Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنکاراـ ایرناـ ایلنور چویک مشاور ارشد اردوغان با انتشار یادداشتی در روزنامه ینی بیرلیک نوشت که حکومت ریاض به رغم فرار از پاسخگویی درباره سرنوشت خاشقچی، به بن بست رسیده و خشم جهانیان علیه خاندان آل سعود برانگیخته شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، چویک با انتشار یادداشتی تحت عنوان 'ترکیه بار دیگر دوستی خود را با عربستان نشان می دهد' در روزنامه ینی بیرلیک نوشت: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی که طی ماه های اخیر با حمایت آمریکایی در منطقه جولان می داد، در مقابل خشم جهانیان نسبت به ناپدید شدن خاشقچی، سیاست سکوت را در پیش گرفت و شواهد نشان می دهد که افسار سیاست خارجه از دست وی خارج شده است تا جایی که پادشاه عربستان برای حل بحران خاشقچی وارد کارزار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مشاور اردوغان ادامه داد: براساس گزارش های مندرج در رسانه های آمریکایی، ماموران اعزامی بن سلمان، این روزنامه نگار مشهور عربستانی را در ساختمان کنسولگری به قتل رسانده اند و حکومت ریاض دیر و یا زود درباره ارتکاب به این جنایت اعتراف خواهد کرد.
به نوشته این مقام نزدیک به دولت ترکیه، پادشاه عربستان به صورت تلفنی با ترامپ و روز گذشته نیز با مایک پمپئو در ریاض دیدار کرد و شواهد امر نشان می دهد که مذاکرات طرفین حول محور حل بحران در ماجرای ناپدید شدن خاشقچی و چگونگی پذیرش این رسوایی بزرگ از سوی خاندان آل سعود بوده است.
به گزارش ایرنا، مواضع ترامپ درباره خاشقچی، این فرضیه را تقویت می کند که حکومت ریاض با هماهنگی آمریکا قصد اعلام وقوع جنایت از سوی ماموران امنیتی خودسر بدون اطلاع پادشاه و ولیعهد عربستان را دارد، امری که به این راحتی از سوی افکار عمومی و رسانه ها پذیرفته نخواهد شد.
ایلنور چویک در این یادداشت سعی کرد تا پیگیری های امنیتی ـ قضایی ترکیه درباره سرنوشت خاشقچی را نه از سر کینه توزی با ریاض و نه گرو کشی با آنها، بلکه در راستای روشن شدن واقعیت و یاری رساندن به پادشاه عربستان نشان دهد.
وی در مقاله خود تاکید کرد: اگر چه بسیاری از رفتارهای بن سلمان در منطقه از جمله حمایت غیر مستقیم از پ.ک.ک به واقع امنیت ملی ترکیه را به خطر انداخت اما آنکارا بدون توجه به این سیاست ناشایست ولیعهد عربستان و بدون بازی با ماجرای خاشقچی و در راستای کمک به پادشاه عربستان در مسیر روشن شدن ماجرای خاشقچی با نیتی مثبت گام بر می دارد و تحقیقات مشستقل و در بعضی موارد مشترک با مقامات ریاض را به پیش می برد.
وی تصریح کرد: این رفتار منطقی و نیت مثبت ترکیه دلیلی بر تماس پادشاه عربستان با اردوغان و ابراز تشکر وی بود.
ایلنور چویک چندی پیش نیز در واکنش به این حادثه با انتشار یادداشتی تحت عنوان رسوایی در موضوع خاشقچی در روزنامه ینی بیرلیک نوشت: روزنامه نگار سعودی به کنسولگری عربستان در استانبول وارد شده و دیگر خبری از وی نیست و مقامات ریاض پاسخگوی هیچ چیزی نیستند که این رفتار آنها شرم آور است.
وی افزود: تعیین وضعیت خاشقچی برای ترکیه مهم است چرا که حادثه ناپدید شدن این روزنامه نگار مشهور در خاک کشور ترکیه رخ داده است و با دستور اردوغان همه ابعاد این رویداد دردآور تحت بررسی است.
وی تاکید کرد: آنکارا حاضر به تیرگی روابط با ریاض بر سر موضوع خاشقچی نیست اما سعودی ها باید در خصوص وضعیت ناپدید شدن این روزنامه نگار با ترکیه همکاری کنند.
