Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساری - ایرنا - سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور شتاب گیری روند اشتغال آفرینی و خوداتکایی بخش تولیدی را نیازمند استفاده از علم و دانش دانست و تاکید کرد: بخش های تولیدی کشور باید به توان شرکت های دانش بنیان ایمان داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدخت بروجردی علوی چهارشنبه شب در آیین اختتامیه چهارمین نمایشگاه اشتغال وتوسعه کارآفرینی مازندران در آمل افزود: در زمان حاضر هیچ بهانه برای حذف و یا نپذیرفتن شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد و شرکت های رویدادهای شتاب در چرخه ایجاد کارآفرینی در کشور پذیرفتنی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی توضیح داد: این مجموعه ها اکنون به عنوان واحدهای کارآفرین ، قشر زیادی از جوانان فارغ التحصیل ونخبه های دانشگاهی را جذب بازار کسب وکار کرده اند و بازدهی و اثرگذاری آنها مورد اقبال عمومی قرارگرفته است.
بروجردی علوی با تاکید بر این نکته که بخش های مهم تولیدی کشور باید از این ظرفیت های علمی برای افزایش بهره بری استفاده کنند، اظهار داشت: شرکت ها و واحدهای تولیدی بخش صنعتی و کشاورزی که از وجود این مجموعه های تحقیقاتی و علمی استفاده می کنند، به اهمیت آنها پی بردند و در ارزیابی های صورت گرفته مشخص شد ضریب بهره وری تولید و عملکرد نیروهای انسانی ارتقاء داشته است.
سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان اینکه نباید اجازه داد فاصله میان بخش تولید و علم در کشور بیشتر شود، گفت: مهم ترین گام برای کاهش این فاصله ها، تغییر سیاستگذاری و نوع مدیریت در واحدهای تولیدی است که هنوز توانمندی های شرکت های دانش بنیان ومراکز را باور نکردند.
وی سیاست دولت را پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان با هدف ایجاد کسب و کارهای سالم و هدایت دانش آموختگان دانشگاهی به این سمت توصیف کرد و افزود: بر اساس برنامه پیش بینی شده تا سال 1399 باید یک میلیون شغل در کشور ایجاد شود که یکی از مهم ترین راهکارها برای تحقق این میزان اشتغال حمایت از این نوع کسب و کار و شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد در واحدهای تولیدی وصنعتی است.
این مسئول فلسفه تاسیس دانشگاههای علمی کاربردی را تربیت نیروهای ماهر متناسب با بازار کار و دانست و تاکید کرد: یکی دیگر از اهداف راه اندازی این مجموعه علمی و آموزشی هم ترویج فرهنگ کارآفرینی در جامعه است.
بروجردی علوی حرکت شتابان تولید علم در کشور و دستیابی به جایگاه پانزدهم جهان در سال میلادی جاری را نتیجه توجه ویژه به مراکز علمی و آموزشی دانست و تاکید کرد: با داشتن چنین جایگاه علمی در جهان پذیرفته نیست که یک واحد تولیدی و صنعتی ما لنگ یک قطعه وارداتی باشد.
وی با تاکید بر این که قبول نداشتن بخش های پژوهشی و شرکت های تحقیقاتی و دانش بنیان کشور بی انصافی است، افزود:
برپایی نمایشگاههای اشتغال و توسعه کارآفرینی در استان ها بهترین اقدام برای برقراری ارتباط نزدیک تر میان شرکت های دانش بنیان با واحدهای تولیدی و صنعتی خواهد بود.
** ضرورت تبدیل مدارس به کانون آموزش و مهارت
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش وپرورش مازندران هم در این آیین گفت: متاسفانه نگاه ' بخوان، حفظ کن و امتحان بده ' در سیستم تعلیم و تربیت کشور یک نقص و ضعف بزرگ است که همچنان وجود دارد و تنها راه درمان این مشکل هم کارآفرینی با رویکرد آموزش و مهارت آموزی است.
اسفندیار نظری افزود: مدارس به خصوص هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش اکنون به کانون آموزش و مهارت آموزی تبدیل شدند و حرکت به این سمت نیز اکنون هدفگذاری شده است.
وی با استناد به این آمار رسمی که حدود 60 درصد فارغ التحصیلان دانشگاههای کشور بیکار و بدون شغل هستند، گفت: این در حالی است که دانش آموزان در هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش پیش از ورود به دانشگاه تا حدود 80 درصد دارای مهارت های تخصصی هستند و حتی به دنبال فضای کسب و کار می روند.
در این آیین از پنج شرکت دانش بنیان و مراکز دانشگاهی علمی و کاربردی و فنی و حرفه ای مازندران تجلیل شد.
7327/1654

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي دانش بنيان نمايشگاه مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۱۷۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اداره سرمایه انباشته وقف باید علمی باشد/ تحقق شعار سال در حوزه کشت و صنعت

نخستین نشست هم‌اندیشی و بررسی چالش‌های پیش‌رو در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان امروز (۶ اردیبهشت‌ماه) با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نمایشگاه دستاوردهای وقف برگزار شد.

