Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-25@20:24:52 GMT

رشد دادن مو‌های گوش برای درمان کم‌شنوایی!

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۱۶۶۰۵

رشد دادن مو‌های گوش برای درمان کم‌شنوایی!

در حالی که بسیاری از ما آرزو می‌کنیم که کاش بتوانیم مو‌های ریخته‌مان را در سنین پیری دوباره رشد دهیم، شاید ندانیم که مو‌های دیگری در بدن ما وجود دارند که وجودشان بسیار مهم‌تر از موی سر است.

مو‌های بسیار نازکی در گوش ما وجود دارند که به شنوایی ما کمک می‌کنند. هنگامی که ما سلول‌های حساس مو در حلزون گوش را از دست می‌دهیم، نمی‌توان آن‌ها را بازگرداند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اکنون محققان راهی برای رشد مجدد آن‌ها در موش‌ها پیدا کرده‌اند که به طور بالقوه راه را برای درمان موثر کم‌شنوایی در انسان هموار می‌کند.

ما زندگی خود را با حدود ۱۵ هزار تار از این سلول‌های مو در هر گوش شروع می‌کنیم، اما آن‌ها در گذر زمان به دلیل صدای بلند، بیماری، عفونت و سایر علل طبیعی به تدریج از بین می‌روند. جالب اینجاست که پستانداران تنها مهره‌دارانی هستند که نمی‌توانند آن‌ها را بازسازی کنند، بنابراین هر آسیبی به آنها، دائمی است.

اما آیا می‌توانیم از تکنیک‌های دیگر حیوانات استفاده کنیم؟ تحقیقات گذشته گروهی که تحقیق جدید را انجام داده است، نشان داد که گروهی از گیرنده‌های موسوم به فاکتور رشد اپیدرمی (EGF) به تحریک سلول‌های حسی مو‌های جدید برای رشد مجدد کمک می‌کنند. این مسیر سیگنالی در پستانداران وجود دارد، اما به نظر می‌رسد به طرز عجیبی ساکت است.

"پاتریشیا وایت"، سرپرست این مطالعه می‌گوید: در موش‌ها، حلزون گوش در طول زندگی حیوان از گیرنده‌های EGF استفاده می‌کنند، اما ظاهرا هرگز سلول‌های مو را بازیابی نمی‌کنند. شاید در طول تکامل پستانداران، تغییرات در بیان تنظیم کننده‌های درون‌سلولی گیرنده‌های EGF اتفاق افتاده است. این تنظیم کننده‌ها می‌توانند پیامد‌های سیگنال‌دهی را تغییر داده و احیا را مسدود کنند.

وی افزود: تحقیقات ما بر روی پیدا کردن راهی برای تغییر مسیر به طور موقت برای ترویج احیای سلول‌های مو و ترکیب آن‌ها با سلول‌های عصبی متمرکز است، چرا که هر دوی آن‌ها برای شنیدن حیاتی هستند.

محققان بر روی یک عضو خاص از خانواده EGF، یک گیرنده به نام ERBB۲ تمرکز کردند. آن‌ها سه روش مختلف را برای تحریک این گیرنده و کمک به بازیابی دوباره سلول‌های موی گوش آزمایش کردند.

ابتدا یک ویروس برای هدف‌گیری گیرنده‌ها استفاده شد. در روش دوم، محققان موش‌ها را مهندسی ژنتیکی کردند تا بیان ERBB۲ را که قبلا فعال شده بود، بیش از پیش کنند. در نهایت، سومین آزمایش نیز شامل دو داروی طراحی شده برای تحریک فعالیت سلول‌های بنیادی در سایر قسمت‌های بدن بود که ERBB۲ را نیز فعال کرد.

در هر سه حالت، مسیر ERBB۲ فعال شد و تیم متوجه شد که این کار باعث ایجاد یک واکنش زنجیره‌ای سلولی می‌شود. ابتدا سلول‌های پشتیبانی کننده حلزون گوش، سلول‌های بنیادی مجاور را به سلول‌های جدید حسی مو تبدیل می‌کنند. این سلول‌های جدید نیز با سلول‌های عصبی که برای ارسال سیگنال‌های صوتی به مغز لازم هستند، متصل می‌شوند.

وایت می‌گوید: روند ترمیم شنوایی یک مشکل پیچیده است و نیاز به یک سری رویداد‌های سلولی دارد. شما باید سلول‌های حسی مو را بازسازی کنید و این سلول‌ها باید به درستی عمل کنند و به شبکه نورون‌ها متصل شوند.

وی افزود: این تحقیق یک مسیر سیگنالی را نشان داد که می‌تواند با روش‌های مختلف فعال شود و می‌تواند یک رویکرد جدید برای بازسازی حلزون گوش و در نهایت بازیابی شنوایی باشد.

این تحقیق جدید در مجله European Journal of Neuroscience منتشر شده است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: علم و فناوری حلزون گوش کم شنوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۱۶۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود

چهارمین جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز و سلول درمانی ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در بیمارستان شریعتی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، چهارمین جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول های بنیادی خونساز و سلول درمانی ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در بیمارستان شریعتی برگزار می شود.

این جشنواره تحت عنوان جایزه پرفسور اردشیر قوام زاده توسط پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی، پژوهشکده انکولوژی، هماتولوژی و سل تراپی دانشگاه علوم پزشکی تهران برپا می شود.

پیوند سلول های بنیادی خونساز، فناوری ها و محصولات نوین درمانی، سلول درمانی، ژن درمانی و ویروس درمانی، فن آوری و آماده سای تولید محصولات سلولی، مطالعات علوم پایه سلولی و ترجمان بالینی، پزشکی بازساختی، اخلاق در پیوند و سلول درمانی و معرفی ظرفیت ها وظرفیت سازی از محورهای این جشنواره است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان را بشناسید
  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک
  • اجرای برنامه های هنری ناشنوایان در جوار آرامگاه فردوسی
  • از عمر جاودان «عروس دریایی نامیرا» چه می‌دانید!
  • سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت