Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-03-28@09:05:53 GMT

بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۱۵۵۱۹

بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما

به گفته معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت، نزدیک به 6 میلیارد یورو یا 6/7 میلیارد دلار ارز از مجموع 23 میلیارد دلار وارد سامانه نیما شده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، محمدرضا مودودی معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت با حضور در برنامه گفتگوی  درباره صادرات غیر نفتی گفت: درهفت ماهه نخست امسال با 13 درصدرشد نستب به مدت مشابه سال قبل حدود 23 میلیارد و  150 میلیون دلار صادرات داشتیم که با توجه به اینکه بخش عمده ای از محصولات مربوط به بخش پتروشیمی است اما در بخش صادرات محصولات صنعتی و معدنی رشد خوبی داشته ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

   او درباره بازگشت ارز به سامانه نیما گفت: در دو مرحله با دو مصوبه برای برگشت ارز حاصل از صادرات تعیین تکلیف شده بود. در 22 فروردین شرکت های پتروشیمی و صنایع معدنی و واحدهای صنعتی وابسته به دولت موظف به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصاد برگردانند. در خصوص بخش صنعتی و معدنی بخش خصوصی و کشاورزی در بازه های مختلف برای مجموعه هایی که می توانستند ارز خود را بفروشند این الزام نبود اما در شهریورماه اعلام شد تمام شرکت های خصوصی و دولتی باید ارز حاصل از صادارت را وارد سامانه نیما کنند.  آمارها نشان می دهد نزدیک به 6 میلیارد یورو  یا 6/7 میلیارد دلار از مجموع 23 میلیارد دلار وارد سامانه نیما شده است.  بخش پتروشیمی بر اساس صادرات 13 میلیارد دلاری سال گذشته می بایست ماهانه یک و یک دهم میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات را باید به سامانه نیما  برگرداند و با توجه به مصوبه ای که از 22 فروردین لازم الاجرا بوده در 5 ماه گذشته باید 5/5 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات در بخش پتروشیمی برگشته باشد.  صنایع معدنی و فلزی نیز باید ماهانه 400 میلیون دلار ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما برگردانند که جمعا 1/5 میلیارددلار در ماه به سامانه نیما برگردد که در پنج ماه اخیر 7/5 میلیارد دلار می شود.

او افزود: بر این اساس احتمال است بخش خصوصی خود را موظف به برگرداندن ارز حاصل از صادرات نداند و بخش پتروشیمی اجازه دارد 30 درصد از نیازهای خود را از محل ارز ناشی از صادرات هزینه کند.  وی درباره برنگشتن 16 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات گفت: بر اساس براوردها در پتروشیمی و صنایع معدنی مشخص است که بخش عمده ارز صادرات برگردانده شده و تفکیف اینکه کدام شرکت ها ارز را برنگردانده اند در اختیار بانک مرکزی و سامانه نیما است که باید دیتاها بررسی شود. در شرایط تحریم هدف این است که مصارف ارزی غیرضرور بالا رود و جلوی درامد حاصل از صادرات در تجارت خارجی گرفته شود. وارد کننده نیز تمایل دارد از ارز ارزان نیما استفاده کند که اختلاف زیادی با ارز بازار آزاد دارد که این محاسبه نمی تواند محاسبه کلان اقتصادی باشد بنابراین ارزی که از محل صادرات وارد نیما می شود باید در خدمت واردات هدفمند باشد.  کسانی که ارز را به سامانه نیما برنگردانده اند و اظهار به صادرات نداشته باشند موجب افزایش نرخ ارز و آسیب به اقتصاد می شود.

مودودی در ادامه گفت: برآرود ها بر این است که در شش ماه اخیر باید 5/5 میلیارد دلار ارز حاصل از پتروشیمی برگردانده شود که اطلاعات را باید از بانک مرکزی بگیریم.

او افزود: بخشی از مشکلات به پایه گمرکی و بخشی به خریداران مربوط می شود بنابراین هرچه برگشت ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصاد در زمان طولانی تری وارد شود موجب می شود بخش وارد کننده ناگریز به استفاده ار ارز به نرخ آزاد می شود که منجر به تورم و گرانی در تولیدات داخلی خواهد شد.   احمد مهدوی رئیس انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در ارتباط تلفنی گفت: ارزی که ما وارد سامانه نیما کرده ایم از اول سال محاسبه می شود که تاکنون 5 میلیارد و 213 میلیون و 163 هزار و 438 دلار ارز وارد کشور کرده ایم که مورد تایید بانک مرکزی است.  مهدوی افزود: کل صادرات 7 میلیارد است که ما به التفاوت بخشی از ارز بابت فاینانس و بخشی برای وارد کردن تجهیزات و کاتالیز هزینه شده از این مقدار نزدیک 600 میلیون دلار غیر از نیما بوده چون فروردین هنوز سامانه نیما در کار نبوده است.  او افزود: پتروشیمی حدود 27 درصد صادرات نفتی را دراختیار دارد و تا 15 شهریور 70 درصد ارز صادرات از طریق پتروشیمی تامین شده که در جهت منافع ملی  کشور است.   
منصور یزدی زاده مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در ارتباط تلفنی گفت: تا پیش از راه اندازی سامانه نیما یعنی تا 22 فروردین ماه 36 میلیون و 318 هزار و 387 دلار  صادرات داشتیم که در صرافی ها تبدیل به ریال شد تا برای نیاز داخلی برای تامین مواد اولیه بکار گرفته شود.
 بعد از آن 192 میلیون و 890 هزار و 644 دلار صادرات داشته ایم. ما 150 ملیون و 697 هزار و 308 دلار رقمی بوده که ارز دریافت کردیم واز این رقم 58 میلیون و 814 هزار و779 دلار  ارز در سامانه نیما فروخته ایم که مربوط به تعهدات ارزی می شود که براساس تعهدات ارزی مجاز بوده ایم. بخشی هم برای وارد کردن مواد اولیه بوده که مجاز بوده ایم.