به گزارش ایسنا، سجده -مدیرعامل بنیاد توسعه عمران موقوفات- در ابتدای این نشست با بیان اینکه در کتب دینی آمده که حضرت علی(ع) نخلستان ایجاد کرده و وقف می کردند، گفت: تقریبا ۵ سال است که توسعه تولید با حضور مردم در سازمان اوقاف اتفاق افتاده است. 

وی ادامه داد: بنیاد توسعه عمران موقوفات در شناسایی زمین‌ها تلاش می‌کند و سعی داریم در حوزه کشت و صنعت با مشارکت مردم در تحقق شعار سال گام برداریم. 

در ادامه این نشست بیگدلی -معاون بهره‌وری اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه- با اشاره به چشم‌انداز این معاونت در حوزه اجتماعی و ارتباط سازمان با شرکتهای دانش‌بنیان گفت: اولین اقدام وقف این است که بتواند کسب منفعت از عین وقف داشته باشد، مرحله بعد این منافع داخل کاسه‌ای ریخته می شود که حفظ می‌شود و سرریز آن اجرای نیت است. باید بیشترین کسب منفعت از موقوفات داشته باشیم.

وی اظهار کرد: برای اینکه علم در خدمت کسب منفعت قرار گیرد اکوسیستمی برای حمایت از دانش بنیان‌ها با رعایت قوانین وقف طراحی شده است که این شرکت‌ها اکثرا به سوددهی رسیده‌اند.. 

در بخش دیگری از این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی -رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه- ضمن تقدیر از دانشمندان که در نمایشگاه شرکت کرده‌اند، گفت: سازمان وقف از نظر سرمایه‌ای دارای بودجه دولتی نیست و ما در دوره فعلی می‌خواهیم وقف را حرکت دهیم. به عنوان مثال ما دارای میلیون‌ها رقبه هستیم که این رقبات‌ به صورت عرصه و اعیان است و ما باید شکل مدیریت‌مان در خصوص این موقوفات علمی باشد.

وی ابراز کرد: اگر پول داریم اداره سرمایه انباشته باید علمی باشد. در واقع سرمایه‌های وقف باید علمی اداره شود زیرا تنوع در وقف به نیات واقفان و اعیان اعطایی ربط دارد. 

خاموشی با تاکید بر اینکه دانش‌بنیان‌ها باید در خدمت ارزان‌سازی و رفاه مردم باشند، افزود: ما موظف به رعایت قانون وقف هستیم. اوقاف از دانش بنیان‌های نوپا حمایت می کند و ما مفتخریم که تاکنون از ۳۹ شرکت حمایت کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: باید در حوزه اقتصاد تاثیرگذار و در تولید ملی بدون نفت موفق باشیم. در حوزه صنعت ورود کرده‌ایم که ۳۰ درصد درآمد نفتی را پوشش می‌دهد، در حوزه مسکن نیز رقبات‌ زیاد داریم که از این رو به مسکن نخبگانی توجه ویژه داریم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: در تمام رقبات‌ زراعی بحث زنجیره زراعی مدنظر است. بحث معادن به عنوان ظرفیت مغفول اوقاف بوده است، همچنین مساله دیگر توجه به حوزه صنایع تبدیلی است. در حوزه فناوری هم زیرساخت‌های سخت افزاری و هم نرم افزاری مدنظر است که کارهای خوبی در حال انجام است، نباید فراموش کنیم که حوزه فناوری تاثیر شگرف در اقتصاد کشور خواهد داشت.

در بخش دیگری از این نشست در حوزه ارائه طرح سیمان ژئوپلیمری بر پایه خاکستر باگاس، بحث وقف ماندگار در راستای توسعه پایدار مورد بررسی قرار گرفت. این شرکت به فناوری تولید برق و سیمان با وجود تحریم‌ها و موانع داخلی دست پیدا کرده است. 

بر اساس آنچه در این نشست عنوان شد، درصد قابل توجهی از شرکت‌های دانش بنیان در سطح کشور هیچ گردش مالی ندارند. صرفا ایده‌ای است که در مرحله آزمایشگاهی ارائه شده است.

این شرکت‌ها معتقدند اگر قرار است کاری و حمایتی در حد اوقاف انجام شود باید متفاوت از کارهایی باشد که توسط دیگران انجام می شود. شرکت‌های دانش بنیان از ایده تا تجاری‌سازی در کشورهای پیشرفته حمایت می‌شوند.

موضوع دیگر که مورد بحث قرار گرفت، این بود که در مناطق محروم خیلی از محصولات دانش بنیان کارایی ندارد، همچنین موضوع عمران در مناطق محروم بررسی شد و به گفته کارشناسان در زمینه تکنولوژی بتن باید تعریف دیگری در مناطق محروم داشته باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سرمایه‌های وقف باید علمی اداره شود
  • اداره سرمایه انباشته وقف باید علمی باشد/ تحقق شعار سال در حوزه کشت و صنعت
  • تاکنون از ۳۹ شرکت دانش بنیان حمایت کرده ایم
  • گسترش حمایت از دانش‌بنیان‌ها در مازندران
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی
  • موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری
  • ۷۰۰ غول دانش بنیان در قلب ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • نمایش توانمندی‌های صادراتی نخبگان کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»