Web Analytics Made Easy - Statcounter

با نگاهی به مدارس مناطق مرفه سنندج نظیر مدارس نمونه، تیزهوشان، غیرانتفاعی ها و ... و مقایسه آنها با مدارس حاشیه نشین و خصوصاً مناطق منفصل شهری، در میابیم که تفاوت ساختاری زیادی در همه ابعاد وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، رشد نامتعادل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جمله عوامل مهاجرت روستاییان به شهرها است؛ مهاجرانی که به دلائل گوناگون از جمله فقر نمی توانند به جامعه و فرهنگ شهری بپیوندند و به ناچار با سکنی گزیدن در حاشیه شهرها، چالش های ‌فراوانی را پدید می‌آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 


سابقه حاشیه نشینی در ایران هم به سالهای ۱۳۰۰ باز می گردد، پدیده حاشیه نشینی که از نیمه قرن ۱۹ توسعه یافته بود، در سال های اخیر به بیشترین حد خود رسیده است.به طوری که پایین بودن در آمد در روستاها و نبودن فرصت های شغلی در جریان حرکت روستاییان به شهرها و کمبود مسکن روز به روز نمایان تر شده و تعداد جمعیت حاشیه نشینان افزایش یافته است.

 

 

یکی از گروه‌های آسیب‌پذیر در منجلاب آسیب‌های اجتماعی همین  دانش‌آموزان مناطق حاشیه نشین  هستند؛ گروهی که به دلیل اقتضائات سنی و شرایط روحی و روانی خود در برابر این مخاطرات اجتماعی آسیب‌پذیرتر هستند.

 

 

لازمه یک نظام آموزشی مطلوب که تأمین‌کننده آینده روشن برای جامعه باشد، برخورداری یکایک افراد آن جامعه از تعلیم و تربیت است به طوری‌ که تمامی استعدادهای بالقوه شکوفا شده و پرورش یابند.

 


وضعیت نامناسب مدارس در مناطق حاشیه شهر سنندج همیشه مورد بحث بوده و با وجود گذشت تمام این سالها وضعیت مدارس این مناطق نه‌تنها بهتر نشده، بلکه وضع آنها وخیمتر نیز شده است این در حالی است که باره و بارها شنیده ایم که رتبه های اول کنکور، المپیاد ها و دیگر رقابت های علمی و ورزشی از میان همین دانش اموزان برخاسته است که نشان از تلاش دوچندان و همت مضاعف آنها است.

 

 

 آموزش وپرورش گسترده‌ترین دستگاه فرهنگی کشور است که به طور مستقیم جمعیتی بزرگ را تحت پوشش قرار داده است. ضمن آنکه این مجموعه ابزارهای لازم برای تنظیم و یا کنترل آسیب‌های اجتماعی را دارد و می‌تواند از ساعاتی که دانش آموزان در مدرسه حضور دارند استفاده کرده و برای مقابله با آسیب‌ها برنامه‌ریزی کند.

 

پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس


گسترش روز افزون آسیب های اجتماعی (ترک تحصیل ،فرار از مدرسه ،اعتیاد،سرقت، به وی‍‍‍‍‍‍‍‍زه در سال های اخیر در بین دانش آموزان  مستلزم تعمق و چا ره اندیشی اساسی است.

 


در واقع می توان چنین استنباط نمود که ریشه ی اغلب آسیب پذیری های اجتماعی دانش آموزان را باید در عدم آشنایی کافی آنها با مها رتهای اجتماعی دانست ؛به طوری که نقطه ی کوری در رشد شخصیت دلخواه و اجتماعی جوانان وجود دا رد وآن این است که متا سفانه جوانان امروز خود را نشناخته اند وبه توان وقدرت فراوان خود باور ندارند،به علاوه از شرایط وموقعیت اجتماعی خود آگاهی ندا رند. مع الوصف بررسی نقش آموزش مها رتهای اجتماعی در کاهش آسیب های اجتماعی در مدا رس ضروری است.

