Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@05:59:39 GMT

پای جهیزیه مدرن در کفش عروس غایب

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۱۸۱۸۴

پای جهیزیه مدرن در کفش عروس غایب

سنندج - ایرنا - چراغ بسیاری از صنعت های کهن با کاهش تولیدات رو به خاموشی گذاشته و با باز شدن پای مدرنیته به آشپزخانه های ایرانی، جهیزیه نو عروسان غرق در این تغییرات شده و ظروف مسی دیگر پای ثابت جهیزیه ها نیست و جایش را به رنگ و لعاب ظروف مدرن داده است.

به گزارش ایرنا، ظروف مسی روزی روزگاری عروس هر خانه ای بود و هیچ جهیزیه ایی بدون حضورش برای آغاز یک زندگی مشترک تکمیل نبود اما امروزه نه تنها خود غایب خانه هاست بلکه سازندگانش نیز در مسیر فراموشی قرار گرفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این روزها وقتی از بازارهای سنتی عبور می کنید دیگر چکاچک چکش های مسگران شنیده نمی شود و به جای آن زرق و برق ظروف تفلون، استیل و چدنی چشم مشتریان را خیره و در پستوی خاطرات انسان ها برای تازه به دوران رسیده های منازل، جا خالی می کند.
مسگری در سنندج هم سرنوشتی شبیه به این دارد بطوری که در دهه 50 آرام آرام با ورود ظروف جدید،مسگری در سنندج پا به سمت افول می گذارد و در نهایت بسیاری از صنعتگران این فن کار خود را ترک می کنند.
اینک یک صنعتگر 83 ساله سنندجی که مسگری را از پدر و پدربزرگش به ارث برده در مغازه خود واقع در یکی از خیابان های شهر نشسته وتنها به سودحاصل از فروش ظروف مسی برای امرارمعاش و چرخاندن چرخ های زندگی اش بسنده می کند.
این هنرمندکه ازهشت سالگی وارد صنعت مسگری درمغازه دایی خود شده، عیسی رحمانی است و داستان چکش هایی را بر زبان می آورد که در اثر فراموشی بر سر مسگری فرود آمده است.
داستان چکش ومس همواره نتیجه ای امیدبخش برای صنعتگر داشت اما ضربه هایی که این چکش در اثر فراموشی جامعه بر تن این صنعت وارد می کند راه را برای به بن بست رسیدن سنت در برابر مدرنیته ختم کرده است.
حاج عیسی رحمانی می گوید 12 سال در مغازه پدر و دایی ام کار کردم و وقتی وارد دهه دوم زندگی شدم، کاسبی ام را در مغازه ای که مادرم از برادرش خریده بود به صورت مستقل شروع کردم.
به گفته وی، سال ها در این مغازه کار کردم، در آن روزگار بیشتر ظروف یک خانه از قاشق ها، کاسه ها، بشقاب ها تا قابلمه و دیگ های آن از مس ساخته می شد و همین امر رونقی به بازار مسگران داده بود اما پس از چندی و با پیدا شدن ظروف ساخته شده از سایر فلزات هر کدام از این اقلام جای خود را به نمونه جدید و مدرن دیگری دادند.
حاج عیسی می گوید: آن زمان استفاده از ظروف مسی تنها به آشپزخانه ها ختم نمی شد و در حمام خانه ها نیز وسایلی همچون تاس و مجمعه نیز از این فلز سرخ رنگ ساخته می شد تا رنگی گرم به زندگی تازه عروس و دامادها بدهد اما وسایل پلاستیکی جایش را در خانه ها تنگ کرده و گرفته است.
وی اضافه می کند که حدود چهار دهه است مسگری پا به فراموشی گذاشته اما به علت استقبال مردم از این ظرف به دلیل توصیه های پزشکان، جانی هر چند کم اما دوباره گرفته که با توجه به وجود کارخانه های سازنده ظروف مسی باز هم روش سنتی اش قدی خمیده دارد.
این صنعتگر 83 ساله با بیان اینکه نیازی به پیشه مسگری ندارم، می افزاید: 13 سال پیش کارگاه مسگری را فروختم و تا سه سال پیش هم این پیشه را در مغازه ادامه می دادم اما به علت کهولت سن و عدم استقبال مردم از این ظروف دست از این پیشه کشیدم هر چند اگر دوباره توان کار کردن داشته باشم باز هم به سراغش می روم.
محقق و پژوهشگر شغل های قدیمی استان کردستان و نگارنده کتاب مسگری سنندج هم در این ارتباط گفت: مسگری در این استان به دورانی بر می گردد که برخی تاجرها مس را از نقاط مختلف کشور و جهان خریده و وارد کردستان کردند.
فریدون حسین پناهی اظهار داشت: تاجرانی از گرجستان مشهور به گرجی ها از نخستین افرادی بودند که مسگری را وارد کردستان کرده و همراه با تکنیک های اولیه علاقه مندانی برای اشتغال در این صنعت دست و پا کردند.
