Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@07:56:11 GMT

15 هزار میلیارد ریال برای آبیاری نوین پیش بینی شد

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۱۷۲۸۶

15 هزار میلیارد ریال برای آبیاری نوین پیش بینی شد

همدان- ایرنا- مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری کشور گفت: امسال از محل صندوق توسعه ملی و بودجه سنواتی این وزارتخانه 15 هزار میلیارد ریال برای توسعه سامانه های نوین آبیاری کشور پیش بینی شد.

به گزارش ایرنا، عباس زارع چهارشنبه در بازدید از مزرعه یکصد هکتاری آبیاری میکرو در همدان اظهار داشت: امیدواریم با اختصاص کامل این اعتبار بتوانیم به اهداف کمی این طرح برسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در طرحی که قرار است دولت برای هر شیوه آبیاری به کشاورزان کمک کند، نسبت به سال گذشته میزان تسهیلات 30 درصد افزایش پیدا می کند.
مجری طرح سامانه های نوین آبیاری بیان کرد: سال جاری حدود 203 هزار هکتار از اراضی کشور زیر پوشش طرح سامانه های نوین آبیاری است که از این میزان 70 هزار هکتار تجهیز و تحویل متقاضیان شد.
زارع با بیان اینکه سال گذشته رکورد تاریخی در سامانه های نوین آبیاری در کشور اتفاق افتاد، ادامه داد: در این راستا 302 هزار هکتار از اراضی سنتی کشور زیر پوشش این طرح قرار گرفت.
وی گفت: از این میزان 180 هزار هکتار اجرا و تحویل بهره برداران شد و 122 هزار هکتار معادل بیش از 50 درصد در حال اجرا است.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: تاکنون از 8.7 میلیون هکتار از اراضی آبی کشور، حدود 2 میلیون هکتار از اراضی سنتی و مدرن به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده اند.
زارع اضافه کرد: با اجرای این میزان طرح آبیاری نوین، حدود 30 درصد در افزایش عملکرد و تولید محصول، 50 درصد کاهش در مصرف کود شیمیایی و سموم و 44 درصد افزایش بازدهی آبیاری داشتیم.
وی بیان کرد: چنانچه 10 هزار مترمکعب در هکتار مصرف آب داشته باشیم، حدود چهار هزار و 400 مترمکعب در هر هکتار صرفه جویی آب داریم.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزایش بهره وری آب کشاورزی را یکی از سیاست های کلی نظام در بخش آب برشمرد و گفت: باید با اجرای طرح های اثربخشی همچون «طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری» در کشور بتوانیم افزایش بازدهی آبیاری، بهره وری آب کشاورزی و افزایش تولید محصول را داشته باشیم.
وی اضافه کرد: در کنار دستاوردهای یاد شده، باید با رعایت مسائل زیست محیطی، از نهاده های کشاورزی استفاده کمتری کنیم.
زارع ابراز امیدواری کرد: با حمایت های ویژه رهبر معظم انقلاب برای برداشت از صندوق توسعه ملی، تلاش مجلس در اختصاص بودجه سنواتی و حمایت دولت بویژه ریاست جمهوری از سامانه های نوین آبیاری، بتوانیم این طرح را به خوبی در کشور اجرا کنیم.
وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح آبیاری میکرو در همدان نمونه و الگویی برای سایر بهره برداران باشد، گفت: همدان یکی از استان های پیشرو در اجرای سامانه های نوین آبیاری است.
مجری طرح سامانه های نوین آبیاری در کشور ادامه داد: 20 درصد از اراضی آبی کشور به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده اند، در حالیکه در استان همدان این میزان بیش از 50 درصد است.
به گزارش ایرنا، سطح اراضی آبی استان همدان 253 هزار هکتار است که 163 هزار هکتار آن برای اجرای آبیاری تحت فشار مستعد ارزیابی می شود.
در حال حاضر افزون بر 145 هزار هکتار از اراضی آبی استان همدان زیر پوشش سیستم های نوین آبیاری قرار گرفته است.
7528/2090

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد آبياري نوين اعتبارات كشاورزي جهاد كشاورزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۱۷۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/سامانه بارشی جدید در راه این مناطق کشور

رئیس مرکز پیش‌بینی مخاطرات جوی سازمان هواشناسی گفت: سامانه بارشی جدید سه‌شنبه و چهارشنبه در مناطق جنوبی کشور فعال است

دریافت 5 MB به گزارش مشرق، رئیس مرکز پیش‌بینی مخاطرات جوی سازمان هواشناسی افزود: استان‌های هرمزگان، نیمه جنوبی کرمان، جنوب استان فارس، نیمه جنوبی سیستان‌وبلوچستان و جنوب استان بوشهر شدت بارش بیشتری دارند و مخاطره سیل برای آن‌ها جدی‌تر است.

دیگر خبرها

  • تجهیز ۳۹۱ هکتار اراضی کشاورزی ساری به سامانه نوین آبیاری
  • فیلم/سامانه بارشی جدید در راه این مناطق کشور
  • بارش چشمگیری برای کرمانشاه پیش‌بینی نمی‌شود
  • گرد و خاک شدید در راه ایران؟/ این استان‌ها بارانی می‌شوند
  • گرد و خاک شدید در راه ایران؟
  • آیا گرد و خاک شدید در راه ایران است؟
  • سهم لرستان در طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور ۷ درصد است
  • تجهیز ۸ هکتار کشاورزی بهشهر به سامانه نوین آبیاری
  • ۸۰ درصد گندم کاران مینابی برای آبیاری زمین‌هایشان از روش‌های نوین استفاده می‌کنند
  • ۲۲۷ هزار هکتار طرح با مشارکت مردم در حال واگذاری است