 


آموزش وپرورش می‌تواند پدر و مادرها را در قالب انجمن اولیا و مربیان جمع کند و برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی فرزندان‌شان، آگاه‌سازی داشته باشد. در این باره اما مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی معتقد است که پیش‌گیری اولیه رویکرد اصلی آموزش و پرورش در مدیریت آسیب‌های اجتماعی است.

 

 

وزارت آموزش وپرورش، در جهت مدیریت آسیب‌های اجتماعی، برنامه‌های مختلفی را در سطح مدارس اجرا می‌کند که محور و رویکرد آن‌ها، پیشگیری اولیه است که در قالب‌های متنوع آموزشی، فرهنگی و ترویجی، از قبیل کارگاه‌های آموزشی، جشنواره‌ها، نمایشگاه ها، محصولات فرهنگی- آموزشی، طراحی و به اجرا در می آید.

 

 

قربانی مدیر کل آموزش و پرورش استان کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: در راستای عدالت آموزشی و ایجاد زمینه برخورداری همگان از فرصت های آموزشی برابر، یکی از برنامه های اولویت دار آموزش و پرورش کردستان، تقویت و رفع کاستی ها در مناطق کمتر برخوردار می باشد.

 

 

وی افزود: آموزش و پرورش علاوه بر ایجاد مراکز آموزشی و تخصصی و نیروهای مرتبط کارآزموده، سعی  کرده است  تا شکاف ایجاد شده  را ترمیم  کند.

 


قربانی عنوان کرد :  در این حوزه  از ظرفیت های سایر دستگاه ها، نهادها و خیرین  حداکثر استفاده شده و اجرای کلاس های ویژه و تقویتی جبرانی، آزمون های آزمایشی، تخصیص کتاب های کمک درسی، تجهیزات و اعتبارات ویژه از برنامه های این اداره کل  برای تمامی دانش اموزان در تمام مناطق به ویژه در حاشیه شهرها می باشد.

 

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۱۴۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزوده شدن۶ کلاس درس به فضا‌های آموزشی شهرستان خواف

 

 

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان خواف گفت: این مدرسه با ۳۶۳  متر مربع زیربنا در مجموع با اعتباری بالغ بر ۴۲ میلیارد ریال با مشارکت خیرین و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ساخته شد.  


روح الله غلامپور سدهی افزود: در راستای طرح سه شنبه های امیدآفرین، از سال گذشته تاکنون هر سه شنبه یک مدرسه با همراهی خیران و اعتبارات دولتی و معادن در مناطق شهری و روستایی خواف به بهره برداری رسیده یا کلنگ زنی شده است.


مدیر آموزش و پرورش خواف گفت: در یک سال گذشته ۶۰ تفاهم نامه توسط شرکت های صنعتی و معدنی و ۱۶۴ تفاهم نامه توسط خیرین مردمی برای ساخت مدارس در شهرستان خواف به امضا رسیده است.

دیگر خبرها

  • تعطیلات مدارس در تابستان باشد یا بین دو نیمسال تحصیلی؟
  • مدارس کار راهکاری برای کاهش ترک تحصیل / برنامه درسی هنوز برمبنای دهه ۶۰ است
  • آیا قامت این قوم افراخته می‌شود؟
  • فعالیت کلاس‌های درس مدارس خوزستان تا روز آخر
  • افزوده شدن۶ کلاس درس به فضا‌های آموزشی شهرستان خواف
  • بررسی مسائل و مشکلات محلات حاشیه نشین شهر یزد
  • ساماندهی بیش از ۷ هزار آسیب‌دیده اجتماعی در تهران
  • ساماندهی ۷ هزار و ۲۹۸ آسیب‌دیده اجتماعی
  • دریافت شهریه مدارس و مراکز آموزشی غیر دولتی تنها براساس کیفیت آموزشی
  • تلاش برای دور کردن آموزش‌وپرورش لرستان از حاشیه و سیاست‌زدگی