وی افزود: پس از آن خانواده مرادپور با استادی کرم خان مسگر و پسرش مشهور به مسگرباشی افرادی بودند که شکل مدرن امروزی مسگری را آغاز کردند و بعد از آنها خانواده دیگری بنام رحمانی ها از جنوب ایران آمده و نقش عمده ای در صنعت مسگری کردستان ایفا کردند.
حسین پناهی تاکید کرد: با توجه به اینکه مسگری صنعتی وارداتی از سایر نقاط به کردستان است، می توان گفت این استان و شهر سنندج در ساخته گری اسباب های مسی قوی نبود اما در سفیدگری صنعتگران توانمندی به خود دیده که امروزه بخاطر داشتن رقیبان زیاد از جمله ظروف تفلون و روی کمترین اثر از این هنرمندان باقی مانده است.
محقق پیشه های تاریخی و قدیمی سنندج اظهارداشت: اواخر دوره قاجار مسگری سنندج که در گوشه بازار سنندجی ها فعال بود به علت رونق کاری به سمت میدان آهنگران نقل مکان می کند که می گویند در آن محل حدود 12 مغازه در این حرفه فعال می شود.
حسین پناهی گفت: در آن زمان 90 درصد مردم در این شهر از مس در دو بخش تزئینی مانند انواع گلدان و شمع دانی ها و در بخش مصرفی شامل ظروف آشپزخانه ی استفاده می کردند.
وی یادآور شد: این بهره مندی از مس در زندگی اجتماعی به گونه ای بود که برای 100درصد دختران دم بخت ظروف مسی همراه عروس به خانه بخت فرستاده می شد.
حسین پناهی اضافه کرد: پس از چند دهه (حدود دهه پنجاه شمسی) به علت ورود ظروف روی و روف، مس آرام آرام تکاپوی خود را از دست می دهد و اکنون تنها یک مسگر آن هم در بخش سفیدگری بنام شهرام بابایی در سنندج همچنان مشغول بکار است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان هم می گوید: برخی رشته های صنایع دستی اکنون به دلیل از دست دادن نقش کاربردی خود در زندگی روزمره در حال منسوخ شدن هستند.
به گفته سیدمحسن علوی، صنعت مسگری نیز از جمله رشته هایی است که از گزند عبور از دنیای سنت به مدرنیته نه تنها در کردستان بلکه در کشور در امان نمانده است.
وی می گوید: در این راستا برخی رشته های بومی و غیر بومی را در استان شناسایی کرده تا بتوان با مستند نگاری، مستند سازی، مطالعه بر روی نقاط قوت و ضعف، حمایت از هنرمندان بازمانده، آن هنرها حفظ و در چرخه صنایع دستی استان و کشور نگه داشته شوند.
علوی یادآور می شود: برای نجات صنعت مسگری در کردستان مقدمات مستندنگاری آن و برگزاری دوره هایی انجام شده و اکنون تنها سفیدگر استان با حمایت این سازمان تحت پوشش بیمه اجتماعی در آمده است.
وی تاکید می کند: در صورت استقبال هنرمندان بیشتر و فعالیت آنها می توانیم علاوه بر حمایت های آموزشی و اجتماعی، آنها را در قالب های مختلف برای اخذ تسهیلات حمایت کنیم.
به گزارش ایرنا، بیش از 40 هزار نفر از هنرمندان کردستان در 45 رشته فعال صنایع دستی بومی و غیر بومی فعالیت می کنند.
هم اکنون پنج رشته بومی صنایع دستی کردستان شامل رشته‌های مسگری، اسلحه سازی، پلاس بافی، جل دوزی و قفل سازی غیر فعال شده است.
همچنین 12 رشته صنایع دستی بومی استان نیز شامل اُرسی‌سازی، گره‌چینی، قواره‌بری، چاقو سازی، سفیدگری، موج بافی، جاجیم بافی، نمد مالی، حجاری سنگ، چلنگری (آهنگری سنتی)، خراطی‌سنتی و وه ندی سازی در حال منسوخ شدن است.
کردستان دارای یک هزار و 520 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است که 878 اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل شامل 773 اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 20 مورد میراث طبیعی، 62 مورد میراث معنوی و 23 مورد میراث منقول است.
گزارش از حسن حسین زاده
3034/9102

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مسگري پيشه ها اشتغال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۱۸۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش شایعات درباره پرنسس کیت/ عروس خاندان سلطنتی بریتانیا کجاست؟

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، پنهان‌کاری دربار بریتانیا در مورد وضع سلامت پرنسس کیت، همسر ولیعهد این کشور که اخیرا با ماجرای انتشار عکسی دست‌کاری‌شده از او همراه شد به شایعات در مورد او و همسرش دامن زده است.