هنوز از سرنوشت دقیق خاشقچی که از روز دوم اکتبر(10 مهرماه) به محل ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول مراجعه کرده و ناپدید شده، خبر دقیقی در دست نیست، ولی منابع غیر رسمی پلیس به رسانه ها گفته اند که اسناد و شواهد نشان می دهد که او در ساختمان کنسولگری به قتل رسیده است.
در راستای تعیین سرنوشت خاشقچی، تحقیقات ماموران قضایی ـ امنیتی ترکیه، همچنان ادامه دارد و مواضع مقامات ارشد سیاسی این کشور از جدیت این پیگیری ها حکایت دارد.
در همین ارتباط، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه عصر روز گذشته (سه شنبه) پس از سخنرانی در اجتماع نمایندگان حزب عدالت و توسعه در مجلس ملی ترکیه در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: تفتیش کنسولگری عربستان برای مشخص شدن سرنوشت جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی ناپدید شده ادامه دارد.
وی بیان کرد: هدف از انجام تحقیقات پیرامون ناپدید شدن خاشقچی را دستیابی به ادله و شواهد محکمه پسند بیان کرد.
این مقام ترکیه افزود: علاوه بر ادامه جست و جوی فنی ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول، در جریان تحقیقات احتمال وجود مواد سمی نیز بررسی می شود.
مولود چاووش ‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز عصر روز گذشته در دیدار با معاون وزیر امور خارجه بخش ترک نشین قبرس از احتمال بازجویی دادستانی ترکیه از هر فرد مظنون در کنسولگری عربستان سعودی در خصوص ناپدید شدن خاشقچی خبر داد.
وی اعلام کرد که احتمال بازجویی از کارکنان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول وجود دارد، ولی آنها ممنوع الخروج نیستند و هر کدام از کارکنان کنسولگری عربستان اجازه خروج از ترکیه را دارند.
ساعاتی پس از اعلام این اظهارات وزیر امور خارجه ترکیه، محمد العتیبی سرکنسول عربستان در استانبول که از او به عنوان فرد کلیدی در ناپدید شدن خاشقچی نام برده می شود، ترکیه را ترک کرد.
برای تعیین سرنوشت خاشقچی به درخواست پلیس ترکیه برای بازرسی فنی ساختمان کنسولگری و اقامتگاه العتیبی در استانبول، تیم تحقیقاتی مشترک تشکیل شده و این تیم طی دو شب گذشته به جست و جوی ساختمان کنسولگری پرداختند.
بازرسی و تفتیش اقامتگاه سرکنسول عربستان سعودی در شهر استانبول نیز که قرار بود شب گذشته برای مشخص شدن سرنوشت جمال خاشقچی انجام شود، ابطال شد.
شبکه ان.تی.وی ترکیه علت لغو بازرسی از اقامتگاه سرکنسول عربستان در استانبول را حضور نیافتن یکی از مقام های مرتبط عربستان در این مکان اعلام کرد.
هنوز خبری رسمی مبنی بر قتل و یا ربایش خاشقچی از سوی مقامات رسمی ترکیه اعلام نشده است اما رسانه های نزدیک به حزب حاکم ترکیه با انتشار گزارش هایی از دستیابی به اسناد قتل و شکنجه این روزنامه نگار مشهور در داخل کنسولگری عربستان خبر می دهند.
سایت اینترنتی خبر.7 ترکیه طی خبری فوری اعلام کرد: اسامی پنج نفر از عاملان اصلی قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول مشخص شده است.
این رسانه به نقل از یک منبع خبری و رسانه ای آمریکایی اعلام کرد که خاشقچی در ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسیده و جسد او مثله شده است.
به نوشته این رسانه، خاشقچی توسط پنج نفر از عوامل تیم ترور اعزامی از سوی آل سعود به قتل رسیده و مقامات ترکیه هویت پنج نفر از آنها را مشخص کرده اند.
