امام حسین (ع) قیام کرد که انسان را از جهالت نجات دهد
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۱۴۸۵۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در دومین نشست هماندیشی «اربعین تجلیگاه آموزههای قرآن» گفت: اربعین یادآور جریانی است که این جریان تا روز قیامت پرفروغ خواهد ماند و تجلیگاه این حقیقت است که حق میماند و باطل میرود.
حجتالاسلام مهدویراد درباره متون زیارتی مختلفی که برای ائمه اطهار علیهم السلام وارد شده است، افزود: یکی از متون مهم معارفی، زیارت است که به لحاظ تامل در درون مایه مورد غفلت قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مهدوی راد گفت: بخشی از زیارات ماثور است مانند زیارت امینالله، اما برخی از زیارتنامهها ماثور نیستند و عالمان بزرگ با توجه به محتوای زیارتنامههای ماثور آن را انشا کردهاندو بخشی هم در آنهایی است که وقتی آن را میخوانیم با آن ارتباط معنایی پیدا نمیکنیم.
وی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر در پژوهشی در شهر مقدس قم مجموعه زیارتهای معصومین علیهم السلام و بزرگانی چون حضرت عباس (ع) و حضرت زینب (س) طبقهبندی شده است، افزود: حضرت عباس (ع) سه زیارت دارد که یکی از آنها «ماثور» است.
عضو هیات علمی دانشگاها تهران تاکید کرد: به محتوای زیارت هم آنچنان که باید در متون دیگر پرداخته نشده است، دعا هم همین طور، اما در سالهای اخیر مطالعه متن دعا توسط علما مورد توجه قرار گرفته است.
مهدویراد گفت: یکی از زیارتهای ماثور، اربعین است که از امام صادق (ع) به دست ما رسیده است که یک بخش از زیارت مربوط به گزارشی است که امام صادق (ع) از کسانی ارائه میدهد که رویاروی امام قرار گرفتهاند و به چهرهشناسی و تیپشناسی و گونه شناسی این گونه افراد میپردازد.
وی افزود: بخش بعدی زیارت ماثوره اربعین، هدفگیری قیام امام حسین (ع) است و به بیان این میپردازد که ایشان برای چه قیام کردند.
دبیر علمی جایزه کتاب سال در ادامه با اشاره به این موضوع که به لحاظ هدفگیری قیام امام حسین (ع) مطالب زیادی عنوان شده است، تاکید کرد: برخی برای ایجاد کارشکنی میگویند که امام حسین (ع) برای برپایی حکومت قیام کرده است و برخی دیگر نیز به این میپردازند که امام حسین (ع) علیه حکومت ظالم قیام کرده است، در هر دوی این رویکردها قرائتی که ما میتوانیم داشته باشیم این است که درون مایه و جانمایه قیام امام حسین (ع) این بود که به جامعه بیداری ببخشد.
مهدویراد گفت: در جامعه آن زمان یک خفقانی حاکم بود تا جایی که انسانها نمیتوانستند حتی نقلی از زمان پیامبر (ص) داشته باشند.
وی تاکید کرد: بنیامیه به فتنه و نفاق شهره بودند و تمام کسانی که در مقابل امام حسین (ع) ایستادند از فرصتطلبان بودند، یک عده دیگر هم فریب خوردگان تبلیغات عجیب و غریب امویان بودند که در مقابل امام حسین (ع) ایستادندبنابراین درونمایه شکلگیری قیام، جهل مردم نسبت به امام زمانشان بود.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: امویان به مردم میگفتند هرچقدر میخواهید خدا خدا کنید، اما درباره شرک صحبتی نمیکردند و حاکمی که در راه اطاعت خدا حرکت نمیکند دچار شرک شده است.
این نویسنده و قرآن پژوه دینی گفت: تمام اصحاب امام حسین (ع) آنچنان آگاهی داشتند که از یار ۱۳ ساله تا ۹۰ ساله همگی با آگاهی سخن میگفتند.
وی یاران امام را نمونه آگاهی، بیداری و رشد فکری توصیف کرد و افزود: اربعین یادآور جریانی است که این جریان تا روز قیامت پرفروغتر از قبل خواهد ماند.
مهدوی راد تاکید کرد: اگر زندگی را دارای کرامت و ارزشمند بدانیم به این نتیجه میرسیم که پیامبران به اهداف خود رسیدهاند، اما اگر فقط به زندگی به چشم ابزار نگاه کنیم آنگاه است که هدف دین محقق نشده است و اگر به ارزشهای دینی نگاه کنیم میبینیم که مسلمان و شیعه و هر کسی که کرامت انسانی را میداند از امام حسین (ع) به عظمت یاد میکند. اربعین تجلی این است که حق میماند و باطل میرود.