همسر شاهزاده ویلیام آخرین بار روز ۲۵ دسامبر سال گذشته همزمان با جشن کریسمس در انظار عمومی ظاهر شد. 

دربار بریتانیا چند هفته بعد در روز ۱۷ ژانویه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پرنسس کیت برای انجام یک عمل جراحی از پیش‌برنامه‌ریزی شده در ناحیه شکم در بیمارستان بستری شده است. 

در این بیانیه آمده بود که عمل جراحی «موفقیت‌آمیز» بوده است و همسر ولیعهد بریتانیا بین «۱۰ تا ۱۴ روز» در بیمارستان تحت نظر خواهد بود. 

دربار بریتانیا افزوده بود که بعید به نظر می‌رسد دوران نقاهت پرنسس کیت پیش از ایام عید پاک (اول آوریل) به پایان برسد. به این ترتیب همه برنامه‌های عمومی عروس پادشاه بریتانیا تا آن زمان به تعویق افتاد. 

منابع نزدیک به دربار بریتانیا در آن زمان حاضر به اطلاع‌رسانی در مورد بیماری همسر ولیعهد بریتانیا نشدند و تنها به اعلام اینکه او به بیماری سرطان مبتلا نشده است اکتفا کردند. 

کاخ باکینگهام دقایقی پس از انتشار بیانیه در مورد بستری شدن پرنسس کیت در بیانیه دیگری از لزوم بستری شدن چارلز سوم، پادشاه بریتانیا برای انجام عمل جراحی پروستات خبر داد. 

یک روز بعد عکسی از شاهزاده ویلیام در حال ترک بیمارستانی که همسرش در آن بستری شده بود منتشر شد.

عروس پادشاه بریتانیا در نهایت ۱۲ روز پس از انتشار بیانیه اولیه دربار از بیمارستان مرخص شد. در بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر شده، آمده بود که روند بهبودی همسر ولیعهد بریتانیا «پیشرفت خوبی» داشته است. 

چارلز سوم نیز در همان روز از بیمارستان مرخص شد اما برخلاف پرنسس کیت تصاویری از او در حال ترک بیمارستان با پای پیاده منتشر شد. کاخ باکینگهام چند روز بعد از ابتلای پادشاه بریتانیا به بیماری سرطان خبر داد. با این حال نوع سرطان او اعلام نشد. 

شاهزاده ویلیام چند روز پس از مرخص شدن همسر و پدرش از بیمارستان وظایف عمومی خود را از سر گرفت. 

ولیعهد بریتانیا در همین راستا برخلاف سال‌های قبل به تنهایی در مراسم اهدای جوایز فیلم بفتا شرکت کرد. 

فرزند ارشد پادشاه بریتانیا اما حدود ده روز بعد از مراسم بفتا در روز ۲۷ فوریه شرکت در مراسمی را به «دلایل شخصی» لغو کرد. این در حالی است که بیش از دو ماه از عدم  حضور پرنسس کیت در انظار عمومی می‌گذشت.

کنجکاوی در مورد حال همسر ولیعهد بریتانیا و علت غیبتش در همین دوران به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرد. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی شروع به استفاده از هشتگ «کیت کجاست؟» کردند. 

با این حال دربار بریتانیا همچنان به تاکید بر اینکه حال پرنسس کیت در دوره نقاهتش خوب است اکتفا کرد. 

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایکس (توئیتر سابق) به طرح تئوری‌های توطئه در مورد غیبت طولانی کیت میدلتون روی آوردند. برخی از آنها حتی از لزوم ارائه شواهدی مبنی بر «زنده بودن» همسر ولیعهد بریتانیا سخن گفتند. 

انتشار عکس دزدکی  و عکس دست‌کاری‌شده

رسانه‌های بریتانیایی روز چهار مارس گزارش دادند که عکسی دزدکی از سوی عکاس‌های پاپاراتزی از پرنسس کیت گرفته شده است. با این حال این رسانه‌ها از انتشار این عکس که همسر ولیعهد بریتانیا را داخل یک خودرو در کنار مادرش نشان می‌داد خودداری کردند. 

اما این عکس دزدکی در رسانه‌های دیگر کشورهای جهان منتشر شد. 

با این حال انتشار این عکس دزدکی هم نتوانست به کنجکاوی‌ها در مورد عروس پادشاه بریتانیا و انتشار انواع شایعات در شبکه‌های اجتماعی پایان دهد. 