به نوشته خبر.7، یکی از این افراد از چهره های بسیار نزدیک و از یاران صمیمی محمد بن سلمان ولیعهد پرحاشیه عربستان سعودی است و سه نفر دیگر از مظنونان هم از عوامل امنیتی مرتبط و نزدیک با شخص ولیعهد عربستان هستند.
به گزارش این رسانه، پنجمین نفر از این افراد هم از کارکنان وزارت کشور و از متخصصان و مقامات بلند پایه پزشکی قانونی عربستان است.
این رسانه نوشت: اعزام همزمان این افراد به کشوری خارجی نشان می دهد که آنها برنامه خاصی داشته اند و با هماهنگی آل سعود به استانبول آمده و دست به جنایت زده اند.
این رسانه اسامی پنج متهم اصلی را ماهر عبدالعزیز مترب از دیپلمات های عربستانی و از عوامل تیم حفاظتی ولیعهد عربستان، عبدالعزیز محمد الحساوی از عوامل تیم حفاظتی محمد بن سلمان و ثائر غالب الحربی از عوامل حفاظتی و رسانه ای وابسته به ولیعهد ذکر کرد.
شبکه خبر.7 همچنین در گزارشی دیگر مدعی وجود اسناد صوتی در اختیار ماموران ترکیه شد و نوشت: در حین شکنجه و قتل خاشقچی، سرکنسول عربستان اعتراض کرده و خواهان انجام این اقدام خارج از ساختمان کنسولگری شده است و در پاسخ به اعتراض وی، فردی از ماموران ارتکاب جرم گفته: اگر قصد زندگی در عربستان داری سکوت کن.
به نوشته این رسانه، خاشقچی توسط ماموران اعزامی آل سعود شکنجه شده و ابتدا انگشتان وی و در نهایت سر این روزنامه نگار بریده شده است.
این رسانه مدعی انتشار اخباری در شبکه سی.ان.ان آمریکا با استناد به گزارش ماموران ترک شد که چنین آمده است: جنازه خاشقچی توسط متخصص کالبد شکافی قطعه قطعه شده و این کارشناس در حین ارتکاب به این عمل، به اطرافیان خود، گوش کردن به موسیقی را توصیه کرده است.
به گزارش ایرنا، محمد العتیبی که از او به عنوان فرد کلیدی در پرونده خاشقچی نام برده می شود، عصر دیروز پس از آن که وزیر امور خارجه ترکیه خبر از احتمال بازجویی از تمام کارکنان کنسولگری را داد، از ترکیه خارج شده و به کشور خود بازگشت.
رسانه های ترکیه اعلام کردند که امروز نیز بازرسی فنی و تخصصی عوامل پلیس جنایی و قضایی دو کشور از ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ادامه خواهد داشت.
هنوز از سرنوشت دقیق خاشقچی که از روز دوم اکتبر(10 مهرماه) به محل ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول مراجعه کرده و ناپدید شده، خبر دقیقی در دست نیست، ولی منابع غیر رسمی پلیس به رسانه ها گفته اند که اسناد و شواهد نشان می دهد که او از ساختمان کنسولگری خارج نشده و در همان جا به قتل است.
خاشقچی 59 ساله، پس از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای اخیر قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.
دولت ترکیه که بررسی وضعیت او را در اولویت کاری قرار داده، نتیجه آخرین بررسی های خود را به شکل رسمی اعلام نکرده است و مقامات این کشور روش محتاطانه ای را در اظهار نظر در باره وضعیت خاشقچی در پیش گرفته اند.
خاشقچی در مقالاتی که در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان در عربستان انتقاد کرده بود.
خاورم/1905**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تركيه خاشقچي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۱۳۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه: صادرات تسلیحات به اسرائیل نداشتیم

