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قزوین با بیان اینکه در تقویم نمایشگاهی استان نمایشگاه قرآن در خواست و برنامه ریزی نشده است اظهار کرد: ماه رمضان فرصت خوبی برای برگزاری نمایشگاه قرآن است و ما آمادگی کامل برای برگزاری این نمایشگاه بدون در نظر گرفتن هیچ‌گونه منافع مالی را داریم.

با فرارسیدن ماه رمضان پیگیری‌های خبرگزاری مهر برای زمان برگزاری نمایشگاه قرآن ادامه داشت و مدیران ارشاد نیز به صوت تلویحی از برگزاری نمایشگاه قرآن در دهه آخر ماه رمضان خبر می‌دادند.

نمایشگاه قرآن تنها در یک استان برگزار نشد

این در حالی است که در فاصله تقریباً ۸ روز مانده به پایان ماه رمضان نیز جلسه‌ای با دستور برگزاری نمایشگاه قرآن در اداره کل برگزار شد اما در نهایت با پایان یافتن ماه مبارک رمضان وعده‌ها و تلاش‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برپایی نمایشگاه بی نتیجه ماند.

این در حالی است که نه تنها تمامی استان‌های همجوار استان قزوین شهد برپایی نمایشگاه قرآن بودند بلکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکم فروردین در افتتاحیه نمایشگاه قرآن از برپایی این نمایشگاه در ۳۰ استان کشور خبر داده بود.

اعتبارات نداشتیم

علی آقاحسینی رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به عدم برگزار نمایشگاه قرآن در ماه مبارک رمضان علت اصلی عدم برگزاری را کمبود اعتبارات دانست.

وی افزود: اعتباری که معاونت قرآنی برای برگزاری نمایشگاه در استان قزوین اختصاص داده اعتبار بسیار اندکی است و همین امر باعث شد نتوانیم برنامه ریزی صحیحی در این رابطه داشته باشیم.

آقاحسینی اضافه کرد: با این حال تصمیم داشتیم در ۶ روز آخر ماه رمضان نمایشگاه قرآن را برگزار کنیم اما ناشران با برگزاری آن در این بازه زمانی کوتاه موافقت نکردند.

وی تاکید کرد: درخواست ناشران برای برپایی نمایشگاه، بازه زمانی ۱۵ روزه بود و این در حالی است که اعتبار لازم برای برپایی نمایشگاه در این مدت کفایت نمی‌کرد.

رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین تصریح کرد: برای اهالی قرآن تفاوت چندانی ندارد که نمایشگاه قرآن در ماه رمضان یا غیر این ماه باشد و بر همین اساس تصمیم گرفتیم سیزدهمین نمایشگاه قرآن قزوین در بازه زمانی دیگری انجام شود.

عزم جدی برای برپایی نمایشگاه قرآن وجود نداشت

اما رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در حالی معتقد است که اعتبار لازم برای برپایی نمایشگاه وجود نداشته که استان‌های دیگر با درک اهمیت برگزاری نمایشگاه در ماه رمضان توانسته‌اند آن را برگزار کنند.

به نظر می‌رسد عدم وجود برنامه مدون در اداره کل ارشاد در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه فعالیت‌های قرآنی را می‌توان یکی از اصلی ترین دلایل عدم برگزاری نمایشگاه قرآن در این استان دانست.

بدون شک اگر برنامه و عزم جدی برای برگزاری نمایشگاه قرآن در استان وجود داشت، جلسات هماهنگی نمایشگاه باید ماه‌ها زودتر و در سایه تعامل با دیگر دستگاه‌های استان برگزار می‌شد تا علاوه بر رفع مشکل کمبود اعتبار، شاهد برپایی یک نمایشگاه با کیفیت در استان می‌بودیم.

کد خبر 6079718

دیگر خبرها

  • پیگیری اعتبارات لازم برای طرح ۶ خطه شهر مهران
  • ماجرای دعوت عربستان از قاری نوجوان ایرانی
  • سخنگوی نمایشگاه کتاب شعار این دوره را در صفحه شخصی اعلام کرد!
  • سوژه‌های «محفل» که به سلبریتی قرآنی تبدیل شدند | ماجرای دعوت عربستان از قاری نوجوان چه بود؟
  • ماجرای دعوت عربستان از قاری نوجوان ایرانی چه بود؟
  • تشکیل و راه اندازی انجمن نوجوانان قرآنی در نمایشگاه قرآن سال بعد
  • برگزاری نمایشگاه غذاهای قرآنی در نکا
  • افتتاح نمایشگاه هنر‌های قرآنی در فرهنگسرای نیاوران
  • برگزاری نمایشگاه «روایت باران» خلاقیت است/ نشر قرآن با زبان هنر
  • وعده‌های بی نتیجه مدیران ارشاد قزوین برای برپایی نمایشگاه قرآن