وزارت دفاع بریتانیا یک روز پس از انتشار این عکس دزدکی از شرکت کیت میدلتون در یک رژه نظامی در روز هشت ژوئن یعنی سه ماه بعد خبر داد. بسیاری از این خبر این طور برداشت کردند که همسر ولیعهد بریتانیا تا آن روز در انظار عمومی ظاهر نخواهد شد.

این وزارتخانه یک روز بعد این خبر را از پایگاه اینترنتی خود حذف کرد. 

دربار بریتانیا پنج روز بعد، یعنی روز ۱۰ مارس عکسی از پرنسس کیت در کنار سه فرزندش منتشر کرد. این عکس به سرعت به دلیل حذف آن از سوی خبرگزاری‌های بین‌المللی جنجالی شد. خبرگزاری‌های معتبر جهان به دلیل اینکه شبهه دستکاری شدن این عکس وجود داشت آن را حذف کردند. 

این ماجرا در نهایت به جای اینکه به فروکش کردن شایعات و تئوری‌های توطئه در شبکه‌های اجتماعی کمک کند نتیجه‌ای کاملا خلاف آن داشت. 

دربار بریتانیا یک روز بعد در واکنش به حذف این عکس دستکاری شده پیام عذرخواهی پرنسس کیت را منتشر کرد. او به این ترتیب دستکاری در عکس منتشرشده را پذیرفت و بابت آن عذرخواهی کرد. 

همسر ولیعهد بریتانیا در پیام خود گفته بود که مانند بسیاری از عکاس‌های آماتور هر از چند گاه عکس‌ها را دستکاری می‌کند. این پیام باعث شد که بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی جنبه‌های دیگری از عکس مانند زمان ثبت و جدید بودن آن را زیر سوال ببرند. 

خودداری دربار بریتانیا از انتشار عکس اصلی پیش از دستکاری شدن آن باعث شد که شایعات و تئوری‌های توطئه در مورد پرنسس کیت افزایش یابد. 

پخش انواع شایعات در مورد زوج سلطنتی

بسیاری از شایعات پخش‌شده در شبکه‌های اجتماعی در مورد شاهزاده ویلیام و همسرش به ارتباط آنها با یکدیگر و احتمال اختلاف خانوادگی برمی‌گردد. در همین راستا گروهی از کاربران شبکه‌های اجتماعی بر این باور هستند که ولیعهد بریتانیا با زن دیگری ارتباط دارد و عدم حضور همسرش در انظار عمومی در همین چهارچوب قابل ارزیابی است. 

گروهی دیگر نیز از شاهزاده ویلیام بابت عدم پذیرش مسئولیت انتشار عکس دستکاری شده انتقاد کرده‌اند. آنها انداختن مسئولیت انتشار عکس دستکاری شده بر گردن پرنسس کیت را ناعادلانه خوانده‌اند. 

ماجرای انتشار عکس دستکاری شده از عروس پادشاه بریتانیا حتی واکنش کاخ‌سفید را نیز برانگیخت. کرین ژان پیر، سخنگوی کاخ‌سفید در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال دستکاری‌شدن عکس‌های جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا این مساله را رد کرد.

او همچنین افزود: «من در مورد کیت میدلتون با رئیس‌جمهوری حرف نزده‌ام اما طبیعتا ما آرزوی بهبودی سریع حالش را داریم.»

سخنگوی کاخ‌سفید همچنین از رسانه‌ها و افکار عمومی خواست که به حریم خصوصی همسر ولیعهد بریتانیا احترام بگذارند. 

شاهزاده ویلیام از زمان انتشار عکس دستکاری‌شده همسرش و افزایش چشمگیر شایعات در مورد زندگی خانوادگی‌اش تغییری در برنامه‌های خود نداده است. او همچنان از طرف پدرش پادشاه بریتانیا با شخصیت‌ها دیدار می‌کند و در مناسبت‌هایی که موسسه‌های خیریه برگزار می‌کنند حاضر می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • کارت دعوت عروس زاگرس برای میهمانان نوروزی
  • «خواب مرد مُرده» به صحنه می‌آید
  • «خواب مرد مرده» به صحنه می‌آید
  • «خواب مرد مرده» دوباره می‌آید
  • توصیه‌های بهداشتی برای خرید و نگهداری ماهی قرمز
  • سفر به سرزمین چای و ابریشم و بازدید از عروس شهرهای گیلان
  • کشف بقایای بندرگاه باستانی در اعماق دریا
  • (تصاویر) فوت‌وفن‌های چیدمان سفره هفت سین برای نوروز ۱۴۰۳
  • آیین‌های کهن زنجانی‌ها در رمضان
  • افزایش شایعات درباره پرنسس کیت/ عروس خاندان سلطنتی بریتانیا کجاست؟