آنکارا گزارش رسانه‌های خارجی درباره صادرات یا تداوم تجارت سلاح با رژیم صهیونیستی را رد کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت خارجه ترکیه روز سه‌شنبه گفت گزارش‌های رسانه‌های خارجی مبنی بر اینکه صادرات مهمات و سلاح از ترکیه به فلسطین اشغالی تا ماه ژانویه ۲۰۲۴ ادامه داشته است، صحت ندارد.

پیشتر تعدادی از رسانه‌ها به نقل از اداره آمار ترکیه (TÜİK) گزارش داده بودند آنکارا در ماه ژانویه مواد منفجره، باروت، اسلحه و مهمات رژیم صهیونیستی را تامین کرده است.

این وزارتخانه اعلام کرد در اخبار منتشر شده از «عناوین بندهای مقررات گمرکی شماره ۳۶ و ۹۳» در خصوص مواد منفجره، محصولات آتش بازی، مواد قابل اشتعال، تجهیزات ماهیگیری، قطعات یدکی و لوازم جانبی به عنوان «صادرات سلاح» استفاده شده است و هدف آن «گمراه‌سازی افکار عمومی است و این خبر حقیقت ندارد».

در همین راستا، شرکت صنایع دفاعی وابسته به ریاست جمهوری ترکیه نیز اعلام کرد هیچ‌گونه فعالیتی در چارچوب همکاری با رژیم صهیونیستی در زمینه صنایع دفاعی ندارد.

این شرکت روز سه‌شنبه ضمن تاکید بر رویکرد آنکارا در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی، در بیانیه‌ای اعلام کرد خشونت‌های رژیم صهیونیستی در غزه که بیمارستان‌ها، مدارس، اماکن مذهبی، اردوگاه‌ها و غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد، همچنان ادامه دارد.

همزمان، وزارت دفاع ترکیه با صدور بیانیه‌ای گزارش این رسانه‌ها مبنی بر هرگونه همکاری با رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد.

این وزارتخانه اعلام کرد: «ترکیه همیشه از فلسطین حمایت می‌کند و نمی‌تواند در هیچ فعالیتی با هدف آسیب رساندن به فلسطین شرکت کند و هیچ همکاری بین وزارت دفاع ترکیه و إسرائیل در زمینه آموزش نظامی، رزمایش و صنایع دفاعی وجود ندارد».

اختلافات دیپلماتیک بین تل آویو و آنکارا پس از آغاز جنگ خونین رژیم صهیونیستی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در نوار غزه تشدید شد که طی آن بیش از ۳۲ هزار فلسطینی شهید و بیش از ۷۰ هزار نفر دیگر زخمی شدند که اکثریت آنها کودک و زن بودند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تلاش دوباره مخالفان ترکیه برای شکست اردوغان
  • ترکیه، رقابت انتخاباتی دشوار در استانبول و آنکارا
  • خیز ترکیه برای میزبانی المپیک ۲۰۳۶
  • ترکیه: صادرات تسلیحات به اسرائیل نداشتیم
  • ایرانیان جایگاه چندم گردشگران خارجی استانبول را دارند؟
  • نگاهی به قوانین جالب انتخاباتی در ترکیه
  • توضیح آنکارا درباره دو عامل حمله تروریستی مسکو
  • حمله به کنسولگری ترکیه در هانوفر آلمان
  • انتخابات شهرداری استانبول / رقابت میان نامزدهای حزب حاکم و مخالف / رای تعیین کننده کردها
  • انتخابات شهرداری استانبول / رای کردها، تعیین کننده رقابت اصلی