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: بازگشت ارز صادرات سامانه نیما پتروشیمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۱۵۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶ میلیارد دلار کالای اساسی وارد کشور شد

در سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۴ میلیون و ۶۱۹ هزار تن کالای اساسی به ارزش ۱۶ میلیارد و ۷۱ میلیون دلار وارد کشور شده است. این میزان کالای اساسی وارداتی در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه ماقبل به لحاظ وزنی ۱.۳۵ درصد و از حیث ارزش ۹.۷۲ درصد کاهش داشته است.

در این مدت ذرت با ۳ میلیارد و ۸۱۳ میلیون دلار، روغن‌های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام با ۲ میلیارد و ۳۷۷ میلیون دلار، انواع دانه‌های روغنی با ۲ میلیارد و ۲۳۹ میلیون دلار، برنج با یک میلیارد و ۳۰۶ میلیون دلار و کنجاله سویا با یک میلیارد و ۶۲ میلیون دلار ۵ قلم اول کالاهای اساسی را به خود اختصاص دادند.

در بین ۵ قلم اول کالای اساسی ذرت و کنجاله سویا به لحاظ ارزش به ترتیب ۱۵.۸۸ درصد و ۲۴.۲۲ درصد افزایش و روغن‌های خوراکی ۶.۲۰ درصد، انواع دانه‌های روغنی ۶۷ صدم درصد و برنج ۴۴.۶۷ درصد کاهش داشته است.

در سال ۱۴۰۲، یک میلیارد دلار گندم، ۷۴۷ میلیون دلار جو، ۵۷۴ میلیون دلار لاستیک سنگین، ۴۷۷ میلیون دلار شکر خام، ۴۶۰ میلیون دلار کود شیمیایی، ۴۰۶ میلیون دلار گوشت قرمز سرد سنگین، ۳۰۰ میلیون دلار کاغذ چاپ و تحریر، ۲۹۳ میلیون دلار خمیر کاغذ، ۲۸۸ میلیون دلار گوشت قرمز سبک گرم، ۲۲۹ میلیون دلار چای خشک، ۲۱۷ میلیون دلار حبوبات، ۱۲۲ میلیون دلار سموم تکنیکال شیمیایی، ۸۸ میلیون دلار گوشت مرغ، ۵۰ میلیون دلار انواع بذر و ۲۰ میلیون دلار کاغذ روزنامه وارد شده است.

این گزارش در خصوص بیشترین افزایش در ارزش واردات کالای اساسی در سال ۱۴۰۲ می‌افزاید: گوشت قرمز گرم و سرد، کود شیمیایی، لاستیک سنگین و انواع بذر به ترتیب ۵ قلم کالای اساسی بودند که در بین اقلام اساسی از بیشترین افزایش به لحاظ ارزش برخوردار بودند.

چای خشک، گندم، برنج، شکر خام و حبوبات در سال ۱۴۰۲ در بین ۲۰ قلم کالای اساسی بیشترین کاهش را به لحاظ ارزشی به خود اختصاص دادند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  •  صادرات هزار و 489 میلیون دلار محصولات تولیدی آذربایجان‌غربی از گمرکات استان
  • افزایش صادرات از گمرک شهرستان پلدشت
  • افزایش صادرات دانش‌بنیان به ۱.۵ میلیارد دلار
  • صادرات ۱۶۴ میلیون دلار کالا از چهارمحال و بختیاری
  • افزایش ۵۰ درصدی صادرات از گمرکات آذربایجان غربی
  • رشد صادرات ایران به چین در ۱۰ سال گذشته
  • ۱۶ میلیارد دلار کالای اساسی وارد کشور شد
  • صدور ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کالا از گمرکات آذربایجان‌غربی
  • صادرات ۱۳ میلیون دلاری فرآورده‌های سنتی در سال ۱۴۰۲
  • رسیدن میزان تجارت خارجی زنجان به بیش از یک میلیارد دلار در سال گذشته