Web Analytics Made Easy - Statcounter

اهواز - ایرنا - معاون حقوقی،امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مقدمات ثبت جهانی آیین پیاده روی اربعین حسینی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فراهم شده است.

سیدهادی حسینی شامگاه چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جزییات در رابطه با آیین پیاده روی اربعین حسینی به عنوان یک پدیده مذهبی و اجتماعی خاص برای ثبت جهانی تدوین و آماده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: اربعین، آیین پرشوری است و می توان آن را از نظر انگیزه سفر، شیوه های سفر، نوع پذیرایی و مهمان نوازی مردم، گستره و پهنه جغرافیایی آن در سطح کشور های منطقه و حتی فرا قاره ای بودن بی نظیر خواند.
معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: جلوه های سفر اربعین برای مردم تمام دنیا زیبا است و این آیین را در رسانه های مختلف دنیا می توانید مشاهده کنید؛ برای همین ثبت جهانی پیاده روی اربعین کار سختی نیست.

***سفر به خوزستان؛ سفر خاطره ها
حسینی خوزستان را سرزمین دفاع مقدس دانست و گفت: سفر به خوزستان برای نسل دوران انقلاب و دفاع مقدس به خاطر حضور همه این نسل در این سرزمین، دیدار با مردم خوزستان، خاطره یاد امام، شهدا و مقاومت مردم در برابر دشمن را زنده می کند.
وی هدف از سفرش به خوزستان را بازدید از پروژه های عمرانی، اطلاع از شرایط فرهنگی استان و پیگیری دغدغه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خوزستان اعلام کرد و گفت: در این سفر با علمای خوزستان، نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی، شهردار اهواز دیدارها و مذکراتی داشتیم، همچنین در آیین ویژه اربعین در منطقه عین2 و پیاده روی مردم این منطقه نیز حضور پیدا کردیم و از مجموعه تالار همایش ها و نمایش های اهواز بازدید کردیم.
وی ادامه داد: سفری به بستان داشتم و از مراکزی که مردم برای پذیرایی از زوار احداث کردند دیدن کردم و پس از آن نیز به شوش سفر کردم و از پروژه های نیمه تمام منطقه بازدید به عمل آمد.
حسینی با اشاره به وضعیت پروژه های زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بیان کرد: برخی از پروژه ها پیشرفت فیزیکی خوبی داشته اند و برخی دیگر نیز ایرادهایی داشتند که با پیمانکاران مربوطه گفت و گو کردیم و از نزدیک در جریان مشکلات آنها قرار گرفتیم .
وی ادامه داد: پروژه فرهنگ سرای منطقه عین 2 اهواز با وجود 80 درصد پیشرفت فیزیکی به علت کندی کار هنوز تحویل داده نشده است برای این منظور با معاون وزیر راه و شهرسازی گفت و گویی صورت گرفت و بنا شد به سرعت تامین اعتبار شود.
معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: منطقه عین 2 در اهواز یکی از مناطق محروم به شمار می رود با این وجود از ظرفیت های خوبی برخوردار است.
وی گفت: امیدوارم در سفر بعدی تغییرات چشمگیری در پیشرفت پروژه ها شاهد باشیم و سه ماه بعد نیز سفر بعدی را برای بررسی روند پیشرفت کار در برنامه داریم.
به گزارش ایرنا فرهنگسرای عین ٢ اهواز از پروژ‌های اداره کل مسکن و شهرسازی استان خوزستان است که جهت تسریع در روند ساخت به شهرداری اهواز واگذار شده است.
پروژه مجموعه تالارهای همایش و نمایش نیز از پروژ‌های در حال احداث اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان است که با زیربنایی بالغ بر چهار هزار ٥٠٠ متر مربع با داشتن ٢ سالن همایش و نمایش با گنجایش ٧٠٠ و ٣٠٠ نفر، جنب موزه هنرهای معاصر اهواز در حال ساخت است این پروژه‌ در سال ١٣٩٣ کلنگ‌زنی شد و درحاضر با پیشرفت ٦٥ درصدی در حال آماده‌سازی است.
معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته به استان خوزستان سفر کرد وی در این سفر از مجتمع فرهنگی و سینمایی دزفول، پروژه‌های در دست احداث فرهنگسرای عین ٢ و تالارهای همایش و نمایش در اهواز، مواکب شهرهای حمیدیه، سوسنگرد و بستان در استان خوزستان بازدید کرد.
دیدار با خانواده شهید امید فرجی زنگنه از شهدای حادثه تروریستی ٣١ شهریور و جانباز علی رشاد از جانبازان این حادثه نیز از دیگر برنامه های حسینی در این سفر بود.
پس از سقوط صدام آیین های مذهبی شیعیان، پیاده روی اربعین حسینی جان تازه ای به خود گرفت و مردم کشورهای اسلامی با شور و اشتیاق فراوان از ده روز قبل از روز اربعین بار سفر خود را برای رفتن به کربلا می بندند.