در ادامه این نشست مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکتهای معاونت قرآن و عترت ارشاد با تاکید بر این مطلب که اربعین حسینی (ع) هیچ ربطی به واژه اربعین که در قرآن آمده است ندارد، گفت: اربعین در قرآن به معنی سن رشد آمده است. در مورد میقات حضرت موسی (ع) که قرار بود حضرت ۳۰ روز بماند، ۴۰ روز ماند و این ۴۰ روز برای قوم موسی امتحانی بود؛ بنابراین این هم ارتباطی به اربعین حسینی ندارد، حتی کتابهای ۴۰ حدیثی که نوشته میشود هم ربطی به اربعین ندارد و تمام اینها تشابه اسمی است.
حجت الاسلام خسروی تاکید کرد: منشاء اربعین حسینی (ع) زمانی است که جابرابن عبدالله و عطیه عوفی بعد از چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) به کربلا رسیدند و اولین زائرانی بودند که به کربلا آمدند بر همین اساس رسم شد که چهلم برای امام حسین (ع) بگیرند وگرنه قبل از امام حسین (ع) اربعینی برای هیچ یک از ائمه و حتی پیامبر (ص) نداریم؛ اربعین برای این بود که اولین زائران در آن روز به کربلا رسیدند.
وی گفت: اینکه میلیونها عاشق به سمت اربعین روانه میشوند نیز نشات گرفته از همین حرکت است، آیه مودت قرآن به این امر اشاره دارد که پیامبر (ص) میفرماید من از شما مزد رسالت نمیخواهم مگر یک مزد و آن عشق و محبت به ذیالقربی است، این ذیالقربی همان اهل بیت پیامبر یعنی حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س) و دو فرزندش هستند.
خسروی افزود: حتی اهل سنت نیز مودت را واجب میدانند و در نماز که رکن دین است ما باید این مزد رسالت را بپردازیم، مزد باید متناسب با عمل و کار باشد، پیامبر انسانیت را در جهان زنده کرد و انسان را به کرامت رساند و مزد رسالت باید متناسب با آن باشد. مودت اهل بیت متناسب با رسالت است.
وی گفت: رسالت برای تربیت انسان بود، مهمترین عنصر تربیتی انسان، عشق و محبت است، محبت ذیالقربی اساسیترین عنصر برای تربیت انسان است.
مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکتهای معاونت قرآن و عترت ارشاد، افزود: عشق و محبت اگر نشات گرفته از معنویت باشد، تاثیرگذار است، برای تربیت انسانی باید از طریق محبت اهل بیت (ع) پیش برویم. محبت اهل بیت شوق میآورد و تجلی آن در اربعین است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما
کلیدواژه: نشست هم اندیشی اربعین آموزه قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۱۴۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعزام عمره گزاران ایرانی پس از ۹ سال انتظار
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آیین بدرقه نخستین گروه از زائران عمره گزار ایرانی بامداد امروز دوشنبه (۳ اردیبهشت) در پایانه سلام شهر فرودگاهی امام خمینی با حضور سرپرست حجاج ایرانی، رئیس سازمان حج و زیارت، سفیر عربستان در کشورمان، جمعی از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان فرودگاه حضرت امام خمینی و هواپیمایی و جمعی از مسئولان ذیربط برگزار شد.
با تلاش دست اندرکاران حج و زیارت و سایر مسئولان کشورمان، سفرهای عمره پس از وقفهای ۹ساله از سرگیری شد و نخستین گروه عمره گزاران در قالب دو کاروان ۸۵ نفره (۱۷۰نفر) رهسپار مدینه هستند.
این گروه از زائران کشورمان که از استانهای کرمانشاه و کردستان هستنند با پروازهای هواپیمایی ایران ایر، رهسپار سرزمین وحی میشوند و به مدت ۵ روز در مدینه و ۵ روز در مکه مکرمه اقامت خواهند داشت و با زیارت حرم پیامبر اکرم (ص) و ائمه بقیع اعمال و مناسک عمره را انجام خواهند داد.
حدود ۵ هزار و ۷۲۰ نفر تا ۱۳ اردیبهشت و قبل از مناسک حج تمتع به عنوان سفر عمره راهی سرزمین وحی میشوند و آخرین گروه ۲۳ اردیبهشت به ایران برمی گردند.
اعزام عمره گزاران از ۱۱ فرودگاه کشور شامل مشهد، زاهدان، اهواز، تبریز، یزد، کرمان، بندرعباس، ساری، اصفهان، شیراز و امام خمینی صورت میگیرد.
پروازهای عمره مفرده قرار بود که در دی سال گذشته انجام شود که به دلیل برخی موانع فنی، این مهم به تعویق افتاد، اما با تلاشهای دست اندرکاران حج و زیارت و سایر مسئولان عالی رتبه کشوری این موانع رفع و اعزامها از سرگیری شد.