در کشور ایران چهار گذرگاه مرزی مهران، خسروی، شلمچه و چذابه برای سفر اربعین فعال هستند.
برای نخستین بار مواکب مردمی به صورت محدود در 2گذرگاه مرزی شلمچه در 16کیلومتری غرب خرمشهر و چذابه در 110کیلومتری شمال غرب اهواز در اربعین سال 1392برپا شد ولی در سال های بعد با استقبال خودجوش مردمی ، تعداد آنان رو به فزونی رفت.
حرکت کاروان های اربعین حسینی به سمت گذرگاه های مرزی چذابه و شلمچه از اوایل ماه صفر شروع و تا روز اربعین ادامه می یابد و بازگشت آنان به کشور نیز یک هفته به طول می کشد.
در اربعین پارسال 380هزار زائر از مرزچذابه و 650هزار زائر از شلمچه راهی نجف اشرف و کربلای معلی شدند.
گذرگاه مرزی مهران در استان ایلام و چذابه و شلمچه در استان خوزستان سه مرزی رسمی برای تردد زائران اربعین حسینی در ایام اربعین حسینی است.
طبق برنامه ستاد اربعین خوزستان ، در اربعین امسال 300موکب در مرز چذابه ، 300موکب در شلمچه ، 400موکب در مسیرهای منتهی به این 2 مرز و 60موکب از خوزستان در مسیرهای حرکت کاروان ها در خاک عراق و شهرهای نجف اشرف و کربلای معلی برپا می شود.
6002/7164/6064

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي اربعين97 فرهنگ ارشاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۱۵۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان ارائه خدمات درمانی به زوار حسینی در مرز شلمچه اعلام شد

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین جلسه ستاد برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین حسینی دانشگاه علوم پزشکی آبادان ۱۴۰۳ با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، معاون بهداشت، مدیران ستادی، فوریت‌های پزشکی و شبکه‌های بهداشت و درمان تابعه در محل دفتر معاونت توسعه برگزار شد.

بر این اساس در اربعین حسینی سال ۱۴۰۳ از پانزدهم مردادماه سال‌جاری فعالیت دانشگاه علوم پزشکی آبادان در مرز شلمچه با استقرار نیروهای خدمات‌رسان حوزه سلامت آغاز و تا یک هفته پس از اربعین ادامه خواهد داشت.

استقرار ۱۱ پایگاه اورژانس جاده‌ای در مسیر زائران، یک پایگاه ثابت با ۱۰ دستگاه آمبولانس و ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس در مرکز شهید سلیمانی شلمچه، استقرار هواپیمای بیماربر در منطقه و نقطه‎‌گذاری هفت محل برای ایجاد سالن‌های سرد برای رفاه حال زائران و مدیریت یکپارچه سازمان‌ها و مؤسسات همکار، بخشی از اقدامات پیش‌بینی‌‎شده دانشگاه علوم پزشکی آبادان در اربعین حسینی پیش‌رو خواهد بود.

کد خبر 6087524

دیگر خبرها

  • پایگاه‌های اورژانس در مسیر زائران اربعین شلمچه مستقر می‌شوند
  • آغاز آماده‌سازی پایانه مرزی تمرچین و مسیرهای منتهی برای اربعین حسینی
  • ۱۴ هزار میلیارد برای زیرساخت‌های اربعین اختصاص یافت
  • استقرار ۱۲ پایگاه اورژانس در مسیر زائران اربعین در شلمچه
  • کمبود ناوگان اتوبوسرانی در ایام اربعین رفع شود
  • زمان ارائه خدمات درمانی به زوار حسینی در مرز شلمچه اعلام شد
  • پدافند فرهنگی مشترک ایران و پاکستان علیه رژیم صهیونیستی
  • درخواست شهروندان اهوازی از شهردار
  • آغاز عملیات احداث باند دوم محور اهواز خرمشهر
  • سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است